Osmo Komppi 29.05.2020 21:41:23 (muokattu 29.05.2020 21:41:52) | |
---|
73nd3r: Jokaisen sopii itse kokeilla miten shimmi vaikuttaa missäkin kitarassa, ja kannattaa kokeilla mihin päähän kaulataskua sen haluaa. Pulttikaulaisen etu; fully reversible mod. Jos on säätänyt ja soittanut jotain Jaguar/Jazzmaster-vibraista kitaraa, shimmi menee yleensä taskun rungon puoleiseen päähän, jotta kielikulma satulan yli tulee isommaksi ja downforce kasvaa. Samaa haki vaikka Roy Buchanan, tallapalat korkealle jotta soundi paranee. Ja olen itsekin joskus shimmannut tolla lailla jotta liian korkealla töröttävät tallapalan ruuvit sai nopsasti syvemmälle... Joku toinen taas uskoo tuohon shimmiin lapapuolen päässä kaulataskua, Buzz Feitenin mielestä se parantaa soundia. Monen mielestä loiva kulma tallapalojen yli on hyväksi, sekä bendausten helpottumisessa että soundin kesyttämisessä miellyttävämmäksi. Yks mitä olen pannut merkille: intterwebbi on täynnä juttuja siitä millainen jonkun kitarasankarin setuppi on, mutta harvoin puhetta on kaulakulmasta tai shimmeistä. Ja sen huomaa äkkiä että "oikeita" setuppeja on yhtä monta kuin niitä sankareitakin. Funtsinu tota kans omassa pienessä päässä. Tai suuressa päässä, mut pienissä älylihaksissa. Että vois koittaa joskus ykkösvaihtoehdon mukasesti shimmata kaulaan ikäänku negatiivista kulmaa ja yrittää sellasta LesPa-tyyppistä talla korkeella / action matalalla setuppia. Hyvä huomio tuo, että pulttilukollisissa vai kaulallisissa vaimitäneoli se ei maksa kuin vaivan. Ja ehkä jonkun pahvinpalan verran. Fat Tele forevä |
bussoli 29.05.2020 22:22:18 | |
---|
Niin, miten se shimmaus vaikuttaa sitten resonointiin tms... Itse tunnustan, että olen ns. tiukan kaulataskun ystävä, ei mielellään shimmejä. Mutta pakko ollut taipua hyvien säätöjen ja soittomukavuuden puolelle ja kärsiä psykoakustiset resonoinnin häviöt. |
mike tapping 29.05.2020 22:56:27 | |
---|
bussoli: Niin, miten se shimmaus vaikuttaa sitten resonointiin tms... Itse tunnustan, että olen ns. tiukan kaulataskun ystävä, ei mielellään shimmejä. Mutta pakko ollut taipua hyvien säätöjen ja soittomukavuuden puolelle ja kärsiä psykoakustiset resonoinnin häviöt. Varmaan sillä jotain vaikutusta on, mutta kun kuitenkin suurin osa kultakorvista ei erota edes yksikelaisia humppareista niin tuskinpa kukaan kuulee eroja shimmatun ja ei-shimmatun välillä. :) |
Kefiiri 30.05.2020 06:43:08 | |
---|
Osmo Komppi: Funtsinu tota kans omassa pienessä päässä. Tai suuressa päässä, mut pienissä älylihaksissa. Että vois koittaa joskus ykkösvaihtoehdon mukasesti shimmata kaulaan ikäänku negatiivista kulmaa ja yrittää sellasta LesPa-tyyppistä talla korkeella / action matalalla setuppia. Niin, eri tavoin kaulaa shimmailemalla saa valita ruuvaako tallapalat huomattavan alas vai huomattavan ylös jos kielten keskimääräinen korkeus kitaran kannesta ei jostain syystä miellytä. Kieten korkeus otelaudasta voi kaikissa tapauksissa olla sama. Vaikuttaahan se plekukäden tuntumaan että miten pitkä matka ylimääräisillä sormilla on pleksin pintaan tai volapotikalle :) En ole musiikin asiantuntija. |
Metalkallo 05.06.2020 04:09:06 (muokattu 05.06.2020 13:53:48) | |
---|
Tuossa säätelin straton mikkien kanssa ja tunkaisin ne les pauliin testiksi. Ihan kivasti toimii talla sekä kaula, tonea kun rullaa tarpeeksi alaspäin niin saa aikalailla myös humbucker soundinkin takas. Kysymys vaan straton mikeistä. Toimiiko kaula ja tallamikki yhteen ilman keskimikkiä vai tartteeko keskimikin magneettien polaarisuuden takia? LP:n kytkin keskivaiheilla antaa straton mikeillä hieman out-of-phase soundin oli ne kummin päin tahansa toisiinsa nähden. Pitääkö heittää keskimikki kaulamikin tilalle? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
mike tapping 05.06.2020 10:32:39 (muokattu 05.06.2020 10:35:01) | |
---|
Metalkallo: Kysymys vaan straton mikeistä. Toimiiko kaula ja tallamikki yhteen ilman keskimikkiä vai tartteeko keskimikin magneettien polaarisuuden takia? LP:n kytkin keskivaiheilla antaa straton mikeillä hieman out-of-phase soundin oli ne kummin päin tahansa toisiinsa nähden. Pitääkö heittää keskimikki kaulamikin tilalle? Jos haet hurinattomuutta niin silloinhan tarvii sen reversewound-mikin. Muutenhan tuo talla-kaula -yhdistelmä toimii siinä missä muutkin. Netistä löytyy hakemalla kytkentäkaavioita ja demoja erinäköisille neck-blendeille jne. Pikahaulla esim tämmöinen: https://www.youtube.com/watch?v=j8beZHy7lpw Varmaan yksi "legendaarisimmista" talla-kaula -komboista löytyy tietenkin Blackmore-stratosta: https://shop.fender.com/en-FI/elect … ratocaster/0139010305.html?rl=en_US |
Metalkallo 05.06.2020 13:53:29 | |
---|
Luultavasti mennyt johdot väärinpäin, kun luin netistä että jos nuo väärinpäin, niin saattaa aiheuttaa vastavaihetta :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
mike tapping 05.06.2020 15:00:08 | |
---|
Metalkallo: Luultavasti mennyt johdot väärinpäin, kun luin netistä että jos nuo väärinpäin, niin saattaa aiheuttaa vastavaihetta :) Todennäköisesti juuri noin. Vaihdat toisen mikin johdot toisin päin ja pitäisi toimia. |
Metalkallo 06.06.2020 15:33:51 (muokattu 06.06.2020 16:35:50) | |
---|
Hendrixillä oli ne straton mikit toisinpäin, eli bassopuoli mikeistä oli ohuiden kielien alla ja kirkas paksujen joka mahdollistaa kirkkaamman, vähän kuin telen tapaisen iskevän äänen. Mullakin Fenderin stratossa tuollein Mieti vain, että onko tuo mahdollista straton mikeissä joissa ei ole staggered tapaan ne magneetti tolpat mikin päällä? Onko sillä vaikutusta jos on toisinpäin tuollaisissa? Ja mitäs eroja straton ja telen mikeissä on? Huomasin omassa Squier affinity stratossa, että se soi paremmin ja kuulostaa paremmalta, kun ne kielet jotka on niissä metalli pidikkeissä lavassa (string trees) ei ole niissä. Vireenpito on myös parempi jostain syystä? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Icy-Sun 02.07.2020 06:11:44 | |
---|
VIRITTIMISTÄ Minulla on varsin pätevä palacaster, johonka on fiksua tallaa päivitelty, Lappalaisen mikit, Mexicon stankun body ja Warmothin oikeakätinen reverse-lapainen kaula. Kysymys kuuluu: Koska haluan päivittää virittimet paremmalla vireenpitoajatuksella, voiko tuommoiseen reverse-lapaan laittaa oikeakätisen kaulan virittimet, vai täytyykö ne olla nimenomaan vasurit (jotka siinä nytkin on). Mehikon Fenderin virittimet ovat siis tällä hetkellä, joten saa suositella parempia. |
Laulava Kylätohtori 02.07.2020 09:05:28 | |
---|
Icy-Sun: VIRITTIMISTÄ Minulla on varsin pätevä palacaster, johonka on fiksua tallaa päivitelty, Lappalaisen mikit, Mexicon stankun body ja Warmothin oikeakätinen reverse-lapainen kaula. Kysymys kuuluu: Koska haluan päivittää virittimet paremmalla vireenpitoajatuksella, voiko tuommoiseen reverse-lapaan laittaa oikeakätisen kaulan virittimet, vai täytyykö ne olla nimenomaan vasurit (jotka siinä nytkin on). Mehikon Fenderin virittimet ovat siis tällä hetkellä, joten saa suositella parempia. Meinaatko, että on vireenpito oikeasti virittimistä, eikä esim. satulasta? Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
hallu 02.07.2020 11:13:40 | |
---|
Metalkallo: ........... Ja mitäs eroja straton ja telen mikeissä on? ............... Ei kai mitään perustavaa eroa, koska molemmissa olen nähnyt käytettävän vaikka minkälaisia mikkejä. Mutta jos niitä ihan perinteisimpiä rakenteita verrataan, niin Telen tallamikin pohjassa on se metallilevy joka tekee telen tallamikin soundista mun korvaan lämpimämmän ja vähän paksumman straton aika kimakkaan tallaan verrattuna. Alunperin telen kaulamikin käämi oli kuulemma ohuempaa ja mikkihän onkin vähän sutjakampi kuin stratossa, mutta sen soundillista vaikutusta en tiedä kun en ole sellaisella soittanut (monihan laittaa telen kaulaan humpparin jopa). Telen tallamikin säätö tapahtuu myös kolmella ruuvilla jolloin mikin korkeuden lisäksi mihin kaltevuutta voi säätää, mutta sen vaikutusta en tullut testanneeksi silloin kun mulla tele oli. Olen kuullut väitteen, että jopa telen tallalevy voisi vaikuttaa mihin soundiin, mutta siitäkään minulla ei ole käsitystä eikä mielipidettä sellaisenkin väitteen olen vain jostakin lukenut. Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... |
hallu 02.07.2020 11:18:12 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Meinaatko, että on vireenpito oikeasti virittimistä, eikä esim. satulasta? Kyllä se yhdeksän kertaa kymmenestä johtuu nimenomaan satulasta. Ehkä jos kielen veivaa viritintapille miten sattuu ja paljon kieltä niin voihan siitä ongelmia tulla, mutta vaikea kuvitella että kokenut soittaja enää siihen sortuisi. Jos virittimet vireeseen vaikuttaa, niin siitä kyllä lukisin mielelläni lisää. Oman kokemuksen mukaan virittimet voi vaikuttaa siihen kuinka helppoa ja miellyttävää virittäminen on, ja voihan se muuttua tuskaiseksikin se virittäminen jos virittimet on ihan surkeat, mutta että virittimet vaikuttaisi vireeseen virittämisen jälkeen kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... |
LaMotta 02.07.2020 11:24:11 | |
---|
Miellyttävässä virittimessä on hidas välityssuhde. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
pappasfin 03.07.2020 12:55:14 | |
---|
Enpä ole vielä törmänny kertaakaan kitaraan, jossa kitaran vire heittää virityskoneiston takia, syynä yleensä on kinnaava satula kun kieli ottaa siihen kiinni eikä luista niin kuin pitää normi satulassa kielen tehdä. Toki jos virityskoneisto ja sen tapit eivät ole oman makuun niin ne voi ja kannattaa vaihtaa ja samalla jos kyse normaali koneistosta niin hankkii kätevät lukolliset tilalle ja onpa vielä helpompaa vaihtaa kielet ;D PappaSFin |
Snapo 08.07.2020 08:48:26 | |
---|
Mites 5-tiekytkin tulee kolvata oikein? Alun perin mulla oli 2. asento vastavaiheessa ja kun vaihdoin keskimikin piuhat toisinpäin niin vastavaihe siirtyi 4. asentoon? "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Laulava Kylätohtori 08.07.2020 09:49:12 | |
---|
Snapo: Mites 5-tiekytkin tulee kolvata oikein? Alun perin mulla oli 2. asento vastavaiheessa ja kun vaihdoin keskimikin piuhat toisinpäin niin vastavaihe siirtyi 4. asentoon? Sitten täytyy vaihtaa vielä se mikki, mikä on keskimikin kanssa samaan aikaan 4. asennossa. Eli onkos 4. asento keski- ja kaulamikki samaan aikaan... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Snapo 08.07.2020 10:41:26 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sitten täytyy vaihtaa vielä se mikki, mikä on keskimikin kanssa samaan aikaan 4. asennossa. Eli onkos 4. asento keski- ja kaulamikki samaan aikaan... Niin, on perinteinen 4. asento että kaula- ja keskimikki yhdessä. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Kefiiri 08.07.2020 10:48:11 | |
---|
Miten te laskette nuo asennot noin takaperoisesti, tallamikistä alkaen? Onko se yleinen käytäntö? En ole musiikin asiantuntija. |
Urban Baboon 08.07.2020 11:33:48 | |
---|
Kefiiri: Miten te laskette nuo asennot noin takaperoisesti, tallamikistä alkaen? Onko se yleinen käytäntö? Eikös se ole ihan loogista laskea alhaalta ylöspäin? Ainakin näin olen aina itse tehnyt. Enkä muista, et olis ollut kenenkään kanssa ikinä mitään väärinymmärryksiä. |