Aihe: Kenellä olisi Soldano SLO 100?
1 2 3 4 5 6 7
Entropia666
10.07.2020 19:10:35

hallu: Jos niinkö jynkkää verrataan, mutta tietty se vähän riippuu mitä soitetaan ja mietityttää irtoaako tuosta Soldanosta muita soundeja (reunasäröt ja kliinit) ? sen hintalapun perusteella kyllä pitäisi irrota koska samalla rahalla saa muilta valmistajilta koko soundipaletin humpasta heviin.

Saa. Mun Kloonista lähtee todella heläkät puhtaat ja rapeet crunchit myös. Siinähän on kaksi kanavaa ja ykköskanavassa on sitten vielä erikseen clean/crunch -moodit. Tuossa videolla tykiteltiin sillä liidikanavalla. Periaatteessa voi siis joko vetää ihan puhtaita sillä clean-kanavalla, tai sitten kääntää siitä gainia ja vetää reunasäröjä. Tai sitten crunchilla laskee gainia ja runtata kitaran mikeillä ja ranteella se ruvelle. Vähä miten kukakin tykkää.

E: mä edelleen kysyn, että eikö tuo ole juuri se soundikonvetio, jonka saa mallinnettua niin tyydyttävästi että hevihenkilöt ovat hankkiutumassa kilvan eroon noista painavista analogisista hirviöistään?

Varmaan joo, mut vaikka mä meinasin loppuvuodesta päivittää kamat digihimmeleihin, niin en kyllä omaa kloonia aatellu silti myydä.
hallu
10.07.2020 19:50:52
Entropia666: Saa. Mun Kloonista lähtee todella heläkät puhtaat ja rapeet crunchit myös. Siinähän on kaksi kanavaa ja ykköskanavassa on sitten vielä erikseen clean/crunch -moodit. Tuossa videolla tykiteltiin sillä liidikanavalla. Periaatteessa voi siis joko vetää ihan puhtaita sillä clean-kanavalla, tai sitten kääntää siitä gainia ja vetää reunasäröjä. Tai sitten crunchilla laskee gainia ja runtata kitaran mikeillä ja ranteella se ruvelle. Vähä miten kukakin tykkää.

No mä vähän ajattelinkin, että pitäähän sen muuhunkin taipua ei se muuten olisi legendaariseksi laitteeksi lukeutunut.

Varmaan joo, mut vaikka mä meinasin loppuvuodesta päivittää kamat digihimmeleihin, niin en kyllä omaa kloonia aatellu silti myydä.

Tuo on varmaan aika monella ratkaisuna digi vs. analogi = ota molemmat :-)
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Terry Pantheras
10.07.2020 21:45:19 (muokattu 10.07.2020 22:19:21)
hallu: Niin no tolla rahalla saisi jo aidon Mesa Boogienkin :-D

Tästä tuli mieleeni Mike Soldanon ja Dave Friedmanin yhteinen haastis, jossa molemmat manasivat Mesan/Randal Smithin rektumiin viitaten täysin Recton identtiseen etuasteeseen SLO:n kanssa. Ite olin aina kuvitellut, että 5150 on lähes klooni, mutta se olikin Smith, joka pölli koko skeeman jotain merkityksetöntä kytkentää myöten, jota Mike ja Dave kutsuivat "fingerprintiksi". Ainoa ero on kuulemma pääte, joka Rectossa heidän mukaansa on "weak". :)

Edit: tässä ko. haastis: https://www.youtube.com/watch?v=0N_UpOeYGVo

Tulipa muuten tesmailtua taas paria erilaista pääteputkia SLO:hon tässä vuoden sisään. Ekaksi KT66:t ja nyt Tung-sol 5881:t. KT66:lla varsinkin crunch oli aivan ihana, mutta OD-kanavalla oli jotenkin liikaa headroomia ja "puskua", joka jyräsi vähän turhan paljon särösoundia jotenkin kummallisesti. Nyt sisässä on 5881:t ja niissä on paljon agressiivisempi soundi ja tiukempi alapää sekä tsunkka-tsunkkaa; sopii tän hetken äärimetallimaisempiin tarpeisiin hyvin. Aiemmin oli vuosia TAD 6L6:t, jotka oli paljon smoothimmat ja sivistyneemmät.
Terry Pantheras
10.07.2020 21:48:26
TTV: Hintavia näyttävät olevan noi SLO30 ja SLO100 Thompalla:

https://m.thomann.de/fi/search_BF_soldano.html

Joskus 10-15 vuotta sitten kun Thomann edellisen kerran myi Soldanoja, SLO:n hinta oli 5500 euron luokkaa. Eli tonni lähtenyt kuitenkin pois.
Terry Pantheras
10.07.2020 22:03:59
Mitä tulee digi vs. aito SLO, niin aiemmin omistamassani 11R:ssä se oli tasoa "vallankin jees". Nykyinen Axe Fx Ultra taasen "ihan vitun hyvä" ja senkin mallinnos on jo kymmenisen vuotta vanhaa teknologiaa.

Käytän tota digiä siis kotiäänityksissä, mutta jossain vaiheessa pitää testata ihan treenikselläkin jollain hyvällä päätteellä. Se mikä noissa on itelle pistänyt päällimmäisenä erona mieleen, on tietynlainen 3D-soundi/syvyys mikä aidossa on läsnä enempi (Axea en ole vielä samaan tapaan siis testannut), äänityksissä on varmaan yks ja sama onko kyseessä aito vai digi. Se on varmaan saman henkinen keskustelun aihe kuin "vaikuttaako puut kitaran soundiin"; jos mikität ja kuuntelet, niin eroa ei lie loppujen lopuksi hirmuisesti ole, mutta kun soitat paikan päällä/sylissä, niin tietyt erot huomaa heti.
hallu
10.07.2020 23:35:00
Terry Pantheras: Tästä tuli mieleeni Mike Soldanon ja Dave Friedmanin yhteinen haastis, jossa molemmat manasivat Mesan/Randal Smithin rektumiin viitaten täysin Recton identtiseen etuasteeseen SLO:n kanssa. Ite olin aina kuvitellut, että 5150 on lähes klooni, mutta se olikin Smith, joka pölli koko skeeman jotain merkityksetöntä kytkentää myöten, jota Mike ja Dave kutsuivat "fingerprintiksi". Ainoa ero on kuulemma pääte, joka Rectossa heidän mukaansa on "weak". :)

Edit: tässä ko. haastis: https://www.youtube.com/watch?v=0N_UpOeYGVo

Tulipa muuten tesmailtua taas paria erilaista pääteputkia SLO:hon tässä vuoden sisään. Ekaksi KT66:t ja nyt Tung-sol 5881:t. KT66:lla varsinkin crunch oli aivan ihana, mutta OD-kanavalla oli jotenkin liikaa headroomia ja "puskua", joka jyräsi vähän turhan paljon särösoundia jotenkin kummallisesti. Nyt sisässä on 5881:t ja niissä on paljon agressiivisempi soundi ja tiukempi alapää sekä tsunkka-tsunkkaa; sopii tän hetken äärimetallimaisempiin tarpeisiin hyvin. Aiemmin oli vuosia TAD 6L6:t, jotka oli paljon smoothimmat ja sivistyneemmät.

Tuo saattaa selittää sen miksi vertailuvideossa Soldano ja triplerecto kuulostivat keskenään niin samanlaisilta :-)
hallu
10.07.2020 23:57:31
Terry Pantheras: Mitä tulee digi vs. aito SLO, niin aiemmin omistamassani 11R:ssä se oli tasoa "vallankin jees". Nykyinen Axe Fx Ultra taasen "ihan vitun hyvä" ja senkin mallinnos on jo kymmenisen vuotta vanhaa teknologiaa.

.................

No eihän sillä ole merkitystä onko se täydellinen mallinnus tehty kymmenen vuotta sitten vai eilen, koska se on täydellinen....... sitä ei voi vaan enää parantaa.
Shredator
11.07.2020 07:38:48

hallu: No eihän sillä ole merkitystä onko se täydellinen mallinnus tehty kymmenen vuotta sitten vai eilen, koska se on täydellinen....... sitä ei voi vaan enää parantaa.

Mallinnos voikin olla ihan hyvä, mutta teknologia on tullut eteenpäin. Moderni IR-teknologia on avain hyviin mallinnussoundeihin. Ultrasta se löytyykin mutta itse mallinnukset ovat aika köykäisiä esim Axe II:een tai uudempiin verrattuna.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
11.07.2020 10:31:28 (muokattu 11.07.2020 10:31:48)
Shredator: Mallinnos voikin olla ihan hyvä, mutta teknologia on tullut eteenpäin. Moderni IR-teknologia on avain hyviin mallinnussoundeihin. Ultrasta se löytyykin mutta itse mallinnukset ovat aika köykäisiä esim Axe II:een tai uudempiin verrattuna.

Tarkoitatko, että se "täydelliseksi" kymmenen vuotta sitten mainittu mallinnussoundi ei ollutkaan "täydellinen"? jos mallinnusta ei erota esikuvastaan, niin miten se pystyy siitä enää paranemaan? mutta tietenkin riippuu mitä mallinnetaan. Mainitsit kaappimalluksen ja sen kehityksen, niin tietenkin se parantaa mallinnusta, mutta itse ajattelen että se jo sitten laajentaa sitä mallinnuskuviota koska itse varmaan käyttäisin mallintavaa vahvistinta oikean kitarakaapin kanssa enkä välttämättä tarvitsisi kaappimallinnusta ollenkaan ja toisaalta voisin käyttää tavallisen kitaravahvistimen kanssa kaappimallinnusta...... mutta en käytä, käytän senkin kanssa enimmäkseen tavallista kaappia. Kauttarantain ajan takaa sitä, että en ole ajatellut että kaappimallus liittyisi vahvistinmallinnukseen mitenkään kiinteästi, tai että niiden tarvitsee olla edes samassa laitteessa. Itseasiassa jos kehitys tapahtuu nimenomaan kaappimalleissa, niin olisi luontevaakin että kaappimallinnus olisi eri laiten jolloin ei tarvitsi uusia kaikkia pelkkien kaappien takia.

Toisaalta olen miettinyt, että tarjoaako erillinen mallintava vahvistin mitään lisäarvoa verrattuna tietokoneohjelmaan? jos vaikka harrastelija käyttää niitä lähinnä kotona, niin eikö silloin ole luontevinta satsata kunnolliseen tietokoneeseen ja laadukkaaseen äänikorttiin ja ohjelmistoon kuin monen tonnin erillislaitteeseen? ymmärrän, että erillinen laite toimii tietenkin paremmin reeniksellä ja livenä, mutta tarjoaako se mitään lisää kotona? tulipa mieleen, että näin jonkun livepätkän John Scofieldin keikasta, jossa sillä toisella kitaristilla oli mikkiständitelineessa tavallinen läppäri ja olisko pedaalilaudan päässä ollut äänikortti josta otti signaalin läppärille..... en ole varma pelkän kuvan perusteella minkälainen systeemi sillä oli, mutta oletin että pyörittäisi jotain mallinnusta sieltä läppäriltä. Voihan se olla, että sillä oli siellä vaan joku Facebookki siellä auki :-D
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Mikko L
12.07.2020 01:01:33

Kyllä se Ultra on aika köykäinen nykyajan standardeilla - tai siis hyviä soundeja saa ulos ehdottomasti ja olen itsekin aikoinaan sillä äänittänyt huippuja soundeja mutta jos puhutaan siitä kuinka realistinen se on vs oikeat vahvistimet niin kyllä se aika nopeasti häviää nykyiselle Axe-Fx III:selle. Myös jos käytät Axen mallinnosta oikean kaapin kautta niin millä päätevahvistimella - meinaan että se Soldanon pääte on yksi kovaäänisimmistä mitä olen eläissään kokenut - lähestulkoon vintage plexi tasolla on se voima mitä lähtee. Jos sitä ei ole niin se realismi on taas askeleen kauempana.

Jälleen toistan että se sun soundi siis voi olla hyvä mutta todnäk aika erinlainen kuin aito SLO ajamassa sitä kitarakaappia. En ole itse kokenut edes Axe-Fx III:sella sitä samaa eliksiiriä minkä sain tuosta oikeasta SLO:sta mutta se onkin taikalaite. :)
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
LaXu
13.07.2020 20:54:07
hallu: Tarkoitatko, että se "täydelliseksi" kymmenen vuotta sitten mainittu mallinnussoundi ei ollutkaan "täydellinen"? jos mallinnusta ei erota esikuvastaan, niin miten se pystyy siitä enää paranemaan? mutta tietenkin riippuu mitä mallinnetaan. Mainitsit kaappimalluksen ja sen kehityksen, niin tietenkin se parantaa mallinnusta, mutta itse ajattelen että se jo sitten laajentaa sitä mallinnuskuviota koska itse varmaan käyttäisin mallintavaa vahvistinta oikean kitarakaapin kanssa enkä välttämättä tarvitsisi kaappimallinnusta ollenkaan ja toisaalta voisin käyttää tavallisen kitaravahvistimen kanssa kaappimallinnusta...... mutta en käytä, käytän senkin kanssa enimmäkseen tavallista kaappia. Kauttarantain ajan takaa sitä, että en ole ajatellut että kaappimallus liittyisi vahvistinmallinnukseen mitenkään kiinteästi, tai että niiden tarvitsee olla edes samassa laitteessa. Itseasiassa jos kehitys tapahtuu nimenomaan kaappimalleissa, niin olisi luontevaakin että kaappimallinnus olisi eri laiten jolloin ei tarvitsi uusia kaikkia pelkkien kaappien takia.

Toisaalta olen miettinyt, että tarjoaako erillinen mallintava vahvistin mitään lisäarvoa verrattuna tietokoneohjelmaan? jos vaikka harrastelija käyttää niitä lähinnä kotona, niin eikö silloin ole luontevinta satsata kunnolliseen tietokoneeseen ja laadukkaaseen äänikorttiin ja ohjelmistoon kuin monen tonnin erillislaitteeseen? ymmärrän, että erillinen laite toimii tietenkin paremmin reeniksellä ja livenä, mutta tarjoaako se mitään lisää kotona? tulipa mieleen, että näin jonkun livepätkän John Scofieldin keikasta, jossa sillä toisella kitaristilla oli mikkiständitelineessa tavallinen läppäri ja olisko pedaalilaudan päässä ollut äänikortti josta otti signaalin läppärille..... en ole varma pelkän kuvan perusteella minkälainen systeemi sillä oli, mutta oletin että pyörittäisi jotain mallinnusta sieltä läppäriltä. Voihan se olla, että sillä oli siellä vaan joku Facebookki siellä auki :-D

Mä olin kovin tyytyväinen jo parikyt vuotta sitten Yamaha DG:n Lead 1 mallinnokseen, joka siis oli Soldano SLO perustuva. Hyvältä sekin kuulosti. Axe-Fx Standardin ja 2 omistaneena, yhdessä vaiheessa niissä ei ollut mitään eroa kunnes kakkosen kehitys ajoi ohitse. Fractalin Cliff Chase on ollut melkoinen velho repimään vielä enemmän irti vahvistinmallinnuksesta, kun luuli jo, että tässä se nyt on. Vuosia myöhemmin kilpailijatkin alkavat olla samalla tasolla. Samoihin impulsseihin ajaessa en kokenut mitään merkittävää eroa esim. Axe-Fx 2 ja Line6 Helixin Marshall Superlead mallinnuksissa. Niiden asetukset vaan piti veivata täysin eri asentoon saman soundin saamiseksi.

Jos kaappimallinnuksen ottaa pois, käytetty päätevahvistin merkkaa paljon siihen lopulliseen tuntumaan. Vaikka vahvarimallinnuksista löytyy jo itsestään se päätemallinnus, oikea pääte reagoi kitarakaapin kanssa ja vaikuttaa. Se voi silti olla tosi hyvä soundi, mutta pitää vaan ymmärtää, että se ei ehkä ole sama soundi jos vertaisi vaikka siihen aitoon Soldanoon suoraan kaappiin kytkettynä. Tämä on se vaikeus mallintavan ja aidon vahvarin vertailussa jos pyritään saamaan sitä soundia kitarakaappiin. Putkivahvistin hyvän loadboxin läpi kaiutinimpulsseihin kuulostaa jo niin samalta, että itse en erota mallintavia putkivahvarista kuin siitä, että mallintavissa on vähemmän taustakohinaa.

Line6 Helix rauta ja Helix Native pyörivät saman koodipohjan päällä. Minun mielestäni soundilliset erot syntyvät puhtaasti käytetystä audiointerfacesta ja siinä asetetuista sisään- ja ulostulojen tasoista. Rautalaitteessa saa pienemmän latenssin soittaessa ja ei tarvi miettiä inputien/outputien laatua. Samoin kaikenlaisten lisähärpäikkeiden (vaikka lisäefektit tms) kytkeminen on helppoa. Oikeiden potikoiden pyörittely on kanssa paljon kivempaa kuin virtuaalisten. Mä käytän Helix Nativea kuulokesoitossa iltaisin ja muuten Helix Floor on kytkettynä efekti- ja ohjausboksina pariin putkivahvariin. Jos äänityskäyttö on pääasiallinen kohde, plugarit toimivat mainiosti ja niitä on monta hyvää. Helix Native, Scuffham S-Gear, NeuralDSP, Mercuriall ovat kokeilemistani olleet mieluisia. Niin ja tietysti MIKKO-kaiutinsimulaatio noiden perään!

Jos viedään keskustelu vielä takaisin raiteille, niin tähän mennessä kuulemani SLO-30 klipit eivät ole vakuuttaneet. SLO-100 vaan kuulostaa isommalta ja paremmalta. Ehkä se on itse tilassa soitettuna oikeasti hyvä, mutta nää on niin kalliita vahvareita, että muilta valmistajilta löytyy myös aivan pirun hyviä vaihtoehtoja. Silloin ei "ihan hyvä" enää kelpaa.
teemu-t-k
16.07.2020 12:39:28 (muokattu 16.07.2020 12:54:03)
Terry Pantheras: Tästä tuli mieleeni Mike Soldanon ja Dave Friedmanin yhteinen haastis, jossa molemmat manasivat Mesan/Randal Smithin rektumiin viitaten täysin Recton identtiseen etuasteeseen SLO:n kanssa. Ite olin aina kuvitellut, että 5150 on lähes klooni, mutta se olikin Smith, joka pölli koko skeeman jotain merkityksetöntä kytkentää myöten, jota Mike ja Dave kutsuivat "fingerprintiksi". Ainoa ero on kuulemma pääte, joka Rectossa heidän mukaansa on "weak". :)

Oikaisen muutaman asiavirheen: Se niin sanottu "thump-print" ei ollut "merkityksetön kytkentä" vaan nimenomaan kytkennän erityispiirre joka - ainakin tuohon asti - oli uniikki Soldanon vahvistimille. (Viitataan esim. 39K katodivastukseen ja kys. asteen epätavalliseen biasointiin).

Merkityksettömällä kytkennällä puolestaan viitataan Mesan etuasteen alipäästösuotimiin ("filter") jotka - Soldanon etuasteeseen verrattuna - leikkaavat hieman signaalin yläpäätä äänenvärin säätimien jälkeen. Tietyillä asetuksilla kys. suodin korvaa myös pääteasteen takaisinkytkentään pohjautuvan "presence" säätimen. Eli täysin merkityksetön tämä eroavaisuus ei ole ja selittää osin Mesan tummempaa soundia.

Pääteaste on Mesassa aika samanlainen kuin Soldanossakin lukuunottamatta päätemuuntajaa joka ei ole yhtä tehokas ja hifi. Tietyillä asetuksilla Mesan pääte toimii myös ilman takaisinkytkentää joka muuttaa soundia reilustikin korostaen alapäätä ja vähentäen soundin napakkuutta.

Virtalähteestä löytyykin sitten reippaammin eroa. Pähkinänkuoressa ja maallikkotermein ilmaistuna Mesan virtalähde "kyykkää" nopeammin mikä vaikuttaa lisää soundin napakkuuteen. (Mesa reagoi "löysemmin" atakkiin). Putkitasasuuntaus optio (eli juurikin se "Rectifier" minkä mukaan vahvistinsarja nimettiin) korostaa vielä entisestään kys. ominaisuutta. Mesan soundi on siis bassovoittoisempi ja hieman "löysä" verrattuna Soldanoon. Väittäisin, että tarkoituksellisesti. (Soldanon pääteaste on puolestaan tarkoituksellisesti aika väritön ja hifi). Totuuden nimissä, Dual Rectifier vastaavasti myös tarjoaa enemmän mahdollisuuksia muokata sitä soundia löysästä ja tummasta tiukempaan ja heleämpään.

5150:n etuaste perustuu selkeästi Soldanoon (aivan kuin Soldano modattuun 2204:een) mutta suunnittelija muokkasi kuitenkin viimeistä säröytyvää vahvistinastetta korvaten sen kahdella uudella vahvistinasteella. 5150 tarjoaa enemmän "gain:ia" ja reippaammin säröä. Soldanoon verrattuna särö on tuhdimpaa ja napakampaa mutta ei ihan yhtä "erottelevaa".
jhlamm
16.07.2020 13:14:19
teemu-t-k: Oikaisen muutaman asiavirheen:

Mahtavaa luettavaa. Plussa piti paiskata. Näin Soldanoa suuresti vain kuunnelleena olen aina pohtinut mistä se ero tulee ja miksi mä pidän siitä enemmän kuin Mesan Dualista, jota mulle aikoinaan kehuttiin.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Shredator
16.07.2020 15:16:05

jhlamm: Mahtavaa luettavaa. Plussa piti paiskata. Näin Soldanoa suuresti vain kuunnelleena olen aina pohtinut mistä se ero tulee ja miksi mä pidän siitä enemmän kuin Mesan Dualista, jota mulle aikoinaan kehuttiin.

Kannattaa muistaa että dualiakin on monenlaista. Alkupään mallit oli tiukemmin Soldano-designia noudattavia mutta esim Rev F ja G -sarjassa otettiin jo askel omaan suuntaan joka Rectifier-soundiksi mielletään.

Sitä vastoin 5150, nimeen omaan se ensimmäinen malli, on käytännössä Soldano-klooni mutta huonommilla osilla kuten tuossa ylhäällä olikin. Eikös tarina tässä mennytkin siten että Eddie kuskasi Soldanonsa Peaveylle ja sanoi että tehkää mulle tällanen.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
teemu-t-k
16.07.2020 16:51:51 (muokattu 16.07.2020 17:03:47)
Peavey:n high gain vahvistimeksi 5150:n arkkitehtuuri on ihan omaa luokkaansa ja - kuten todettu - todella selkeästi pohjautuu Soldanoon. (Verrattuna siis esim. "Ultra" -sarjaan/arkkitehtuuriin pohjautuviin high gain vahvistimiin joilla oli sama suunnittelija).

James Brown:in (enkä tarkoita sitä soul tähteä) haastis, joka sivuaa 5150:n historiaa, löytyy luultavimmin vieläkin youtuubasta. Soldano vaikutteista mies ei muistaakseni sano mitään mutta taru kertoo, että protyyppien soundi ei miellyttänyt ennen kuin mies keksi lisätä ylimääräisen vahvistusasteen kytkentään, (ja nimenomaan sinne signaalitien loppupäähän eikä alkuun kuten yleensä oli tapana). Kertomus natsaa kyllä siihen 5150 kytkentään. Osien "huonoudesta" en tiedä: muuntajat olivat valmiiksi tuttuja Roadmaster mallista ja jokseenkin "ylimitoitettuja". Samoin kuin Soldano, Brown suunnitteli pääteasteen säilyttämään soundin "tiukkuuden" joten paalua varmaan kului pääteasteen ja virtalähteen komponentteihin, siis niihin kalleimpiin heti kaiuttimien jälkeen.

Edit: linkki
https://youtu.be/ztwDVSDqXZc
Entropia666
16.07.2020 21:52:55 (muokattu 16.07.2020 21:56:31)

Nyt kun topikki on ollut aktiivisena, niin pistämpä kännissä ja läpällä soundiklipit edellisen täyspitkän äänityksistä 2017.

Kyseessä on siis jäsen ZZY:n rakentama 50W-klooni. Klipit on äänitetty Electric Foxilla Vaajakoskella Studerin tiskillä. Kaappina oli Carvin Legacy V30 ja mikkeinä AKG 414, Shure sm57 ja Sennheiser MD421. Klipit on suoraan tiskiin tulleet soundit, eli mitään jälkikäsittelyä ei ole tehty.

Komppisoundissa on Maxonin TS808 vahvarin edessä ja Cleanissä oli muistaakseni MXR Wylde Chorus ja Bossin Tremolo. Kitaroina kompissa Jackson AT Soloist Pro ja Lundgrenin M6, Cleanissä jäsen PJS:n jenkkistrato missä oli muistaakseni Lundgrenin Texas-setti ja modaus millä kaulamikin ja tallamikin sai väliasentosoundille.

https://www.dropbox.com/s/ywpa7l1ivsw2at6/ZZLO%20komppi.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/h9h75yeo7jzgly5/ZZLO%20clean.mp3?dl=0

Levylle tuplattiin kaikki, joten valmiilla tuotoksella kuuluu noiden päällä myös Mesan Studio Preamp. Ja tietty miksaajan tekemät taiat: https://open.spotify.com/track/5yQV … HlosiOymJ?si=t_KhwbT3T72mIHLYdebMdA
Terry Pantheras
19.07.2020 21:17:39
hallu: No eihän sillä ole merkitystä onko se täydellinen mallinnus tehty kymmenen vuotta sitten vai eilen, koska se on täydellinen....... sitä ei voi vaan enää parantaa.

Niin no, eihän se nyt täydellinen tietenkään ole. Axe Ultran mallinnoksessa puuttuu ainakin melkoisesti alapäätä ja on muutenkin ohkasempi ja narumpi verrattuna aitoon ja EQ-säädötkin toimivat paljon miedommin. Aito vaatii myös enemmän komppirannetta tunkata nuotteja ulos. Neljää eri pääteputkinelikkoakin testanneena, niidenkin soundeissa on yllättävänkin isoja eroja, eli millä lie pääteputkilla on tuossa mallinnettu, vaiko kokonaan pelkästä etuasteesta. Mikäli pelkästä etusesta, niin sehän jo jättää pois paljon olennaista.
Terry Pantheras
19.07.2020 21:22:51
teemu-t-k: Oikaisen muutaman asiavirheen: Se niin sanottu "thump-print" ei ollut "merkityksetön kytkentä" vaan nimenomaan kytkennän erityispiirre joka - ainakin tuohon asti - oli uniikki Soldanon vahvistimille. (Viitataan esim. 39K katodivastukseen ja kys. asteen epätavalliseen biasointiin).

Merkityksettömällä kytkennällä puolestaan viitataan Mesan etuasteen alipäästösuotimiin ("filter") jotka - Soldanon etuasteeseen verrattuna - leikkaavat hieman signaalin yläpäätä äänenvärin säätimien jälkeen. Tietyillä asetuksilla kys. suodin korvaa myös pääteasteen takaisinkytkentään pohjautuvan "presence" säätimen. Eli täysin merkityksetön tämä eroavaisuus ei ole ja selittää osin Mesan tummempaa soundia.

Pääteaste on Mesassa aika samanlainen kuin Soldanossakin lukuunottamatta päätemuuntajaa joka ei ole yhtä tehokas ja hifi. Tietyillä asetuksilla Mesan pääte toimii myös ilman takaisinkytkentää joka muuttaa soundia reilustikin korostaen alapäätä ja vähentäen soundin napakkuutta.

Virtalähteestä löytyykin sitten reippaammin eroa. Pähkinänkuoressa ja maallikkotermein ilmaistuna Mesan virtalähde "kyykkää" nopeammin mikä vaikuttaa lisää soundin napakkuuteen. (Mesa reagoi "löysemmin" atakkiin). Putkitasasuuntaus optio (eli juurikin se "Rectifier" minkä mukaan vahvistinsarja nimettiin) korostaa vielä entisestään kys. ominaisuutta. Mesan soundi on siis bassovoittoisempi ja hieman "löysä" verrattuna Soldanoon. Väittäisin, että tarkoituksellisesti. (Soldanon pääteaste on puolestaan tarkoituksellisesti aika väritön ja hifi). Totuuden nimissä, Dual Rectifier vastaavasti myös tarjoaa enemmän mahdollisuuksia muokata sitä soundia löysästä ja tummasta tiukempaan ja heleämpään.

5150:n etuaste perustuu selkeästi Soldanoon (aivan kuin Soldano modattuun 2204:een) mutta suunnittelija muokkasi kuitenkin viimeistä säröytyvää vahvistinastetta korvaten sen kahdella uudella vahvistinasteella. 5150 tarjoaa enemmän "gain:ia" ja reippaammin säröä. Soldanoon verrattuna särö on tuhdimpaa ja napakampaa mutta ei ihan yhtä "erottelevaa".

Ok, plussalla napsautin. Emmä mitään elektroniikasta oikeasti ymmärrä. :) Mutta siitä siis se Mesan "pullamaisuus" ainakin omiin korviin johtuu, josta en niin syty.
Entropia666
07.03.2021 17:14:09

Mites jengi on biasoinu noita vehkeitä? Ja mitä röörejä ootte käyttäny? Mulla on 50W-klooni ja siihen olis aika vaihtaa putket. Googlettelin tuossa, niin ilmeisesti ton vahvarin plate voltage (mikähän on suomeksi?) on korkeampi kuin muissa vahvareissa. Googlen perusteella se pyörii jossain 450-505VDC mikä rajoittaa röörivalikoimaa. Tehtaalta noihin kai pistetään Sovtekin 5881 sen takia että ne ainakin kestää tuon. Bias nähtävästi pitäis laitella jonnekkin 28-32mA nurkille.

Google paljasti rööreistä sen verran että Sovtekin 5881WXT on uusiotuotanto, mutta siitä löytyy myös vintageversio nimellä Reflektor 6P3S-E missä pitäisi olla parempi soundi. Pistin tänään mätsätyn parin semmoisia 70-luvun tuotannosta tulemaan.
aristoteles666
07.03.2021 17:33:31

Entropia666: Mites jengi on biasoinu noita vehkeitä? Ja mitä röörejä ootte käyttäny? Mulla on 50W-klooni ja siihen olis aika vaihtaa putket. Googlettelin tuossa, niin ilmeisesti ton vahvarin plate voltage (mikähän on suomeksi?) on korkeampi kuin muissa vahvareissa. Googlen perusteella se pyörii jossain 450-505VDC mikä rajoittaa röörivalikoimaa. Tehtaalta noihin kai pistetään Sovtekin 5881 sen takia että ne ainakin kestää tuon. Bias nähtävästi pitäis laitella jonnekkin 28-32mA nurkille.

Google paljasti rööreistä sen verran että Sovtekin 5881WXT on uusiotuotanto, mutta siitä löytyy myös vintageversio nimellä Reflektor 6P3S-E missä pitäisi olla parempi soundi. Pistin tänään mätsätyn parin semmoisia 70-luvun tuotannosta tulemaan.

Sillä ei ole niin väliä koska Soldano on suunniteltu niin että särö tehdään etuasteessa, ja pääte on biasoitu kylmäksi miksi ne kestää niin kauan ne putket.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)