sam_u 18.01.2014 20:36:05 | |
---|
|
Dr. Muff 20.01.2014 13:31:55 | |
---|
sam_u: Kiitti vastauksesta. Onko väliä minkä noista ottaa että pystyykö potikalla vaikuttaa soundiin? Pystyy vaikuttamaan. Selkeä homma on että potikan "taper" (vastusarvon muuttuminen rotaation funktiona) vaikuttaa ensinnäkin tuntumaan ja sitäkautta wah efektin olemukseen. Toisissa potikoissa muutos on nopeampaa tietyissä kohdin ja jossain lineaarisempaa koko matkalla. Jotkut sanovat ettei käytetyn potikan vastusarvo vaikuta, toiset sanovat että vaikuttaa. Itse olen taipuvainen jälkimmäiseen tulkintaan. Mulla on yksi 60-luvulta peräisin oleva Vox V846 johon justiinsa olen etsimässä sopivaa potikkaa. Pari olen testannut. Toinen antaa lukemaksi n. 180k (Propot) ja toinen 95k (Fulltone). Ainakin kyseinen wahi menee kovasti kirkkaaksi 95k potikalla. Molempien "taper" pitäisi olla Icar-potikasta tuttu, mutta silti tuntuma on eri. Fulltone siirtyy nopeammin kirkkaaksi joten se vielä korostaa vaikutelmaa yläpäävoittoisuudesta. Teesen wahipotikka (RocPot) antaa arvoksi lähemmäs 200k ja siinä on hyvin erilainen tuntuma kuin Fulltonessa, ihan kirkkaalle mennään vasta astinlaudan loppupäässä. Teesen potikka on kopio vanhan clyde mccoyn potikasta (tosin samaa väittää fulltone). Ihan patentinkin mukaan vastusarvon pitäisi olla 100k, mutta todellisuudessa ne olivat, tai ainakin tänä päivänä ovat jopa yli 200k. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas |
Ilez885 22.01.2014 21:49:56 (muokattu 22.01.2014 21:50:40) | |
---|
Osaako kukaan sanoa, mikä on omassa CryBaby GCB-95 -spedussani hajonnut, kun wah-efekti ei lähde millään pois, vaan se on koko ajan päällä. Kytkinkin naksahtaa ihan niin kuin pitää, kun sitä polkee, mutta efekti ei tosiaan millään lähde päältä? Luulisi, että ongelma voisi pikemminkin olla se, ettei se nimenomaan lähtisi PÄÄLLE. Efektin soundi ei vaikuta kuitenkaan kärsineen. Mikähän mahtaa olla vikana, ja voikohan se olla sellainen, minkä pystyy itse suht helposti korjaamaan? Sitä saa, mitä on! |
Insane Kane 22.01.2014 21:57:59 | |
---|
Ilez885: Osaako kukaan sanoa, mikä on omassa CryBaby GCB-95 -spedussani hajonnut, kun wah-efekti ei lähde millään pois, vaan se on koko ajan päällä. Kytkinkin naksahtaa ihan niin kuin pitää, kun sitä polkee, mutta efekti ei tosiaan millään lähde päältä? Luulisi, että ongelma voisi pikemminkin olla se, ettei se nimenomaan lähtisi PÄÄLLE. Efektin soundi ei vaikuta kuitenkaan kärsineen. Mikähän mahtaa olla vikana, ja voikohan se olla sellainen, minkä pystyy itse suht helposti korjaamaan? Kytkin rikki. Pystyy korjaamaan itse. "Arka ja hankala mies" |
Gabe 24.01.2014 11:47:33 | |
---|
Minulle olisi tarjolla Jen (Thomas Organ) crybaby 70-luvulta. Toimii ja on hyvässä kunnossa. Potentiometri on vaihdettu Dunloppiin ja tehty helposti alkuperäiseksi muutettava true-by-pass modaus sekä verkkovirtaliitin. Mikä olisi asiallinen hinta tällaisesta? Onko mistään kotoisin? |
Laulava Kylätohtori 24.01.2014 11:48:10 | |
---|
Gabe: Minulle olisi tarjolla Jen (Thomas Organ) crybaby 70-luvulta. Toimii ja on hyvässä kunnossa. Potentiometri on vaihdettu Dunloppiin ja tehty helposti alkuperäiseksi muutettava true-by-pass modaus sekä verkkovirtaliitin. Mikä olisi asiallinen hinta tällaisesta? Onko mistään kotoisin? Unohda ja osta EKO.... ;) Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 24.01.2014 13:00:30 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Unohda ja osta EKO.... ;) Onko Eko menossa kiertoon? :) |
Laulava Kylätohtori 24.01.2014 13:23:30 | |
---|
Gabe: Onko Eko menossa kiertoon? :) Ei koskaan! :) Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Dr. Muff 25.01.2014 20:34:25 | |
---|
Gabe: Minulle olisi tarjolla Jen (Thomas Organ) crybaby 70-luvulta. Toimii ja on hyvässä kunnossa. Potentiometri on vaihdettu Dunloppiin ja tehty helposti alkuperäiseksi muutettava true-by-pass modaus sekä verkkovirtaliitin. Mikä olisi asiallinen hinta tällaisesta? Onko mistään kotoisin? Riippuu kunnosta ja sisuskaluista. Se ei enää ole alkuperäinen, vaikuttaa hintaan alentavasi vaikka käytettävyyttä parantaisikin. Hinta nousee jos TDK induktorin sijaan on Stack-of-dimes ja nousee reilusti jos "film can" induktori. Sanoisin että haarukka on 80-180eur. Jos ei olis mitään sanomista ni haarukka olis korkeammalla. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas |
zedder 25.01.2014 22:19:27 | |
---|
Tuli sitten hankittua tuo Dunlopin Kirk Hammett -signaturewahi. On tosiaankin ihan oikeasti True Bypass -laite. Soundin puolesta tekee sen mitä tuolta voi odottaa, tuskinpa sitä sen enempää kannattaa kommentoida. Jouduin kuitenkin heti säätöhommiin, sillä katkaisija oli aivan liian ylhäällä niin että wah tuli poljettua toistuvasti vahingossa pois päältä. Kapineen rakenne on sellainen että katkaisijan herkkyys (korkeus) onkin ilmeisesti tarkoitettu loppukäyttäjän säädettäväksi: Pohjalevy pois ja katkaisijan kiristysmuttereita ylemmäs. Mitä kävi, ketä tietää? Jacksoneita, Gibsoneita, Wunderbaumeja ja marsujen vikinää. |
Ossi 26.01.2014 00:11:32 (muokattu 26.01.2014 00:12:33) | |
---|
Gabe: Minulle olisi tarjolla Jen (Thomas Organ) crybaby 70-luvulta. Toimii ja on hyvässä kunnossa. Onko mistään kotoisin? Itellä on samanlainen, aikoinaan uutena hankittu - käy ja kukkuu edelleen. True-by-pass modauksen tein hetimiten ja potikan oon vaihtanut pari kertaa. Ihan hyvä yleiswaakku, käytännöllisempi kuin tuo Colorsoundin hifi-värkki, mikä on omimmillaan pelkästään jossain My Father Was a Rolling Stone -soulmeiningissä :-) |
Laulava Kylätohtori 26.01.2014 22:12:08 (muokattu 26.01.2014 22:32:20) | |
---|
Nauhoitinpa piruuttani pienen vertailun. Taso ja laatu on sitä itseään ja jotenkin tuntuu vääristävän nämä nauhoitukset ym., mutta leikkimielellä mennään. Kolme wahia, sama riffi jokaisella ensin puhtaalla ja sitten säröllä. http://maihinnousu.net/s/21499http://maihinnousu.net/s/21500 Mikä on paras? e. täytyy kyllä hommata ensi tilassa kunnon äänityslaitteet, tietäis vaan mitkä... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 27.01.2014 11:04:03 | |
---|
Tuossa RMC4:ssa vaikuttaisi olevan potikassa rahinaa. En käsitä, miten se on mahdollista, kun lähes uudenkarhea peli kuitenkin? Pitäisi varmaan suihkutella putsausainetta sisälle, mutta vaikuttaa silti vähän omituiselta... Pistäkääpäs vinkkejä, mikä on parasta ainetta kitaralaitteiden potikoille? Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Tigerstedt 27.01.2014 11:09:49 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tuossa RMC4:ssa vaikuttaisi olevan potikassa rahinaa. En käsitä, miten se on mahdollista, kun lähes uudenkarhea peli kuitenkin? Pitäisi varmaan suihkutella putsausainetta sisälle, mutta vaikuttaa silti vähän omituiselta... Pistäkääpäs vinkkejä, mikä on parasta ainetta kitaralaitteiden potikoille? Kokeiles tollasella esimerkiksi: http://www.custom-sounds.com/prf-778-kontakt-220ml-p-1429.html Mulla on ainakin toiminut vastaavanlainen spray juurikin wahin rahinoiden poistamiseen. The gum you like is going to come back in style. |
erty 27.01.2014 11:50:46 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Nauhoitinpa piruuttani pienen vertailun. Taso ja laatu on sitä itseään ja jotenkin tuntuu vääristävän nämä nauhoitukset ym., mutta leikkimielellä mennään. Kolme wahia, sama riffi jokaisella ensin puhtaalla ja sitten säröllä. http://maihinnousu.net/s/21499 http://maihinnousu.net/s/21500 Mikä on paras? e. täytyy kyllä hommata ensi tilassa kunnon äänityslaitteet, tietäis vaan mitkä... Eka ja toka oli hyvinkin samanlaisii, oisko toi kakkonen Eko? Kolmonen on varmaankin RMC kun oli kaikista tasaisin sweeppi eikä syönyt bassoja niinkun kaks ekaa. 1 tai 2 puhtaille, särölle 3. |
Laulava Kylätohtori 27.01.2014 13:20:23 | |
---|
erty: Eka ja toka oli hyvinkin samanlaisii, oisko toi kakkonen Eko? Kolmonen on varmaankin RMC kun oli kaikista tasaisin sweeppi eikä syönyt bassoja niinkun kaks ekaa. 1 tai 2 puhtaille, särölle 3. Pidetään jännitystä vielä hetki yllä, ennen kuin paljastetaan maailmaa ravisuttavat tulokset... :) Mutta kuinka vaikeaa oman "custom" wahin tekeminen voi olla? Eihän noissa nyt niin paljon kompnentteja ole ja schemat löytyvät netistä. Vai eikö nykyisin (esim. Uraltonella) myynnissä olevilla komponenteilla pääse samaan tulokseen kuin wanhan hyvän ajan vastaavilla? Vai onko sen oikean scheman löytäminen niin haasteellista? Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Dr. Muff 28.01.2014 00:11:49 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Pidetään jännitystä vielä hetki yllä, ennen kuin paljastetaan maailmaa ravisuttavat tulokset... :) Mutta kuinka vaikeaa oman "custom" wahin tekeminen voi olla? Eihän noissa nyt niin paljon kompnentteja ole ja schemat löytyvät netistä. Vai eikö nykyisin (esim. Uraltonella) myynnissä olevilla komponenteilla pääse samaan tulokseen kuin wanhan hyvän ajan vastaavilla? Vai onko sen oikean scheman löytäminen niin haasteellista? Menit jo ainakin kertomaan mikä noista kolmesta on teese ;-) Teesellä on ollut ongelmia potikoiden kanssa, ei ole mitenkään sitä salaillut ja siitä syystä rocpot 5 on erilainen kuin aikaisemmat cts potikat. Realmccoycustom sivustolle vaan katsomaan sieltä löytyy paljon infoa. Mun pic wah oli joskus kauhea murheenkryyni, piti tämän tästä spreijata, mutta jostain syystä nyt se on ollut kiltisti jo monta vuotta. Parissa muussakin Teesen wahissa mulla on ollut samaa oiretta. Tämähän ei ole varsinaisesti suuri ongelma, aiheuttaa vaan huoltotarpeen. Wah on yksinkertainen kytkentä, pari trankkua, muutama konkka ja vastus. Lisäksi induktori ja säätövastus. Siitä huolimatta en ole ainuttakaan omistanut joka olisi 100% kuulostanut vanhalta wahilta. Teesen soundi on helvetin hyvä ja aikalailla siellä, lähempänä kuin yksikään testaamani mut sweeppi menee liian alas, kitaran soundi katoaa kuulumattomiin. Noh, pari plektraa teipattuna rajoittamaan liikerataa alapäässä auttaa. Toki makuja on monia ja eri musatyyleissä käytetään erilaisia soundeja, mulle vaan Hendrixin wahisoundi on se referenssi. Tässä del casher puhuu järkeviä wahista ja esittelee muutamia hyvän kuuloisia waheja: http://m.youtube.com/watch?v=DAfFEiaJoAY Tossa on mukana esim dunlopin uutta tuotantoa ja soundi on mun korvaan vaan ihan väärä. Vasta ostettuani 60l voxin wahin olen ollut täysin tyytyväinen. Kitaran sointi tulee selkeänä läpi, alapää ei resonoi honottavasti, yläpää on kirkas muttei riipivä ja itse efekti on makea. No ehkä 450 dollarilla voi jo jotain odottaa.. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas |
Laulava Kylätohtori 28.01.2014 09:21:37 | |
---|
erty: Eka ja toka oli hyvinkin samanlaisii, oisko toi kakkonen Eko? Kolmonen on varmaankin RMC kun oli kaikista tasaisin sweeppi eikä syönyt bassoja niinkun kaks ekaa. 1 tai 2 puhtaille, särölle 3. Jep. Eka oli 90-luvulla ostamani peruscrybaby, johon on vaihdettu keltainen fasel ja icar-potikka. Toinen Eko ja kolmas Picture Wah... Tästä päästäänkin ongelmaan. RMC:n loistavuudesta huolimatta en koe sitä parhaaksi mahdolliseksi wahiksi funk-hommissa. Tosin säröillä se on loistava. On myös puhtailla loistava, mutta ehkä silti vääränlainen omaan makuun. Mietinkin, pitäisikö hommata wah, missä olisi kytkimen takana vaihtoehdot puhtaille ja särölle. Tuntuu, että ilman säätöjä jompi kumpi on aina joltain osin kompromissi. Esim. Voxin 846 olisi ehkä puhtailla RMC:tä parempi, mutta varmaan säröillä toisin päin. RMC3:kin tuossa kävi, mutta meni myyntiin, koska Picture Wah on parempi. Ja RMC3:ssa oli jo liikaa säätöjä... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 28.01.2014 12:57:06 | |
---|
Kertokaapas kokemuksia Fulltonen Clyde Deluxesta. Siinä kiinnostaisi tuo erillinen Jimi-asetus särölle ja Shaft funkille? Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 28.01.2014 19:39:59 (muokattu 28.01.2014 19:48:37) | |
---|
Jatkanpa wah-monologiani. Kiitos Dr. Muffille vinkistä, kävin täällä: http://www.realmccoycustom.com/TROUBLESHOOTING.htm ja sieltähän löytyi hyviä vinkkejä. Tuossahan on Roc-Pot, joten pistin WD-40 sisään ja johan alkoi pelittää. En tiedä, mutta tuntuu, että koko soundi muuttui paljon paremmaksi. Tosin sääsin sitä trimpottia hieman, mutta ei se siitä voi kiinni olla. Huh, Clyde Deluxe gas laantui melko paljon... Tuuttasin jotain taas nauhalle, pitää katsoa kehtaako julkaista. Tai miksei kehtaisi, jos nuo aikaisemmatkin paskat on eetteriin lykännyt... e. säästin, kun ei tarvinnutkaan Tigerstedtin mömmöä ostaa, mutta toisaalta, kai tuota silti pitäisi aina varastossa olla muita potikoita ym. varten... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |