Aihe: 10w-20w mööpelit
1 2 3 4 5
LaXu
12.04.2020 02:35:49
nightbird:
Olen itse sitä mieltä että makuuhuonevolyymillä ei saa millään vehkeellä, oli se sitten masterilla varustettu tai 0,1 W laite, hirvittävän hyvää soundia aikaan, tähän vaikuttaa jo korvan toiminta ja kunto, ihminen alkaa aistimaan aivan outoja asioita kun liikutaan sen kuulokynnyksen rajamailla.

Riippuen korvan kuulokäyrästä ja siitä mitkä taajuudet korvien omistajalla ovat esim, vaimentuneet tuo kuuntelun lopputulos vaihtelee, siis silloin kun korvat joutuvat työskentelemään enemmän erotellakseen asioita.
Kysymys siis kuuluu onko tuo kerrostalovolyymi niin kovalla ettei tuollainen korvista riippuva aistimus enää vaikuta?
Jos vastaus on ei niin silloin alkaa vaikuttamaan musiikki-materiaali ja esim. kaiuttimen sijoittelu kuuntelutulokseen jonka vuoksi tuo "hyvä soundi kerrostalovolyymilla" on loppujen lopuksi subjektiivinen asia johon ei varmuudella voi antaa oikeaa vastausta.

Kerrostalovolyymi on varmaan monelle vielä sillä tasolla, että kuulee kitaran kielten akustisen soundin vahvarin soundin alta, alle lujalla olevan telkkarin tms. Decibeleina sanoisin, että n. 75 dB @ 1m ja sen alle. Mielestäni yli 80 dB @ 1m alkaa vahvarit kuulostaa jo joltain ja omista laitteistani ideaaliset soundit olisivat n. 95 db @ 1m ja yli, joka mielestäni on jo selvästi liian kovaäänistä kotioloihin vaikka oman kämppäni seinät ovatkin melko paksut.

Olen saamaa mieltä, että hyvin matalalla volalla ei mikään kuulosta kovin hyvältä. Kun vola tippuu tarpeeksi alas, soundista katoaa potku ja alkaa kuulla kaikki epämieluiset taajuudet - yläpään kihinät ja sen semmoiset. Ihan sama millä ratkaisulla (pedaalit, mallintavat, keinokuormat yms) tuohon volatasoon päädytään, se on aina melkoinen kompromissi ja vaatii ihan erikseen potikoiden pyörittelyä saadakseen edes jotenkin toimivan soundin.
Jucciz
12.04.2020 02:53:21
Onhan sekin yksi näkökanta, että jos vahvistimen teholuokkaa pitää ylipäätään pohtia siitä vinkkelistä, miten naapurit suhtautuvat siihen, on oma asumismuoto jo lähtökohtaisesti ihan väärä. :D

Itse tuumasin jo kauan sitten, että kerrostalo ja muusikkous on yhdistelmänä aivan perseestä, eikä se koskaan muunlaiseksi muutu: joko sitä on muille haitaksi tai sitten vastaavasti muiden tuottama äänisaaste häirittee itteä.

Toki nykyajan mallintavat varmasti tarjoavat kuulokkeisiin semmoista soundia, josta ei voinut 20 vuotta sitten haaveillakaan, tässä nykytekniikka on mennyt ilahduttavasti eteenpäin. On vaan ihan eri juttu soittaa sillä maailman parhaallakin soundilla kuulokkeisiin kuin se, että ihan oikea vahvistin pöhisee riittävän lujalla samassa tilassa.

Äänen voi aika hyvin mallintaa, fiilistä ei.

P.s. Itte tykkään ihan hirveän paljon juuri otsikon teholuokan 10-20 watin koneista, ja olen tehnyt niillä suurimman osan hommistani jo toistakymmentä vuotta. Silti joskus on kiva vääntää isompi Marshall tai Bassman lujalle ja muistaa, mistä moni hyvä juttu on saanut alkunsa. ;)

Nyt unille, hyvää yötä!
Kefiiri
12.04.2020 07:07:41
LaXu: Ihan sama millä ratkaisulla (pedaalit, mallintavat, keinokuormat yms) tuohon volatasoon päädytään, se on aina melkoinen kompromissi ja vaatii ihan erikseen potikoiden pyörittelyä saadakseen edes jotenkin toimivan soundin.

Ehdottomasti näin, pitää tosiaan ruuvata aika tavalla jos haluaa ettei hiljainen sointi kuulosta umpisurkealta, mutta se ruuvaaminen usein auttaa. Ja siinä tulee oikeasti tutustuttua noiden säätimien mahdollisuuksiin ja sitten niitä uskaltaa muutenkin käännellä tarvittaessa.

Luurit päässä soittaminen on epämiellyttävää, sitä teen vain äärimmäisessä hädässä kuten joskus äänitystilanteessa, enkä kai sen takia koskaan totukaan siihen.
En ole musiikin asiantuntija.
VesQ1986
12.04.2020 10:07:12
Ja vaikka tässä vahvistinta haetaan niin etenkin jos äänikortti/pc yms yhdistelmä on jo olemassa, kannattaa ehdottomasti ainakin koittaa muutamaa uudempaa plugaria ja kaappimallinnosta demona, nämä hyppii vuodessa jo moninkertaisesti eteenpäin tuntumassa ja laadussa

NeuralDSP tuotteet, ML soundlabin nämä uudet mihin jo viitattiin aiemmin, saman puljun kaappimallit taitaa ollq parhautta, BiasFx2, Mercuriall jne. Jotain maksavat täysversiot mutta esim Biasfx kanssa tykkään siitä että soundeja löytyy loputtomasti ja vaikka joka lempparibiisille/artistille jollain lailla valmista presettiä, fiilikseen pääsee sitäkin kautta paremmin kun ei tarvitse Orangen soundia matkia Peaveyllä jne

Toinen huomio niin vaikka kuulokkeiden kanssa soitto ei itsellekkään ole mieluisin, ennemmin studiomonitorien läpi tulee soitettua plugareita , niistä saa pienelläkin volalla isoa ääntä, niin hyvillä nappikuulokkeilla on paljon helpompi treenata jotain biisiä esim ja saada sovitettua äänentasot niin että kuulee hyvin mitä itse tekee ja kuulee myös taustan tarkasti

Itsellä on suuri ongelma saada kuultua tarkasti mitä biisissä tapahtuu vaikka kitaran osalta ja saada oma soitto sille tasolle että kuulee molemmat tarkasti, se on hiuksen hieno muutos. Jos ääntä lisää reilusti kovalle niin homma helpottuu mutta siinä kohtaa monesti esim laulu tulee jo niin kovaa että käy korviin. Napeilla tämä on helpompi hallita ja ympäristön hälyäänet vähenee ja kokonaisvolaa voi pitää paljon pienemmällä ja siten ei käy korviinkaan pidemmän päälle

Kuuloke/plugarikäytössä Eq kannattaa korkeita taajuuksia leikata pois varmaan jostain 10khz eteenpäin, vähentää turhaa kihinää ja muuta epämieluisaa ja siellä ei juuri kitaran kanssa enää tapahdu mitään

No vähän ohi aiheen mutta jotain mietteitä kuitenkin
iec
12.04.2020 11:32:01 (muokattu 12.04.2020 11:32:29)

LaMotta: Kyllä kotona voi soittaa ja harjoitella mutta ei siihen (välttämättä) tarvi vahvistinta.

Ei tarvi välttämättä sähköistä vahvistusta ei , mutta pitää muistaa kuitenkin, että tekniikkaa ja varsinkaan dynamiikan hallintaa ei opi kunnolla sähkökitaralla ilman mikkien kautta poimittua ja sähköisesti vahvistettua soundia. Ilman sähköjä soittaminen ei siis korvaa täysin vahvistimen/plugarien/kuulokkeiden jne jne kautta soittamista. Hyvä lisä se toki on ja itsekin soittelen akustisesti varsinkin thinline telellä aika usein.

Oma suosikki muita häiritsemättömään (lue: mahdollisimman häiritsemättömään) ja helppoon soittoon on Voxin Amplug -kuulokevahvistimet. Tällä hetkellä mulla on se Metal-versio. En nyt muista oliko v1 vai v2. Mun mielestä noista Voxin härveleistä saa vallan hienot soundit kuulokkeisiin. Lisäksi niihin voi tuoda piuhalla vaikka puhelimesta taustamusiikin , jonka kanssa voi jammailla.

https://m.thomann.de/fi/search.html?q=vox%20amplug%202&s=price
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
12.04.2020 12:16:14
Jucciz:

P.s. Itte tykkään ihan hirveän paljon juuri otsikon teholuokan 10-20 watin koneista, ja olen tehnyt niillä suurimman osan hommistani jo toistakymmentä vuotta. Silti joskus on kiva vääntää isompi Marshall tai Bassman lujalle ja muistaa, mistä moni hyvä juttu on saanut alkunsa. ;)

Se on melkolailla näin. Itsellä oli kanssa tuossa pitkään n. 20 W vehkeitä, kun soittelin blues- ja southern rockia - meteliä piisasi ja soundi oli kohdallaan.

Mutta sittemmin vaihtui tyylilaji kasariheviin. Vaikka meteliä noissa pienemmissä laitteissa piisasi yllin kyllin, puuttui niistä tietynlainen auktoriteetti. 50 W vehkeestä sitä sitten löytyi, tiedä sitten, mistä johtuu.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
hallu
12.04.2020 12:20:43 (muokattu 12.04.2020 12:23:17)
Kefiiri: Ehdottomasti näin, pitää tosiaan ruuvata aika tavalla jos haluaa ettei hiljainen sointi kuulosta umpisurkealta, mutta se ruuvaaminen usein auttaa. Ja siinä tulee oikeasti tutustuttua noiden säätimien mahdollisuuksiin ja sitten niitä uskaltaa muutenkin käännellä tarvittaessa.

Luurit päässä soittaminen on epämiellyttävää, sitä teen vain äärimmäisessä hädässä kuten joskus äänitystilanteessa, enkä kai sen takia koskaan totukaan siihen.

Olen itse samaa mieltä siitä, että oli vahvistus digitaalinen tai analoginen tai mikä tahansa niin ääneen pitää soittaa että se kuulostaisi hyvältä. Oma ajatukseni on se minkä tuolla aikaisemmin mainitsin, että putkivahvistin tai mikä tahansa muu vahvistin on laitettava niin kovalle, että kielten akustinen räpse peittyy, niin siinä on se kotona soittamisen sweetspotti. Volataso vastaa silloin telkkaria, radiota, pianoa, etc... seillaisella volalla ei voi illalla soittaa, mutta päivällä voi. Ei tarvii korvatulppia mutta soundi on ihan jees. Treeniksellä voi tosta volasta vielä vähän nostaa, mutta jos ei ole rumpalistia niin ei tartte. Ei himassa voi myöskään liian kovaa soittaa siksi, että tila on pieni eikä pienessä huoneessa kohtuuttoman kovaa soiva vahvistin kuulosta enää hyvältä.

Mutta tämä on tietenkin subjektiivinen juttu koska ihmisillä on erilaisia kynnyksiä korvatulppien käytölle ja kitaroiden akustinen ääni vähän vaihtelee lankkukitaroissakin ja naapureiden sietokyky vaihtelee ja asuntojen äänieristystaso vaihtelee aika paljonkin (kaikenlaiset töminät ja matalat taajuudet läpäisevät rakenteet paljon tehokkaammin kuin kitaran tai pianon vieno sointi). Mun mielestä akustinen piano kuitenkin kuvaa hyvin sähkökitarallekin riittävää volatasoa kaiuttimella soitettaessa. Korvakuulokkeilla sitten loput. E: niin ja se akustisenkin pianon ääni voi olla hyvin erilainen riippuen siitä nolaileeko se talon rakenteisiin ja tietty piano on dynaaminen soitin jota voi hakata aika kovaakin, mutta ei ole pakko.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
LaXu
12.04.2020 12:29:43
JuSu: Se on melkolailla näin. Itsellä oli kanssa tuossa pitkään n. 20 W vehkeitä, kun soittelin blues- ja southern rockia - meteliä piisasi ja soundi oli kohdallaan.

Mutta sittemmin vaihtui tyylilaji kasariheviin. Vaikka meteliä noissa pienemmissä laitteissa piisasi yllin kyllin, puuttui niistä tietynlainen auktoriteetti. 50 W vehkeestä sitä sitten löytyi, tiedä sitten, mistä johtuu.

Tasan samat kokemukset. Pienitehoiset vahvarit tuntuu erilaiselta, niiden dynamiikka on kapeampi ja bassotoisto muhjumpi. Molemmat ihan tavoiteltavia juttuja juurevampaan meininkiin.

Isompikin vahvari tehonpudotusominaisuuksilla yleensä kuulostaa pienemmältä kuin täydellä teholla, vaikka volataso olisi tasan sama. Olen todennut, että raskaampaan menoon pitää olla se 50-100W vaikka sitä ei volan puolesta todellakaan tarvitse. Ne vaan iskee napakammin ja reagoi nopeammin. Haittapuolena on yleensä kohtuuton dynamiikka puhtailla soundeilla, mutta sitä on helppo hillitä vaikka kompuralla.

Nykyään saa vahvareita, joita ei tarvitse luukuttaa ikkunoita helisevillä tasoilla tai tarvi kassakaappimurtajan tatsia, että saa asetettua kotona volapotikan nollan ja ykkösen väliin sopivasti.
jhlamm
13.04.2020 01:24:20
Jarski2: Oon koklaillu ja kikkaillu ton UR242 kanssa aikalailla, ne virtuaali vahvarit on aika syvältä. Fenderin M2 HP linjastakin saa paremman jopa siedettävän tonen. Mutta tietty THR kanssa en o kokeillu..

Jos on oikeasti kunnon plugarit, niin syy on joko kuulokkeissa tai kajareissa. Tai näin omalla kohdalla ainakin huomannut. Toki kuulostaa se mallinnos (mikitys kaapista) erilaiselta kuin kaappi ja kaikki ei siitä sitä kiksiä saa.

LaMotta: Kyllä kotona voi soittaa ja harjoitella mutta ei siihen (välttämättä) tarvi vahvistinta.

Täysin eri mieltä. Kyllä ainakin itsellä kotisoittomotivaatio vaatii myös soundia. Lisäksi tilulililu-diudiu kuulostaa hyvältä ilman vahvaria, mutta todellisuudessa vapaat kielet huitoo ilmaa kuin Martin Brodeur räpylällään...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Jarski2
13.04.2020 19:34:21 (muokattu 13.04.2020 21:30:50)
Kiitos vastanneille, nyt oon päässy hyvin jo jyvälle minkälaista toosaa alan osteleen
mhelin
17.04.2020 11:35:30 (muokattu 17.04.2020 17:31:02)
Vaikka tämä taitaa olla taputeltu niin lisäisin vielä tuollaisen Victory V4 Kraken etusen yhdeksi vaihtoehdoksi:

https://www.musamaailma.fi/victory- … en-pedal-preamp-etuastepedaali.html

Demoa: https://www.youtube.com/watch?v=hAErIctE8ig
https://www.youtube.com/watch?v=KH5k1Oxyfbo

Kraken löytyy myös mallinnettuna esim. Neural DSP:n Archetype: Nolly plugarista (se viimeinen lead amp, muuthan ovat Bogner Shiva, modattu Marshall ja 5150). Nyt muuten vielä pari päivää -30%.

Sitä voisi esim. käyttää ML Sound Labin IR plugarin kanssa tähän tapaan:
https://www.youtube.com/watch?v=yGZfPy8H440

Ilman PC:tä soitellessa tarvitaan toki joku fyysinen päätevahvistin ja kaiutin, joten tuo ei nyt ole sellainen ratkaisu jonka voi helposti napata mukaansa.

Päätteeksi käy esim. tämä Mooerin Tube Engine putkivahvistin:
https://www.thomann.de/fi/mooer_tube_engine.htm

Ilman päätettä ja kaiutinta pelkillä kuulokkeilla voisi mennä esim. tämä suht edullinen IR-pedaali:
https://www.thomann.de/fi/rockboard_mod_5_cab_sim_di_patchbay.htm

Muuten em. Peaveyn mini headin lisäksi löytyy myös Fenderin versio samasta teemasta, eli EVH 5150 III esim. tuollaisena 15W versiona:
https://www.thomann.de/fi/evh_5150_iii_15w_lbxii_top.htm

Tuossa vielä reampattu demo jossa noi em. vahvistimet, siis Virctory Kraken nuppi, ei tuo pedaali.
https://www.youtube.com/watch?v=mqgXpBF2h5g

Edit: Niin ja löytyihän kuitenkin yksi tuollainen pieni putkietuaste D-luokan 180W päätteellä, sekin Victoryltä:
https://www.musamaailma.fi/victory-v4-the-duchess-kitaravahvistin.html
https://www.youtube.com/watch?v=-K_ngJBpPtM

Ei vaikuta kyllä hi-gain peliltä, mutta eiköhän kohta Krakenista tule vastaava vahvistinmalli.
VIPMetal
19.04.2020 10:51:29 (muokattu 19.04.2020 10:54:29)

Jucciz: Onhan sekin yksi näkökanta, että jos vahvistimen teholuokkaa pitää ylipäätään pohtia siitä vinkkelistä, miten naapurit suhtautuvat siihen, on oma asumismuoto jo lähtökohtaisesti ihan väärä. :D

Itse tuumasin jo kauan sitten, että kerrostalo ja muusikkous on yhdistelmänä aivan perseestä, eikä se koskaan muunlaiseksi muutu: joko sitä on muille haitaksi tai sitten vastaavasti muiden tuottama äänisaaste häirittee itteä.

En kyllä itsekään haluaisi kerrostalossa soitella. Vaikkei se varsinaisesti naapureille kuulu, niin itellä olis ärsyttävä olo ku joutuis himmailla soundin ja fiiliksen kans. 100w Mesan Roadsterilla soittelen kotona ja tarvittaessa erittäin hiljaa (ei tuuletinta ja loova mastervola). Mutta kyllä se semmonen hyvän fiiliksen volume olis vähä liikaa jos asuis vanhusten kanssa kerrostalossa... oon kyllä pidempään miettiny jotain boksia, että sais lasten nukkumaanmenon jälkeen soiteltua myös luureihin taas. Viimeisen luurivehjes Pocket Pod piti järkyttävää ininää. =DD
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Metalkallo
19.04.2020 11:00:58 (muokattu 19.04.2020 11:01:12)
Mä käytän tällaista oman Rikstonen kanssa kuulokkeilla
https://www.rikstone.fi/rikstone/efektilaitteet/line%20out%20box.html

Hyvä mun tarpeisiin ihan, mutta en tiedä muista kun on line out?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
19.04.2020 11:47:05
VIPMetal: En kyllä itsekään haluaisi kerrostalossa soitella. Vaikkei se varsinaisesti naapureille kuulu, niin itellä olis ärsyttävä olo ku joutuis himmailla soundin ja fiiliksen kans. 100w Mesan Roadsterilla soittelen kotona ja tarvittaessa erittäin hiljaa (ei tuuletinta ja loova mastervola). Mutta kyllä se semmonen hyvän fiiliksen volume olis vähä liikaa jos asuis vanhusten kanssa kerrostalossa... oon kyllä pidempään miettiny jotain boksia, että sais lasten nukkumaanmenon jälkeen soiteltua myös luureihin taas. Viimeisen luurivehjes Pocket Pod piti järkyttävää ininää. =DD

Mäluulen, että se "toimiva mastervola" ei liity siihen potikkaan vaan koko vahvistimen arkkitehtuuriin. Fakta on, että myös Mesalla on vahvistimia joita pitää ajaa lujaa, että ne soundaa hunajalta. Mutta esim. markit (ainakin IV ja V) ja mitä ilmeisemmin nuo rectot soundaa hyvältä myös hiljaisesti soitettuna. Itselleni hiljaisessa soitossa on ongelmana se että kitaran akustinen ääni alkaa räpsymään tosi ärsyttävästi korviin ja soundin nyanssit alkaa katoamaan. Tietty vola pitää olla riippumatta siitä tuleeko ääni monitoreista tai kitarakaapista, ei siitä vaan pääse mihinkään.

Nykyisin on niin hienoja bokseja ja tietokoneita saatavana vahvistimen perään, että melko mukavaan tunnelmaan pääsee luureihinkin. Olen joskus jopa kokeillu mikittämällä ottaa kaapin luureihin (ei niin pöllö ratkaisu kuin saattaisi äkkiseltään kuulostaa).
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
LaXu
19.04.2020 18:59:52
hallu: Mäluulen, että se "toimiva mastervola" ei liity siihen potikkaan vaan koko vahvistimen arkkitehtuuriin. Fakta on, että myös Mesalla on vahvistimia joita pitää ajaa lujaa, että ne soundaa hunajalta. Mutta esim. markit (ainakin IV ja V) ja mitä ilmeisemmin nuo rectot soundaa hyvältä myös hiljaisesti soitettuna. Itselleni hiljaisessa soitossa on ongelmana se että kitaran akustinen ääni alkaa räpsymään tosi ärsyttävästi korviin ja soundin nyanssit alkaa katoamaan. Tietty vola pitää olla riippumatta siitä tuleeko ääni monitoreista tai kitarakaapista, ei siitä vaan pääse mihinkään.

Nykyisin on niin hienoja bokseja ja tietokoneita saatavana vahvistimen perään, että melko mukavaan tunnelmaan pääsee luureihinkin. Olen joskus jopa kokeillu mikittämällä ottaa kaapin luureihin (ei niin pöllö ratkaisu kuin saattaisi äkkiseltään kuulostaa).

Näinpä juuri. Minuakin tuo sähkökitaran akustinen soundi vähän rassaa, se ikään kuin kuuluu siihen vahvistimen soundin päälle jos ei volaa ole sopivan paljon. Jos pitää soittaa noin hiljaa, loadboxit line outilla laadukkaaseen kaappisimulaatioon ja huonekaikuun kuulokkeiden kautta on hyvä ratkaisu ongelmaan. Eihän se samalta kuulosta, mutta parhaimmillaan hyvältä kuitenkin. Halvemmalla pääsee toki käyttämällä mallintavaa, mutta jos pitää olla putkea alla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)