Aihe: Paras keinokuorma?
1 2 3 4 5 6 7
Gabe
07.08.2015 12:29:56
jniska: Tai joskus on myös tilanne sellainen, että kuormalla paskottu saundi on juuri se saundi mitä on haettu. Ei välttämättä huono saundi ollenkaan.

Aika monta tuntia on tullut tehtyä töitä EVH:n 70-luvun lopun ruskean saundin löytämiseksi. Siinä yhteydessä on selväksi tullut, että kuormaa tarvitaan kompressoimaan ääntä oikean soundin löytämiseksi.

Ehdottomasti! Lähinnä puhe oli siitä että jos vahvistinta jarruttaa kuormalla todella voimakkaasti makuuhuoneeseen sopiville äänenvoimakkuuksille niin soundi kärsii väistämättä. Sen sijaan jos vahvistinta jarruttaa pikkuisen kuormalla ja kääntää konetta isommalle saadaan aikaan oikein mukavaa kompressoitumista, tosin volumetaso on tässä sitä luokkaa että enpä yrittäisi kerrostaloasunnossa soitella.
Metalkallo
07.08.2015 14:45:50
Vielä tuosta äänentasosta..

Jos hommaan tuollaisen Weberin keinokuorman niin oletteko varmoja että pystyn sen avulla avaamaan tuon mun jtm1:n vaikka täysille? 0,01w modessa varmaan luulisi ainakin? Ihan vain varmistaakseni kysyn tätä ettei tule turhaan hankittua kuormaa.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Gabe
07.08.2015 14:52:15
Metalkallo: Vielä tuosta äänentasosta..

Jos hommaan tuollaisen Weberin keinokuorman niin oletteko varmoja että pystyn sen avulla avaamaan tuon mun jtm1:n vaikka täysille? 0,01w modessa varmaan luulisi ainakin? Ihan vain varmistaakseni kysyn tätä ettei tule turhaan hankittua kuormaa.

Pystyt kyllä, mutta jotta se tarpeeksi hiljainen kerrostalokämpän makuuhuoneeseen niin kyllä se siihen soundiin tulee vaikuttamaan. Toinen mikä kannattaa huomioida on se, että kun luukutat sitä vahvistinta ihan täysillä niin pääteputketkin tulevat kulumaan huomattavasti nopeammin.
firebrd
07.08.2015 16:46:06
jack7: Onkos kukaan uskaltanut tämmöstä tilata?

http://www.thomann.de/gb/jet_city_amplification_jettenuator.htm

100w JCM800:n kanssa olen käyttänyt, soundi on tasoa ihan ok, mutta ei ehkä kaikkein ideaalisin ratkaisu. Toimii, mutta suosittelisin jollekkin pienemmälle nupille, lämpenee omassa käytössä melko paljon.
Metalkallo
07.08.2015 17:39:31
Gabe: Pystyt kyllä, mutta jotta se tarpeeksi hiljainen kerrostalokämpän makuuhuoneeseen niin kyllä se siihen soundiin tulee vaikuttamaan. Toinen mikä kannattaa huomioida on se, että kun luukutat sitä vahvistinta ihan täysillä niin pääteputketkin tulevat kulumaan huomattavasti nopeammin.

Jees, hyvä. Putket tosiaan kuluu nopeammin juu, mutta kyllä tuota nuppia olisi ihan mukava luukuttaakin kun tavallaanhan se on siihenkin tehty, marsu kun on. :) Eipä tuossa ole muutenkaan koko höskässä kuin 2x ecc83 ja 1x ecc82 putket + fuse sulake sähköjohdon vieressä omassa pikku luukussaan, ja vehjettä ei tartte edes biasoida joten helpommalla pääsee kuin isommassa vehkeessä.
jniska
08.08.2015 12:35:57
Gabe: Ehdottomasti! Lähinnä puhe oli siitä että jos vahvistinta jarruttaa kuormalla todella voimakkaasti makuuhuoneeseen sopiville äänenvoimakkuuksille niin soundi kärsii väistämättä. Sen sijaan jos vahvistinta jarruttaa pikkuisen kuormalla ja kääntää konetta isommalle saadaan aikaan oikein mukavaa kompressoitumista, tosin volumetaso on tässä sitä luokkaa että enpä yrittäisi kerrostaloasunnossa soitella.

Allekirjoitan joka sanan, ilman tulppia -15db en viitsi edes kokeilla.
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
StJerky
08.08.2015 16:44:55
Metalkallo: Vielä tuosta äänentasosta..

Kokeilin tuota 50W marsulla ja 50w Weberillä.. Aika pian alkoi palaneen käry haista Weberistä. Ei se siitä hajonnut.
Metalkallo
08.08.2015 17:04:46
StJerky: Kokeilin tuota 50W marsulla ja 50w Weberillä.. Aika pian alkoi palaneen käry haista Weberistä. Ei se siitä hajonnut.

Mut mun nuppi on kuitenkin vain sen 1w ja puolituksela tuo 0,01w joten luulis Weberin pärjäävän vaikka nuppi olisi täysillä?
sustain65
08.08.2015 17:08:37 (muokattu 08.08.2015 17:11:13)
Metalkallo: Mut mun nuppi on kuitenkin vain sen 1w ja puolituksela tuo 0,01w joten luulis Weberin pärjäävän vaikka nuppi olisi täysillä?

No jos Weberin tuote ei ole täyttä huijausta, niin kyllähän sen pitäisi kevyesti kestää yhden watin tehoa vaikka kuinka kauan soittelisi, jos sillä vaan on ilmatilaa ympärillä jäähdytykseen.

Edit: en kuitenkaan ota vastuuta vahvarisi putkista!
varakeef
08.08.2015 17:31:49 (muokattu 08.08.2015 17:32:54)
Weberin manuaalissa muistaakseni lukee, että se hieman käryää ja se on normaalia. Varsinkin alkuvaiheessa.

(Tai ainakin Minimassin manuaalissa niin sanottiin, muista malleista en osaa sanoa).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
calluna
08.08.2015 19:20:25 (muokattu 08.08.2015 19:21:35)
StJerky: Kokeilin tuota 50W marsulla ja 50w Weberillä.. Aika pian alkoi palaneen käry haista Weberistä. Ei se siitä hajonnut.

Ja yleensä neuvotaan mitoittamaan kuorma vähän reilummin, eli otetaan sille 50W vahvistimelle joku 75 W tai 100 W kuorma jos täysillä vetää. Putkivahvistin kun tuuttaa täysillä ollessaan yleisesti enemmän tehoa kuin mitä nimellisesti ilmoitetaan.

Itse aikoinaan 5 W nuppia olen soitellut iloisesti 25 W Weberillä ja hyvin jarrutti. Soundissa ei valittamista.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Gabe
08.08.2015 19:36:33
calluna: Ja yleensä neuvotaan mitoittamaan kuorma vähän reilummin, eli otetaan sille 50W vahvistimelle joku 75 W tai 100 W kuorma jos täysillä vetää. Putkivahvistin kun tuuttaa täysillä ollessaan yleisesti enemmän tehoa kuin mitä nimellisesti ilmoitetaan.

Itse aikoinaan 5 W nuppia olen soitellut iloisesti 25 W Weberillä ja hyvin jarrutti. Soundissa ei valittamista.

Jos aiotaan todella voimakkaasti jarrutella niin kannattaa tosiaan ihan varmuuden vuoksi ottaa reilusti isompi kuorma kuin mitä nupin tehoksi on laskettu.. juuri mainitsemistasi syistä.
Metalkallo
09.08.2015 00:52:17
calluna: Itse aikoinaan 5 W nuppia olen soitellut iloisesti 25 W Weberillä ja hyvin jarrutti. Soundissa ei valittamista.

Kiva kuulla, sitten ei pitäisi mun 1w marsun kanssa olla mitään vaikeuksia. :)
Metalkallo
09.08.2015 20:00:48 (muokattu 09.08.2015 20:01:03)
Saako noita Weberin kuormia mistään päin suomea vai onko pakko tilata ulkomailta? Meinaan vaan, et jääköhän sitten tullin haaviin ja tulee lisäkustannuksia?
varakeef
09.08.2015 21:24:29
Metalkallo: Saako noita Weberin kuormia mistään päin suomea vai onko pakko tilata ulkomailta? Meinaan vaan, et jääköhän sitten tullin haaviin ja tulee lisäkustannuksia?

Ei se mikään lisäkustannus ole: jos joku suomalainen kauppias noita myy, on tämäkin maksanut tuonnistaan tullit ja laskuttaa ostajalta alvin. Ylimääräinen kustannus, joka jää pois, on suomalaisen kauppiaan kate.

Toimituskuluja tuotteeseen saattaa sisältyä tosin itse tilaamalla hivenen enemmän, mutta toimitus on todennäköisesti nopeampi.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
steelduck
09.08.2015 21:32:39

Noita Kocheja saa suomesta hyllystä... ;)
Jukka Häikiö
09.08.2015 21:44:32

Metalkallo: Saako noita Weberin kuormia mistään päin suomea vai onko pakko tilata ulkomailta? Meinaan vaan, et jääköhän sitten tullin haaviin ja tulee lisäkustannuksia?

Eiköhän tuollainen ostoilmolla saattaisi löytyä, omat kokemukset Weberin Mass ja Mini-Mass kuormista on hyviä soundin puolesta, rakenne niissä on ehkä vähän "herkän oloinen" kun pakkohan se oli sisään kurkata, vaan eipä noita heiteltäväksi ole tarkoitettu. Bad Cat The Leash on myös ollut, järeästi tehty peli, mut soundillisesti ei mun mielestä niin hyvä kuin Weber, THD Hot Plate on mun mielestä aika pop, jos tarvii vaikka 100w Marshallia kyykyttää, siinähän luvataan 150w/RMS tehonkestoa ja äkkisältään satkun nuppi tuuttaa nupit kaakossa sen 135w, joten reserviä on hyvä olla, mutta turhaahan tollaisia mörssäreitä on millekään pikkuvahvareille ostella. Omasta pikku-Massista taisin maksaa Torilla tasan satasen käytettynä ja sillä se taisi myös jatkaa matkaa seuraavalle, eikä muistaakseni tarvinnut kauaa kaupitella, toisin kuin tuo Hot Plate, se on maannut Torilla jo varmaan useamman kuukauden, 20€ halvemmalla, mitä itse maksoin, noh, kaikki menee ajallaan, kun joku tarvitsee.
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Metalkallo
10.08.2015 00:39:29
Jukka Häikiö: Eiköhän tuollainen ostoilmolla saattaisi löytyä, omat kokemukset Weberin Mass ja Mini-Mass kuormista on hyviä soundin puolesta, rakenne niissä on ehkä vähän "herkän oloinen" kun pakkohan se oli sisään kurkata, vaan eipä noita heiteltäväksi ole tarkoitettu. Bad Cat The Leash on myös ollut, järeästi tehty peli, mut soundillisesti ei mun mielestä niin hyvä kuin Weber, THD Hot Plate on mun mielestä aika pop, jos tarvii vaikka 100w Marshallia kyykyttää, siinähän luvataan 150w/RMS tehonkestoa ja äkkisältään satkun nuppi tuuttaa nupit kaakossa sen 135w, joten reserviä on hyvä olla, mutta turhaahan tollaisia mörssäreitä on millekään pikkuvahvareille ostella. Omasta pikku-Massista taisin maksaa Torilla tasan satasen käytettynä ja sillä se taisi myös jatkaa matkaa seuraavalle, eikä muistaakseni tarvinnut kauaa kaupitella, toisin kuin tuo Hot Plate, se on maannut Torilla jo varmaan useamman kuukauden, 20€ halvemmalla, mitä itse maksoin, noh, kaikki menee ajallaan, kun joku tarvitsee.

Kiitoksia tästä vertailusta, vahvistaa vielä enemmän että Weber on saatava. :)
RaskasMielinen
10.08.2015 21:59:31 (muokattu 10.08.2015 22:00:31)

steelduck: Noita Kocheja saa suomesta hyllystä... ;)

Kochia (LoadBox II) suosittelen edelleen - etenkin siksi, että siinä on myös kuulokeliitäntä. 100-wattisen putkimörssärin soitteleminen kuulokkeilla on vaan niin ihanan perverssiä. Lisäksi siinä on pari kaiutin- ja mikityssimulaatiota sekä balanced line out. Voi siis lyödä myös kiinni mikseriin ja mikseristä raituriin tai suoraan raituriin.

Oman Weber MiniMassini palautin takaisin kiertoon jo jokin aika sitten. Erittäin hyvä sekin oli, mutta Koch on siis monipuolisempi. En muista topicin nimeä, mutta keinokuormien soundieroja on täällä käsitelty jo varsin kattavasti. Ilmeisesti joku keinokuorma toimii joillain kaiutinelementeillä ja toisilla ei. Jonkinlainen konsensus käsittääkseni jäi siitä, että Koch + Celestion V30 ei ole match made in heaven.

Kochin huono puoli on hinnan lisäksi (käytettynä tosin 200-250 €) se, että ne ovat kiinteällä impedanssilla, minkä vuoksi mullakin on niitä kaksi, 16-ohminen ja 4-ohminen. Olen huomannut niiden välillä soundieroja samalla vahvistimella, siis sellaisella vahvistimella mistä löytyy sekä 4:n ohmin että 16:n ohmin lähdöt. Tämä huomio kaiutinsimulaatioita käytettäessä. En nyt jaksa nysvätä mitään soundiklippiä aiheesta.

Täytyy kuitenkin todeta, että kuulokesoitto onnistuu myös Weberin MiniMassilla. Sen kaveriksi vaan tarvitaan sitten vähän muutakin. Toki myös ne tarkoitukseen soveltuvat kuulokkeet (aiheesta löytyy oma topic), mutta tarkoitan: joku kaiutinsimulaatiolla varustettu DI-boxi (esim. H&K Redbox5 - mutta tosi halpa ainakin puheiden mukaan ok-tasoinen taitaa löytyä Joyolta, en tosin tiedä sen liitännöistä ja niiden soveltuvuudesta) sekä joku (pikku)mikseri, jossa on kuulokeliitäntä (esim. Mackiet ovat laadukkaita tähän tarkoitukseen).

Tosin ainakin isompia Webereitä saa myös kuulokeliitännällä varustettuina, mutta en muista, että sellaista olisi pyörinyt käytettynä.
Shredator
10.08.2015 22:09:57

Itsehän en keinokuormia käytä, koska on olemassa mielestäni parempiakin vaihtoehtoja, myös kotisoitteluun. PPIMV-osat saa vitosella ja asentaminen on helppoa. Lisäksi jos löytyy efektilooppia, niin kokeiltavan arvoisia ovat esim EWS subtle volume control tai joku räkkiefekti, jolla saa ulostulevan mökän pienennettyä portaattomasti. Itse vetelen näin kerrostalossa ihan tyytyväisenä plexi-Marsullakin...
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)