Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 538 39 40 41 42128 129 130 131 132
päänahka
02.07.2007 10:45:31
Ajattelin kysyä täällä että monellako teistä on kokemusta tuosta Bossin NS-2:sta? Ostin vasta sellaisen ja mietin että pitääkö kaikki efektit kytkeä sen loopin kautta ( Eli siis näin Kitara-->NS-2---> sendistä MT-2 ja se takaisin kiinni NS-2:en returniin --> Vahvistin)
vai laitetaanko se että Kitara---> NS-2-->MT-2--> Vahvistin??

Ohjeessa neuvotaan laittamaan häiriötä tuottavat efektit siihen looppiin, mutta en tiedä miksi. Samalla tavalla se hiljentää myös edessään olevat efektit.

Ja sitten että jos käytetään säröefektiä ( Boss MT-2) niin tuleeko se NS-2/"muu surinanestohärpäke" ennen vai jälkeen efektin?

Jälkeen. MT-2 on potentiaalinen surinanlähde, ja se kannattaa hiljentää NS-2:lla.

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta tuo ei ota toimiakseni vaikka mitä järjestystä kokeilen.. Toivottavasti ammattilaiset osaavat neuvoa ja ymmärtävät mitä ajan takaa näillä kysymyksillä.(?)

Miten se ei toimi? Olethan huomannut että siinä on kaksi toimintoa, mute ja normaali vaimennus. Mutella tuo laite hiljentää koko ketjun ollessaan päällä. Jos vahvistin aiheuttaa häiriöitä, kannattanee pedaalia kokeilla efektiloopissa. Suoraan vaan sendistä pedaaliin ja siitä returniin, tai vaihtoehtoisesti laittamalla vahvistimen etuaste tuohon looppiin.
Up and down, that's how energy stays alive.
meitu
06.07.2007 21:03:15

http://muusikoiden.net/dyn/artikkelit/956.jpg tuossa näkyy mun tämänhetkinen pedalboardi, joka on tulossa kokemaan vähän muutoksia sen suhteen että tilankäyttö voisi olla järkevämpääkin.
"There are no good guns. There are no bad guns. Any gun in the hands of a bad man is a bad thing. Any gun in the hands of a decent person is no threat to anybody -- except bad people..." -Charlton Heston
masterhat
07.07.2007 13:35:39 (muokattu 07.07.2007 13:35:52)
http://muusikoiden.net/dyn/artikkelit/956.jpg tuossa näkyy mun tämänhetkinen pedalboardi, joka on tulossa kokemaan vähän muutoksia sen suhteen että tilankäyttö voisi olla järkevämpääkin.

tuota on mahoton käyttää sujuvasti keikoilla, etenkin jos vielä lauleskelee samaan aikaan:D
meitu
08.07.2007 10:32:26

tuota on mahoton käyttää sujuvasti keikoilla, etenkin jos vielä lauleskelee samaan aikaan:D

Niinpä, siksi en keikoilla käytäkän kuin muutamaa irtospedua. Jamitreeneissä sitten steppailen koko arsenaalin kanssa.
"There are no good guns. There are no bad guns. Any gun in the hands of a bad man is a bad thing. Any gun in the hands of a decent person is no threat to anybody -- except bad people..." -Charlton Heston
kondensaattori
18.07.2007 23:03:13
Hurina vaan vaivaa. Pattereilla saa hurinattomaksi, mutta esim. jokaiselle pedaalille oma muuntaja ratkasu on kaikista huonoin. En tiedä toimisiko pedalpower sitten ratkaisuna..ja tukku rahaa..
Nyt käytössä on 1spot, mistä virta jakautuu 5 pedaalille.

Maalenkin voi katkaista kytkemällä efektit toisiinsa piuhoilla, joiden maat on kytketty vain toisesta päästä kiinni. Pedaalien on saatava kuitenkin jostain se maa, eli muuntajan maapiuhasta tälläkertaa. Säästyy rahat.

Olettaen että kyse on maalenkistä. 1spot on hakkurimuuntaja, eli todennäköseseti mahd. rippeli on suurtaajuista ininää. Tähän voi kokeilla laittamalla pienen konkan muuntajan piuhojen väliin.
madu
19.07.2007 10:26:15 (muokattu 19.07.2007 16:02:06)
Tässä kuvia kaverin minulle kovin ystävällisesti käsin väsäämästä laudasta. Perus salkkucase tyyppinen pedaalilauta siis kyseessä eli alumiiniprofiilit ja todella jämäkkää filmivaneria, perhoslukoilla, kantokahva, upotetut sivukantokahvat jne. Casen kannesta en napannut kuvaa mutta eipä niissä koskaan mitään ihmettä ole.

Lauta on toteutettu kahteen kerrokseen jossa alemmassa on Midilankku ja Wahi ja ylemmästä löytyy tilaa muille pedaaleille.

Laudassa on kätevimpinä ominaisuuksina irroitettava speakon virtaliitiin sekä lukittavat jakit joista on kätevä vetää piuhat vahvistimeen, G-Majoriin, langattomaan jne. Kaikki piuhoitus ja virtalähteet on näppärästi piilotettu saranoidun kannen alle.

Tässä pari kehnolaatuista kamerakännyfotoa laudasta.

Ylhäältä:
http://www.saunalahti.fi/~madu2/pedalboard/yla.jpg

Takaa:
http://www.saunalahti.fi/~madu2/pedalboard/taka.jpg

Virtaliitin:
http://www.saunalahti.fi/~madu2/pedalboard/power.jpg

"Kytkentäpaneeli":
http://www.saunalahti.fi/~madu2/pedalboard/panel.jpg
zakked
20.07.2007 19:31:40
Mäki innostui tosta niin paljo ,että meinaan vaihtaa valinaise liikunna puukässää ja tehä tolase.
BaldieFarman
25.07.2007 12:40:08
Jou vaan!

Tämä voi olla pikkasen off-topic mutta liippasee aika läheltä (vaikuttaahan kohta kysymäni asia pedalboardini kokoonpanoon:)

Eli olen tosiaan väkertämässä boardia jonka kokoonpano näin alkajaisiksi tulee olemaan:

Boss DS-2 (2-kanavainen särö)
Bossiin Footswitch (tuon särön kanavien vaihtoon)
Morleyn Wahi
Morelyn Volume
Behringer Chorus
Marshall FS (vahvarin kanavien vaihtoon)

Vahvarina häärii Marsun 80W transu-vehje jonka oma boosti kanava tuottaa semmoista kevyttä blues-säröä.

Kysymys kuulukin: Kun haluan boostia sooloihin niin onko järkevää/mahdollista antaa sitä laittamalla vahvistimen oma boosti kanava päälle niin että se vahvistaa jo Boss DS-2 säröitettyä soundia?!?!?!
Numb
25.07.2007 12:53:04 (muokattu 25.07.2007 12:53:59)

On mahdollista. Tuo kokoonpano antaa moniakin mahdollisuuksia toteuttaa komppi/soolosoundi, kun vahvistimessa on kaksi kanavaa, ja tuossa Bossin pedaalissa myöskin kaksi.

Järkevyydestä en sano, kun en voi tietää mitä tarkalleen ottaen on haussa :) Mutta erilaisia mahdollisia kombinaatioita kokeilemalla varmaan löytyy se itselleen läheisin.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
BaldieFarman
25.07.2007 13:59:18
On mahdollista. Tuo kokoonpano antaa moniakin mahdollisuuksia toteuttaa komppi/soolosoundi, kun vahvistimessa on kaksi kanavaa, ja tuossa Bossin pedaalissa myöskin kaksi.

Järkevyydestä en sano, kun en voi tietää mitä tarkalleen ottaen on haussa :) Mutta erilaisia mahdollisia kombinaatioita kokeilemalla varmaan löytyy se itselleen läheisin.

Helpottavaa kuulla:) Hakusessa on perus hardrock soundi ja sitten välillä vähän rush-progeilua ja toisesta ääripäästä megadeth-tyylistä tiukkaa soundia. En usko että soundien rakentelu tuottaa ongelmia. Ainoa mikä huolettaa on tosiaan se, että miten saan boostin (lue: enemmän volumea:) soolojen ajaksi, sillä vaikka tuossa bossissa on loistavat kaksi kanavaa (komppi ja soolo) on kanavien ero enemmänkin soundien värissä... ei niinkään volan tasossa.
dbv
27.07.2007 16:12:46
Helpottavaa kuulla:) Hakusessa on perus hardrock soundi ja sitten välillä vähän rush-progeilua ja toisesta ääripäästä megadeth-tyylistä tiukkaa soundia. En usko että soundien rakentelu tuottaa ongelmia. Ainoa mikä huolettaa on tosiaan se, että miten saan boostin (lue: enemmän volumea:) soolojen ajaksi, sillä vaikka tuossa bossissa on loistavat kaksi kanavaa (komppi ja soolo) on kanavien ero enemmänkin soundien värissä... ei niinkään volan tasossa.

Yks vaihtari (mikä ei soundiin käytännössä vaikuta) on laittaa boostipedaali, esim. seymour duncanin pickup boosteri, efektilooppiin. Tota oon ite ennen käyttäny.
BaldieFarman
29.07.2007 13:33:06
Yks vaihtari (mikä ei soundiin käytännössä vaikuta) on laittaa boostipedaali, esim. seymour duncanin pickup boosteri, efektilooppiin. Tota oon ite ennen käyttäny.

Tollasta ratkaisua olen itse hieman miettinyt... Kattelin tossa vastaavia vermeitä ja esim. behringerin preamp boosterin saisi noin neljä kertaa halvemmalla kuin SeymourDuncanin vastaavan. Mitäs olette mieltä siitä? Tässä ei kuitenkaan luulisi spedun laadulla olevan niin suurta merkitystä kun kyseessä on käytännössä vain volumen lisääminen....? Toki rahalla saa laatua ja vähällä rahalla saksalaista muovia:)
dbv
29.07.2007 20:25:43
Tollasta ratkaisua olen itse hieman miettinyt... Kattelin tossa vastaavia vermeitä ja esim. behringerin preamp boosterin saisi noin neljä kertaa halvemmalla kuin SeymourDuncanin vastaavan. Mitäs olette mieltä siitä? Tässä ei kuitenkaan luulisi spedun laadulla olevan niin suurta merkitystä kun kyseessä on käytännössä vain volumen lisääminen....? Toki rahalla saa laatua ja vähällä rahalla saksalaista muovia:)

Kyllä paska pedaali aina ääntä värittää...
LyraB
04.08.2007 20:48:55
Voisko joku laittaa nuo ensimmäisen postauksen kuvalinkit toimimaan? On nääs vaikea saada selkoa. Kiitos!
Basso, tuo soitin, jolla ei ole rajoja. Paitsi kielet.
Fortune
04.08.2007 23:13:47
Voisko joku laittaa nuo ensimmäisen postauksen kuvalinkit toimimaan? On nääs vaikea saada selkoa. Kiitos!

Miten niitä nyt kukaan saa toimimaan, jos kuvat on poistettu palvelimilta?
Look behind you, a three-necked guitar!
Barry White, I won't let you Barry White
Reddie
05.08.2007 15:16:34

Joo mun pitäs ottaa nyt taas syysprojektis päivitellä tätä järkälettä. Katotaan mitä saan aikaan. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
laroma
10.08.2007 01:36:59 (muokattu 10.08.2007 01:38:32)

Ajattelin kysyä täällä että monellako teistä on kokemusta tuosta Bossin NS-2:sta? Ostin vasta sellaisen ja mietin että pitääkö kaikki efektit kytkeä sen loopin kautta ( Eli siis näin Kitara-->NS-2---> sendistä MT-2 ja se takaisin kiinni NS-2:en returniin --> Vahvistin)
vai laitetaanko se että Kitara---> NS-2-->MT-2--> Vahvistin??

Ja sitten että jos käytetään säröefektiä ( Boss MT-2) niin tuleeko se NS-2/"muu surinanestohärpäke" ennen vai jälkeen efektin?

Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta tuo ei ota toimiakseni vaikka mitä järjestystä kokeilen.. Toivottavasti ammattilaiset osaavat neuvoa ja ymmärtävät mitä ajan takaa näillä kysymyksillä.(?)

Meikä viritti ns-2 laitoksen ns. neljän kaapelin metodilla, joka on siinä manuskassa (se multimulinexin viritys) ja samaten suosittelivat ultimatemetal.comin Andy Sneap foorumilla

Eli...kitara normaalisti ns-2 inputtiin ja ns-2 sendistä >>>> muun pedaalilaudan läpi >>>> vahvistin inputtiin ja vahvistin fx sendistä >>>> ns-2 returniin ja ns-2 outputista >>>> vahvistimen fx returniin

Lauta ja vahvistimen etuaste on sitten tuossa ns-2 loopissa. Turha, ei haluttu kierto, laudan häiriöt ja vahvistimen suhinat on poissa. Toimii

EDIT: vihre korjasu
"Kaikki muu on paskaa paitsi kusi"
Semjon
15.08.2007 14:56:00

Olen kiinnostunut noista Keeleyn loopereista, joilla signaalitien näkyy saavan tarvittaessa mahdollisimman suoraksi. Ainakin nimimerkki Junglemanilla tuntuu olevan laudassaan. Minkälaisia kokemuksia on noista laitteista, kuuluuko hinta saundissa, minkä tyyppisillä piuhoituksilla olette loopereita efektien seassa käyttäneet?
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
Jungleman
15.08.2007 15:25:00
Olen kiinnostunut noista Keeleyn loopereista, joilla signaalitien näkyy saavan tarvittaessa mahdollisimman suoraksi. Ainakin nimimerkki Junglemanilla tuntuu olevan laudassaan. Minkälaisia kokemuksia on noista laitteista, kuuluuko hinta saundissa, minkä tyyppisillä piuhoituksilla olette loopereita efektien seassa käyttäneet?

Paikalla ;-)

Tuo Keeley oli ikäänkuin heräteostos, tarvitsin ylimääräisen lenkin systeemiini ja sellainen käveli vastaan - jos olisi ollut aikaa ja tarvittavat osat näppärästi käsillä, olisin askarrellut itse. Hinta-/laatusuhde on hiukan problemaattinen: minulla se on palvellut oivallisesti, olen käyttänyt sitä monenlaisiin tarkoituksiin enkä näe mitään syytä hankkiutua siitä eroonkaan. Tällä hetkellä se toimii laudassani input-valitsimena. Mutta halvemmallakin saisi aivan yhtä hyvän vehkeen, varsinkin jos askartelisi itse.

Perussyy sille, että käytän luuppivehkeitä on kuitenkin se että haluan ylimääräiset bufferit ja signaalisyöpöt pois häiriköimästä silloin kun en niitä tarvitse. Tähän tarkoitukseen minulta löytyy myös Wobo ProgLooper, jota voin varauksettomasti suositella. Omakuvistani löytyy (tällä hetkellä hieman vanhentunut) kuva laudastani jonka keskipisteenä ja aivoina se möllöttää. Vehkeessä on neljä erillistä looppia joista voi ohjelmoida polkimilen taakse erilaisia yhdistelmiä. Helpottaa elämää myös vähentämällä pakollista steppailua.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
jzzi
15.08.2007 23:47:43 (muokattu 16.08.2007 00:17:57)
No niin, lauta alkaa viimein olla koossa, tuolla on kuva:

http://koti.welho.com/jkulonpa/mnet/board.JPG

Kitara ->

Ibanez WH-10 (Hyvä Wah, John Frusciante tietää, 8))
Boss OC-2 (oktaaveri, MIJ)
Catalinbread Super Charged Overdrive 'SCOD' (Todella tymäkkä mutta transparentti putiikki OD)
'Mixed Fruit Drops' eli DIY True Bypass/Feedback Looper (laittaa loopissa olevat polkimet 'puhumaan kielillä'...), jonka kautta:
-> Ibanez FL-9 (flangeri) & Next AD-800 Analog Delay (oskilloi ah-niin-kauniisti)
Digitech Digidelay (asiallinen ja monipuolinen delay)
Arion Stage Tuner (Viritin & Mute)
DOD FX10 Bi-Fet Preamp (Puhdas boosti)

-> vahvistin+kaappi: Laney Klipp 60W & Framus 2x12

Itse lauta on Pedal Train Jr. jonka kanssa tuli vielä pehmustettu kassi ruodaamiseen, virtaa antaa Godlyke Power-All. Tarkoitus oli rakentaa mahdollisimman simppeli setti mutta pakkohan tuohon oli vielä tunkea alkuperäistä suunnitelmaa enemmän polkimia mukaan. Aina tarpeen mukaan laudan ulkopuolelle ketjun ensimmäiseksi tulee vielä Zvex Fuzz Factory.

Wah ja OC-2 eivät ole vielä kiinni kun velcro loppui kesken ja tuon yhden sinisen piuhan vaihdan vielä mustaan niin sitten se on siinä.
http://www.kriton.biz/jzzi.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)