päänahka 04.05.2007 13:29:31 (muokattu 04.05.2007 13:30:33) | |
---|
Ei se kytkin vapauta vaan Fixed Bias. Eli sovitetuilla putkilla säästyy säätämiseltä, kuten Jonne tuossa tokaskin. Varmasti päheä peli tuo Carvin kuitenkin. Fixed bias on myös näitä eniten väärinymmärrettyjä asioita biasissa. Melkein kaikki nykyvahvistimet toimivat fixed bias -periaatteella, eikä se vapauta yhtäkään niistä biasoinnilta. Fixed bias on termi, joka erottaa katodibiasoidusta, sillä katodibiasoidussa vahvistimessa bias-arvo muuttuu itsestään (tarkemmin selostettuna ympäri nettiä). Eli homma on pikemminkin toisin päin: fixed bias tarkoittaa että bias täytyy säätää. E: OK, melkein kaikki nykyvahvistimet on huonosti sanottu, mutta suurin osa kuitenkin. |
Werihukka 04.05.2007 17:20:23 | |
---|
Se että putket ovat sovitetut tarkoittaa vain sitä, että ne ovat identtisiä toisiinsa nähden. Eli sovittaminen ei poista biasoinnin tarvetta. No sanotaan nyt sitten niin, että vakiobiaksella voi käyttää siihen vakioarvoon jännitteeltään mitattuja putkia. Onko parempi? Fixed bias on myös näitä eniten väärinymmärrettyjä asioita biasissa. Melkein kaikki nykyvahvistimet toimivat fixed bias -periaatteella, eikä se vapauta yhtäkään niistä biasoinnilta. Fixed bias on termi, joka erottaa katodibiasoidusta, sillä katodibiasoidussa vahvistimessa bias-arvo muuttuu itsestään (tarkemmin selostettuna ympäri nettiä). Eli homma on pikemminkin toisin päin: fixed bias tarkoittaa että bias täytyy säätää. No en ole sitten ainoa, joka käyttää väärin tuota termiä. Nimittäin opin tuon ihanasta netin ihmemaailmasta. Hard-wired bias on se mitä Mesan manuaali sanoo. |
oiva tumpeloinen 04.05.2007 17:38:13 (muokattu 04.05.2007 17:39:39) | |
---|
No sanotaan nyt sitten niin, että vakiobiaksella voi käyttää siihen vakioarvoon jännitteeltään mitattuja putkia. Onko parempi? Näillä se Mesakin pelaa. Ei pelkästään sillä, että putket on mätsätty. |
skebajaba 04.05.2007 17:40:38 | |
---|
itse tässä kanssa tovin pähkäilyn ja usean puhelin soiton jälkeen tulin siihen tulokseen että tuo vanha jcm800 lähtee totaalihuoltoon ja siihen sitten laitetaan 6550 putket tuon basic el34 sijasta. nyt jo jänskättää että miten tuo soundi muuttuu ja tuskin ainakaan huonompaan suuntaan:D "musta ne rekkamiehenpastillit on ihan hyviä" -meidän basisti joskus vuonna 1999 |
madstop 04.05.2007 17:45:56 | |
---|
Hei.. Käykö marshallin nuppiin 6L6 putket? Meneekö suoraan paikoilleen vai tarviiko tehdä jonkinlainen modaus? Nuppi on Marshall 6100 ja sisällä EL34 putket. ehkä olen vaan. |
Werihukka 04.05.2007 17:51:13 | |
---|
Näillä se Mesakin pelaa. Ei pelkästään sillä, että putket on mätsätty. Se taiskin olla ainut asia minkä minä jo tiesin. |
mailbag 04.05.2007 18:16:24 | |
---|
Mitkäs putket kannattais iskeä 6505:een ja mites, onnistuuko toi pääteputkien puolitus ihan karusti vaan irrottamalla pari putkea (mitkä niistä?). Täytyykö käyttää biasoitavana jos uusin kaikki etuset ja päättärit + puolitus? |
DZN 04.05.2007 20:48:31 | |
---|
Hei.. Käykö marshallin nuppiin 6L6 putket? Meneekö suoraan paikoilleen vai tarviiko tehdä jonkinlainen modaus? Nuppi on Marshall 6100 ja sisällä EL34 putket. Biasin säädöllä homma toimii. Mulla oli samanlainen ja siihen laitettiin Svetlanan 6L6. Soundi tiukkeni aika mukavasti. Aka. Dino and 6077dino |
Räkkipeli 20.06.2007 13:02:36 (muokattu 20.06.2007 13:02:54) | |
---|
Pientä galluppia ihan mielenkiinnosta. Kumpi on parempi mielestänne: Tung Sol 6550 vai Electro Harmonics 6550? Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
pekurides 21.06.2007 00:02:54 | |
---|
Pientä galluppia ihan mielenkiinnosta. Kumpi on parempi mielestänne: Tung Sol 6550 vai Electro Harmonics 6550? Tähän ei voi kahta sanaa edes jazz-mekaanikoilta! koitapa arvata kumpi vie 6-0 ? makuasioita... ja paskat hohohoo! ps.tosin voin olla hiukan jäävi kun vihaan eh putkia kaikissa olomuodoissaan niiden paskuuden takia (surkea saundi). Vain halvin kiinalainen ja ryssäputki (sovtek) lyö vertoja käyttökelvottomuudessaan huinon saundin etsimiselle... anteeksi kaikille! Tunteella päin vittua. |
RekoS 10.07.2007 00:08:17 (muokattu 10.07.2007 00:09:32) | |
---|
vanha topic, mutta pitääpä vielä jatkaa hieman. Luin tämän jokin aika sitten, ja täällä kovasti kehuttiin tung soleja. Niin minäpä ostaessani ENGL thunderin ostin lähinnä kokeilumielessä myös kasan tung soleja ja vertailin, tekeekö kyseisillä putkilla mitään. Ja senverran sain selville, että muita etuasteputkia mun tuskin tarvitsee ikinä ostella.... |
Räkkipeli 10.07.2007 17:19:30 | |
---|
vanha topic, mutta pitääpä vielä jatkaa hieman. Luin tämän jokin aika sitten, ja täällä kovasti kehuttiin tung soleja. Niin minäpä ostaessani ENGL thunderin ostin lähinnä kokeilumielessä myös kasan tung soleja ja vertailin, tekeekö kyseisillä putkilla mitään. Ja senverran sain selville, että muita etuasteputkia mun tuskin tarvitsee ikinä ostella.... Sehän on hyvä juttu. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
masterhat 10.07.2007 17:28:06 (muokattu 10.07.2007 17:28:49) | |
---|
Mä annan äänen TAD EL34:lle. Laneykin alkaa murisemaan kivasti. sovitettu nelikko 88euroa saksassa. Tosin heviä harvemmin soittelen, mutta kivasti hönkii yliohjattuna. Barberin Direct drivellä ja TS808:lla boostattuna saa melko mureat metalli säröt rokahtavasta laneyn GH100L nupista |
kimurantti1 10.07.2007 18:26:15 | |
---|
Mä annan äänen TAD EL34:lle. Laneykin alkaa murisemaan kivasti. Eikös kaikissa Laneyn uudemmissa putkivehkeissä ole TAD:it ihan vakiona? Ainakin mun VH100R:ssä oli. Saako Suomesta TAD:n putkia? |
masterhat 10.07.2007 22:09:33 | |
---|
Eikös kaikissa Laneyn uudemmissa putkivehkeissä ole TAD:it ihan vakiona? Ainakin mun VH100R:ssä oli. Saako Suomesta TAD:n putkia? onhan niissä. suomesta ei taida saada, itse olen saksanpojulta tilaillut |
tommijk 11.07.2007 00:02:12 (muokattu 11.07.2007 00:03:29) | |
---|
Luin tämän jokin aika sitten, ja täällä kovasti kehuttiin tung soleja. Niin minäpä ostaessani ENGL thunderin ostin lähinnä kokeilumielessä myös kasan tung soleja ja vertailin, tekeekö kyseisillä putkilla mitään. Ja senverran sain selville, että muita etuasteputkia mun tuskin tarvitsee ikinä ostella.... Itse en tykännyt tung-soleista omassa screamerissa, särökanava muuttui jotenkin liian kihiseväksi ja gainikkaaksi(onko tuo sana). Koitin myös joitain ecc81:siä ja sovtekin 5751:siä nekään ei oikein toimineet, puhdas kanava kyllä parani mutta särökanava muutui todella ponnettomaksi ja ohuen kuuloiseksi. Pienellä testailulla totesin että paras putki ko. vahvistimelle on JJ:n ecc83s. Taitaa muutenkin olla yksi pienigainisimmistä ecc83 tyypin putkista, ainakin näistä yleisimmistä malleista. E: nuo testit pelkkää 1 tai 2 paikan putkea vaihtamalla. Tällä hetkellä kaikki putket jj:tä. Beware of the fish people, they are the true enemy. - Frank Zappa |
Black Liquid 11.07.2007 01:19:44 | |
---|
Etuasteputkista: Suosittelisin pysymään erossa Sovtekeistä (ainakin 12ax7 WA ja WB) ja ilmeisesti saman firman electro harmonix-putkista, jos putkelta haluaa laadukkaampaa soundia. Ihan kestäviä ja hyviä mahdollisesti sellaisiin slotteihin, missä ei vaadita putkelta "hyvää" äänenväriä. Tung-Solit ovat mielestäni olleet hyviä, ja JJ ecc83s ihan jees joissakin sloteissa. Svetlanan etuasteputkia olen aatellut kokeilla seuraavaksi. GT:n mullard-kopio houkuttaisi, mutta sen hinta on melko kova n.30 € ja monella kyseiset putket ovat menneen nopeasti mikrofonisiksi. Marsussa pitäisin itse varmaan svetlanan c-winged el-34:t päätteessä, mutta kukin tavallaan. Kandee tietty lukea internetistä, mitä muut ovat kokeilleet samassa vaffarissa ja minkälaisin tuloksin. "You can take the man out of the 80's but you can't take the 80's out of the man" - Paul Gilbert |
Balm 11.07.2007 08:03:30 | |
---|
Muistaako joku, meneekö Peaveyn Classic 60/60 -päätteeseen 6L6-putket? Melko huonosti tuntuisi löytyvän infoa asiasta, eikä mulla ole ohjekirjaakaan käytettynä hommattuun laitteeseen. |
Boge 11.07.2007 08:06:19 | |
---|
Muistaako joku, meneekö Peaveyn Classic 60/60 -päätteeseen 6L6-putket? Melko huonosti tuntuisi löytyvän infoa asiasta, eikä mulla ole ohjekirjaakaan käytettynä hommattuun laitteeseen. Muistaakseni laitteeseen menee vakkarina EL84 putket. En sitten tiedä imiskö se muitakin putkia modaamalla. Team Shocker! |
ReBeat 11.07.2007 09:25:57 | |
---|
Muistaako joku, meneekö Peaveyn Classic 60/60 -päätteeseen 6L6-putket? Melko huonosti tuntuisi löytyvän infoa asiasta, eikä mulla ole ohjekirjaakaan käytettynä hommattuun laitteeseen. Juu, 6L6 siihen menee. Tuolta löytyy manuaali, mutta pikaisella mulkaisulla en huomannut siinä mitään asiaa putkista: http://www.peavey.com/search.cfm?c=5&term=60%2F60 |