![]() 15.02.2017 18:12:13 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Mä en tiedä, mikä 12DW7 on Suoraan en lähtisi tuosta vetämään johtopäätöstä, että olisit mihinkään päin kalleellaan, mutta vaiva on niin pieni, että tuota kannattaa kyllä kokeilla kaikissa vahvareissa. Itse kokeilin Dusty Roadissakin, mutta vaikka se oli hyvä myös siinä, niin tykkäsin kuitenkin lopulta enemmän 12AX7:sta. Sillä sai cleanihinkin enemmän meininkiä. 12DW7 muistaakseni piti puhtaan kanavan suht puhtaana, mutta samalla antaa toiseen kanavaan eli särölle puhtia vähän samaan tapaan kuin 12AX7 jos oikein muistan? Tuosta johtopäätöksestä vaan sen takia meinailin, kun tuon 12AY7 putken kanssa puhtaat on todella Fendermäiset, ja onhan mun combokin Fender Bassmaniin perustuva niin ei ihme. Silloin kun pitää jotain muuta putkea 1. paikalla, niin nuo Fendermäiset heleät puhtaat tuntuu katoavan. Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 15.02.2017 20:01:24 | |
Metalkallo: Tuosta johtopäätöksestä vaan sen takia meinailin, kun tuon 12AY7 putken kanssa puhtaat on todella Fendermäiset, ja onhan mun combokin Fender Bassmaniin perustuva niin ei ihme. Silloin kun pitää jotain muuta putkea 1. paikalla, niin nuo Fendermäiset heleät puhtaat tuntuu katoavan. Mitä enemmän pyörittelet vahvistimesi ominaisuuksia ja etenkin puutteita, niin sitä varmemmin havaitset pian, että tarvitset oikean Fenderin ja oikean Marshallin. Ei nämä ongelmat muulla tavalla ratkea. :) cherub with heavy metal machine | |
![]() 15.02.2017 20:22:00 | |
konehes: Mitä enemmän pyörittelet vahvistimesi ominaisuuksia ja etenkin puutteita, niin sitä varmemmin havaitset pian, että tarvitset oikean Fenderin ja oikean Marshallin. Ei nämä ongelmat muulla tavalla ratkea. :) Juu, en minä ainakaan lähtisi hakemaan Fenderin tai Marshallin soundia muiden merkkisistä koneista - tai ainakaan semmoisesta, joka väittää tekevänsä molemmat temput: yleensä tämmöinen vehje on kompromissi - haittaako se, on sitten kokonaan toinen juttu. Hyviä F- ja M-klooneja (tai vahvasti johdannaisia) löytyy kyllä monilta huippuvalmistajilta, esim. Clark, Metropoulos, Germino, Cornell, Carr jne... | |
![]() 16.02.2017 17:07:23 (muokattu 16.02.2017 17:15:05) | |
konehes: Mitä enemmän pyörittelet vahvistimesi ominaisuuksia ja etenkin puutteita, niin sitä varmemmin havaitset pian, että tarvitset oikean Fenderin ja oikean Marshallin. Ei nämä ongelmat muulla tavalla ratkea. :) Alkaa taas lähtemään irti raiteiltaan tämä keskustelu. :) Puutteita tuossa mun vahvarissa ei mulle ainakaan ole, se on mulle juuri sitä mitä lähdin etsimäänkin kun etsin custom vahvistinta, ja nimenomaan p2p vahvistinta. Tuossa yhdistyy todella hyvin Fender ja marsu ja ne kuulostaa ihan tarpeeksi esikuviltaan. Marsun ainakin minä tunnistan heti marsuksi kun JMP- kytkimen isken päälle. Vahvistin on siis Rikstone C45 OR josta löytyy muutama kuva Rikstone sivuiltakin. Jucciz: Juu, en minä ainakaan lähtisi hakemaan Fenderin tai Marshallin soundia muiden merkkisistä koneista - tai ainakaan semmoisesta, joka väittää tekevänsä molemmat temput: yleensä tämmöinen vehje on kompromissi - haittaako se, on sitten kokonaan toinen juttu. Hyviä F- ja M-klooneja (tai vahvasti johdannaisia) löytyy kyllä monilta huippuvalmistajilta, esim. Clark, Metropoulos, Germino, Cornell, Carr jne... Kompromissihan tuo mun kone aikalailla on juu. Ensiksihän tuo oli pelkkä JTM45 klooni, mut sitten halusin kokeilla Bassmanina ja se oli mulle oikea. Sitten myöhemmin Rikstonen Riston kanssa rupatellessa overdrive kanavasta hän ehdotti JMP- kytkintä Bassmanin rinnalle ja siinäpä se oli sitten. Ei haittaa yhtään kompromissi, se oli itse asiassa se mitä halusin. :) Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 16.02.2017 18:51:01 | |
Metalkallo: Kompromissihan tuo mun kone aikalailla on juu. Ensiksihän tuo oli pelkkä JTM45 klooni, mut sitten halusin kokeilla Bassmanina ja se oli mulle oikea. Sitten myöhemmin Rikstonen Riston kanssa rupatellessa overdrive kanavasta hän ehdotti JMP- kytkintä Bassmanin rinnalle ja siinäpä se oli sitten. Ei haittaa yhtään kompromissi, se oli itse asiassa se mitä halusin. :) Juu. Sehän se ilman muuta on tärkeintä, että soundi toimii ittelle ja omiin touhuihin. Se, kuinka lähellä esikuvaa ollaan, on sivuseikka. | |
![]() 30.04.2017 23:13:04 (muokattu 30.04.2017 23:13:14) | |
Mitenkäs kuvailisitte eroja EL34 ja 5881 putkien välillä? Eroja on sen tiedän kun olen kuunnellut esim. tätä videota josta saa aika hyvän käsityksen eroista: https://www.youtube.com/watch?v=YK4jX8Ol_u4 Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 30.04.2017 23:26:50 | |
Metalkallo: Mitenkäs kuvailisitte eroja EL34 ja 5881 putkien välillä? Eroja on sen tiedän kun olen kuunnellut esim. tätä videota josta saa aika hyvän käsityksen eroista: https://www.youtube.com/watch?v=YK4jX8Ol_u4 No sai siitä jonkinlaisen käsityksen, mutta mua häiritsi kun se vaihteli mikkien välillä eikä vastaavat soundit sen vuoksi tulleet peräkkäin vaan putken soundidemo päättyi kaulamikille ja seuraava alkoi tallamikillä niin sitä eroa ei kuule samalla tavalla kun vain pelkkä putki olisi vaihdettu ilman mikin vaihtoa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 03.10.2017 03:10:20 | |
Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on KT66 pääteputkista? Sanotaan olevan iso basso, mutta meneekö jo liiaksi? JTM45:n suositellaan KT66 putkia, että vahvistin herää eloon noilla, sanotaan? Onko kellään kokemuksia juuri JTM45:ssa noista? Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 03.10.2017 03:15:57 | |
Metalkallo: Minkäslaisia kokemuksia porukoilla on KT66 pääteputkista? Sanotaan olevan iso basso, mutta meneekö jo liiaksi? JTM45:n suositellaan KT66 putkia, että vahvistin herää eloon noilla, sanotaan? Onko kellään kokemuksia juuri JTM45:ssa noista? KT66-pääte nimenomaan kuuluu olennaisena osana JTM45:n soundiin - semmoisethan niissä orggiksissa oli. Tokihan JTM45 jo ihan kytkentänsä puolesta kyykkää bassopäästä, kun se avataan tarpeeksi isolle, jolloin alakerta on aika muhjua etenkin bassokielillä soitettaessa. Mihinkään tiukkaan metallihommaan JTM45 ei varmasti ole paras kone, mutta rouheaan blues- ja classic rock -menoon toimii kuin hirvi luistimet jalassa. Mikään ei toki estä rikkomasta tuotakaan sääntöä. | |
![]() 03.10.2017 06:19:02 | |
Jucciz: KT66-pääte nimenomaan kuuluu olennaisena osana JTM45:n soundiin - semmoisethan niissä orggiksissa oli. Tokihan JTM45 jo ihan kytkentänsä puolesta kyykkää bassopäästä, kun se avataan tarpeeksi isolle, jolloin alakerta on aika muhjua etenkin bassokielillä soitettaessa. Mihinkään tiukkaan metallihommaan JTM45 ei varmasti ole paras kone, mutta rouheaan blues- ja classic rock -menoon toimii kuin hirvi luistimet jalassa. Mikään ei toki estä rikkomasta tuotakaan sääntöä. Arvasin et Jucciz vastaa ekana. :) Eikös JTM45:sss ollut orkkiksena 5881 päättärit ensin ja vasta sitten myöhemmin KT66? Pedaaleilla JTM:kin näyttäisi saavan aika hyvin heviäkin jos haluaa, mutta enempihän tuo on blues/rock kone, juu. Sain kuvan lueskellessani ja kuunnellessani, että KT66 olisi vähän kuin 6L6 ja EL34 sekoitus? Bassoa löytyy, mutta myös keskialuetta. Pitääkö paikkansa? Mun vahvistin on Bassman pohjanen, ennen oli JTM45 pohjanen. En tiedä kuinka moni kuulee kuinka paljon eroja noiden kesken, mutta mun mielestä Bassman on löysempi, puhtaampi ja hieman tummempi ehkä, kun taas JTM45 on tiukempi, suht puhdas ja kirkkaampi. On vaikea valita näiden kesken kun erot on pieniä, mutta samalla suuria. :) Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 03.10.2017 16:16:17 | |
Metalkallo: Arvasin et Jucciz vastaa ekana. :) Eikös JTM45:sss ollut orkkiksena 5881 päättärit ensin ja vasta sitten myöhemmin KT66? Pedaaleilla JTM:kin näyttäisi saavan aika hyvin heviäkin jos haluaa, mutta enempihän tuo on blues/rock kone, juu. Sain kuvan lueskellessani ja kuunnellessani, että KT66 olisi vähän kuin 6L6 ja EL34 sekoitus? Bassoa löytyy, mutta myös keskialuetta. Pitääkö paikkansa? Mun vahvistin on Bassman pohjanen, ennen oli JTM45 pohjanen. En tiedä kuinka moni kuulee kuinka paljon eroja noiden kesken, mutta mun mielestä Bassman on löysempi, puhtaampi ja hieman tummempi ehkä, kun taas JTM45 on tiukempi, suht puhdas ja kirkkaampi. On vaikea valita näiden kesken kun erot on pieniä, mutta samalla suuria. :) Kuka noista kuuskytä luvun marsuista tietää, kun eikös se Jimi kasaillut niitä niistä osista joita sattui autotallin nurkista löytymään. Elämä reiässä on rattoisaa...... | |
![]() 03.10.2017 19:39:33 | |
hallu: Kuka noista kuuskytä luvun marsuista tietää, kun eikös se Jimi kasaillut niitä niistä osista joita sattui autotallin nurkista löytymään. Hendrix soitti JTM45/100:lla ainakin missä oli 4x KT66 putket. Sitten myöhemmissä ollut tietääkseni 6550 ja EL34. Tietääkseni marsut tuli kait suoraan tehtaalta Jimille, et en tiedä tuosta itse kasaamisesta mitään/en ole kuullut? Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 03.10.2017 20:12:29 | |
Metalkallo: Tietääkseni marsut tuli kait suoraan tehtaalta Jimille, et en tiedä tuosta itse kasaamisesta mitään/en ole kuullut? Hallu vissiin viittasi Jimillä Jim Marshalliin (lisäten etunimen loppuun harhauttavan i-kirjaimen!). En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 03.10.2017 20:12:35 | |
Metalkallo: Eikös JTM45:sss ollut orkkiksena 5881 päättärit ensin ja vasta sitten myöhemmin KT66? En tiedä, mutta kerron opettavaisen tarinan. Ostin Englannista ensimmäisen Marshall Super Lead vahvarini ja se on vuosimallia 1969. Myyjän mukaan se on ns. transitional mallia eli siinä on plexi-marsun kytkentä, mutta metallinaama. Lisäksi siinä on 5881 pääteputket eikä EL34. Vahvistin kuulosti niin vitun hyvältä, mutta tunsin itseni kusetetuksi kun kaikki sanoivat, että EL34:t kuuluu olla ja muut ei oikeita. Valitin myyjälle ja hän totesi, että luota korviisi, älä muiden nettijuttuihin. Niin teinkin ja olin tyytyväinen. Nuo 5881:t on duunattu vahvariin ilmeisesti Marsun tehtaalla tai virallisessa huollossa, sillä nupissa on Marshall 5881 tarra, joka näyttää viralliselta. Computer got no soul | |
![]() 03.10.2017 20:30:38 | |
Kefiiri: Hallu vissiin viittasi Jimillä Jim Marshalliin (lisäten etunimen loppuun harhauttavan i-kirjaimen!). Äh, niin tosiaan, my bad. :D Molemmat tosiaan J_llä alkavia, paitsi että Jim ja Jimi erona. Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 08.10.2017 23:39:24 | |
Mikäs pääteputki on teille kaikista eniten mieleen ja miksi? Vähemmän on nykyään enemmän | |
![]() 09.10.2017 00:32:12 (muokattu 09.10.2017 00:34:57) | |
Uuuhh... Löysin vanhasta 60-luvun dynacord putkinupista mikä loju treeniksellä 5kpl täysin ehjiä telefunkenin ecc83 etuasteputkia! Putsasin pinnit hapettumista(ilmeisesti hyvin hyvin vanhat putket), tökkäsin ne mun mesan royal atlantic nuppiin ja voi jestas mikä soundi! Rakastuin välittömästi. Googlettelin heti mistä noita sais lisää varastoon, mutta ovat harmikseni aika hinnoissaan ja harvinaisia putkia. Mutta toisaalta kehuttu kestäviksi ja luotettaviksi! Suosittelen kokeilemaan jos jostain löytää ja ei ole sitä täydellistä "tonea" vielä löytänyt. Saattaa yllättää... | |
![]() 09.10.2017 12:40:24 | |
Metalkallo: Mikäs pääteputki on teille kaikista eniten mieleen ja miksi? Nyt kannattaa ekana muistaa, että pääteputkityypin vaihto (silloin kun se ylipäätään on mahdollista) ei muuta vahvistinta toiseksi, joten jokaisessa tapauksessa pitäisi muistaa konteksti. Koskapa itte tykkään paljon esim. Fender-henkisistä pikkucomboista, 6V6 on ollut kovin sydäntä lähellä jo vuosia. Sit taas toisaalta kunnon EL34-räyhä on kiva asia kun Marshallilla paiskoo menemään, mutta kyllä molemmissa tapauksissa soundi on ensisijaisesti kokonaisuus: kytkentä on avainasemassa, sit kaiutin ja sit vasta putket. Tokihan sit kun kaikki on kunnossa, kaikki on kunnossa. :) | |
![]() 09.10.2017 12:42:07 | |
paskiaispaska: Uuuhh... Löysin vanhasta 60-luvun dynacord putkinupista mikä loju treeniksellä 5kpl täysin ehjiä telefunkenin ecc83 etuasteputkia! Putsasin pinnit hapettumista(ilmeisesti hyvin hyvin vanhat putket), tökkäsin ne mun mesan royal atlantic nuppiin ja voi jestas mikä soundi! Rakastuin välittömästi. Googlettelin heti mistä noita sais lisää varastoon, mutta ovat harmikseni aika hinnoissaan ja harvinaisia putkia. Mutta toisaalta kehuttu kestäviksi ja luotettaviksi! Suosittelen kokeilemaan jos jostain löytää ja ei ole sitä täydellistä "tonea" vielä löytänyt. Saattaa yllättää... Määkin oon suositellut ja käyttänyt näitä jo vuosia. Eihän nää halpoja ole, mutta eipä oo ensimmäinen kerta, kun hyvää ja halpaa halutessaan pitää ostaa molemmat. Saa nykästä hihasta, jos tosissaan kiinnostaa. | |
![]() 09.10.2017 14:58:04 | |
Metalkallo: Mikäs pääteputki on teille kaikista eniten mieleen ja miksi? Komppaan Juccizta siinä, että ei taida olla mitään ultimaattista parasta putkea, vaan putkien parhaus riippuu kokonaisuudesta. Kytkennässä X toimii esim. 6V6:t ja kytkennässä Y EL-34:t. Jos taas kytkennässä Y vaihdetaan kaappi toiseen, niin saattakin olla, että jotkin toiset putket sopiikin paremmin. Kokonaisuus ratkaisee niin putkissa kuin kaikissa muissakin signaaliketjun osissa. Mutta itse pidän eniten Dusty Roadista KT66:lla. Expressiin sopii EL-34:t ja Tweed Fenderiin laittaisin 6V6:t. Ja kuten jo useasti on todettu, Marsusta ei tule Fenkkua, vaikka siihen vaihtaisikin 6V6:t. More is less. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)