![]() 22.01.2017 20:49:10 | |
---|---|
Asiasta kukkaruukkuun. Onko sinulla tai kenelläkään muullakaan käsitystä tai tuntumaa, miten nuo nykyaikaiset mallintavat suhtautuvat efektipedaaleihin? erityisesti overdriverit ja muut etuasteen rääkkääjät mietityttää. Hommasin juuri Bias Ampin + fx ja testasin ollaanko vieläkään tasolla uskottava ja kehtaa livenä käyttää. Kokeilin valmiita ja rakensin omia. Kitara iRig2 kautta iPadiin ja iRigistä kahteen Blackstar combon (V30) effect returniin. Toiseen laitaan Plexi ja toiseen Mesa, mausteeksi delay. Runttu ja mättösoundit yllättävän kelvollisia, alakerta ei mene muhjulle ja jokainen kieli soi voimasoinnuissa. Yläkertakaan ei sirkkeli. Volataso pitää olla miehekäs jotta uskottavuus säilyy, pienellä paineella hyttysparvi. Sitten piti taikoa cleania/pikkumuroa ja sieltä se totuus/digitaalisuus paljastuu, täysin kelvoton. Kokeilin maustaa oikeilla speduilla, carl martin kompura joka 'kyykkäsi' eli kompressoi käsittämättömän voimallisesti eikä ruuvaaminenkaan helpottanut. No sitten testasin herääkö eloon overdrive ja distortion speduilla, ei, ei toimi. Soittotuntuma on kaukana oikeasta putkinupista, dynamiikka kärsii kun pienentää kitaran volaa eikä soundin siistiytyminen noudata putkivehjestä. Jos analysoi pelkkää runttusoundia ollaan jo vähän lähempänä mutta kuitenkin kaukana. | |
![]() 22.01.2017 21:32:00 | |
aslak: Hommasin juuri Bias Ampin + fx ja testasin ollaanko vieläkään tasolla uskottava ja kehtaa livenä käyttää. Kokeilin valmiita ja rakensin omia. Kitara iRig2 kautta iPadiin ja iRigistä kahteen Blackstar combon (V30) effect returniin. Toiseen laitaan Plexi ja toiseen Mesa, mausteeksi delay. Runttu ja mättösoundit yllättävän kelvollisia, alakerta ei mene muhjulle ja jokainen kieli soi voimasoinnuissa. Yläkertakaan ei sirkkeli. Volataso pitää olla miehekäs jotta uskottavuus säilyy, pienellä paineella hyttysparvi. Sitten piti taikoa cleania/pikkumuroa ja sieltä se totuus/digitaalisuus paljastuu, täysin kelvoton. Kokeilin maustaa oikeilla speduilla, carl martin kompura joka 'kyykkäsi' eli kompressoi käsittämättömän voimallisesti eikä ruuvaaminenkaan helpottanut. No sitten testasin herääkö eloon overdrive ja distortion speduilla, ei, ei toimi. Soittotuntuma on kaukana oikeasta putkinupista, dynamiikka kärsii kun pienentää kitaran volaa eikä soundin siistiytyminen noudata putkivehjestä. Jos analysoi pelkkää runttusoundia ollaan jo vähän lähempänä mutta kuitenkin kaukana. Ei varmaan iPadilta ajettava softa voi olla kovin kaksinen. Itsekin kierrän kuin kissa kuumaa puuroa näitä mallintimia, mutta kokeilin jäsen Raskasmielisen suosituksesta softaa nimeltä S-gear amps ja se alkaa olla jo hyvä. Mun havaintoni on täysin yhtäpitävä sun havainnon kanssa noissa, että raskas mättösärö on ihan okei, mutta varsinkin kevyt roso ja BB-King kliini (eli se hiuksen hieno lämpö) on aika hakusessa edelleen ja isoin osa kokeilemistani softista kompuroi niissä täysin. S-Gear toimi bluesrosolla ja rokkirosolla ja kliinillä parhaiten mitä minä olen mallinnussoftia ajanut. S-Gear varmaankin antaa vähän esimakua mitä noilta kalliilta Kempereiltä sun muilta voi odottaa (niitä en ole käyttänyt joten en tiedä). S-Gearin saa ainakin OsX:le ja Windowsille ja hinta on vähän toistasataa dollaria (ihan kohtuullinen tuon tasoisesta softasta), mutta huonona puolena siinä on latenssi. Ilmeisesti noin uskottavien mallinnusten ajaminen tehokkaallakin tietokoneella tekee siihen latenssia. Itse kokeilin sitä iMac 27 tuumaisessa retinassa (loppuvuosi 2014) 16Gigaa keskusmuistia(1600 mhz DDR3)intel core i5 prossu 3,7 Ghz ja Fusion levy äänikortti Fuocusrite Saffire pro 24 firewirellä liitettynä OsX ElCaptain. Tällä kokoonpanolla latenssin pystyi huomaamaan. Se ei haitannut soittoa, mutta sen havaitsi ihan selkeästi eli varmaankin jotain 15-20millisekunnin luokkaa. Kemperissä latenssi on vain 3 -6- millisekuntia ja Axessa vain 2 millisekuntia ja niitä ei varmaan pysty enää havaitsemaan. Itsekin pitäydyn analogivehkeissä varmasti vielä pitkään, mutta näen jo tulevaisuuden digitaalisissa. Analogikamppeet on vaan halvempia, digivehkeisiin verrattuna. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 22.01.2017 21:39:19 | |
aslak: Hommasin juuri Bias Ampin... Tuossa on se vika että sisääntulon impedanssi muttuu hieman pedaalin jälkeen ja sitä ei pysty noilla iRigeillä säätämään. Positive Gridin tuotteissa soittuntuma, ja mikään muukaan reagointi ei ole sieltä aidoimmasta päästä niin minkäs teet. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 22.01.2017 21:45:57 | |
hallu: Tällä kokoonpanolla latenssin pystyi huomaamaan. Se ei haitannut soittoa, mutta sen havaitsi ihan selkeästi eli varmaankin jotain 15-20millisekunnin luokkaa. Kemperissä latenssi on vain 3 -6- millisekuntia ja Axessa vain 2 millisekuntia ja niitä ei varmaan pysty enää havaitsemaan. Miten se voi olla noin paljon? Tällaisella 500 euron Windows läppärillä, 2ghz AMD A8/8gt mopollakin saa latenssit alle n. 5ms tietämille Focusriten Scarlett 2i4:n kanssa. Riippuen mitä kautta haluaa soittaa 2.9-5.4ms tarkemmin ilmaistuna. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 22.01.2017 21:50:41 | |
ÄrGee: Miten se voi olla noin paljon? Tällaisella 500 euron Windows läppärillä, 2ghz AMD A8/8gt mopollakin saa latenssit alle n. 5ms tietämille Focusriten Scarlett 2i4:n kanssa. Riippuen mitä kautta haluaa soittaa 2.9-5.4ms tarkemmin ilmaistuna. Mutta eihän 5ms latenssia pysty enää mitenkään huomaamaan ? sehän on jo samaa luokkaa mitä nuo kemperit ja axet tarjoaa!?! puhutko nyt S-gearista? jos tietsikalla pitäisi päästä noin samaa mihin Kemperillä, niin miksi kukaan ostaisi Kemperiä? mä olen varmaan tehnyt jotakin ihan todella väärin..... en tiedä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 22.01.2017 22:00:02 | |
hallu: Mutta eihän 5ms latenssia pysty enää mitenkään huomaamaan ? sehän on jo samaa luokkaa mitä nuo kemperit ja axet tarjoaa!?! puhutko nyt S-gearista? jos tietsikalla pitäisi päästä noin samaa mihin Kemperillä, niin miksi kukaan ostaisi Kemperiä? mä olen varmaan tehnyt jotakin ihan todella väärin..... en tiedä. Mulla ei nyt ole s-gearia asennettuna, koska siinä meni 15 päivän demo umpeen. Mutta sitä luokkaa se oli Reaperissa avattuna 128 sample ratella, nuo muut plugarit ovat hieman sitä kevyempiä. Kemperissä ja muissa on etuna kuljetettavuus, rauta ja liitäntämahdollisuudet. Sekä paremmat soundit ja monipuolisuus. Kannattaa katsoa ajureiden asetukset joka paikasta, että kaikki ovat sillä tavalla kuten pitää olla. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 22.01.2017 22:14:03 | |
ÄrGee: Mulla ei nyt ole s-gearia asennettuna, koska siinä meni 15 päivän demo umpeen. Mutta sitä luokkaa se oli Reaperissa avattuna 128 sample ratella, nuo muut plugarit ovat hieman sitä kevyempiä. Kemperissä ja muissa on etuna kuljetettavuus, rauta ja liitäntämahdollisuudet. Sekä paremmat soundit ja monipuolisuus. Kannattaa katsoa ajureiden asetukset joka paikasta, että kaikki ovat sillä tavalla kuten pitää olla. Mun pitänee katsella nuo bufferit ja sitten tuolla oli jotan "low latensy mode":ja joihin en ole kiinnittänyt huomiota. Testailen ajan kanssa uudelleen. Kiitoksia vaan vinkistä, jos tuon latenssin saa nypättyä pois niin S-Gear olisi meikällä erittäinkin lupaava softa. Tosin nyt tuli iso päivitys Logiciin jotan pitää tutkia onko vahvistinmallit parantuneet siinä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 22.01.2017 23:00:09 | |
hallu: Ei varmaan iPadilta ajettava softa voi olla kovin kaksinen. Itsekin kierrän kuin kissa kuumaa puuroa näitä mallintimia, mutta kokeilin jäsen Raskasmielisen suosituksesta softaa nimeltä S-gear amps ja se alkaa olla jo hyvä. Mun havaintoni on täysin yhtäpitävä sun havainnon kanssa noissa, että raskas mättösärö on ihan okei, mutta varsinkin kevyt roso ja BB-King kliini (eli se hiuksen hieno lämpö) on aika hakusessa edelleen ja isoin osa kokeilemistani softista kompuroi niissä täysin. S-Gear toimi bluesrosolla ja rokkirosolla ja kliinillä parhaiten mitä minä olen mallinnussoftia ajanut. S-Gear varmaankin antaa vähän esimakua mitä noilta kalliilta Kempereiltä sun muilta voi odottaa (niitä en ole käyttänyt joten en tiedä). S-Gearin saa ainakin OsX:le ja Windowsille ja hinta on vähän toistasataa dollaria (ihan kohtuullinen tuon tasoisesta softasta), mutta huonona puolena siinä on latenssi. Ilmeisesti noin uskottavien mallinnusten ajaminen tehokkaallakin tietokoneella tekee siihen latenssia. Itse kokeilin sitä iMac 27 tuumaisessa retinassa (loppuvuosi 2014) 16Gigaa keskusmuistia(1600 mhz DDR3)intel core i5 prossu 3,7 Ghz ja Fusion levy äänikortti Fuocusrite Saffire pro 24 firewirellä liitettynä OsX ElCaptain. Tällä kokoonpanolla latenssin pystyi huomaamaan. Se ei haitannut soittoa, mutta sen havaitsi ihan selkeästi eli varmaankin jotain 15-20millisekunnin luokkaa. Kemperissä latenssi on vain 3 -6- millisekuntia ja Axessa vain 2 millisekuntia ja niitä ei varmaan pysty enää havaitsemaan. Itsekin pitäydyn analogivehkeissä varmasti vielä pitkään, mutta näen jo tulevaisuuden digitaalisissa. Analogikamppeet on vaan halvempia, digivehkeisiin verrattuna. Mitä asetuksia käytät? Mulla on suurin piirtein samanlainen mäkki, Focusriten USB-ritsa ja järkevällä bufferiasetuksella latenssit on siinä 5-10ms (output 3-5ms). Eli vastaa suurin piirtein tilannetta, jossa perinteinen vahvari olisi noin 2-3 metrin päässä korvasta. Onneksi on hitaat korvat ja vielä hitaammat sormet, niin tuollainen ei isommin haittaa :) Testasithan S-Gearia plugarina? Standalone ei kuulemma pelitä niin hyvin. | |
![]() 23.01.2017 00:53:08 | |
jii.haanpaa: Mitä asetuksia käytät? Mulla on suurin piirtein samanlainen mäkki, Focusriten USB-ritsa ja järkevällä bufferiasetuksella latenssit on siinä 5-10ms (output 3-5ms). Eli vastaa suurin piirtein tilannetta, jossa perinteinen vahvari olisi noin 2-3 metrin päässä korvasta. Onneksi on hitaat korvat ja vielä hitaammat sormet, niin tuollainen ei isommin haittaa :) Testasithan S-Gearia plugarina? Standalone ei kuulemma pelitä niin hyvin. Palaan tähän päivän tai kahden sisällä kunhan ehdin. En nimittäin ole viime aikoina kikkaillut S-Gearilla vaikka se loistava onkin. Olen viime aikoina paneutunut GR-55 -kitarasyntikkaan ja se on vienyt kaiken vapaa-ajan parin biisiprojektin ohella. Kommentoin kuitenkin muistinvaraisesti, että kannattaa pudottaa standalone-modessa S-Gearin sample rate arvoon 44100, niin kuormittaa vähemmän ja saa latenssin niin alhaiseksi, ettei sitä huomaa. Itse käytän studioprojekteissa ja siten myös plugareille arvoa 96 000, mutta enemmänkin varmuuden vuoksi. En voi väittää varmuudella, että kuulisin eron siinäkään, saati jossain stand alone -soittelussa. Palaan siis asiaan, kunhan ehdin tarkistaa faktapuolen. "Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours." | |
![]() 23.01.2017 08:51:47 | |
RaskasMielinen: Palaan tähän päivän tai kahden sisällä kunhan ehdin. En nimittäin ole viime aikoina kikkaillut S-Gearilla vaikka se loistava onkin. Olen viime aikoina paneutunut GR-55 -kitarasyntikkaan ja se on vienyt kaiken vapaa-ajan parin biisiprojektin ohella. Kommentoin kuitenkin muistinvaraisesti, että kannattaa pudottaa standalone-modessa S-Gearin sample rate arvoon 44100, niin kuormittaa vähemmän ja saa latenssin niin alhaiseksi, ettei sitä huomaa. Itse käytän studioprojekteissa ja siten myös plugareille arvoa 96 000, mutta enemmänkin varmuuden vuoksi. En voi väittää varmuudella, että kuulisin eron siinäkään, saati jossain stand alone -soittelussa. Palaan siis asiaan, kunhan ehdin tarkistaa faktapuolen. Jos ainoa tarkoitus on pienentää latenssia, niin silloin kannattaa näytteenottotaajuutta nostaa ja käyttää mahdollisimman pientä bufferia. Tämä tosin vaatii sitten aateekoolta jerkkua. Monesti noissa softissa on oletusasetuksina turvallinen 44kHz/512 tai jopa 1024 ja silloin latenssi on väkisinkin suurempi ja niin sen kuuluukin olla. | |
![]() 23.01.2017 13:21:02 | |
hallu: Ei varmaan iPadilta ajettava softa voi olla kovin kaksinen. Itsekin kierrän kuin kissa kuumaa puuroa näitä mallintimia, mutta kokeilin jäsen Raskasmielisen suosituksesta softaa nimeltä S-gear amps ja se alkaa olla jo hyvä. Mun havaintoni on täysin yhtäpitävä sun havainnon kanssa noissa, että raskas mättösärö on ihan okei, mutta varsinkin kevyt roso ja BB-King kliini (eli se hiuksen hieno lämpö) on aika hakusessa edelleen ja isoin osa kokeilemistani softista kompuroi niissä täysin. S-Gear toimi bluesrosolla ja rokkirosolla ja kliinillä parhaiten mitä minä olen mallinnussoftia ajanut. S-Gear varmaankin antaa vähän esimakua mitä noilta kalliilta Kempereiltä sun muilta voi odottaa (niitä en ole käyttänyt joten en tiedä). S-Gearin saa ainakin OsX:le ja Windowsille ja hinta on vähän toistasataa dollaria (ihan kohtuullinen tuon tasoisesta softasta), mutta huonona puolena siinä on latenssi. Ilmeisesti noin uskottavien mallinnusten ajaminen tehokkaallakin tietokoneella tekee siihen latenssia. Itse kokeilin sitä iMac 27 tuumaisessa retinassa (loppuvuosi 2014) 16Gigaa keskusmuistia(1600 mhz DDR3)intel core i5 prossu 3,7 Ghz ja Fusion levy äänikortti Fuocusrite Saffire pro 24 firewirellä liitettynä OsX ElCaptain. Tällä kokoonpanolla latenssin pystyi huomaamaan. Se ei haitannut soittoa, mutta sen havaitsi ihan selkeästi eli varmaankin jotain 15-20millisekunnin luokkaa. Kemperissä latenssi on vain 3 -6- millisekuntia ja Axessa vain 2 millisekuntia ja niitä ei varmaan pysty enää havaitsemaan. Itsekin pitäydyn analogivehkeissä varmasti vielä pitkään, mutta näen jo tulevaisuuden digitaalisissa. Analogikamppeet on vaan halvempia, digivehkeisiin verrattuna. Se että softaa ajetaan iPadilla ei huononna lopputulosta, veikkaan että on tämän hetken paras alusta. Se ei lagaa lainkaan kaikki toimii nyt ja heti. Tehokkaassa DAW/pöytäkoneessa sen sijaan on kaikenlaista. Latenssista vielä, Bias FX voi asettaa ultra low latenssin, en tiedä paljonko se on mutta soittotuntumassa en sitä todennut olevan lainkaan (olettaisin 1ms-2ms). DAW puolella saan äänikortin 2ms latenssiin ja vaikka kamaa olisi kuinka paljon tahansa ei hyydy. Jos latenssi on 5ms niin minä ainakin huomaan sen välittömästi enkä pysty elämään noin 'ison' latenssin kanssa. BiasFX:ssä on hauska toiminto, kun teet kahden styrkkarin setupin voit sen mixerissä panoroida ne täysin L/R laidoille asettaa toiselle max 3ms viiveen (latenssin). Tuosta jokainen viimeistään saa käsityksen kuinka paljon se on, mulle paljon. | |
![]() 23.01.2017 13:27:34 | |
aslak: Se että softaa ajetaan iPadilla ei huononna lopputulosta, veikkaan että on tämän hetken paras alusta. Se ei lagaa lainkaan kaikki toimii nyt ja heti. Tehokkaassa DAW/pöytäkoneessa sen sijaan on kaikenlaista. Latenssista vielä, Bias FX voi asettaa ultra low latenssin, en tiedä paljonko se on mutta soittotuntumassa en sitä todennut olevan lainkaan (olettaisin 1ms-2ms). DAW puolella saan äänikortin 2ms latenssiin ja vaikka kamaa olisi kuinka paljon tahansa ei hyydy. Jos latenssi on 5ms niin minä ainakin huomaan sen välittömästi enkä pysty elämään noin 'ison' latenssin kanssa. BiasFX:ssä on hauska toiminto, kun teet kahden styrkkarin setupin voit sen mixerissä panoroida ne täysin L/R laidoille asettaa toiselle max 3ms viiveen (latenssin). Tuosta jokainen viimeistään saa käsityksen kuinka paljon se on, mulle paljon. Jaaha, en tiedä kumpi meistä on väärässä, mutta ihmisen pitäisi pystyä erottamaan vasta yli 7ms viive, ei sen pienempää. Tuo 5ms viive taitaa vielä kasvaa, kun laitat round trip yms. mukaan. Eipä ole enää sen jälkeen 5ms. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
![]() 23.01.2017 14:23:55 | |
heviäijä: Jaaha, en tiedä kumpi meistä on väärässä, mutta ihmisen pitäisi pystyä erottamaan vasta yli 7ms viive, ei sen pienempää. Tuo 5ms viive taitaa vielä kasvaa, kun laitat round trip yms. mukaan. Eipä ole enää sen jälkeen 5ms. Latenssia voi lähestyä/aistia eri tavalla, jos veisin sydeemin äitimuorille tuskin erottaa yhtään mitään. Ikänsä soittanut taas toteaa varmasti. Esimerkkinä Biasin L/R delayn asetusta voi säätää 0,1 ms portaissa, jo tässä kohtaa toteaa psykedeelisen vaikutuksen. Sitten puolestaan soittotuntumassa minä ainakin totean jo pienenkin latenssin. Varmasti on niinkin ettei joku huomaa edes 7ms fiiliksenä tai korvalla. | |
![]() 23.01.2017 14:44:54 (muokattu 23.01.2017 14:45:17) | |
aslak: ...BiasFX:ssä on hauska toiminto, kun teet kahden styrkkarin setupin voit sen mixerissä panoroida ne täysin L/R laidoille asettaa toiselle max 3ms viiveen (latenssin). Tuosta jokainen viimeistään saa käsityksen kuinka paljon se on, mulle paljon. Toi BiasFX:n toiminnon on tarkoitus apinoida kahden mikityksen vaihe-eroa. Se on aikalailla eri asia kuin se, että kuulee eron siinä onko yksin soiva vahvari metrin vai kahden päässä korvasta. Esimerkiksi 5msekunnissa ääni kerkiää 1,7 metrin päähän kajarista, joten kahden metrin päässä oleva perinteinen vahvari tuottaa jo enemmän "latenssia". | |
![]() 23.01.2017 15:00:54 | |
Latenssikeskusteluissa on aina hyvä muistaa, että myös etäisyys äänilähteeseen vaikuttaa latenssiin. Äänen nopeus ilmassa on noin 340 m/s. Eli jos korvasi on metrin päässä kaiuttimista tai vahvistimesta, tulee latenssia lisää 1/340 s eli noin 2.9 ms. Itse olen usein ainakin kolmen metrin päässä vahvistimesta soittaessa joten siinä tulee jo 9 ms latenssia oli vehje mikä tahansa. Kuulokkeiden kanssa ei tätä ongelmaa toki ole, mutta entäs sitten kun lavalla monitori onkin muutaman metrin päässä. Kannattaa siis opetella soittamaan jonkinlaisella latenssillakin. Sitä ovat sähkökitaristit kuitenkin tottuneet sietämään aina. | |
![]() 23.01.2017 15:13:05 | |
jii.haanpaa: Toi BiasFX:n toiminnon on tarkoitus apinoida kahden mikityksen vaihe-eroa. Se on aikalailla eri asia kuin se, että kuulee eron siinä onko yksin soiva vahvari metrin vai kahden päässä korvasta. Esimerkiksi 5msekunnissa ääni kerkiää 1,7 metrin päähän kajarista, joten kahden metrin päässä oleva perinteinen vahvari tuottaa jo enemmän "latenssia". Väärin, kyse on aivan samasta asiasta, latenssi = delay = vaihe-ero ja kaikkia mitataan aikayksikkönä. PA-puolella tästä latenssi/delay/vaihe-erosta ollaan hyvinkin tarkkoja. Itsekin asetin signaaliprossuun pienen laskennallisen delayn koska yläkaapit ovat 10cm taaempana kuin subbaset. Sama pätee on äänilähde mikä tahansa. PA:ssa halutaan vaihe-erosta irti, mutta taas kitarahommissa sillä on tietty efektillinen vaikutus jota tietoisesti haetaan. Tästä ei sen enempää, kokeilkaa jos pystytte rigeillänne niin luureihin kuin livenä. | |
![]() 23.01.2017 15:16:01 | |
jkourula: Latenssikeskusteluissa on aina hyvä muistaa, että myös etäisyys äänilähteeseen vaikuttaa latenssiin. Äänen nopeus ilmassa on noin 340 m/s. Eli jos korvasi on metrin päässä kaiuttimista tai vahvistimesta, tulee latenssia lisää 1/340 s eli noin 2.9 ms. Itse olen usein ainakin kolmen metrin päässä vahvistimesta soittaessa joten siinä tulee jo 9 ms latenssia oli vehje mikä tahansa. Kuulokkeiden kanssa ei tätä ongelmaa toki ole, mutta entäs sitten kun lavalla monitori onkin muutaman metrin päässä. Kannattaa siis opetella soittamaan jonkinlaisella latenssillakin. Sitä ovat sähkökitaristit kuitenkin tottuneet sietämään aina. Hyvä pointti, jos kemperillä soittelee niin ollaankin jo n 10ms latenssissa. | |
![]() 23.01.2017 15:45:58 | |
aslak: Väärin, kyse on aivan samasta asiasta, latenssi = delay = vaihe-ero ja kaikkia mitataan aikayksikkönä. PA-puolella tästä latenssi/delay/vaihe-erosta ollaan hyvinkin tarkkoja. Itsekin asetin signaaliprossuun pienen laskennallisen delayn koska yläkaapit ovat 10cm taaempana kuin subbaset. Sama pätee on äänilähde mikä tahansa. PA:ssa halutaan vaihe-erosta irti, mutta taas kitarahommissa sillä on tietty efektillinen vaikutus jota tietoisesti haetaan. Tästä ei sen enempää, kokeilkaa jos pystytte rigeillänne niin luureihin kuin livenä. Ok. Jospa ei sitten sotketa soppaa useamman kajarin tai mikin vaihe-eroilla, vaan pysytään latenssissa. Eli yhtä kajaria käyttämällä, kuuletko eron viiveessä, jos kajari on metrin versus kahden päässä? Ts. jos kajari on kahden metrin päässä, niin onko soittaminen hankalampaa kuin kajarin ollessa metrin päässä? | |
![]() 23.01.2017 17:43:13 | |
jii.haanpaa: Ok. Jospa ei sitten sotketa soppaa useamman kajarin tai mikin vaihe-eroilla, vaan pysytään latenssissa. Eli yhtä kajaria käyttämällä, kuuletko eron viiveessä, jos kajari on metrin versus kahden päässä? Ts. jos kajari on kahden metrin päässä, niin onko soittaminen hankalampaa kuin kajarin ollessa metrin päässä? Jos soitan putkipäätteellä metrin päässä kajarista en tunne enkä aisti laskennallista latenssia 2,9ms, jos siirryn 2 metrin päähän en tunnista vieläkään. Mutta sitten kun digivehkeissä on lähtökohtaisesti latenssi siitä kun näppäät kieltä ennen kuin se tulee kajarista pihalle sen tuntee soittotuntumassa välittömästi, siihen kun lisäät vielä etäisyyden kajarista, johan on outo. Yhdellä kajarilla latenssin kuuleminen on vaikeaa, fiilis paljastaa heti. Sitten kun on kaksi äänilähdettä, johan kuulee pienenkin. Kuriositeettina tein pienen yllärin joskus reeneissä putkivehkeillä. Reenis on kohtuu leveä 6-7m, molempiin reunoihin nupit+kitarakaapit, toiselle puolelle asetin G-Majorista täysin wet asetuksella vähän reilumman about 15ms-20ms vaihe-eron/delayn/latenssin. Biisi käyntiin ja kiipparisti huitoo stop stop, meinas persilleen lentää ei tiennyt mistä ääni tulee, tuli joka paikasta, armoton psykedelis päällä. Kuten mainitsin, jos vaikkapa Biassilla soitat luureilla kahta nuppia täys panoroinnilla eikä oteta kantaa nyt perus latenssiin siitä kun kielen näppäilyn kuulet luurissa vaan käännät mixerin viive/delay/vaihe-ero numiskaa vain 0,1 ms jo kuulet mitä tapahtuu. Sama asia tapahtuu tuossa mun yllärissä, jos soitat keskellä ja ruuvaat viivettä 1ms välein jonka Major mahdollistaa kuulet muutoksen alusta alkaen. Teinpä yllärin kerran keikallakin, miksaaja pomppas pystyyn, mitä helvattua nyt tapahtuu. Sanoi kuitenkin olipa siistin kuuloinen, pienehkö paikka muuttui stadioniksi. W/D/W rigilla tuo onnistuu yhdellä polkasulla kun kaikkea ohjataan midillä. | |
![]() 23.01.2017 18:15:40 (muokattu 23.01.2017 18:20:09) | |
hallu: Mun pitänee katsella nuo bufferit ja sitten tuolla oli jotan "low latensy mode":ja joihin en ole kiinnittänyt huomiota. Testailen ajan kanssa uudelleen. Kiitoksia vaan vinkistä, jos tuon latenssin saa nypättyä pois niin S-Gear olisi meikällä erittäinkin lupaava softa. Tosin nyt tuli iso päivitys Logiciin jotan pitää tutkia onko vahvistinmallit parantuneet siinä. S-Gearissa on perusasetuksena 128 bufferin koko, tiputat sen preferences, eli asetuksista 32:teen niin johan tippuu latenssit kuulumattomiin. soittanut jo vuosia S-Gearillä livenä joko suoraan backlinen päätteeseen (täällä ne on jostain syystä aina fenderin hot rod deluxeja vaikka luulisi että kaikki olisi marshalleja kun ne sentään olisi kotimaisia) tai suoraan mikseriin jos on enempi monitoreja, ja toimii loistavasti. Mainstagen kautta soittelen jos haluan kauheasti vaihdella eri juttuja livenä, riippuu kenen kanssa soittaa. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)