Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5387 388 389 390 391444 445 446 447 448
Haeroe
28.12.2021 15:15:25

Hynkel: Kaikkien kotimaisten pajojen tuotteissa on tuo sama ongelma. Eli vaikka laatu on aivan absoluuttista huippua, eivät ne tahdo mennä torilla kaupaksi. Soittajan pelejä, samaa havaittavissa muissakin kuin Amfissa. Itse olen tuota sinun stratoa katsellut "sillä silmällä", ja jos nyt olisi rahatilanne toinen, niin...

Kyllä, 1.5k€ hintalapulla Amfisoundin etc. kotimaisen sepän tekemä kitara on aivan varmasti hintansa väärti ja enemmänkin. Jos miettii jälleenmyyntiarvoa, niitä ei kannata ostaa edes käytettynä. Jos sen sijaan aikoo kitaralla soittaa, tuohon hintaan kannattaa noutaa pois. Olihan tuolla yksi JAK Lespakin tonnilla. Sen ostaisin heti, jos olisi rahaa, vaikka en lespoja edes halua.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
kosmonausea
29.12.2021 09:43:19
Hynkel: Kaikkien kotimaisten pajojen tuotteissa on tuo sama ongelma. Eli vaikka laatu on aivan absoluuttista huippua, eivät ne tahdo mennä torilla kaupaksi. Soittajan pelejä, samaa havaittavissa muissakin kuin Amfissa. Itse olen tuota sinun stratoa katsellut "sillä silmällä", ja jos nyt olisi rahatilanne toinen, niin...

Haeroe: Kyllä, 1.5k€ hintalapulla Amfisoundin etc. kotimaisen sepän tekemä kitara on aivan varmasti hintansa väärti ja enemmänkin. Jos miettii jälleenmyyntiarvoa, niitä ei kannata ostaa edes käytettynä. Jos sen sijaan aikoo kitaralla soittaa, tuohon hintaan kannattaa noutaa pois.

Jep, eipä tosiaan taida olla myöskään maailmanaika sitä parasta aikaa nk. soittajille - siis sellaisille keikkajyrille - joille nämä ois aivan erinomaisia työkaluja. Varmaan tosiaan sitten muodikkaimmat/mojokkaimmat päälle parin tonnin F/G Custom Shopit sun muut Novot/K-Linet/mitkä-ikinä menee maksukykyisille fiilistelijäkitaroitsijoille. (Kuitenkin tulkitsette tämän jotenkin negatiiviseksi ilmaisuksi, ruojat. Ei ole, minulle ainakaan.)

Mutta jos nuo tuosta ei mene kaupaksi, niin kai tässä tosiaan kuntoillessa jossain vaiheessa kehtaa nostella noitakin taas harteilleen :)
Haeroe
29.12.2021 13:02:06

kosmonausea: Novot/K-Linet/mitkä-ikinä menee maksukykyisille fiilistelijäkitaroitsijoille. (Kuitenkin tulkitsette tämän jotenkin negatiiviseksi ilmaisuksi, ruojat. Ei ole, minulle ainakaan.)

Sehän tässä onkin täysin hullua, että esim. Novo, joka käsittääkseni on ollut aikoinaan samanlainen pieni paja kuin suomalaiset vastaavat, ovat hip, mutta suomalaisissa ei ole mojoa. Kai se taalan haju on sen verran puoleensa vetävä. Minä olen maksukykyinen fiilistelijäkitaristi eikä mulle tulisi mieleenikään ostaa jenkkiläistä tai puolalaista customia, jos/kun samalla rahalla saa yhtä hyvän paikalliselta sepältä. Täytyy toki myöntää, että jos on nopea kierto, kotimainen custom tulee kalliimmaksi.
Antti1
29.12.2021 13:08:46 (muokattu 29.12.2021 13:09:07)
Haeroe: suomalaisissa ei ole mojoa.

Pätee mihin tahansa asiaan. Pieni läntti jossain tunnetun maailman rajalla. Lisäksi suomalaiset eivät osaa markkinoida hommiaan, joten miten kukaan niistä mitään tietäisi.
Haeroe
29.12.2021 13:17:47

Antti1: Pätee mihin tahansa asiaan. Pieni läntti jossain tunnetun maailman rajalla. Lisäksi suomalaiset eivät osaa markkinoida hommiaan, joten miten kukaan niistä mitään tietäisi.

Hyvä pointti. Tässä on kuitenkin erona se, että nyt puhutaan tällä pienellä pläntillä asuvista ihmisistä, jotka tietävät tämän pienen pläntin olemassa olosta. Tietävät myös, että Suomessa tehdään hyviät soittimia. Se, että jenkki ei osta Amfisound:ia, on täysin ymmärrettävää. Suomalaisten ostokäyttäytymistä ihmettelen, vaikka totta kai ymmärrän, että fiilis on iso osa kitaran hankintaa.
Antti1
29.12.2021 13:22:14
Niin sä puhut suomalaisista kitaranhaalijoista? No kaikki on tietenkin jännittävämpää, kun se on ulkomailta. Eihän vierailu paikallisessa Salessakaan ole jännittävää, mutta lomareissun Supermercado kiinnostaa huomattavan paljon enemmän.
korvaoo
29.12.2021 15:20:53
Antti1: Pätee mihin tahansa asiaan. Pieni läntti jossain tunnetun maailman rajalla. Lisäksi suomalaiset eivät osaa markkinoida hommiaan, joten miten kukaan niistä mitään tietäisi.

Pienet kitarapajat jotka myyvät pääasiassa suomalaisille asiakkaille mutta edes kotisivuja ei löydy suomeksi. Näitä Suomessa piisaa ja joka kerran tulee mieleen että mahtaa olla riittävästi hommia jos kohdeyleisö ei kiinnosta...
kaikki paitsi on turhaa.
Krice
29.12.2021 19:50:29

Haeroe: Suomalaisten ostokäyttäytymistä ihmettelen, vaikka totta kai ymmärrän, että fiilis on iso osa kitaran hankintaa.

Jos on lähelle 1:1 Fender stratokopio niin vähän nihkeää ostaa joku muu kuin Fender.
msalama
29.12.2021 20:07:44 (muokattu 29.12.2021 20:08:41)

lomareissun Supermercado

1) Hintataso
2) Eksotiikka
3) Salea aika saatanan paljon parempi vinkkuvalikoima
Just another 70's kid @ https://freesound.org/people/msalama123/
Guitarfreak
29.12.2021 21:54:01
msalama: 1) Hintataso
2) Eksotiikka
3) Salea aika saatanan paljon parempi vinkkuvalikoima

Samaa paskaa eri kuorilla
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Hynkel
29.12.2021 23:52:34
Krice: Jos on lähelle 1:1 Fender stratokopio niin vähän nihkeää ostaa joku muu kuin Fender.

Sun mielestäs. Mutta kun vaikka Finlandialta saa omiin spekseihin juuri sen minkä haluaa, niin kyse on jostain muusta kuin 1:1 kopiosta. Ja miksi kukaan tilaisi custom-pajalta 1:1 Fenderin, sitä en osaa sanoa.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Haeroe
30.12.2021 09:06:15

Krice: Jos on lähelle 1:1 Fender stratokopio niin vähän nihkeää ostaa joku muu kuin Fender.

Mites Suhrin 1:1 stratokopio eroaa suomalaisesta tässä tilanteessa? Toki mun kaksi strato-GAS:iä ovat sellaisia, joita ei Fenkun kataloogista löydä.
Funkånaut
30.12.2021 09:17:32

Toisaalta tilaamalla ei-Fenderin pieneltä pajalta saa sen volapotikan kerralla oikealle paikalle ilman, että tarvitsee itse kikkailla.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Alfons Åberg
30.12.2021 09:20:53 (muokattu 30.12.2021 09:21:20)
Funkånaut: Toisaalta tilaamalla ei-Fenderin pieneltä pajalta saa sen volapotikan kerralla oikealle paikalle ilman, että tarvitsee itse kikkailla.

Mutta kun sieltä pieneltä pajalta ei irtoa oikeassa paikassa olevaa volapotikkaa, linnunsilmävaahterakaulaa ja kullattua hardwarea max. 300 euroon :D
tämä ei olekaan paska housuille
samiko
30.12.2021 09:50:45

Voi olla ettei suomalaiset osaa markkinoida hommiaan ulkomaille, mutta väitän että suomalaiset kitaristit jotka yleensäkin haluavat laittaa kitaraansa vaikka 1000e-2000e, tietävät Suomipajat. Se että suomalaiset käsipajan kitarat eivät mene torilla kaupaks edes puoli-ilmaiseksi kertoo ainoastaan sen, ettei niitä oikeasti haluta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).

Suomalaiset kitarapajat ovat saaneet jo monet vuodet yletöntä mainosapua kitarapalstoilta, mutta jos ei mene niin ei mene. En minäkään ostaisi, paitsi puoli-ilmaiseksi torilta.
Funkånaut
30.12.2021 10:08:11

samiko: Voi olla ettei suomalaiset osaa markkinoida hommiaan ulkomaille, mutta väitän että suomalaiset kitaristit jotka yleensäkin haluavat laittaa kitaraansa vaikka 1000e-2000e, tietävät Suomipajat. Se että suomalaiset käsipajan kitarat eivät mene torilla kaupaks edes puoli-ilmaiseksi kertoo ainoastaan sen, ettei niitä oikeasti haluta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).

Suomalaiset kitarapajat ovat saaneet jo monet vuodet yletöntä mainosapua kitarapalstoilta, mutta jos ei mene niin ei mene. En minäkään ostaisi, paitsi puoli-ilmaiseksi torilta.

Sanoisin ongelman olevan hivenen siinä, että usein se kotimainen kustomoitu kitara on tehty jonkun muun toiveiden mukaiseksi. Tällä tarkoitan sitä, että kun isolla rahalla saa omien toiveiden mukaisen kitaran, niin miksi ostaa isolla rahalla jonkun muun toiveiden mukainen kitara?

Jos mä laittaisin ritsaan vajaan kolmosen kiinni, niin siinä tulisi olemaan tasan meikän haluamat speksit eikä suunilleen. Ja myydessä saisin ihmetellä, kun ostajat eivät jaakaan mun suosimia speksejä kitaran suhteen. Jos taas pistäisin tonnin kiinni kitaraan, olisin valmiimpi tekemään enemmän kompromisseja soittimen suhteen.

Vaatimustaso soittimelta speksien suhteen yms nousee hinnan mukana ja tuskin olen ainoa, jolla prosessi toimii sillä tavoin.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
samiko
30.12.2021 10:12:10
Funkånaut: Sanoisin ongelman olevan hivenen siinä, että usein se kotimainen kustomoitu kitara on tehty jonkun muun toiveiden mukaiseksi. Tällä tarkoitan sitä, että kun isolla rahalla saa omien toiveiden mukaisen kitaran, niin miksi ostaa isolla rahalla jonkun muun toiveiden mukainen kitara?

Jos mä laittaisin ritsaan vajaan kolmosen kiinni, niin siinä tulisi olemaan tasan meikän haluamat speksit eikä suunilleen. Ja myydessä saisin ihmetellä, kun ostajat eivät jaakaan mun suosimia speksejä kitaran suhteen. Jos taas pistäisin tonnin kiinni kitaraan, olisin valmiimpi tekemään enemmän kompromisseja soittimen suhteen.

Vaatimustaso soittimelta speksien suhteen yms nousee hinnan mukana ja tuskin olen ainoa, jolla prosessi toimii sillä tavoin.

Osasyy varmasti tämäkin. Mutta jos nyt mietitään vaikka pienen pajan LP:tä, niin mitä spesiaalispeksiä siinä voisi olla, mikä ei seuraavalle käy ja mitä ei voi jälkikäteen muuttaa? Tuskin siinä LP:ssä nyt mitään 725 radiusta on.
Haeroe
30.12.2021 11:30:54

samiko:

Ihan akateemisesta mielenkiinnosta kysyn, miksi et osta? Onko huonoja verrattuna muihin valmistajiin? Hinta? Mikä muu? En siis yritä haastaa, vaan haluan ymmärtää.
Haeroe
30.12.2021 11:48:03

Funkånaut: Sanoisin ongelman olevan hivenen siinä, että usein se kotimainen kustomoitu kitara on tehty jonkun muun toiveiden mukaiseksi. Tällä tarkoitan sitä, että kun isolla rahalla saa omien toiveiden mukaisen kitaran, niin miksi ostaa isolla rahalla jonkun muun toiveiden mukainen kitara?

Uusi tehdas-suhri maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin uusi Suomi-custom pois lukien Ruokangas. Fenkun CS maksaa enemmän kuin Suomi-custom. Mitään järjellistä selitystä näille ei siis taida olla. Jos Suomi-custom ei olisi niin hyvä kuin tehdas-suhri, tämä olisi ymmärrettävää.
kojones
30.12.2021 11:52:14
samiko: Osasyy varmasti tämäkin. Mutta jos nyt mietitään vaikka pienen pajan LP:tä, niin mitä spesiaalispeksiä siinä voisi olla, mikä ei seuraavalle käy ja mitä ei voi jälkikäteen muuttaa?

Ei-traditionaaliset LP:n puut ja skaala on monelle ongelma, mikitys voi olla HSS, tallana floikka, mitä näitä nyt on.

Tuskin siinä LP:ssä nyt mitään 725 radiusta on.

Miksi ei olisi? Ja helppohan tuo 7,25" radius on muuttaa vaikka nauhojen vaihdon yhteydessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)