Aihe: Help! Sähkiksen kielten vaihto??
1 2 3 4 5 6
PIM
08.03.2012 21:02:44
Joskus maailman aikaan kieliä myös keitettiin, mutta oliko se ennen käyttöä vai sen jälkeen vai missä vaiheessa, on jäänyt hämärän peittoon.
touhis
08.03.2012 21:03:37
Itsehän valan kieliä vaihtaessa kitaran kaulan kipsillä ettei se vaan pääse liikkumaan. Tekeehän ne niin selkärankapotilaillekin. Kielet mittaan mikrometrin tarkkuudella ja ostan vain ns mätsättyjä settejä.
oiva tumpeloinen
08.03.2012 21:04:03
PIM: Joskus maailman aikaan kieliä myös keitettiin, mutta oliko se ennen käyttöä vai sen jälkeen vai missä vaiheessa, on jäänyt hämärän peittoon.

Basistit kai sitä tekee vieläkin. Keitetään, kun halutaan putsata kieliä. Ei oikein lyö leiville kitarasettien kanssa.
skebab
08.03.2012 21:38:41
oiva tumpeloinen: Basistit kai sitä tekee vieläkin. Keitetään, kun halutaan putsata kieliä. Ei oikein lyö leiville kitarasettien kanssa.

80-luvulla kitarankielet olivat pirun kalliita sen aikaiseen rahanarvoon suhteutettuna (muistaakseni jopa 20-30 markkaa). Kyllä köyhä koululainen silloin joutui muihinkin keittopuuhiin, kun pontikan ;)
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Rg505bk
08.03.2012 22:59:59
oiva tumpeloinen: Basistit kai sitä tekee vieläkin. Keitetään, kun halutaan putsata kieliä. Ei oikein lyö leiville kitarasettien kanssa.

Muutaman setin bassonkieliä olen uä-pesurissa putsannut, hyvin toimii, kitaralle ei tosiaan viitsi nähdä vaivaa.
jra
09.03.2012 12:34:44 (muokattu 09.03.2012 12:35:52)
Tais olla Suuressa kitarakirjassa aikoinaan tuo viimeisiä vetelevien kielten keittämisvinkki. Itse muistaakseni kerran penskana kokeilin, ja ehkä auttoi, ehkä ei. Kielet olivat muistaakseni ennen keittämistä vihreät, ja keittämisen jälkeen näyttivät ns. normaaleilta, joten jotain sentään tapahtui. Seuraava satsi perunoita saattoi soundata vähän metalliselta. Ei mikään ihme jos vaikka bluespatut olisivat aikoinaan moista harrastaneet, liraus kotipolttoista sekaan ehkä.

(Kitaran) kielten venyttäminen tosiaan kuuluu tähän ketjuun. Vireessä pysymisen kannalta aivan yhtä olennaista kuin kinnaamattomat satulan urat ja kielten siisti kiinnittäminen viritystappeihin.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
PIM
09.03.2012 12:45:52 (muokattu 09.03.2012 12:46:03)
skebab: 80-luvulla kitarankielet olivat pirun kalliita sen aikaiseen rahanarvoon suhteutettuna (muistaakseni jopa 20-30 markkaa). Kyllä köyhä koululainen silloin joutui muihinkin keittopuuhiin, kun pontikan ;)

Juu, Maxima Goldit maksoi n. satasen setti kun ekan kerran ostin joskus 1990. Nyt sama setti (toisin Optima merkkisenä) maksaa näemmä kympin T-kaupassa.
AllRightNow
09.03.2012 13:12:31
Kiitos vinkeistä!! Tää selkeytti asiaa todella paljon. Eli nyt 2 tuntia myöhemmin ku sain luettua nää viestit tajusin, että ensi kerralla kun vaihdan kielet mun pitää asettaa kitara makaamaan tuelle, katsoa pari videota siitä miten se tapahtuu, ottaa kielet yksitellen irti tai siis vaihtaa ne yksitellen tai ottaa kaikki irti kerralla, asettaa oikean kokoinen paino kaulan päälle, laskea matemaattisella kaavalla ja mun kitarankaulan mittausvälineillä, että kuinka paljon kaulan jännitys muuttuu, ottaa mun uudet kielet, keittää ne, sillä välin voi vielä tarkistaa paljonko kaula on elänyt, asettaa uudet kielet paikoilleen ja säätää intonaatio perus soittoasennossa, jotta painovoima pääsee vaikuttamaan kitaran kaulaan niinkuin sitä soitettaessakin se vaikuttaa. Sanokaa jos unohdin jotain. Niin ja kauanko noita kieliä olisi tarkoitus keittää?
skebab
09.03.2012 13:12:44
PIM: Juu, Maxima Goldit maksoi n. satasen setti kun ekan kerran ostin joskus 1990. Nyt sama setti (toisin Optima merkkisenä) maksaa näemmä kympin T-kaupassa.

Jep - 80-luvun alussa tuolla mun mainitsemalla hinnalla sai "tavalliset" gipponsit tai federerit, joita voinee verrata laadultaan daddaarioihin.
Laulava Kylätohtori
09.03.2012 13:13:34 (muokattu 09.03.2012 21:44:09)
AllRightNow: Niin ja kauanko noita kieliä olisi tarkoitus keittää?

Yön yli kun annat kiehua, niin puhdasta tulee...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Jungleman
09.03.2012 13:21:12
AllRightNow: Kiitos vinkeistä!! Tää selkeytti asiaa todella paljon. Eli nyt 2 tuntia myöhemmin ku sain luettua nää viestit tajusin, että ensi kerralla kun vaihdan kielet mun pitää asettaa kitara makaamaan tuelle, katsoa pari videota siitä miten se tapahtuu, ottaa kielet yksitellen irti tai siis vaihtaa ne yksitellen tai ottaa kaikki irti kerralla, asettaa oikean kokoinen paino kaulan päälle, laskea matemaattisella kaavalla ja mun kitarankaulan mittausvälineillä, että kuinka paljon kaulan jännitys muuttuu, ottaa mun uudet kielet, keittää ne, sillä välin voi vielä tarkistaa paljonko kaula on elänyt, asettaa uudet kielet paikoilleen ja säätää intonaatio perus soittoasennossa, jotta painovoima pääsee vaikuttamaan kitaran kaulaan niinkuin sitä soitettaessakin se vaikuttaa. Sanokaa jos unohdin jotain. Niin ja kauanko noita kieliä olisi tarkoitus keittää?

Oikein hyvä, ymmärsit oleellisimman pointin. Muista: aina kannattaa kysyä Mnetistä, jos ei tiedä!

PS. itse lisäisin kielien keitinveteen vähän suolaa, jauhettua mustapippuria, paistettua sipulia, perunoita sekä maun mukaan muita aineksia. Kielisoppa on kypsää kun perunat ovat kypsyneet.
Liikaa säätöä.
jra
09.03.2012 13:22:20
AllRightNow: Niin ja kauanko noita kieliä olisi tarkoitus keittää?

Jos spaghettien kanssa nakkaa samaan kattilaan, niin 'al dente' kun s:t ovat niin varmaan enimmät karstat on kielistä liuennut keitinveteen. Tujaus etikkaa veteen saattaa tehostaa puhdistavaa vaikutusta, tosin spaghettien syönti mennee irvistelyksi.

Niin, ja m.net-filtteri kannattaa pistää oletuksena päälle kun näitä "ohjeita" lukee. MAOL-taulukkojen, 3D-ohjelmien ja atomikellojen/-vaakojen sijaan yleensä kielten vaihtoon riittää sivuleikkurit, ja mahdollisesti sopiva kuusioavain kaularautaa varten.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
finnstar
09.03.2012 18:26:25 (muokattu 09.03.2012 18:28:12)
jees, meni melko soppaiseksi kielten vaihto. mut oikeesti, kax kierrosta tolppien ympäri on hjuva. jo mainittu kielten venytys, johon tosi vähän on puututtu, on tärkeää vireen edes jotenkin saamiseksi pysyväksi. kielten asennuksen jälkeen siis venytä kielta n 5 cm otelaudasta ylöspäin. tuntuu aluksi paljolta mutta auttaa myös paljon. vire laskee lähes sävelaskeleen. pari venytystä ja homma etenee hyvin.
myös kielten kiristämiseen käytetty veivi on kiva mutta tulee hyvin toimeen ilmankin.
lonelyplayer
09.03.2012 21:37:20
Täällä on kyllä ihan hullua jengiä. Kun ei kaikki voi hoitoonkaan hakeutua...niin jatkakaa vaan ! :)
lonelyplayer
09.03.2012 21:41:31
lonelyplayer: Täällä on kyllä ihan hullua jengiä. Kun ei kaikki voi hoitoonkaan hakeutua...niin jatkakaa vaan ! :)

Ai niin...jos kaikki tämä aika käytettäisiin VAIN soittamiseen...niin hyviä oltaisiin.
Ainakin minä osaisin soittaa pikkaisen enemmän kuin nyt... :(
Laulava Kylätohtori
09.03.2012 21:47:26
lonelyplayer: Ai niin...jos kaikki tämä aika käytettäisiin VAIN soittamiseen...niin hyviä oltaisiin.

Mutta eihän me tiedettäis, millä soittaa, ilman näitä loistavia neuvoja...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
skebab
09.03.2012 21:56:55
lonelyplayer: Ai niin...jos kaikki tämä aika käytettäisiin VAIN soittamiseen...niin hyviä oltaisiin.

Kyllä mä saisin ainakin potkut, jos rupeaisin tässä soittamaan muuta kuin virtuaalisuuta ;)
lonelyplayer
09.03.2012 22:01:26
Mikä se saatanan härveli on kun kiinnitetään kitaran kaulaan kiinteesti esim. toiselle nauhalle ? Menee kielten yli ja painaa niitä. Jotain se tekee mutta kun tietäis mitä.
Helvetti kun on vaikeeta ja kaikki pitäis tietää...
Estranged
09.03.2012 22:08:04
lonelyplayer: Mikä se saatanan härveli on kun kiinnitetään kitaran kaulaan kiinteesti esim. toiselle nauhalle ? Menee kielten yli ja painaa niitä. Jotain se tekee mutta kun tietäis mitä.

Tarkoitatko capoa?
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional | "Tässon Esso moro. Painiksella on puoliksi syöty mäyrä peräaukossa. Onko syytä huoleen?"
Migo
09.03.2012 22:09:11 (muokattu 09.03.2012 22:09:31)
lonelyplayer: Mikä se saatanan härveli on kun kiinnitetään kitaran kaulaan kiinteesti esim. toiselle nauhalle ? Menee kielten yli ja painaa niitä. Jotain se tekee mutta kun tietäis mitä.

Olisiko se capo?
"Aika itsestäänselvyys. Ollaan sen verta kypsiä tuon muian kanssa, ettei tarvii missään leirikeskuksen vessassa naida tuhannen päissään." -Vvaltsu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)