Aihe: Pientehoiset putkipelit
1 2 3 4 5 6 7
Myrkky Nuoli
23.02.2014 16:04:06
klobasa: Jos mun naapuri päättää aloittaa kitaransoiton, toivoisin, että hän käyttäisi Micro Cubea ja sen omaa kaiutinta -- ei 4x12" kaappia.

Oot kyllä ensimmäinen joka tässä puhuu 4x12" kaapilla soittamisesta kotona. Josko nyt pysyttäisiin asialinjalla kuitenkin. 1x12" on minusta erinomainen kotikaappi, eikä ole ollut mitään ongelmia äänenpaineen kanssa ja naapuritkin ovat pysyneet tyytyväisinä. Ei kuulemma häiritse heidän elämäänsä minun soitot. 2x12" on tullut kokeiltua myös kun oli väliaikaisesti kotona. Ihan hyvin sekin pelitti, kyllä sen sai soimaan ihan näppärästi kotivolumeilla, mutta tuntu jotenkin, että piti vähän varoa volumen kanssa. Oli tosin herkemmät elementitkin kun nykyisessä 1x12" kaapissa.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
hollstro
23.02.2014 18:12:51

Myrkky Nuoli: Oot kyllä ensimmäinen joka tässä puhuu 4x12" kaapilla soittamisesta kotona. Josko nyt pysyttäisiin asialinjalla kuitenkin. 1x12" on minusta erinomainen kotikaappi, eikä ole ollut mitään ongelmia äänenpaineen kanssa ja naapuritkin ovat pysyneet tyytyväisinä. Ei kuulemma häiritse heidän elämäänsä minun soitot. 2x12" on tullut kokeiltua myös kun oli väliaikaisesti kotona. Ihan hyvin sekin pelitti, kyllä sen sai soimaan ihan näppärästi kotivolumeilla, mutta tuntu jotenkin, että piti vähän varoa volumen kanssa. Oli tosin herkemmät elementitkin kun nykyisessä 1x12" kaapissa.

Aikoinaan vetelin Fenderin 4x12" umpikaapilla ja Bandmaster-nupilla (ihan ekaa SF-malia, eil BF-kytkentä) himassa. Toimiihan sekinja myös säröllä kun oli Tube Screamer välissä. Ei sitä tartte lujaa huudattaa. On vaan hankalan kokoinen kotilaitteeiksi ja aiheen nimi on nyt pienitehoiset putkipelit joten OT.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
klobasa
23.02.2014 18:41:35
Myrkky Nuoli: Oot kyllä ensimmäinen joka tässä puhuu 4x12" kaapilla soittamisesta kotona. Josko nyt pysyttäisiin asialinjalla kuitenkin.

En mielestäni sanonut mitään asiatonta. Oikeasti toivon, että jos naapurini päättäisi aloittaa kitaransoiton hän soittaisi mielummin sillä Micro Cuben 5" kaiuttimella kuin 4x12" kaapilla.

Tässähän ei ole olemassa mitään absoluuttista rajaa mikä on "oikea" kaiutinkombo kotiin. Mulle se on max. 1 x 10", sinä pidät 1 x 12", jollekin muulle se voi olla täysi Marsun stack. Kaikki yhtä oikeassa.
antnis
23.02.2014 19:30:19
Deluxe Reverbiin keinokuorma ja eteen vaikka Mad Prof Bluebird niin vois ehkä Bonamassat lähteä. Ja sittenkään ei kauheasti voi ruuvailla ettei naapurit lähde sotajalalle.
kimurantti1
23.02.2014 19:38:46 (muokattu 23.02.2014 20:03:04)
klobasa: En mielestäni sanonut mitään asiatonta. Oikeasti toivon, että jos naapurini päättäisi aloittaa kitaransoiton hän soittaisi mielummin sillä Micro Cuben 5" kaiuttimella kuin 4x12" kaapilla.

Sitä tuossa asialinjalla pysymisessä meinattiin, että olet ensimmäinen tässä ketjussa, joka on puhunut 4x12 -kaapin käytöstä kerrostalossa. Kukaan muu ei ole sellaista ehdottanut ja tuntuu, että nyt liioitellaan ja tungetaan sanoja toisten suuhun. En tiedä oliko se sulla välttämättä tarkoituksena, mutta siltä se näin ulkopuolisena luettuna näyttää.

Musta tässä muutenkin puhutaan asian vierestä. Ei kukaan ole väittänyt etteikö pienitehoiset vahvistimet ja pienemmät elementit kuulostaisi hyvältä, etteikö niille olisi paikkaansa ja etteikö ne toimisi kerrostalossa. Mutta jos pidetään mielessä noi soundiesimerkit joita tän ketjun aloittaja halusi, Joe Bonamassa ja Robben Ford (sehän tämän ketjun idea mun ymmärtääkseni oli), niin juuri sen kaltaiseen soundiin se ruttuun väännetty 0,1 watin makkarivahvistin ja 8" elementti ei todellakaan ole järkevin mahdollinen ratkaisu, ei vaikka volumea olisi kuinka vähän. 12 tuuman elementillä on täysin mahdollista soittaa kerrostalossa häiritsemättä naapureita, ainakaan mä en elämässäni ole saanut yhtä ainutta huomautusta naapureilta.

Mitä tulee siihen Wildwood Guitarsin pätkään ja 40 wattiseen Hot Rod Deluxeen, niin videolla vahvistin on sellaisella voimakkuudella, että tyypit pystyvät juttulemaankin. Vahvistin ei siis ole kovalla ja kuultava särö ei varmasti tule pääteputkista, hyvältä kuitenkin soundaa. Juurikin tuossa Bonamassan & Fordin soundissa on olennaista pääte joka ei kyykkää. Tuolla aiemmin itse mainitsit ettet edes tiedä millaista soundia Bonamassa käyttää, toisin sanoen et tiedä millaista soundia ketjun aloittaja hakee, siispä miksi tää vääntö on käynnissä?
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
hollstro
23.02.2014 19:42:07

antnis: Deluxe Reverbiin keinokuorma ja eteen vaikka Mad Prof Bluebird niin vois ehkä Bonamassat lähteä. Ja sittenkään ei kauheasti voi ruuvailla ettei naapurit lähde sotajalalle.

Toi on hyvä-ääninen vahvistin. Ei voi mennä pieleen.
klobasa
23.02.2014 20:39:35
kimurantti1: Sitä tuossa asialinjalla pysymisessä meinattiin, että olet ensimmäinen tässä ketjussa, joka on puhunut 4x12 -kaapin käytöstä kerrostalossa. Kukaan muu ei ole sellaista ehdottanut ja tuntuu, että nyt liioitellaan ja tungetaan sanoja toisten suuhun.

Ei passaa näköjään käyttää vertauskuvia ollenkaan, koska ne ymmärretään poikkeuksetta väärin.

Tuolla aiemmin itse mainitsit ettet edes tiedä millaista soundia Bonamassa käyttää, toisin sanoen et tiedä millaista soundia ketjun aloittaja hakee, siispä miksi tää vääntö on käynnissä?

En tiedä. Olis pitänyt vaan kompata ja antaa plussaa sille ekalle kommentoijalle, jonka mielestä ehdottomasti käytössä pitää olla _vähintään_ 12" -- ja mielellään pari kaappia käytössä yhtäaikaa.
kimurantti1
23.02.2014 20:45:38
klobasa: En tiedä. Olis pitänyt vaan kompata ja antaa plussaa sille ekalle kommentoijalle, jonka mielestä ehdottomasti käytössä pitää olla _vähintään_ 12" -- ja mielellään pari kaappia käytössä yhtäaikaa.

Ja taas mennään, tuollaistakaan ei ole kukaan väittänyt. Eiköhän tää ollut tässä, jokainen tyylillään ja niinpoispäin.
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
klobasa
23.02.2014 21:08:30
kimurantti1: Ja taas mennään, tuollaistakaan ei ole kukaan väittänyt. Eiköhän tää ollut tässä, jokainen tyylillään ja niinpoispäin.

---

"Lisäksi suosittelen unohtamaan alle 12" elementit."

---

"... vastaavat 12" nyt vaan soundaa paremmille. Riippuu toki mitä soitetaan ja miten soitetaan mutta suuremman elementin toistoalue ulottuu alemmas."

---

"...suosittelen myös käyttämään kahta kaappia (vaikka 1x12"), toinen oikealle ja toinen vasemmalle puollelle."

---
steelduck
23.02.2014 21:16:07

Onkos kukaan kokeillut Marshallin SL-5:sta kotikäytössä?
RaskasMielinen
23.02.2014 22:02:15 (muokattu 23.02.2014 22:08:48)

Klobasa, lainatessasi kirjoitustani jätit pois sen olennaisimman sanan: keinokuorma. Kerroit aikaisemmin tässä ketjussa laveasti elementtikokeiluistasi mutta et ainakaan maininnut, että sinulla olisi ollut niissä käytössä keinokuormaa. Jos sinulla ei ole keinokuormista omakohtaista kokemuksia, niin voitko antaa olla tuon jankkaamisen.

Soitan kotona usein myös 4x12" kaapilla. En asu kerrostalossa mutta soitan monesti yöllä kun vaimo nukkuu. Väittäisin että palaute liiasta metelista on herkemmässä kuin kerrostalonaapurilta. Hyvin harvoin sitä palautetta on tullut - joskus tosin kokeilen ihan tarkoituksella kuinka kovaa voin möykätä ennen kuin tulee sanomista:D

Mulla on myös 15 wattinen Laney LC15R. Siinä on elementtinä Celestion Tube10 eli 10", mikä omaan korvaani kuulostaa kireälle ja liian suuntaavalle. Kokeilen ensi yönä Framuksen 2x12" kaapin (elementteinä V30) ja keinokuorman kanssa. Voin kokeilla myös 4x12" kaapeilla, 1x12" kaapilla ja 1x10" kaapilla.
novo
23.02.2014 22:44:28
Parhaat vermeet kotisoitossa o kyä ollunna Englin 112 ja Jet Cityn 20-wattinen putkari. Ei niillä tarvii mekastaa kotona, vaikka rahkeita piisaiskin laitteissa.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
klobasa
23.02.2014 22:46:06
RaskasMielinen: Klobasa, lainatessasi kirjoitustani jätit pois sen olennaisimman sanan: keinokuorma.

On kokemuksia keinokuormista. Ei keinokuormat poista niitä (yleensä isoista kaiuttimista enemmän lähteviä) taajuuksia, jotka voi mennä seinistä läpi...siksi jätin mainitsematta.

Annetaan asian olla. Olkaa onnellisia jos kerrostalonaapurinne ylhäällä, alhaalla ja sivuilla ei häiriinny soitostanne. Jos asut uudessa talossa niin mahdollisuudet soitteluun isommilla kaapeilla on varmasti paremmat kuin vanhassa kerrostalossa.
hollstro
23.02.2014 22:48:34 (muokattu 23.02.2014 22:49:14)

klobasa: On kokemuksia keinokuormista. Ei keinokuormat poista niitä (yleensä isoista kaiuttimista enemmän lähteviä) taajuuksia, jotka voi mennä seinistä läpi...siksi jätin mainitsematta.

Annetaan asian olla. Olkaa onnellisia jos kerrostalonaapurinne ylhäällä, alhaalla ja sivuilla ei häiriinny soitostanne. Jos asut uudessa talossa niin mahdollisuudet soitteluun isommilla kaapeilla on varmasti paremmat kuin vanhassa kerrostalossa.

Tosiaan, asuin kerran 60/70 luvun vaihteen kerrostalossa ja siinä kuului kaikki seinien läpi. Naapurin panomies ilahdutti aina tuomalla seuraa aamuyöstä ja soittamalla ensin Elviksen Burning Lovea, sitten sitä vierasta. Itse maksoin potut soittamalla aamulla skebaa, mutta vaan 8" ämyrillä (Champ).
Myrkky Nuoli
23.02.2014 23:39:00
hollstro: Tosiaan, asuin kerran 60/70 luvun vaihteen kerrostalossa ja siinä kuului kaikki seinien läpi. Naapurin panomies ilahdutti aina tuomalla seuraa aamuyöstä ja soittamalla ensin Elviksen Burning Lovea, sitten sitä vierasta. Itse maksoin potut soittamalla aamulla skebaa, mutta vaan 8" ämyrillä (Champ).

Meillä on vähän tämmöstä kanssa, oiskohan '69 talo. Pari päivää takaperin vai mikä päivä seny olikaan testasin paljonko 5w putkarista lähtee mökää 1x12" kaapin läpi kun en jaksanu kuunnella lätkä-ääliöiden siantappamista. Aika paljon lähtee, muutes!!
Tais olla ensimmäinen kerta kun sorrun tähän :D
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
RaskasMielinen
24.02.2014 00:00:14 (muokattu 24.02.2014 00:02:13)

klobasa: On kokemuksia keinokuormista. Ei keinokuormat poista niitä (yleensä isoista kaiuttimista enemmän lähteviä) taajuuksia, jotka voi mennä seinistä läpi...siksi jätin mainitsematta.

Ok eli tämä selvensi. Tässä keskustelussa on oletettavasti mukana eri teiden kulkijoita. Minulle soundi on myös psykologiaa eikä pelkkää äänioppia. Minun päässäni tiettyä sähkökitarasoundia ei voi olla ilman 4x12" kitarakaappia ja sen päällä hehkuvaa järeää putkivahvistinta. Tämä koskee sellaisia metallitouhuja, jotka tosin eivät ymmärtääkseni lukeudu tämän ketkun aloittajan päämääriin. Näillä keskusteluilla pitää mielestäni kuitenkin olla arvoa muillekin kuin niiden aloittajille ja samanmielisille.

Jos ei ole fiilistä, niin ei ole motivaatiota eikä tule treenattua. Minun kompromissini fiiliksen ja kotisovun välillä on siis keinokuorma. Väitän ettei se ole mitenkään pöllömpi kompromissi. Mun luona on käynyt väkeä jos jonkinlaisen leivänpaahtimen ja ihmemallintavan kanssa. Hiljaisiksi ne on aina menny kun olen laittanut omat kamani tulille samalla tai jopa hiljaisemmalla volumella. Kukin taaplaa tavallaan ja mahdollisuuksillaan.

Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi mutta siitä vedän porot nokkaan jos joku tulee väittämään, että järeää putkaria ja vielä 4x12" kaapilla ei saa kesytettyä kotisoitteluun vaikka kerrostalossa. Joku toinen ratkaisu voi sopia jollekin toiselle soittajalle, hänen lähtökohdilleen ja tarpeilleen, paremmin kuin omani. Minä jatkan valitsemallani tiellä ja jos jotain se tie kiinnostaa enemmän, niin sopii vaikka laittaa privaa ja tulla testailemaan ja miettimään miten homman saisi toimimaan samoin itselläkin.

Se mikä tässä koko keskustelussa on unohtunut, on soittotilan akustiikka ja äänieristys. Riippuen toki itse kunkin tilanteesta, niin sille on ehkä tehtävissä paljonkin. Tämä koskee myös itseäni: käytetään kauheasti aikaa, vaivaa ja rahaa kamarunkkaukseen ja unohdetaan sen tiimellyksessä perusasiat. Soittelen omakotitalon käyttöullakolla. Voin soittaa melko kovaa mutta joskus haluaisin soittaa vielä kovempaa. Soittotilani äänieristyksessä on parannettavaa pienellä vaivalla. Yritänpä luvata itselleni, että hoidan sen asian kuntoon ensi viikon aikana:)
RaskasMielinen
24.02.2014 01:13:11

RaskasMielinen: Mulla on myös 15 wattinen Laney LC15R. Siinä on elementtinä Celestion Tube10 eli 10", mikä omaan korvaani kuulostaa kireälle ja liian suuntaavalle. Kokeilen ensi yönä Framuksen 2x12" kaapin (elementteinä V30) ja keinokuorman kanssa. Voin kokeilla myös 4x12" kaapeilla, 1x12" kaapilla ja 1x10" kaapilla.

No nyt on testattu!

2x12" kaapilla ei toiminut koska mulla ei ole 8 ohmin keinokuormassa 1% lähtöä. 2% on siinä rajuin kuristus ja sillä soi liian kovaa. Vaimo nukkuu seitsemän metrin päässä kolmen pahvioven takana, kerrosta alempana (soittotilani on käyttöullakolla ja vaimo nukkuu ylimmässä asuinkerroksessa, jos selventää).

16 ohmin keinokuormassani tuo 1%:n lähtö sen sijaan löytyy. Kokeilin ensin Voxin 1x10" kaapilla ja sitten Marshallin 4x12" kaapilla. Ai helvetti että lähti kiva soundi taas tuon Marshallin kanssa. Siinä on paljon parjatut Celestionin G12T75 -elementit mutta tykkään itse niiden soundista etenkin hiljaa soitettuna, todella artikuloivat. Nyt en millään malttaisi lopettaa ja mennä nukkumaan. Ääni ei 4x12" kaapilla ole mielestäni juurikaan kovempi kuin tuolla 1x10":llä mutta soundi kuulostaa paljon suuremmalle huoneessa kun se ei vain nuole lattiaa niin kuin tuolla 1x10" (asetin piikupöntön lattialle mitä en toki tekisi jos ihan oikeasti ajattelisin soittaa sillä).

Selvyyden vuoksi: soitan juuri nyt niin hiljaa, että vaikka 15 wattinen Laney on keinokuormattu vain prosenttiin niin sen volumesäädin on vain ykkösellä (gain on asennossa klo 12 ja edessä vielä ProCo RAT -säröpedaali). Toki minunkaan ei tarvitse soittaa näin hiljaa kuin vain öisin. Mielenkiintoista on että G12T75-elementit toimivat myös näin heikolla signaalilla.

Voxin 1x10" (sisällä joku kiinalainen Celestion) kuulosti tunkkaiselle säristimelle. Lisäksi siis nyppii sen suuntaavuus. Käänsin Laneysta reilusti sen omaa reverbiä. 4x12" kaapilla myös se pääsee oikeuksiinsa ja täyttää huoneen, soiden kuitenkin siis tosi hiljaa.
santa
24.02.2014 07:23:06
Micro cube 5 on toiminut jo 10 vuotta pääasiallisena vahvistimena kotisoitossa ja kerta vielä kerrostalossa asutaan niin pitää myös ajatella naapureita. myös vaimoa. + yksi säröpedaali. Suurimmaksi osaksi maailman kaikista rokki biiseistä soitetaan säröllä tai ilman. eli tämä toimii minulla myös "kanavan vaihto pedaalina" että saa akustisen osion näppärästi ja heti. reeniksen kamat on aivan erikseen. Kotioloon välttää aivan hyvin pienempitehoisetkin vempeleet. Soundien ei myöskään tarvitse olla kotisoitossa niin prikulleen justiinsa.
steelduck
24.02.2014 08:19:12 (muokattu 24.02.2014 08:22:18)

santa: Soundien ei myöskään tarvitse olla kotisoitossa niin prikulleen justiinsa.

Kyllä pitää jos soittamisesta 99% tapahtuu kotona (ettei kukaan vaan näe).. ;)

Cubet on kyllä hyviä pelejä - itsekkin soittelen usein pojan Cube60:llä, mutta toivoisin kotiinkin "putki touchia", että oppisi soittamaan oikein. Noi mallintavat, kun antavat niin paljon anteeksi.
-Wildchild-
24.02.2014 08:53:14
santa: Micro cube 5 on toiminut jo 10 vuotta pääasiallisena vahvistimena kotisoitossa ja kerta vielä kerrostalossa asutaan niin pitää myös ajatella naapureita. myös vaimoa. + yksi säröpedaali. Suurimmaksi osaksi maailman kaikista rokki biiseistä soitetaan säröllä tai ilman. eli tämä toimii minulla myös "kanavan vaihto pedaalina" että saa akustisen osion näppärästi ja heti. reeniksen kamat on aivan erikseen. Kotioloon välttää aivan hyvin pienempitehoisetkin vempeleet. Soundien ei myöskään tarvitse olla kotisoitossa niin prikulleen justiinsa.

Miksi ajaa ladalla kun voi ajaa esim. mersulla?
Eli miksi kotisoitossa soundien EI pitäisi olla kohdillaan, siellä yleensä tekninen/motivoiva treenaaminen tapahtuu. Ja ainakin minua motivoi entistä enemmän jos soundit on kohdillaan :) Eli Mirco Cubet voi minun puolesta unohtaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)