Minulla on ollut sellainen käsitys että tosiaan noilla kahdella viimeisellä levyllä olisi ollut käytössä G-pajan tuotteita enemmän kuin F-pajan Stratoa. Tiedä sitten...
Jimillä taisi olla SG Custom (se valkoinen, kolmen mikin kera) ja Flygari, lähinnä siksi että ne pystyi vaivattomasti kääntämään vasurille, singlecut rungot eivät käyneet kun ylänauhoille pääsy vaikeutui. Strato, SG ja Flygari kävivät hyvin vasurillekin.
Tuo on kanssa hauska tuo Wallin Peten Gibson LP Deluxe, kun siinä oli aikanaan puolitukset kummallekin mikille ja kovasti Kingston Wallin levyillä on stratotyyppisiä soundeja. II ja III levyjen aikaan ei vain tainnut olla se tallamikin puolitus toiminnassa lainkaan, dummy-kytkimenä vain, mutta kaulamikiltä revittiin noillekin lätyille kyllä uskomattoman loistavat "singlecoil" soundit. Joskus tuota mikkihäsäkkää selvittelin enemmänkin, kunnes sain tuon kitaran nykyisen omistajan langan päähän.
No, asiaan... joku kyseli Epin ja Tokain SG-malleista, ja Tokain halvemmat eivät säväyttäneet lainkaan. Ne Nato-runkoiset, paksun lakkakerroksen alla sijainneet soittimet olivat kyllä mielestäni "pilattuja". Mikeistä en tykännyt, viimeistely oli lakkauksen osalta kammottava jne. Sillä ei vain tehnyt mieli soittaa. SG-70 mallia en kyllä kokeillut, mutta sillä onkin jo hintaa sen verran enemmän etten ihan halpikseksi sitä sanoisi.
Paras näistä halvemmista on ollut ehdottomasti Epiphonen G-400 Vintage. Harmi vain ettei Epiphonen SG-kopioissa ole rungon viistotukset ihan 1:1 Gibsonin kanssa, mutta ihan asiallinen peli noin muuten. Mikit olivat paremmat kuin Tokain SG-35 ja SG-43 malleissa. Samoin viimeistely oli paljon asiallisempi. Ei ollut enää sentin (no joo, aina pitää liioitella) muovilakkakerrosta itse soittimen päällä, kaula tuntui jotenkin luontevammalta minun lapaseen ja taitaapa Epiphonesta mennä vielä lisenssimaksutkin oikealle omistajalleen.
Sitä suosittelen kyllä jos halvempaa SG-mallia mielii.
PS. Tuo G-400 Vintage kulkee nykyään myös nimellä Epiphone Faded G-400...
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=25&CollectionID=3