antnis 26.07.2016 11:02:59 | |
---|
Baja on saanut kovasti suitsutusta osakseen kun siinä on tavallista paksumpi kaula, mutta ei mun mielestäni 900e Baja ole yhtään ihmeellisemmin tehty kuin vaikka 500e G&L Asat Classic Tribute (jossa muuten oli paras kaula millä olen koskaan soittanut). Jos paksu kaula ei sovi käteen niin ei siinä sitten ole mitään erityisen kiinnostavaa. |
GiovanniDiRondo 26.07.2016 12:08:35 | |
---|
antnis: Baja on saanut kovasti suitsutusta osakseen kun siinä on tavallista paksumpi kaula, mutta ei mun mielestäni 900e Baja ole yhtään ihmeellisemmin tehty kuin vaikka 500e G&L Asat Classic Tribute (jossa muuten oli paras kaula millä olen koskaan soittanut). Jos paksu kaula ei sovi käteen niin ei siinä sitten ole mitään erityisen kiinnostavaa. No ei siinä muuta ole, mutta paksumpi kaula on luonnollisesti jämäkämpi ja kitarassa on sitten parempi soundi. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Khassera 26.07.2016 14:02:18 | |
---|
Jos briteistä tilaa kitaran ni tuleeko tullia? Uutena ne mahtaa olla sielä halvempia kuin jopa t-kaupassa. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
antnis 26.07.2016 14:05:02 | |
---|
GiovanniDiRondo: No ei siinä muuta ole, mutta paksumpi kaula on luonnollisesti jämäkämpi ja kitarassa on sitten parempi soundi. Ei ole välttämättä parempi soundi. |
antnis 26.07.2016 14:05:39 | |
---|
Khassera: Jos briteistä tilaa kitaran ni tuleeko tullia? Uutena ne mahtaa olla sielä halvempia kuin jopa t-kaupassa. Ei tuu. Eikä mee. |
McLeach 26.07.2016 18:26:52 | |
---|
antnis: Baja on saanut kovasti suitsutusta osakseen kun siinä on tavallista paksumpi kaula, mutta ei mun mielestäni 900e Baja ole yhtään ihmeellisemmin tehty kuin vaikka 500e G&L Asat Classic Tribute (jossa muuten oli paras kaula millä olen koskaan soittanut). Jos paksu kaula ei sovi käteen niin ei siinä sitten ole mitään erityisen kiinnostavaa. Mitä helv... maksaako baja nykyään 900? Ei siitä ole kauaa kun se oli 500. Onko baja kehittynyt jotenkin vuosien varrella vai onko sama kapistus kun 5v sitten? |
antnis 26.07.2016 18:44:15 | |
---|
McLeach: Mitä helv... maksaako baja nykyään 900? Ei siitä ole kauaa kun se oli 500. Onko baja kehittynyt jotenkin vuosien varrella vai onko sama kapistus kun 5v sitten? Sama vehje, eri hinta. |
SirElwood 26.07.2016 18:46:51 (muokattu 26.07.2016 18:49:05) | |
---|
McLeach: Mitä helv... maksaako baja nykyään 900? Ei siitä ole kauaa kun se oli 500. Onko baja kehittynyt jotenkin vuosien varrella vai onko sama kapistus kun 5v sitten? Juu, hinta on "vähän" mennyt ylöspäin. Olisi vaan pitänyt kiltisti säilyttää baja, nythän siitä voisi myydessä saada vähintään saman minkä aikoinaan itse maksoi uudesta. Ei siinä mikään muu ole muuttunut kuin hinta. Älytöntä. Hiton hyvä tele se kuitenkin on. |
tuskiz 26.07.2016 19:38:11 | |
---|
Näin yleisesti kitaroiden hinnat on kasvaneet vuodessa melko räjähdysmäisesti, Fenderit ei ole poikkeus. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. |
Stone 26.07.2016 20:34:14 (muokattu 26.07.2016 20:37:23) | |
---|
McLeach: Mitä helv... maksaako baja nykyään 900? Ei siitä ole kauaa kun se oli 500. Onko baja kehittynyt jotenkin vuosien varrella vai onko sama kapistus kun 5v sitten? Entäpä mitä kustantaa f-musiikissa baja: http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja … ssic-player-baja-tele-bld-141502307 Itsekin olen äimistellyt välissä bajan nykyistä hintaa, ettei tästä kannata ehkä sittenkään vielä luopua. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Navdi 26.07.2016 20:56:52 | |
---|
Ihan kaikkien Fendereiden hinnat on noussut kohisten, ja kerran American Standard ja meksikolainen Standard pomppasi, niin toki sitten myös Baja ja muut erikoismallit. "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |
antnis 26.07.2016 22:20:24 | |
---|
Jep. meksikaanifenkun hinnalla saa melki jo japsitokain ja siihen uudet rosterinauhat ja litteämmän radiuksen jos haluaa. Ei mitään järkeä noissa hinnoissa enää. |
Gabe 26.07.2016 23:56:40 | |
---|
Kuinka paksu se Bajan kaula on milleissä? En muista että se olisi mikään kauhea halko ollut. Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps. |
Navdi 27.07.2016 09:23:52 | |
---|
Gabe: Kuinka paksu se Bajan kaula on milleissä? En muista että se olisi mikään kauhea halko ollut. En osaa vastata kysymykseesi, mutta sen muistan siitä, että vaikka se on melko paksu paksuimmalta kohdaltaan ja paksumpi kuin esim. monen soittamani 50-lukumallisella kaulalla varustetun Les Paulin kaula, niin koska Bajan profiili on Soft-V (eikä Gibbojen U-muotoinen), niin se on paksuudestaan huolimatta ihan jees peukalon ja kämmenen väliin mahtuva muoto. "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |
mpekkanen 27.07.2016 16:11:54 (muokattu 28.07.2016 11:03:40) | |
---|
Ei ole omaa kokemusta baja telestä. Kuitenkin minusta telecasterissa saa omaan makuuni olla hieman paksumpi kaula. Sellaisesta ainakin itse tykkään telessä. Tosin pelkkä paksuus ei kauheasti kerro, koska jo profiili ja kaulan satulan leveyskin vaikuttavat siihen soittotuntumaan todella paljon, mikäli teleä verrataan johonkin muuhun tai sitten erilaisilla profiililla ja satulan leveydellä oleviin telecastereihin(joissa voi se kaulan paksuus olla sama). Näin myös muissakin kitaroissa kuin telecastereissa. Jos telecasteria vertaa siis, vaikka Gibsonin SG malliin, niin SG:ssä on hihnan kanssa ja luultavasti myös istualtaankin tuo satula kohta muutoinkin omaa "bodyä" kauempana tai ainakin hieman toisessa kohdassa. Tällä on merkitystä jos sitä omaa soittoa ajattelee...Noita erilaisia kitaroita muodoltaan on siis aika vaikea verrata pelkän yhden mitan perusteella. Se soittoergonomia kun voi olla hyvinkin erilainen vaikka kaulan paksuus, profiili ja satulan leveyskin olisivat täysin samat. Ja joskus voi tietyntyylisessä kitarassa jopa ohutkin kaula olla minulle mieleinen. Se tosin sitten riippuu kitaran muodosta, kaulan profiilista ja satulan leveydestäkin. E: Niin ja vielä tuo kitaran skaalakin vaikutaa tuohon kaulan soittotuntumaan noiden jo muiden lueteltujen asioiden lisäksi. Jos siis verrataan vaikka Gibsonia ja Fenderiä... Toki noita kitaroita ja erilaisia kielisoittimia on muillakin skaaloilla, vaikka kuinka paljon. Siis: -Kitaran muoto ja bodyn paksuus -Skaalan pituus -kaulan profiili ja kaulan paksuus sekä leveys |
vkl 28.07.2016 10:38:48 | |
---|
Gabe: Kuinka paksu se Bajan kaula on milleissä? En muista että se olisi mikään kauhea halko ollut. Ekasta välistä n.22,5mm ja 12 välistä n.25mm. Mittasin kielten ollessa paikoillaan, joten tuossa on varmasti vähän heittoa.. |
Mikko L 29.07.2016 03:29:55 | |
---|
Kyllä siinä Bajassa mikä mulla oli, oli ehdottomasti paksuin kaula mitä mulla on ikinä missään kitarassa ollut ja aika monennäköistä on käynyt kylässä. hemmo: munsta se pesismaila on juurikin tämän soittimen parhaita puoli, elikkästen juuri bueno ohuemmat mailat on nössöille ja h*moille Joo itsekin tykkäsin kyllä siitä tunnosta ja oli tosi helppo soittaa barresointuja yms. mutta vaikka oon isokäteinen tyyppi niin kyllä se kaula vaan tuli silloin tällöin tielle esteeksi. Mulla taas tuli sellainen olo kun kokeilin Custom Shop Teleä jossa oli ns. ohuin Fender-kaula mitä oon ikinä kokeillut ja lakat kulutettu pois jo tehtaan toimesta yms, että tällainen Tele voisi olla vaikka ykköskitara. Nämä nyt on taas näitä että... "olet h*mo jos et tykkää mämmistä". Onpa hyvä että se kuitenkin tässä selvisi. :D ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle. |
mpekkanen 29.07.2016 07:52:19 (muokattu 29.07.2016 08:05:35) | |
---|
Joo, ei sen telen kaulan tarvitse mikään ihan kauhean paksu jööti olla kuitenkaan. Itsellä on sellainen pieni mini telecaster, jossa on vain kaulamikki. Siinä on bodykin hieman normaalia ohuempi, mutta silti se on aivan kunnollinen kitara. Skaala on ainakin 10 senttiä lyhyempi kuin normaalissa ja se toimii ihan hyvin, vaikka se kaula ei mikään pesäpallomailan puolikas olekkaan. Ei se toki mikään ihan tikkukaan ole. Se on avoimessa mollivireessä, eli sillä soittelee mukavasti Albert Collins tyylisiä juttuja(tosin minulla ei ole humbucker mikkiä kaulassa, vaan ihan normaali telen kaulamikki) ja ei tarvitse sitä capoakaan :) https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Collins Ei taida nössöily, seksuaalinen suuntautuminen ja mämmikään kuulua tähän kaulan makujuttuhin. Varmasti jos telestä tykkää, niin kyllä niihin on ainakin aika monenlaista kaulaa saatavilla jos siinä ei jo valmiiksi ole sellainen, mistä tykkää. Paksustahan saa ohuemman, mutta toisinpäin joutuu sitten hankkimaan ihan uuden kaulan... Tuossa kun aikaisemmin luettelin asioita jotka vaikuttavat siihen soittotuntumaan sen kaulan paksuuden lisäksi...Niin myös se virekkin on yksi sellainen juttu. Avoimella D tai E- Vireellä menee hieman ohkaisempikin ja kapeampi kaula kun taas avoin G-vire vaatii hieman toisenlaisen kaulan. Toki nämäkin on makujuttuja, mutta kun G-vireessä on ne ns. tärkeät kielet D,G,h eli 4, 3, 2 kielet. On samainen juttu vaikka avoimessa E-vireessä H, E, g# eli 5, 4, 3 kielet. Mollivirellä ja monilla muillakin on samainen asia. Kitarassa voi siis toimia hyvinkin monenlainen kaula jos vain soittaa monenlaista musiikkia ja virittää sen kitaran sellaiseen vireeseen, jossa se itsellä toimii parhaiten. Tietysti tämä on hieman toinen asia, jos soittaa pelkästään jollain tietyllä virityksellä. Avoimia blues vireitä kokeilemalla ja sliden soittoon perehtymällä voi muutenkin löytää ihan uusiakin juttuja, mikäli sellainen roots puolen musa kiinnostaa. Siihen on ainakin telecaster ihan hyvä kitara... E: Kirjoitusvirheitä |
Gabe 29.07.2016 10:29:54 | |
---|
vkl: Ekasta välistä n.22,5mm ja 12 välistä n.25mm. Mittasin kielten ollessa paikoillaan, joten tuossa on varmasti vähän heittoa.. Kiitti! Se on sitten justiinsa samanlainen kuin tuossa minun VSOPissa, siinä on myös soft V profiili jonka vuoksi se ei tunnu ylettömän paksulta. Mojossa on 22mm-24mm ja C profiili, se on ollut omaan näppiin paras. Ainakaan itse en miellä sitä miksikään pesismailaksi, vaikkei se mikään tikku toki ole. Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps. |
pliksu 29.07.2016 10:51:08 | |
---|
Gabe: Kiitti! Se on sitten justiinsa samanlainen kuin tuossa minun VSOPissa, siinä on myös soft V profiili jonka vuoksi se ei tunnu ylettömän paksulta. Mojossa on 22mm-24mm ja C profiili, se on ollut omaan näppiin paras. Ainakaan itse en miellä sitä miksikään pesismailaksi, vaikkei se mikään tikku toki ole. Itsellä kans tuossa uusimmassa telessä nimenomaan 22mm-24mm pyöreällä C-profiililla. Se on kyllä se minun juttu. Antaa tukea, mutta ei tule tielle. Ei tule myöskään sitä pesistagavibaa, mihin kyllä on Tele-maailmassakin törmännyt. And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind. |