Aihe: Kiesel Carvin Guitars
1 2 3 4 5 6 712 13 14 15 16
naavanka_
17.09.2016 22:39:23
Laulava Kylätohtori: Ok, eli eebenillä on siis oikeasti merkitystä myös soittotuntumaan? Eli sellasta kannattaa testata ennen kuin haaveilee ostamisesta...

Olen kuvitellut, että kyse on vain ulkonäöstä. Mutta en ole tosiaan, ainakaan tietääkseni, testannut sellaista ikinä...

Ei sillä ulkonäön ja soittotuntuman lisäksi oie mitään vaikutusta mihinkään.

Itse suosin rupua ja vaahteraa koska ne kestää Suomen ilmastoa paremmin, eebeni tuppaa halkeilemaan.
Little Savage
18.09.2016 21:34:33
Kieselin käyttämät royal ebony otelaudat on tuomittu katalox puisiksi vain yhden miehen toimesta. Jos laittaa google kuvahakuun katalox ja figured ebony niin jälkimmäisellä löytyy useampia puun kappaleita joissa samanlaista kuviota kuin Kiisselin nettisivuilla olevissa royal ebony otelaudoissa.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana. Olen aina oikeassa. Ei kannata väitellä.
Tykki
18.09.2016 23:28:04
Little Savage: Kieselin käyttämät royal ebony otelaudat on tuomittu katalox puisiksi vain yhden miehen toimesta. Jos laittaa google kuvahakuun katalox ja figured ebony niin jälkimmäisellä löytyy useampia puun kappaleita joissa samanlaista kuviota kuin Kiisselin nettisivuilla olevissa royal ebony otelaudoissa.

Oiskohan tätä puuta:

http://www.wood-database.com/katalox/

Laitoin vielä Jeff Kieselille viestiä että mistä puusta on kyse. Tosin en ole tuosta Mexican Royal Ebonystä (Katalox) mitään huonoa lukenut instrumentteihin käytettynä.
naavanka_
18.09.2016 23:51:04
Tykki: Oiskohan tätä puuta:

http://www.wood-database.com/katalox/

Laitoin vielä Jeff Kieselille viestiä että mistä puusta on kyse. Tosin en ole tuosta Mexican Royal Ebonystä (Katalox) mitään huonoa lukenut instrumentteihin käytettynä.

Katalox on niin samannäköistä mitä eeben, että ilman suurempaa tuntemusta puulajeista, et varmasti huomaisi eroa.

Tuokaan ei mikään erityinen homma ole, mahonkiakin on niin helevetin montaa erilaista lajiketta mitä kaikkia myydään kitarateollisuudessa yhden nimikkeen alla.

Sama pätee moniin muihin puulajeihin.
Juzpe
19.09.2016 14:45:59

aristoteles666: Ebenpuussa ei ole kuviota.

http://www.edroman.com/customshop/w … od/images/Macassar%20Ebony%2051.jpg

Ei niin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Kivijalka
19.09.2016 15:39:16
Juzpe: http://www.edroman.com/customshop/w … od/images/Macassar%20Ebony%2051.jpg

Ei niin.

Bob Taylor käsittelee asiaa videossaan https://youtu.be/anCGvfsBoFY?t=388

Yksi kymmenestä eebenpuusta on sitä täysin mustaa tavaraa mihin ollaan totuttu ja muissa on sitten tuota värivaihtelua.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
hollstro
19.09.2016 17:59:25

Kivijalka: Bob Taylor käsittelee asiaa videossaan https://youtu.be/anCGvfsBoFY?t=388

Yksi kymmenestä eebenpuusta on sitä täysin mustaa tavaraa mihin ollaan totuttu ja muissa on sitten tuota värivaihtelua.

Hyvä video. Jos eebenpuulla ei olisi kuin ulkonäkömerkitys, ei kalliimmista kitaroissa sitä käytettäisi, eikä oltaisi valmiita kirjavan eebenpuun käyttöön.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
naavanka_
19.09.2016 20:21:32
hollstro: Hyvä video. Jos eebenpuulla ei olisi kuin ulkonäkömerkitys, ei kalliimmista kitaroissa sitä käytettäisi, eikä oltaisi valmiita kirjavan eebenpuun käyttöön.

No tuo nyt on täysin paskapuhetta.

Eeben on kallista koska se on alusta loppuun hankalaa käsiteltävää.
Lisää hintaa tuo vielä monien eebenlajikkeiden kaatokielto.
hollstro
19.09.2016 20:41:26 (muokattu 19.09.2016 20:42:14)

naavanka_: No tuo nyt on täysin paskapuhetta.

Eeben on kallista koska se on alusta loppuun hankalaa käsiteltävää.
Lisää hintaa tuo vielä monien eebenlajikkeiden kaatokielto.

Eli Taylor, Martin ja kumppanit laittavat otelautapuuksi tätä koska se on hankalaa työstää ja saada sekä kallista. Just.
tumppusormi
19.09.2016 21:08:31
hollstro: Eli Taylor, Martin ja kumppanit laittavat otelautapuuksi tätä koska se on hankalaa työstää ja saada sekä kallista. Just.

Eikös tuossa videolla tuo Taylorin ukko just kertonut että rupevat käyttämään myös muuta puuta.

Ja vielä tuosta videosta että itse ainakin ymmärsin niin että jampat kaatavat siellä noin 20 puuta joista 2 olisi riittävän tummaa. Eivät katso lajia ollenkaan, mutta kertoivat että ne aidot eebenit olisivat jossakin 8 kilsan päässä lähimmästä tiestä ja se ei olisi vaivan arvosta. Näin tuon videon ymmärsin.
En allekirjoita mitään
naavanka_
19.09.2016 21:11:10
hollstro: Eli Taylor, Martin ja kumppanit laittavat otelautapuuksi tätä koska se on hankalaa työstää ja saada sekä kallista. Just.

Niin, se on kalliimpaa siksi, koska.

Menikö sulta nyt jotain ohi?
hollstro
19.09.2016 21:26:50

naavanka_: Niin, se on kalliimpaa siksi, koska.

Menikö sulta nyt jotain ohi?

Sekö on ainut syy?
ÄrGee
19.09.2016 21:27:24
hollstro: Sekö on ainut syy?

Syy ei ainakaan ole soundissa :D
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
ibnz
19.09.2016 21:33:59

Siitähän voi sitten pyytääkin enemmän, kas
naavanka_
19.09.2016 22:01:54

Ihmiset haluaa puunsa tasaisena eli muovisena, ei puisena.

Ihmisille myydään sitä mitä he haluavat.

Toki puita on yritetty, ja yritetään vieläkin, myydä tietyn kuuloisina.

Kalliimpi on aina parempaa eli kalliimpi puu kuulostaa paremmalle, eihän kukaan ostaisi 5kg painavaa LP:tä järkyttävään hintaan jos saman soundin saisi halvemmallakin?

Tietäähän moni myös että painava on aina paremman kuuloinen johtuen syystä: *tähän joku poikkitieteellinen argumentti*
hollstro
20.09.2016 09:12:49

Jos ei usko että puut vaikuttavat kitaran tuottamaan saundiin niin ei mahda mitään. 99.99999% kitaranrakentajista uskoo ja minäkin, uskon korviani.
hallu
20.09.2016 09:43:02 (muokattu 20.09.2016 09:43:42)
hollstro: Jos ei usko että puut vaikuttavat kitaran tuottamaan saundiin niin ei mahda mitään. 99.99999% kitaranrakentajista uskoo ja minäkin, uskon korviani.

Toisaalta 99,99999% luterilaisista papeista uskoo, että jumala on olemassa ja niin minäkin uskon..... useinmiten. Jos pitää valita uskoako kitaranrakentajaa vai korvia, niin minäkin uskon mieluummin korviani. Sulla on hyvä kun voi uskoa molempia. Minulle maailma on toistaiseksi monimutkaisempi ja joudun usein pohdiskelemaan mistä missäkin soundillisessa nyanssissa on kyse. En todellakaan osaa arvioida ... ainakaan suoralta kädeltä.... johtuuko joku asia kitaran puista (akustisista ominaisuuksista) tai vahvistimesta/signaalitiestä/mikrofoneista (sähköakustisista ominaisuuksista) vai siitä soitettavasta tilasta (joku muu huoneessa resonoi). Toisinaan tiedän ja on hetkiä jolloin olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi, että puilla ihan ilmiselvästi on vaikutusta, mutta sitten taas tulee hetkiä jolloin alankin epäillä sitä (jokin asia akustisessaja sähköakustisessa signaali ketjussa muuttuu, niin että en ymmärrä muutosta ja se saattaa minut epävarmuuden tilaan).

Joskus tuntuu raskaalta epäillä kaikkea ja olen kateellinen heille, joille kaikki on ihan itsestään selvää ja he tietävät minkälainen maailma on. Minä en tiedä ja nykyisin yhä useammin epäilen etten taida oppiakaan :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
20.09.2016 09:53:03
Eli onko se ebenin tuntuma nyt siis selvästi erilainen kuin rupussa? Itse, kun tykkään vintage-nauhoista, niin se korostaa vielä otelaudan tuntuman merkitystä.

Mistäs muuten johtuu, että mun Les Paulissa on sellanen todella hieno attack. Se ei ole stratomainen, mutta se ei "ala vaan soimaan", kuten melkein kaikissa muissa testaamissani Les Pauleissa. Siinä on sellasta voimaa ja mojoa. Tai siis ei mojoa, koska se ero on ihan todellinen ja tunnistettu myös itseäni lahjakkaampien toimesta.

En siis tiedä, johtuuko puista vai muista, mutta ihan originaalikunnossa on tuo Traditional Les Paul. Eli mitään ei ole vaihdettu. Viimeksi, kun kokeilin Standard Les Pauleja liikkeessä, niin niissä ei tuota ominaisuutta ollut.

Se kuuluu akustisesti, mutta yhtälailla myös vahvistettuna - niin puhtailla kuin säröillä.

Mistähän tuollainen voisi johtua? Kuitenkin kitarassa on ihan standardiosat. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen ilmiö, enkä jostain syystä viitsinyt nyt nostaa puuketjua, vaan kysytään nyt täältä? :)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
20.09.2016 09:59:47
Laulava Kylätohtori: Eli onko se ebenin tuntuma nyt siis selvästi erilainen kuin rupussa? Itse, kun tykkään vintage-nauhoista, niin se korostaa vielä otelaudan tuntuman merkitystä.

Mistäs muuten johtuu, että mun Les Paulissa on sellanen todella hieno attack. Se ei ole stratomainen, mutta se ei "ala vaan soimaan", kuten melkein kaikissa muissa testaamissani Les Pauleissa. Siinä on sellasta voimaa ja mojoa. Tai siis ei mojoa, koska se ero on ihan todellinen ja tunnistettu myös itseäni lahjakkaampien toimesta.

En siis tiedä, johtuuko puista vai muista, mutta ihan originaalikunnossa on tuo Traditional Les Paul. Eli mitään ei ole vaihdettu. Viimeksi, kun kokeilin Standard Les Pauleja liikkeessä, niin niissä ei tuota ominaisuutta ollut.

Se kuuluu akustisesti, mutta yhtälailla myös vahvistettuna - niin puhtailla kuin säröillä.

Mistähän tuollainen voisi johtua? Kuitenkin kitarassa on ihan standardiosat. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen ilmiö, enkä jostain syystä viitsinyt nyt nostaa puuketjua, vaan kysytään nyt täältä? :)

Soittotuntuma on erilainen, mutta ei mielestäni merkittävän paljoa. Eben on tasaisempaa mutta ei mielestäni kiinnitä erityisesti huomiota soittaessa enkä itse yleensä ajattele koko asiaa. Soundissa en itse pysty huomaamaan eroa, mutta se ei tarkoita etteikö sitä olisi, vaan minä olen vaan aika huono huomaamaan eroja tai tietämään mistä mikäkin ero johtuu.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
antnis
20.09.2016 10:25:43
Nää puujutut on semmoista keski-ikäisten miesten puuhastelua, ihankuin jokaisessa meidän harrastuksessa pikkuseikoilla päteminen on se pääpointti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)