![]() 02.08.2014 19:03:23 (muokattu 02.08.2014 19:14:17) | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: OCD on oikeasti parempi kuin UD. Olen molempia testannut omilla kamoilla (en tosin rinnakkain) ja kyllä niissä eroa oli. Aitoa oikeaa todellista eroa. Piste. En rupea väittelemään, koska en OCD:ta ole testannut. Lähinnä forum kirjoituksia lukenut ja ainakin osalla vastaa hyvin esikuvaansa. Testattukkin niissä rinnakkain. Sama tämä video missä oli joyo joku ja riot. Muistaakseni nämä oli. Se, onko sillä erolla mitään merkitystä, on taas tapauskohtainen juttu ja riippuu myös siitä, miten ja millä kamoilla sitä käyttää ja mitä sen läpi soittaa. Parempi soittaja saattaa vaatia laitteelta ominaisuuksia, joita aloittelija tms. ei tarvitse tai osaa hyödyntää... Tuo pedali esimerkkinä on kyllä huono. Vahvistin näyttelee suurta osaa roolia myös siinä tapauksessa. Pahoittelen heti, jos nokkiin otat. Hyvin laitoit tuossa. Nimenomaan saattaa tarvita ominaisuuksia ja muita. Todennäköisempää ettei se parempi soittaja välttämättä tarvi moisia ihmetyksiä. Nyt kun kitaroista on ollut puhetta, niin luulen, ettei nämä alansa ammattilaiset ääntänsä ja "soundiansa" tuota nitrolakoilla ja mallimerkinnöillä. Ei mallilla tai muodolla saati muulla hintaa nostavalla pienellä asialla. Tottakai kaikki silti tahtoo laatua ja kestävyyttä, mutta onko esim. AVRI kestävämpi ja luotettavampi kuin perus japsi fenkku? Saati parempi kuin Japsi Tokai ;) Siksipä tahtoisin nähdä myös vehkeen joka on oikeasti niin korvaamaton, ettei halvemmalla vain yksinkertaisesti pysty samaan. E: Joutuu korjaamaan. Minä kirjoita, mutta Apple päättää mitä siihen silti tulee lukemaan. Roskiin tällaset. | |
![]() 02.08.2014 19:51:20 | |
jpjanhun: -jepulis, jos kitarat luonteeltaan saman tyylisiä, sama mikitys jne. niin ero varmaan olisi sitä luokkaa että se olisi kuultavissa yksin soitellessa jossain hifihuoneessa. luulisinpa että bändikäytössä tai levymiksauksessa muut asiat merkitsisivät niin paljon enemmän ettei noilla kitaran eroilla olisi mitään jalansijaa. Voisin kuvitella, että olet täysin oikeassa. Kyllä ne erot ovat sinänsä pieniä ja vaikeaa, jos mahdotonta, niitä on bändikäytössä huomata. Kyllä silti ymmärrän, jos joku haluaa CS Fenkun ostaa. Onhan siinä se oma juttunsa ja varmasti siinä maksetaan muistakin kuin kitaran absoluuttisesta hyvyydestä (mitä se ikinä tarkoittaakaan). -eli sun tokai on käytännössä täydellinen kitara loppuiäksi, ellet sitten tarvitse jotain erityylistä/luonteista kitaraa. eli luulisinpa että tuo tokai on riittävän hyvä ihan mihin tahansa mihin se vain tyylillisestä sopii.. Jep, juuri näin. Jos ei sillä lähde, niin ei millään. :) JaaGeRMaisTeR: En rupea väittelemään, koska en OCD:ta ole testannut. Lähinnä forum kirjoituksia lukenut ja ainakin osalla vastaa hyvin esikuvaansa. Testattukkin niissä rinnakkain. Sama tämä video missä oli joyo joku ja riot. Muistaakseni nämä oli. UD:ssa merkittävintä oli mielestäni sen 'bassomuhjuisuus'. Se oli ns. oikea ero näiden kahden välillä. Se oli myös syy, miksi se lähti torille. Ja tietysti myös korkinhaistelu. Pitää olla boutiqueta, junou? :D Tuo pedali esimerkkinä on kyllä huono. Vahvistin näyttelee suurta osaa roolia myös siinä tapauksessa. Hyvällä vahvarilla oikeastaan kaikki pedaalit kuulostavat hyvältä. Ainakin Dustylla ei ole vielä tullut vastaan pedaalia, joka ei olisi ollut hyvä - suorastaan loistava. Totta puhuakseni olisin pärjännyt lähes millä tahansa od-pedaalilla, joka mulla on ollut. Kyse ei ole siitä, etteikö ne olisi riittäneet tai niillä ei olisi pystynyt soittamaan, vaan ihan mielenkiinnosta halusin testata erilaisia purkkeja. Itselle se on osa harrastusta siinä kuin soittaminenkin, eikä ne missään tapauksessa sulje toisiaan pois. Kuten esim. Hendrix/Gilmour ym. - kovia kamarunkkareita, mutta silti tuskin kukaan voi sanoa, että olisi pitänyt harjoitella enemmän ja runkata vähemmän... Pahoittelen heti, jos nokkiin otat. Hyvin laitoit tuossa. Nimenomaan saattaa tarvita ominaisuuksia ja muita. Todennäköisempää ettei se parempi soittaja välttämättä tarvi moisia ihmetyksiä. Nyt kun kitaroista on ollut puhetta, niin luulen, ettei nämä alansa ammattilaiset ääntänsä ja "soundiansa" tuota nitrolakoilla ja mallimerkinnöillä. Ei mallilla tai muodolla saati muulla hintaa nostavalla pienellä asialla. Tottakai kaikki silti tahtoo laatua ja kestävyyttä, mutta onko esim. AVRI kestävämpi ja luotettavampi kuin perus japsi fenkku? Saati parempi kuin Japsi Tokai ;) Em mää gyl nokkiin ota nettikeskusteluista. :) Toivottavasti se ei näytä siltä siellä toisessa päässä. Mutta täysin sama mieltä olen. Paitsi, että lähinnä ajattelin, että joku ammattimies pystyy oikeasti hyödyntämään soitossaan boutique-pedaalien pieniä nyansseja ja ominaisuuksia, joita halpiskopioista puuttuu. Esim. dynamiikka ym. kivaa. Ja onhan noissa kalliimmissa purkeissa soundi paljon selkeämpi jne. Toki, jos kaikki nupit on kaakossa, niin merkitys ja erot pienenevät. Kyllä soittomies kuulostaa aina hyvältä, ei siinä putiikkia tai custom shoppia tarvita. :) AVRI meni myyntiin, Tokai jäi. Kai se jotain kertoo. :) Siksipä tahtoisin nähdä myös vehkeen joka on oikeasti niin korvaamaton, ettei halvemmalla vain yksinkertaisesti pysty samaan. E: Joutuu korjaamaan. Minä kirjoita, mutta Apple päättää mitä siihen silti tulee lukemaan. Roskiin tällaset. Ei muuta kuin Ameriikan sivustoille. Sieltä niitä löytyy kultakorvia ja toinen toistaan ihmellisempiä bütiikkivehkeitä. Niin ihmeellisiä, että sitä on pienen puurokorvan vaikea ymmärtää... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 02.08.2014 20:17:29 | |
Laulava Kylätohtori: UD:ssa merkittävintä oli mielestäni sen 'bassomuhjuisuus'. Se oli ns. oikea ero näiden kahden välillä. Se oli myös syy, miksi se lähti torille. Ja tietysti myös korkinhaistelu. Pitää olla boutiqueta, junou? :D Inou :D Ei itellä ollut moista ongelmaa basson kanssa. Toisaalta kaappi toisti nätisti bassot vaikka tonea olisi ollut reippahasti kirkkaammalla päin. Hyvällä vahvarilla oikeastaan kaikki pedaalit kuulostavat hyvältä. Ainakin Dustylla ei ole vielä tullut vastaan pedaalia, joka ei olisi ollut hyvä - suorastaan loistava. Tämä on totta. Pari kertaa tirilla käynyt moerini on hyvä esimerkki itselleni moisesta. Eipä toiminut Blackstarilla tai VHT:lla. Orangella toimii :) Totta puhuakseni olisin pärjännyt lähes millä tahansa od-pedaalilla, joka mulla on ollut. Kyse ei ole siitä, etteikö ne olisi riittäneet tai niillä ei olisi pystynyt soittamaan, vaan ihan mielenkiinnosta halusin testata erilaisia purkkeja. Itselle se on osa harrastusta siinä kuin soittaminenkin, eikä ne missään tapauksessa sulje toisiaan pois. Kuten esim. Hendrix/Gilmour ym. - kovia kamarunkkareita, mutta silti tuskin kukaan voi sanoa, että olisi pitänyt harjoitella enemmän ja runkata vähemmän... No itselle tuo kamarunq on enemmän se harrastus ja soittaminen tulee ohessa :D Eiköhän jokaisella ole se kamojen tutkiskelu siinä soittamisen ohella harrastuksena. Jotkut asiat vain jää siihen sitten luottopeleiksi. Em mää gyl nokkiin ota nettikeskusteluista. :) Toivottavasti se ei näytä siltä siellä toisessa päässä. Eipä oikeastaan. Pari kärkästä kommenttia, muttei muuta :)Pakko se silti oli kirjoittaa, ettei tarvi ottaakkaan. Mutta täysin sama mieltä olen. Paitsi, että lähinnä ajattelin, että joku ammattimies pystyy oikeasti hyödyntämään soitossaan boutique-pedaalien pieniä nyansseja ja ominaisuuksia, joita halpiskopioista puuttuu. Esim. dynamiikka ym. kivaa. Ja onhan noissa kalliimmissa purkeissa soundi paljon selkeämpi jne. Toki, jos kaikki nupit on kaakossa, niin merkitys ja erot pienenevät. Kyllä soittomies kuulostaa aina hyvältä, ei siinä putiikkia tai custom shoppia tarvita. :) Juuri näin :) Ei lisättävää, eikä poistettavaa. AVRI meni myyntiin, Tokai jäi. Kai se jotain kertoo. :) Juurikin tämän vuoksi otin nuo esimerkit. Aluksi siinä oli jenkki fenkku. Sittemmin Japsi fenkku ja viimeiseksi tuo tokai. Ei muuta kuin Ameriikan sivustoille. Sieltä niitä löytyy kultakorvia ja toinen toistaan ihmellisempiä bütiikkivehkeitä. Niin ihmeellisiä, että sitä on pienen puurokorvan vaikea ymmärtää... Et huomannut pientä jippoa tuossa kysymyksessä. Kannattaa myös muistaa, että nuo kaikki on makuasioita. Tuossa tarvisi löytää laite josta koko pallo samaa mieltä, ettei voi korvata. :D Sehän on jokaisella korvien välissä voiko korvata vai ei. | |
![]() 02.08.2014 23:49:58 | |
Kannetaampa oma korsi offtopicciin ;) Pari pointtia esim. Jpjanhun kommenteihin: Paljonko on hinnassa ja laadussa eroa HB:n hyvällä yksilöllä, johon vaihdetaan lähes kaikki komponentit, käytettyyn Tokain hyvään yksilöön? Ei välttämättä paljoa ja lisäksi väitän, että keskimäärin henkilö, joka ostaa HB:n kitaran ei keskimäärin osaa esim. nauhoja vaihtaa itse. Toki sinun kohdalla ne voivat tarjota edullisen modausalustan, jos sinulla tuo puuhastelu/modailu sujuvat ja tuovat oman lisänsä harrasteluun. Ja kommenteihisi noista vanhoista Lespoista: Eihän niissä enää makseta Mojosta, yleisestä laadusta tai soitettavuudesta vaan ne ovat keräilijäkamaa. En itse usko, että moni muusikko olisi valmis maksamaan vaikkapa tuolla kitarapajan sivuilla olevasta 57 les paulista tuota 45000€. Itsellä on kitaroina AVRI thinline tele ja tuommoinen 50s Mexicon strato, jossa on Aurora guitarsin mikit. Kummassakin on mielestäni soundit enemmän, kuin kohdallaan, mutta laadullisesti näissä on mielestäni eroa esim. nauhojen kanssa. Mielestäni kaikissa kitaroissa se lopullinen ostopäätöksen aikaansaava tekijä on hinta-laatusuhde. Jos ostaja kokee saavansa rahoilleen vastinetta, niin silloinhan siihen omaan kitaraan voi olla tyytyväinen. Varsin käyttökelpoisa pelejä voi mielestäni käytettynä saada 400-500€ hintaluokasta ylöspäin, kunhan mikit ovat kohdallaan ja sopivat omiin tarpeisiin. Kummankin oman kitaran kohdalla olen tyytyväinen niiden hinta-laatusuhteeseen. | |
![]() 03.08.2014 00:32:14 (muokattu 03.08.2014 01:23:29) | |
Paljonko on hinnassa ja laadussa eroa HB:n hyvällä yksilöllä, johon vaihdetaan lähes kaikki komponentit, käytettyyn Tokain hyvään yksilöön? Ei välttämättä paljoa ja lisäksi väitän, että keskimäärin henkilö, joka ostaa HB:n kitaran ei keskimäärin osaa esim. nauhoja vaihtaa itse. -joo, no mun mielestä ok-laatuiset metalliosat ja mikit kustantaisivat kaikkiaan jotain seuraavaa: 130 - 175 euroa (ks. laskelma alla). bentoneissa voi kyllä olla ihan ok virittimet ja välttämättä ei tarvitse vaihtaa aluksi kuin tallapalat (10e) ja nauhat myöhemmin kun kuluvat loppuun, tää lienee tapauksesta riippuvaa. laskelma uraltonen hintojen perusteella: virittimet 20e rosterinauhat 15e satula 5e (tai fender roller nut 30e posteineen usasta tilattuna) mikit 75e (wilkinson s-s-s, alnico 5) talla 40e (strato) tai 15e (tele) -lisäksi sähköt maksaa, mutta maksaa ne tokaissakin kun ei ne niissäkään mun tietääkseni mitään hyviä ole valmiina (no mikit ehkä hyvät jos tykkää).. mutta muuten menisivät uusintaan. -lisäksi tässä hardiskasassa on rosterinauhat, jotka on käytännössä ikuiset. nauhojen vaihto tulee eteen myös tokaissa myöhemmin, aika nopeasti ne kuluvat loppuun. -bentonista maiksaisin 50-100 euroa käytettynä, eli hinnaksi tulisi kuudesta kybästä vajaaseen kolmeen sataan riippuen siitä mitä uusii. tokaita saisi varmaan käytettynä 150 eurosta ylöspäin, mallista riippuen. -eli on tapauksesta riippuvaa kannattaako vai ei. jos kitaralle olisi tarve niin en mä kuitenkaan lähtisi välttämättä tilaamaan mitään ulkomailta vaan kävisin katselemassa ja kokeilemassa käytettyjä halpiksia (esim. torin myynti-ilmoitusten perusteella mitä tahansa bentoneita, epiphoneja, j&d:tä yms. ei merkillä väliä) ja sitten kun sopiva yksilö löytyisi niin modaisin sen. jos taas välttämättä tarvisi jotain ihan tiettyjä puita (vaikka mahonki) niin sitten tilaisin ehkä vaikka uraltonelta mahonkirungon ja ostaisin siihen dr-parts tarvikekaulan. joku sitten sanoisi että maalaus ym. maksaa, mutta mä olen taas sellainen että mua ei kitaran ulkonäkö kiinnosta paskaakaan. jos kitara on sen näköinen että sillä on laskettu mäkeä niin ei se mua haittaa.. eli toi pintakäsittely menisi jollain halvimmalla ja helpoimmalla konstilla. jos pitäisi olla mahonkinen les paul niin kokeilisin ehkä riskillä tilata sitä bentonin "vintage" les paulia (150e https://www.youtube.com/watch?v=pzWyKXFBc2Y) tai sitten etsiä torilta jotain mitä tahansa halpis les paulia mahonkirungolla ja kävisin kokeilemassa. tallamikkiin laittaisin varmaan alnico8:n, eli vaihtaisin magneetin johonkin halpaan wilkinsonin paffiin.. tää ois mun maun mukaista.. ei varmaan jonkun muun maun mukaista taas ollenkaan. joo, vähän että miten olisi tarve. mutta mulla ei kyllä enää tunnu olevan tarve millekään. -sitten tässä on se että jos noita kitaranosia pyörii himassa niin niistä voi kokeilla yhdistellä erilaisia rakennelmia. oon esimerkiksi yhdistänyt epiphonen mahonkilankun westone thunder I:n kaulaan kun toi thunder I oli mun mielestä vähän ohutsoundinen. jne.. -eli mielestäni tapauksesta riippuvaa on, vrt. MAC vs PC tai Linux vs Windows. Lopullista "totuutta" tuskin milloinkaan löytyy. mut tää olisi mun ratkaisu eikä tästä varmaan joku muu tykkäisi yhtään. mut jos nyt mietin niin ehkä mulla on vähän se että mulle sillä on jotain mojoa että on sellainen melkolailla paskanoloinen kitara jolla soittaa. tollaset mikroskooppisen tasaisen lakkapinnan kiillon ihailut on mulle ihan postimerkkeilyä ja huonontaa vaan kitaran mojoa. en mä nyt tahallani toki riko mitään lakkapintoja tms. että ei nyt niinkään.. | |
![]() 03.08.2014 01:21:12 | |
Jos osaa, niin 500€ kitarasta saa omin voimin 1500€ kitaran. Vaaditaan vain osaamista ja käden taitoja ja aikaa . Niitä mitkä maksaa siellä kitaratehtaalla eniten... "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" | |
![]() 03.08.2014 07:43:01 | |
VIPMetal: Jos osaa, niin 500€ kitarasta saa omin voimin 1500€ kitaran. Vaaditaan vain osaamista ja käden taitoja ja aikaa . Niitä mitkä maksaa siellä kitaratehtaalla eniten... Ehkä käyttöarvoltaan, mutta ei myyntiarvoltaan. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)