Aihe: Uudet mikit Gibson Les Paul Standardiin.
1 2 3 4 5
J.Hollström
22.12.2007 16:53:50
Tai satasen mikeillä.

Tai parin kympin mikeillä.
hapan
22.12.2007 17:34:01
Tai parin kympin mikeillä.

Tai ei ollenkaan, soittaa akustisella. Tai käsipieruilla.
Joees
22.12.2007 17:43:20
Itse luokittelisin sen ehkä näin:

Vahvistin 50%
Kitara 20%
Mikit 20%
Kielet, piuhat ym. 10%

Siis vaikutus soundinmuodostukset kannalta.

Mä en kyllä hiffaa mistä te noita prosentteja vetelette, mut tuo olikin sun ajatuksia juu...

Siinä mä oon täysin samaa mieltä että vahvistimella on iso osuus soundin suhteen kyllä. Mitä kieliin tulee, niin niilläkin on iso ero kyllä. Tuli se vahingossa huomattua tässä juurikin.

Mut on mulla joku karvas kokemus aiheesta, kun mikinvaihto ei olekaan räjäyttänyt galakseja vaikka odotukset on olleet korkealla.

Mä en oo ikinä tota mikkien vaihtamista ajatellut minään mun maailmaa pelastavana tai galakseja räjäyttävänä juttuna. Enemmänkin hienosäätönä jos siihen sattuu olemaan tarvetta. Harvoin on, mutta kovin usein se on kivaa silti. Ja jos sattuu olemaan ylimääräistä niin miksipä ei, ennemmin mä ne vaikka moiseen näpertämiseen tuhlaan kuin annan haihtua tililtä hiljalleen johonkin tosi turhaan.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
jra
23.12.2007 01:23:46 (muokattu 23.12.2007 01:26:36)
Joo, kunhan yritän vaan provosoida ja synnyttää keskustelua.

Mut on mulla joku karvas kokemus aiheesta, kun mikinvaihto ei olekaan räjäyttänyt galakseja vaikka odotukset on olleet korkealla. Pari kertaa olen pettynyt myös EMG:n kohtuu arvokkaisiin aktiivimikkeihin, jotka musta soundas ihan paskalta. Mutta silti niillä pystyi vetämään.

Viimesin ahaa elämys tuli, kun ostin torilta noname stratosetin plekseineen ja sähköineen 30 eurolla. Eli reilusti alta kympin / mikki. Ihan täyttä asiaa tarjoilee nekin mikit. Minun mielestä. Suhteessa esim. siihen mitä maksoi Lindy Fralinin vintage hot setti stratoon (a' 105 eur / mikki).

Siksi olen joskus vähän skeptinen näihin mikkijuttuihin, eikä se silti tarkoita sitä, ettenkö olisi kiinnostunut aiheesta. Mielelläni tsekkailen mitä mullistavaa siltä rintamalla on tarjolla.

Kun kerta tarkoitus on provosoida, niin heitetään vastaprovoa;) Jos mikeillä on mielestäsi vain marginaalinen merkitys soundiin, niin mites nuo aktiivi-EMG sitten niin huonoilta kuulostivat, eihän eroa juurikaan pitäisi olla? Eli joku toinen setti kuulosti sitten huomattavasti paremmalta samassa kitarassa?

Halvoista mikeistä on itselläkin hyviä kokemuksia, kun tilasin GFS:n poistosta reilun kymmenen euron stratosetin, joka mielestäni korvasi vähintäänkin tyydyttävästi aiemmat Ibanezin alkuperäismikit (ei paremmat, mutta enemmän sitä mitä hain). Toisaalta vaihdoin pariin kitaraan juuri .012 kielet 0.11-satsiin ja soundi muuttui enemmän (parempaan) kuin aikaisemmmin tehdyllä tallahumpparin vaihdolla. Noihin kitaroihin .012 oli liian jämäkkä, ja 011 juuri sopiva.

Omasta mielestä ja pienestä kokemuksesta homma on aina tapauskohtainen, joskus mikin vaihto on juuri se mitä kaivataan, ja toisessa tilanteessa turhauttavaa hakuammuntaa. Ei näistä kannata varmaan mitä yleispäteviä sääntöjä tai prosentteja kehitellä. Vanhana akvarellimaalarina nyanssien kanssa fiilistely on juuri sitä parasta, galaksien räjäyttely saa jäädä oman elämänsä Darth Vadereille. Pientä mikkihifistely on kuitenkin esim. perhojen sidontaan verrattuna.
LesPaul70
23.12.2007 08:28:30
Itse luokittelisin sen ehkä näin:

Vahvistin 50%
Kitara 20%
Mikit 20%
Kielet, piuhat ym. 10%

Siis vaikutus soundinmuodostukset kannalta.

Mihinkäs jäi soittajan osuus? About 50% pitäisi olla. Noista muistakin hieman eri mieltä; kyllä kitaran soitinpuiden osuus on loppupeleissä merkittävämpi kuin mikit.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Jormaz
23.12.2007 08:50:27
Jos soundista 50% muodostuu soittajasta niin silloin soittotaidosta 50% muodostuu soittokamoista.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Lancelot
23.12.2007 08:53:56
Mihinkäs jäi soittajan osuus? About 50% pitäisi olla. Noista muistakin hieman eri mieltä; kyllä kitaran soitinpuiden osuus on loppupeleissä merkittävämpi kuin mikit.

Ostaa emg:t niin soitinpuillahan ei ole mitään merkitystä vaikka laudan pätkään löis kiinni. Tämmönen typerä käsite tuntuu pätevän täällä m.netissä..
J.Hollström
23.12.2007 10:48:37
Jos mikeillä on mielestäsi vain marginaalinen merkitys soundiin, niin mites nuo aktiivi-EMG sitten niin huonoilta kuulostivat, eihän eroa juurikaan pitäisi olla?

Aktiivit on musta oma lukunsa. Ne kuulosti siksi paskalta, että ne kompressoi, ja muuttaa sitä kitaran omaa soundia, mitä suurin osa passiviimikeistä ei tee, eli päästää sen kitaran luonnollisen soundin sellaisenaan pihalle. Ko. kitarassa oli halvat passivimikit alunperin, ja ostin siihen aika arvokkaan H-S-S EMG setin joka jätti kyllä huonon feeliksen. Kitaran koko luonne muuttui huononpaan suuntaan.

Kokeilemalla viisastuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)