Aihe: Kotona soittelu Vs. Paskat kamat.
1 2 3 4 5 6 7
Pasi 95
09.01.2008 19:38:43 (muokattu 09.01.2008 19:40:37)

Totta kai kotona soitellaan aivan samoilla kamoilla, kun joka paikassa muuallakin! Joskus saattaa tulla soiteltua ihan pikku pätkiä ilman vahvistinta, mutta useimmiten käsi lähtee heti hakemaan jotain virtanupikkaa. Vahvistimella pääsee niin paljon paremmin tunnelmaan kiinni. Niin, ja eihän millään susilla kamoilla kuulu edes soitella...
"Roots"
hq
09.01.2008 19:42:27
Kun kuulokkeisiin alkuoutouden jälkeen tottui (ja oppi säätämään GT-8:sta niihin sopivat soundit) niin mielellään niillä soittelee. Paremmalta kuulostaa kuin hiljaisella olevan vahvarin kautta, vielä kun äänikortin kautta saa samaan aikaan taustat kuulumaan kuulokkeista.
JuSu
09.01.2008 19:56:22
Totta kai kotona soitellaan aivan samoilla kamoilla, kun joka paikassa muuallakin! Joskus saattaa tulla soiteltua ihan pikku pätkiä ilman vahvistinta, mutta useimmiten käsi lähtee heti hakemaan jotain virtanupikkaa. Vahvistimella pääsee niin paljon paremmin tunnelmaan kiinni. Niin, ja eihän millään susilla kamoilla kuulu edes soitella...

Kaikella kunnioituksella, mutta niin kauan kun a) koti b) kamat eivät ole omat, niin kannattaisi ehkä vähän jarrutella noissa mielipiteissä. Eritoten viimeinen lause laittaa pikkuisen sylettämään.

Mutta jos kuitenkin olet 19 v ikään mennessä ehtinyt tienata itsellesi nuo kaikki kuvauksessai näkyvät kamat ja vieläpä itsenäisesti asut, niin nosta sulle hattua ja perun edelliset puheeni.

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
Artist
09.01.2008 20:17:06 (muokattu 09.01.2008 20:27:49)
Mulla on kotona pieni trankkuvahvistin, joka maksoi joskus, hmm kuinkakohan monta vuotta sitten, n. parisataa markkaa. Siinäkin taisi olla ylihintaa, kun en tajunnut tinkiä. Ajan saatossa kaiutin on hajonnut, se kun ei tykkää koskettimien bassotaajuuksista. Niinpä laitteessa onkin aika omanlaisensa soundi.

Harvoinpa jaksan kitaraa tuohon kytkeä, mutta silloin kun jaksan, nousee hymy korviin. Laitteesta ei oikein hyvää puhdasta saa, mutta loistavia lo-fi soundeja. Yleensä kytken tosin kitaran ja vahvistimen väliin pari efektiä ja etuvahvistimen (jossa myös jousikaiku). Etuvahvistimen kanssa tuosta saa jo, eh, inhimillistä soundia. ;)

Toinen hauskuus tulee siitä, kun soittaessa muistuu mieleen ajat jolloin ei paremmasta tiennyt. Silloin vedettiin tuolla ilman mitään efektejä, jopa bänditreeneissä, ja soittomotivaatio ja fiilikset olivat todennäköisesti kovemmat kuin nykyään. Samalla tulee tajunneeksi, että hommassa on loppujen lopuksi tärkeintä hauskuus ja tekemisen meiniki.

Nyt olen kyllä alkanut ajatella uuden kotivahvistimen hankintaa, tuossa kun ei kuulokeliitäntä enää toimi. Mutta eipä tässä mitään traumoja ole jäänyt halpiskamoilla vetämisestä.
"Sometimes good guys don't wear white"
Nacher
10.01.2008 12:35:43
Kaikella kunnioituksella, mutta niin kauan kun a) koti b) kamat eivät ole omat, niin kannattaisi ehkä vähän jarrutella noissa mielipiteissä. Eritoten viimeinen lause laittaa pikkuisen sylettämään.

Mutta jos kuitenkin olet 19 v ikään mennessä ehtinyt tienata itsellesi nuo kaikki kuvauksessai näkyvät kamat ja vieläpä itsenäisesti asut, niin nosta sulle hattua ja perun edelliset puheeni.

JuSu

Offtopicia tosiaan, mutta jestas mitkä kamat 19v mennessä. Hitusen pappa betalarilta haiskahtaa, kun itsekin olen mällännyt kohtuuttomasti rahaa kitarakamoihin, enkä pääse vielä lähellekään tuota kasaa :D.
Wolfie
10.01.2008 12:40:47
Offtopicia tosiaan, mutta jestas mitkä kamat 19v mennessä. Hitusen pappa betalarilta haiskahtaa, kun itsekin olen mällännyt kohtuuttomasti rahaa kitarakamoihin, enkä pääse vielä lähellekään tuota kasaa :D.

Toisilla on, toisilla ei. Olen laittanut omasta mielestäni paljon rahaa soittovehkeisiin, ja siitä huolimatta mitään tuollaista ei ole edes haaveissa ehtinyt käymään. Porukoilta tosin turha on ollut kysellä koskaan mitään, ja muutenkin rahat menevät pitkälti muualle kuin soittovehkeisiin. Tuo vaikuttaa hieman uskomattomalta, mutta näköjään toisilla on vain enemmän kuin toisilla. Päteneekö sama kuin Eläinten vallankumouksessa: Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, toiset vain ovat tasa-arvoisempia kuin toiset...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Bookkeeper
10.01.2008 12:49:08
Niin, ja eihän millään susilla kamoilla kuulu edes soitella...

"Vintage-bändin" kitaristina olet varmasti tietoinen siitä, että monet legendaariset blues/rock-levyt on äänitetty susilla kamoilla.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Simo78
10.01.2008 12:49:32

JuSu

Plussat täytyi laittaa, tais osua ja upota tämä kommentti. No on kaverilla kyllä kiitettävästi roinaa takataskussa...

Jos nyt toinen totuus heitetään, niin ei se kamojen paljous ja hyvyys tee soittajasta yhtään sen parempaa. Mä tiedä jamppoja, jotka hädin tuskin omistaa soittimensa, tai ne on viittä vaille kanissa ja siltikin soittavat reilusti keskitasoa paremmin. Itse olen kyllä viime aikoina ostellut vähän liikaakin(ei kyllä rahaa riitä noin kalliisiin peleihin), kun ei taidot riitä, niin pitää jollain korvata.... Vika lause on tosiaan itsekehumisen ruumiillistuma.
P2
10.01.2008 12:52:41
Tällä hetkellä himassa marsun 2x12", uraltone jr. (kylläkin myynnissä) ja JC 60. Onko noi sitten hyvät vai huonot, saa jokainen miettiä ihan itse. Hinnan perusteella ei, soundin perusteella kyllä. Hellasärön määrä pienehkö. Vielä selventävä kuva aiheesta:

http://users.utu.fi/pmojal/stacki.jpg
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Wolfie
10.01.2008 12:57:05
Plussat täytyi laittaa, tais osua ja upota tämä kommentti. No on kaverilla kyllä kiitettävästi roinaa takataskussa...

Jos nyt toinen totuus heitetään, niin ei se kamojen paljous ja hyvyys tee soittajasta yhtään sen parempaa. Mä tiedä jamppoja, jotka hädin tuskin omistaa soittimensa, tai ne on viittä vaille kanissa ja siltikin soittavat reilusti keskitasoa paremmin. Itse olen kyllä viime aikoina ostellut vähän liikaakin(ei kyllä rahaa riitä noin kalliisiin peleihin), kun ei taidot riitä, niin pitää jollain korvata.... Vika lause on tosiaan itsekehumisen ruumiillistuma.

Aivan. Samaa mieltä olen kanssasi. Soittotaitoon suhteutettuna nykyiset kamani ovat jo vähän liiankin hyvät. Ja aina kuumotteleisi uutta hommailla, mutta onneksi olen asettanut itselleni rajat pystyyn. Niin pitään, kuin teline on täynnä, uutta ei hommata. Siis soitinpuolella. Vahvistinpuoli on tietysti asia erikseen, mutta siltä puolelta ei välttämättä parannusta löydy kovinkaan edullisesti. Soittelu on mukavaa touhua, kamarun... keräily ja vaihtelu myöskin.

Kun on liikaa tavaraa, ei välttämättä ehdi harjoitella tarpeeksi. Näin olen asian itselleni selittänyt. Pitäisi laittaa tavara kierrolle ja alkaa soittamaan hieman enemmän tosissaan.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Jonttu
10.01.2008 13:11:33

Pienellä investoinnilla saa kyllä jo hyvän kotivahvarin...
Itselläni on ollut Tech21 Trademark 10 treenivahvarina kotona, ja
omasta mielestäni on soundillisesti ehdottomasti paras vaihtoehto kotitreenailuun.
magister
10.01.2008 13:21:35

Enpä huomannut mainitun keinokuormaa - sehän on yksi tapa soittaa putkivahvistimilla isoilla tehoilla hiljaa.

Tosin kallis putkivahvistin + kallis keinokuorma on vielä kalliimpi ratkaisu kuin pelkkä vahvistin :(
Normaalius on yliarvostettua.
Arabian Lauri
10.01.2008 14:12:09
Ja aiheesta sivuun: Kyllähän sen nyt kaikki tietää että kamojen hinta ja soittajan taito ei luonnollisestikaan korreloi keskenään. Kamoilla haetaan inspistä ja hommaan draivia... Kuten sanonta kuuluu: "Jos voit valita, niin ride the big one", eli aina pitää olla niin hyvät kamat kuin perse kestää ja siinä asiassa ei soittotaidolla ihan aina ole paljoakaan tekemistä. Välillä on hyvä elämäntilanne ja välillä ei, sellaista se vaan välillä on.

Jos juniori tuolla aikaisemmin saa lainata jonkun kamoja ja on itseensä tyytyväinen, niin antaa mennä vaan. Ei se taas ole keltään meistä pois... Ihme asioihin puututte mun mielestä. Ihan sama vaikka jannu upottais Plexin päivässä johonkin jorpakkoon ja melois 58-Lessulla takas rantaan. Ihan omia valintoja nää on kaikki. Jonain kauniin päivänä ei ehkä asiat ole kaverilla enää ihan yhtä makeasti, mutta kaveri on saanu ainakin veivata kunnon kamoilla, joten tietää varmaan mitä haluaa, eikä haaskaa tonnikaupalla epäsopiviin kamoihin pelkän hypetyksen takia, niinkuin meistä useimmat täällä tuntuu tekevän. Nuoreksi tyypiksi sillä on kohtuullisesti pelisilmää, vaikka se ei sitä ite ehkä tajua, sanoisin.
"Some people are like Slinkies... not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs."
Artist
10.01.2008 14:41:05 (muokattu 10.01.2008 14:59:01)
Kamoilla haetaan inspistä ja hommaan draivia... Kuten sanonta kuuluu: "Jos voit valita, niin ride the big one", eli aina pitää olla niin hyvät kamat kuin perse kestää ja siinä asiassa ei soittotaidolla ihan aina ole paljoakaan tekemistä.

Mä olen tästä vähän eri mieltä. Joskus välillä on toki kiva hakea kamiolla inspistä ja draivia, mutta jos musiikinteko/soitto menee kamahankintojen ehdoilla eikä toisinpäin niin ollan minun mielestä turhan kaukana ainakin meikäläisen ihanteista, kukin tietty tyylillään.

Vaikka itse olen varsin kova intoilemaan soittovermeistä, on viime aikoina tullut pohdittua yhä enemmän kamarumban tärkeyttä. Minimaalisilla setupeillakin on saatu mitä mahtavinta musiikkia aikaan, ja voihan ne säästyvät rahat käyttää vaikka levyjen julkaisuun. Toki en itse aio kamarumbaa lopettaa, mutta aion jatkossakin tarkkaan harkita, mitä tarvin ja mitä en, vaikka rahaa olisikin. Toki, kannattaa ostaa mahdollisimman hyvät kamat suhteessa tarpeeseen, tai vaikka vähän yli, ei siinä mitään.
"Sometimes good guys don't wear white"
Joees
10.01.2008 14:41:38
Ja aiheesta sivuun: Kyllähän sen nyt kaikki tietää että kamojen hinta ja soittajan taito ei luonnollisestikaan korreloi keskenään. Kamoilla haetaan inspistä ja hommaan draivia... Kuten sanonta kuuluu: "Jos voit valita, niin ride the big one", eli aina pitää olla niin hyvät kamat kuin perse kestää ja siinä asiassa ei soittotaidolla ihan aina ole paljoakaan tekemistä. Välillä on hyvä elämäntilanne ja välillä ei, sellaista se vaan välillä on.

Tai sit kannattaa soitella niillä kamoilla millä huvittaa? Kuten sanoit, inspistä ja draivia. Ei ne "big onesit" aina inspistä tuo. Halpa paska voi olla paljon inspaavampikin. Mä ainakin valitsen just sellaset kamat mitkä mua kiinnostaa, ei mua kiinnosta onko se vitun kallis vai ritsa. Toki sen mukaan miten talous kestää...

Jos juniori tuolla aikaisemmin saa lainata jonkun kamoja ja on itseensä tyytyväinen, niin antaa mennä vaan. Ei se taas ole keltään meistä pois... Ihme asioihin puututte mun mielestä. Ihan sama vaikka jannu upottais Plexin päivässä johonkin jorpakkoon ja melois 58-Lessulla takas rantaan. Ihan omia valintoja nää on kaikki. Jonain kauniin päivänä ei ehkä asiat ole kaverilla enää ihan yhtä makeasti, mutta kaveri on saanu ainakin veivata kunnon kamoilla, joten tietää varmaan mitä haluaa, eikä haaskaa tonnikaupalla epäsopiviin kamoihin pelkän hypetyksen takia, niinkuin meistä useimmat täällä tuntuu tekevän.

Jep, ei siinä mun mielestä olekaan mitään, mutta mun mielestäkin tuo sen tyyli sanoa oli aika, no tuota, rehvasteleva. Kaikilla kun nääs ei oo mahista soitella isoilla rojuilla omakotitalossa. Toiset asuu kerrostalossa missä seinät on pahvia ja naapurit huutaa pienimmästäkin mekkalasta. Kyllä mäkin haluaisin soitella Buddallani isosti himassa, mutta parempi että en. Siksi mulla on toinen vahvistin himaan, joka ajaa asian paremmin kuin hyvin.
Valintahan toki sekin olis, jotta soittaisin isosti tolla ja ottaisin häädön kohtuullisen pian. Vaikka meillä naapurit onkin kohtuullisen leppoisia ja meteli ei juur haittaa. Opiskelijoita kun ovat kaikki.

Se vaan jotta jos susikamoilla ei saisi soittaa, ja joskus tulee tilanne jotta niillä joutuu soittamaan kun ei oo faijan vehkeitä maisemissa.
Sitäpaitsi, täysin epäsopivilla ja paskoilla kamoilla soitto antaa ihan oman fiiliksensä mitä ei mistään muualta saa. Ja sen jälkeen sitä vasta taas osaakin arvostaa itselleen sopivia vempaimia kunnolla.

Nuoreksi tyypiksi sillä on kohtuullisesti pelisilmää, vaikka se ei sitä ite ehkä tajua, sanoisin.

On toki, mut siitähän ei ollutkaan kyse.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Arabian Lauri
10.01.2008 15:03:14
Vaikka itse olen varsin kova intoilemaan soittovermeistä, on viime aikoina tullut pohdittua yhä enemmän kamarumban tärkeyttä. Minimaalisilla setupeillakin on saatu mitä mahtavinta musiikkia aikaan, ja voihan ne säästyvät rahat käyttää vaikka levyjen julkaisuun. Toki en itse aio kamarumbaa lopettaa, mutta aion jatkossakin tarkkaan harkita, mitä tarvin ja mitä en, vaikka rahaa olisikin.

Olet asian ytimessä. Tosin väitän että tietty kitaravalinta tai vaffarivalinta voi ohjata musiikkia johonkin suuntaan. Varmasti soittaisin Buddalla toisin ja muuta kuin Triple Rectalfirellä.

Ja vielä: On myös mukava perustella sitä uutta vahvistinta sillä että se sopii paremmin kotiin ja reenikselle, kuin se vanha, joka sekään ei ole ihan huono, mutta sopii huonommin reenikselle kuin kotiin, vai oliko se toisin päin... Ite ainakin olin melkein jo esittämässä nuppihankintaa vaimolle, mutta kani meni kalsareihin, kun järki viimetingassa puuttui peliin. Ü
"Some people are like Slinkies... not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs."
FensonGibder
10.01.2008 18:22:53
Totta kai kotona soitellaan aivan samoilla kamoilla, kun joka paikassa muuallakin!

Jos vain mahdollista, niin totta. Tätähän kaikki haluaisivat.

Joskus saattaa tulla soiteltua ihan pikku pätkiä ilman vahvistinta, mutta useimmiten käsi lähtee heti hakemaan jotain virtanupikkaa.

Totta.

Vahvistimella pääsee niin paljon paremmin tunnelmaan kiinni.

100% totta.

Niin, ja eihän millään susilla kamoilla kuulu edes soitella...

Täällä kamarunkkaus-osastolla jos missä tämä on maailman luonnollisin lause.

Sulla on sivuilla kuvat siisteistä kamoista, mutta ilmeisesti osan mielestä siellä pitäisi ilmoittaa jos niitä ei ole itse maksanut...
Saatanan tunarit!
ReBeat
10.01.2008 19:05:59

Enpä huomannut mainitun keinokuormaa - sehän on yksi tapa soittaa putkivahvistimilla isoilla tehoilla hiljaa.
Mä käytän keinokuormaa, mutta otan siitä linjatasoisen signaalin jota muljuttelen. Vaikka keinokuormassa on kaappisimulointi, niin säröiset soundit ovat ilman lisäruuvailua aika karseat. Sonyn prossusta otan sitten ylimääräisen kaappisimun ja toisesta vehkeestä vielä notch-filtterin. Siitä sitten tietokoneelle ja kuulokkeisiin. Voi soitella ääneti suoraan mielimusan päälle. Negatiivisena puolena voisi mainita, että radikaalisti erilaisten soundien välillä vaihtelu vaatii välillä reilusti ruuvaamista, mutta presetteihinkin saa onneksi osan asioista muistiin.

sivuilla kuvat siisteistä kamoista

Siellä muuten luki että putket pelkkää NOSia, mutta kuvassa näkyy Fenderin '57 Twin-Ampissa kyllä selvästi olevan pari GT:n putkea. Voiko Groove Tubesit olla NOSia? :)
masterhat
10.01.2008 19:11:03

Sulla on sivuilla kuvat siisteistä kamoista, mutta ilmeisesti osan mielestä siellä pitäisi ilmoittaa jos niitä ei ole itse maksanut...

Suomalaisuuden mentaliteetin yksi peruspilareista on kateus.

Itse olen vilpittömästi onnellinen, jahka jollakin on mahdollisuus soittaa tuollaisella nipulla ITSELLEEN mieluisia soittovärkkejä.

Itse hommasin vuosi sitten himaan Valve junnun, mutta soittotunteja tuolle laitokselle on kertynyt maksimissaan 3 vuoden aikana, eli kirjahyllyn koriste. Toki tähän vaikuttaa luonnollisesti se, ettei tällä hetkellä ole orkesteria - ja näin ollen kaikki skeba kamat himassa. Muutaman uuden putkenkin tilasin, ja kokeilin kaapin läpi, muttei tuo laitos oikeen miellytä, oli sen edessä sitten pedaalilauta tai ei...

pssst. halvalla lähtee
Snails against humanity
Jorte Kariko
10.01.2008 19:12:44 (muokattu 10.01.2008 19:21:43)
Mulle on ainakin aivan sama kuka soittaa milläkin vermeillä ja kuka ne on maksanut (iskä, äiskä, sukulaiset, itse) mutta sitten rupeaa vituttamaan oikein kovasti jos joku rupeaa niillä Elvistelemään... juurikin tarkoitin tuota, että "eihän millään susilla kamoilla kuulu edes soitella..." " itse olen aloittanut "paskalla" kitaralla joku epiphonen strato se oli ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana, joten kaikki eivät synny hyvien laitteiden ja kamojen keskelle...tai ei vain ole sitten paalua hankkia juuri aloitus kitaraksi sitä Gibsonin, PRS:n tai jonkun muun laatumerkin skittaa...

Miettikää nyt helvetti! ei kaikilla ole varaa edes aina ostaa niitä kieliä tai jotain. Kyl mäkin voisin ostaa jonkun Giban jos toisenkin ja olisin täällä sitten niin helvetin kova jätkä jolta löytyy viimeisen päälle olevat vermeet ja siihen mesan nupi + kaapin, jos vain haluaisin... onhan niitä eri lainoja, mutta en halua olla velkaa:=) mieluummin vaikka säästäisin (mutta et osaa).

...mutta joo takaisin aiheeseen...nyt vielä omat kamat syyhyttävät enemmän soittamaan, kun sain tänään Bossin Rv-3:sen... Me like it!
http://atlasguitarsunofficial.freeforums.org
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)