blues guitar 28.12.2015 23:10:51 | |
---|
Jo pelkästään se volumen ero vaikuttaa. Bändisoitto vs. Kotisoitto. Yleensä bassoa pitää vähentää bändin kanssa verrattuna kotisoitteluun. Turha mennä basistin tontille kitaralla. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 28.12.2015 23:13:53 | |
---|
Mitä muuten kotisoitto tarkoittaa? Itselle pääasiassa levyjen päälle soittoa, jolloin "kotisoundi" on itse asiassa hyvinkin sama kuin "treenissoundi". Toki vähän hiljempaa, mutta olen huomannut, että esim. pedaaleita tai elementtejä testatessa se kannattaa tehdä juurikin levyn päälle soittaen, eikä yksinään. Se levyn päällä hyvä soundi voi olla yksinään jopa huono... They pass too much electricity. -SRV |
hallu 28.12.2015 23:16:30 | |
---|
blues guitar: Itse olen kanssa koittanut toistaa kotistereoiden kautta kitarasoundia Kemperiltä tai äänikortilta niin ei tosiaankaan ole kuulostanut hyvältä. Ihme juttu, mistähän johtunee? Minä olen itsekin pohtinut juuri tätä samaa juttua ja olen tullut siihen tulokseen, että se ongelma on tilassa. Toisin sanoen kotistereoiden kaiutin on suunniteltu tuomaan konserttisali orkestereineen sun olohuoneeseen. Nyt kun siis soitetaan mallinnettua vahvistinta mallinnetussa tilassa (kaappiimpulssit), joka on siis eri tila kuin missä olet kitarasi kanssa, niin se tuntuu olevan aika etäällä se vahvistin. Ainakin itse olen kokenut sen jotenkin noin. Korvakuulokkeilla se on lähempänä koska suljet sen oman tilasi kuulokkeiden ulkopuolelle ja olet itsekin enemmän siinä mallinnetussa tilassa jolloin etäisyys siihen mallinnettuun vahvistimeen pienenee. olen itse päässyt parhaisiin tuloksiin käyttämtää joko korvakuulokkeita tai lähikenttään suunniteltuja studiomonitoreja jolloin se oma tila vaikuttaa mahdollisimman vähän siihen mitä sieltä kaiuttimista kuulee. En tietenkään tiedä onko se noin, mutta jotenkin tolleen olen itse sitä ongelmaa pähkäillyt. Kemperin tasoisilla vehkeillä en toki ole operoinut vaan ihan tietokoneen äänitysjutskien kanssa ja niistä mallinnetuilla jutuilla, mutta varmaan logiikka on kummiskin niissä ihna samanlainen, vaikka ne ei laadullisesti kemperin tasolle yletäkään. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
blues guitar 28.12.2015 23:19:52 | |
---|
Lähikenttä monitorit toimii paremmin kuin kotistereot. Sen olen itsekin huomannu. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
blues guitar 28.12.2015 23:22:51 (muokattu 28.12.2015 23:32:00) | |
---|
Gabe: Kiitos teille. Auttaisikohan bändisoitossa jos ostaisi päätevahvistimella varustetun mallin, löisi kaappimallinnuksen pois päältä ja törkkäisi normi kitarakaappiin? Kemper menee kyllä tilaukseen mutta pohdin kumpi versio. Tuohon en osaa vastata, mutta voit käyttää ihan normaalia kitaravahvistinta kun otat lähdön Kemperin takana olevasta direct out/send lähdöstä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
RaskasMielinen 29.12.2015 00:19:45 | |
---|
hallu: Minä olen itsekin pohtinut juuri tätä samaa juttua ja olen tullut siihen tulokseen, että se ongelma on tilassa. Toisin sanoen kotistereoiden kaiutin on suunniteltu tuomaan konserttisali orkestereineen sun olohuoneeseen. Nyt kun siis soitetaan mallinnettua vahvistinta mallinnetussa tilassa (kaappiimpulssit), joka on siis eri tila kuin missä olet kitarasi kanssa, niin se tuntuu olevan aika etäällä se vahvistin. Ainakin itse olen kokenut sen jotenkin noin. Korvakuulokkeilla se on lähempänä koska suljet sen oman tilasi kuulokkeiden ulkopuolelle ja olet itsekin enemmän siinä mallinnetussa tilassa jolloin etäisyys siihen mallinnettuun vahvistimeen pienenee. olen itse päässyt parhaisiin tuloksiin käyttämtää joko korvakuulokkeita tai lähikenttään suunniteltuja studiomonitoreja jolloin se oma tila vaikuttaa mahdollisimman vähän siihen mitä sieltä kaiuttimista kuulee. En tietenkään tiedä onko se noin, mutta jotenkin tolleen olen itse sitä ongelmaa pähkäillyt. Kemperin tasoisilla vehkeillä en toki ole operoinut vaan ihan tietokoneen äänitysjutskien kanssa ja niistä mallinnetuilla jutuilla, mutta varmaan logiikka on kummiskin niissä ihna samanlainen, vaikka ne ei laadullisesti kemperin tasolle yletäkään. Torpedossa voi valita virtuaalisen studiotilan oliko kahdeksasta eri vaihtoehdosta. Mukaan saa valitsemansa tilan kaiun tai ilman sitä. Kaiun määrälle on wet-dry -säädin Remotessa. Lisäksi Torpedon oma viisialueinen eq helpottaa aika paljon. Itse olen huomannut, että jos soitan takkahuoneessani studiomonitoreihin, niin toimii hyvin pienellä volumella, mutta ei isolla. Mulla on ullakolla järeät PA-kaapit eli alapäät 1 x 15" ja yläpäät 1 x 12" + diskanttitorvi. Vanhan liiton passiiviset Yamahat. Niiden kanssa olen saanut toimimaan oikein hyvin myös kovalla volumella ja toimii omaan korvaani todella hienosti myös todella hiljaa. Lopullinen hienosäätö tapahtuu silloin mikserin (Yamahan mikserivahvistin) asianomaisista kanavista ja master eq:sta. Joku miksaajavelho voisi ilmoittautua ja ottaa kantaa, miten homma toimii parhaiten mikitetyn kitarakaapin tai kaiutinsimuloidun keinokuorman/DI-boxin kanssa liveympäristössä! Sellaisesta infosta voisi olla jotain sovellettavissa myös kotioloihin, siis periaatteita ja nyrkkisääntöjä?? Jack of all trades - master of none |
askomiko 29.12.2015 11:08:54 (muokattu 29.12.2015 11:55:51) | |
---|
En ole velho, mutta jos säröisen musiikin genreä ajatellaan, niin nyrkkisääntö on että bändivolumella toimii soundi jossa on vähemmän säröä, ei kaikua, enemmän middleä, vähemmän kirkkautta ja vähäisesti bassojytinää verrattuna soundiin jolla fiilistellään hiljaisella kotivolumella. Sama pätee hyvin pitkälti myös äänityskäytössä - miksauksessa hyvin toimivia kitararaitoja yksinään kuunnellessa ne ei ole kovinkaan valtavia, siis äänikuvaa hallitsevia basso/diskanttijyriä. Levyn hyvä jytinä tulee basson, kitaran ja rumpujen soundien hyvästä yhteensovittamisesta ja tarkasta soitosta. Tämän havaitsee erinomaisesti kun soittelee mallintavilla, kun todellinen lähtösoundi ei volumen mukana muutu mihinkään. Bändikäytössä ja ison PA:n läpi maailman kovin rokkisoundi ei ole kotona kummoinenkaan tykki, vaan tuntuu melkein puhtaalta. Tämmöisellä on sitten kotona vähän tylsä soittaa, ja erityisesti kuulokkeilla iskee klaustrofobia jos ei lisää jonkinlaista kaikua. Sopivasti kaikua luureihin niin ollaankin heti jo paljon mukavammassa olotilassa. Toisinpäin tehtynä, maailman kovin kuulokesoundi on kohtalaisella todennäköisyydellä liian kirkas, liian kaikuisa ja liian bassoisa, kun saman soundin tunkee ison PA:n läpi riittävän kovaa. Vahvarin mikitykseen livenä sama lainalaisuus näkyy esimerkiksi niin että maailmanstandardi, kajarin eteen kyhätty SM57 ei edes yritä toistaa kitarasta matalia huminoita vaan surutta hävittää ne samantien, mikä toimii sitten livemiksauksessa automaattisesti ilman bassoleikkurointia. SM57:n soundi on yksinään kauheata puukkoa, mutta juuri siitä johtuen se leikkaa erittäin hyvin miksauksen läpi. Ei astu basistin tontille, ja kuuluu selkeästi kaiken älämölön yli. Perussyy tähän muutokseen on ihmiskorvan toiminta. Varmaankin kaikille on tuttu Fletcher-Munsonin käyrän nimellä kulkeva tutkimustulos, jossa jo äänentoistotekniikan alkuhämärien aikaan havaittiin, että ihmiskorva ei kuule eri taajuuksia tasaisesti eri voimakkuuksilla. Ylemmät keskiäänet, "vauvan itku" kuullaan kaikista herkimmin, kun taasen 40hz jytä tai 18khz sihinä pitää tulla jo aika kovaa ennen kuin sitä edes havaitsee. Kuulokäyrä on tasaisimmillaan 90db kantturoilla. Tämän havainnon sovelluksia on esimerkiksi kotistereoiden "loudness" -nappi joka korostaa bassoa ja diskanttia, luomaan tuntua hyvästä jytinästä hiljaisella volalla. Näin ollen, jos soittaa hiljaa ja tekee soundista mukavan jytisevän ja kirkkaan, bassoa ja kirkkautta on todellisuudessa todella paljon. Sen soundin kun vääntää kajareista 100db tienoille, jytinä ja kirkkaus kuulostaa ikävältä. (Sitten ihan pienenä sivuhuomautuksena, kovalla soittaminen kitarakajarin lähellä myös lisää varsinaiseen kitaran lähtösoundiin hieman keskiääniä ja semmoista tuhnuisuutta. Testasin tämän äänittämällä suoraan kitarasta DI-soundia, niin että ensin soitellaan hissukseen ja sitten niin kovaa kuin vahvarista lähtee, 30cm päässä kaapista kitara kohti kajaria. Tosielämässä tuskin näin isoa eroa tulee kuin hetkellisesti, jos ei ole ottanut tavakseen soittaa koko ajan naama fullstäkissä kiinni.) Mutuna, Kempesterillä kannattaa käyttää ilman kaappia otettuja profiileita, jos soittaa sillä oikeaan kitarakaappiin. Kaapin poisto mikillä napatusta signaalista ei voi toimia autenttisen tarkasti. Ei sillä etteikö sekin voisi olla ihan toimiva soundi silti. Jos homma ei toimi kotistereoilla, ongelman juuri voi olla lähtösoundin lisäksi vahvasti myös itse stereoissa. Hyvät koneet toki toimii aina, mutta vekottimissa on herkästi mukana ihme lisäkikottimia mistä ei ehkä pääse eroon, eikä soundi-ihanteena ole välttämättä ollut lähimainkaan neutraali toisto. Mitä enemmän vilkkuvaloja, sitä paskempi soundi. Silloin näille pitää askarrella oma soundinsa sillä lähtökohdalla että se kuulostaa toimivalta omaan korvaan, mutta ei pidä odottaa että se toistuu missään muualla samanlaisena. Tämä näyttää niin yleisesti kiinnostavalta aiheelta, että jos tänään ehdin niin pyöräytän talteen pienen pätkän soittonräpiköintiä karulla livesoundilla, ja sitten erilaisilla kuulokeversioilla. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
jhlamm 29.12.2015 12:07:43 | |
---|
Gabe: Kiitos teille. Auttaisikohan bändisoitossa jos ostaisi päätevahvistimella varustetun mallin, löisi kaappimallinnuksen pois päältä ja törkkäisi normi kitarakaappiin? Kemper menee kyllä tilaukseen mutta pohdin kumpi versio. Näin mäkin menin treeniksellä pitkään. Tosin erillisellä vahvistimella. Ainahan tuon voi myös juoksuttaa nupin looppiin, ja ottaa sieltä pääteasteen käyttöön. Tosin helpompihan toi vahvistinmalli on. blues guitar: Tuohon en osaa vastata, mutta voit käyttää ihan normaalia kitaravahvistinta kun otat lähdön Kemperin takana olevasta direct out/send lähdöstä. Jos sinne on valittu kuiva signaali, niin eipä ole toi kemper kuin mötikkä välissä käsittääkseni (ei anna mitään soundia tai efektiä vaan puhtaan kitarasaundin ulos käsittääkseni tuolta). Tietysti stereona jos haluaa soittaa niin sitten tuolta toinen vahvari kiinni :D "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
blues guitar 29.12.2015 12:42:09 (muokattu 29.12.2015 13:01:07) | |
---|
jhlamm:Jos sinne on valittu kuiva signaali, niin eipä ole toi kemper kuin mötikkä välissä käsittääkseni (ei anna mitään soundia tai efektiä vaan puhtaan kitarasaundin ulos käsittääkseni tuolta). Tietysti stereona jos haluaa soittaa niin sitten tuolta toinen vahvari kiinni :D En tiedä millaisilla asetuksilla sun kone on, mutta kyllä ainakin itselläni on profiilit ja efektit käytössä. Edit: Pitipä oikein tarkistaa. Riippuu siitä mitä sinne direct out lähtöön on valittuna output valikossa. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
blues guitar 29.12.2015 12:44:59 | |
---|
Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Juzpe 29.12.2015 12:48:51 | |
---|
Aika perusmeining on mbox-mäkbuuk/vast-GuitarRig 5-lähimonnut/luurit. Jos ei sillä pysty himassa vetään niin kandee fillaroida treenikselle. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
TTV 29.12.2015 12:50:02 | |
---|
blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315 Hienolta kuulostaa saundit ja soitto, + "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Kunnallisjäte 29.12.2015 13:03:27 | |
---|
blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D http://maihinnousu.net/s/25315 335, tele ja strato on mun villi veikkaus. Tosin vikan luupin särökitara kuulosti melko paksulta, olisiko ollut taas 335? Hienot ja erottelevat soundit jokatapauksessa ja taustakin kuuluu hienosti, kyllähän tollasella vetelisi jos olisi moisia rahoja. Vähän itsellä arvelluttaa Kemperin käyttöjärjestelmä. Mutta ostaisin ilman muuta jos olisi ylimääräistä. Yeisesti tähän ketjuun halpabudjetti-ratkaisuna (ei siis Gabelle;) itsellä jo monta vuotta ollut pedaalilauta+Crate power block, josta line outin kautta M-Audio äänikortille ja koneeseen. Nykyään soitan kotona lähesyksinomaan vanhaa bluesia, kantria ja jazzia, eli melko puhtaassa kamassa toimii mielestäni ok. Kokoajan päällä laudasta kompressori ja kaiku, välillä clean boost ja delay ja chorus. Niin sanotulla pikku-rutulla aina keskivahvaan ruttuun saakka toimii huonommin. High-gain hommeleista en osaa sanoa. Itse olen seuraavaksi hankkimassa puhtaan kaman kuulokesoittoon Henriksen amp The Budia, josta sitten saan myös normaalin vahvistimen, bassovahvistimen ja tarvittaessa akustisenkin kitaran vahvistimen "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
Gabe 29.12.2015 13:12:12 | |
---|
jhlamm: Näin mäkin menin treeniksellä pitkään. Tosin erillisellä vahvistimella. Ainahan tuon voi myös juoksuttaa nupin looppiin, ja ottaa sieltä pääteasteen käyttöön. Tosin helpompihan toi vahvistinmalli on. Treeniskäyttöön mulla on hyvät putkikoneet, lähinnä tämä kiinnostaa siltä kannalta että jos alkaa kaasuttelemaan joku uusi putkikone niin saisiko Kemperillä jonkinlaisen käityksen aiheesta myös ns. tositoimissa? Sittenhän se säästäisi itsensä äkkiä takaisin kun välttyisi hutiostoilta ja turhilta myynneiltä. :) blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315 Kiitti! Hyvät soundit tuosta kyllä lähtee. Kotonahan tuo mulla käväisikin taannoin eikä soundeissa mitään valittamista ollut, vähän oudoksutti sen käyttö mutta siihen varmaan tottuisi. |
Laulava Kylätohtori 29.12.2015 13:43:23 | |
---|
blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315 Strato, tele, 335. Tosin telen ja 335:n välissä tapahtuu jotain. Onko siinä 335:lla himmailtu vai mitä lajia? They pass too much electricity. -SRV |
blues guitar 29.12.2015 13:53:14 (muokattu 29.12.2015 13:57:38) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Strato, tele, 335. Tosin telen ja 335:n välissä tapahtuu jotain. Onko siinä 335:lla himmailtu vai mitä lajia? Helpotetaan sen verran että Stratossa uudet kielet, Telessä vanhat. Ensimmäinen ja kolmas kierto soitettu samalla kitaralla. Essihän on helppo erottaa humppareiden paksusta soundista. Onhan tuossa kahta eri profiiliakin käytetty. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 29.12.2015 13:56:28 | |
---|
blues guitar: Helpotetaan sen verran että Stratossa uudet kielet, Telessä vanhat. Ensimmäinen ja kolmas kierto soitettu samalla kitaralla. Essihän on helppo erottaa humppareiden paksusta soundista. Jos telessä on tumput kielet, niin sitten sillä ykkönen ja kolmonen, stratolla (kirkkain) kakkonen. Viimeinen oli 335, se on tosiaan helppo tunnistaa... Ehkä... :) They pass too much electricity. -SRV |
blues guitar 29.12.2015 13:59:40 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos telessä on tumput kielet, niin sitten sillä ykkönen ja kolmonen, stratolla (kirkkain) kakkonen. Viimeinen oli 335, se on tosiaan helppo tunnistaa... Ehkä... :) Juurikin näin ne oli. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
RaskasMielinen 29.12.2015 14:08:39 (muokattu 29.12.2015 14:37:46) | |
---|
blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315 Hienolle kuulostaa ja hyvin olet ottanut haltuun myös Trio Band Creatorin :) Jack of all trades - master of none |
sustain65 29.12.2015 14:13:58 | |
---|
blues guitar: Tässä Gabelle ja miksei toisillekin ääninäytettä Kemperin kuulokesoundista. Kitaroina ES-335, Strato ja Tele arvatkaa järjestys :D Tausta Digitech TRIO:sta. http://maihinnousu.net/s/25315 Arvailu ei enää kannata, mutta totean että varsin hienoa soittoa ja hyvät soundit. |