Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5381 382 383 384 385497 498 499 500 501
Kefiiri
23.08.2021 12:25:51
Kokenut tinkaaja osaa tinkiä ystävälliseen sävyyn. Tätä ehkä tinkaamisen vastustajat eivät tajua vaan ajattelevat että tinkaamisessa on aina ruikuttava sävy :)
En ole musiikin asiantuntija.
Haeroe
23.08.2021 13:35:51

munkero:
hakemaan niin hinnoista olen pitänyt kiinni. Ostajahan siinä "sitoutuu" hintaan kun lähtee neuvottelematta noutamaan. Parille olen osoittanut ovea ja kertonut lähimmän otto-automaati sijainnin kun on yritetty tarjota pyynnin alle vasta paikan päällä, aivan sama tultiinko naapurista vai satojen kilometrien päästä.

Mulla on nykyään tapana sanoa noutajalle ennen sovittua noutohetkeä, että hinta on se mikä on. Jos tavara ei olekaan sitä, mitä halutaan, jättää ostamatta. Hinnasta ei enää paikan päällä tingitä. Tämä on toiminut hyvin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
dajackal
23.08.2021 14:16:34
En minä ainakaan ymmärrä mikä siinä tinkimisessä niin paljon risoo. Jos on kitara, joka on ollut torilla myynnissä jo useamman viikon vaikkapa 650€ hintaan, niin en nyt näe sitä millään tavalla epäkohteliaana jos siitä esittää 600 euron tai vaikka 550 euron tarjouksen. Sehän on myyjälle vain signaali siitä, että kiinnostusta on jos hinta saadaan kohdalleen. Jos tarjous ei myyjälle kelpaa, niin "Ei kiitos" on näppäimistöltä naputeltu parissa sekunnissa.

Eri lukunsa ovat sitten törkeät lowball-tarjoukset tyyliin 60% pyyntihinnasta, mutta eivät nekään omalla kohdallani ole aiheuttaneet kovin kummoista sykkeen nousua.

Mikäli tarjouksia ei halua kuunnella, niin tällöin on mielestäni hyvä mainita ilmoituksessa erikseen, että hinta on tiukka tms (kuten esim. munkero tekeekin). Tällöin asiasta ei jää epäselvyyttä ja kaltaiseni tinkimisestä tykkäävät tietävät heti että jos esitetty hinta ei miellytä niin kauppoihin ei päästä.
iec
23.08.2021 14:20:21

Haeroe: Mulla on nykyään tapana sanoa noutajalle ennen sovittua noutohetkeä, että hinta on se mikä on. Jos tavara ei olekaan sitä, mitä halutaan, jättää ostamatta. Hinnasta ei enää paikan päällä tingitä. Tämä on toiminut hyvin.

Tämä on hyvin selkeä pelisääntö ja oikein toimiva tapa.

Tein muuten kerran yhdelle tinkaajalle sellaisen jutun eläintarvikkeiden kanssa, että olin varautunut antamaan kaikki marsujen tarvikkeet mitä marsujen häkin lisäksi mulla oli kaupan päälle sillä valmiiksi edullisella häkin hinnalla. Ostaja sitten tuli uudenkarhealla E-sarjan Mersulla pihaan (ilmeisesti varsinaisen ostajan isäpappa, kun naispuolinen soittaja ei ollut itse mukana hakemassa) ja alkoi tingata ihan hulluna hintaa alaspäin paikan päällä ja käyttäytyi muutenkin erittäin ärsyttävästi. Taisin pudottaa 5 euroa hintaa, mutta jätin antamatta noin 30 euron arvoiset muut tarvikkeet (mitä ilmoituksessa ei mainittu ollenkaan). Lahjoitin ne sitten ilmaiseksi yhdelle työkaverille. Olisin muuten jättänyt myymättä kokonaan kyseiselle tyypille, mutta kyseinen häkki oli niin iso tilanviejä varastossa, että halusin siitä eroon, enkä halunnut roskiinkaan heittää ihan ekologisuuden takia.

Paras "tinkaus" ikinä oli se, kun möin täysin toimivan ja kohtuullisen siistissä kunnossa olevan keraamisen lattialieden eräälle nuorelle naiselle. Hänellä oli isä tai setä mukana kantoapuna hakemassa liettä ja tämä mies kysyi sitten vakavalla naamalla, että yksi asia pittää varmistaa ennenkö ostetaan. Minä sitten kysyin että niin mikä asia? Tyyppi sanoi: "Tulleeko sillä hyvvää ruokaa?" Sanoin siihen sitten hymyssä suin että tullee, tullee :D Seuraavaksi kannettiin liesi auton kyytiin ja ostaja oli tyytyväinen ja myyjäkin jäi oikein hyvälle mielelle.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
23.08.2021 14:25:12 (muokattu 23.08.2021 14:27:00)
dajackal: En minä ainakaan ymmärrä mikä siinä tinkimisessä niin paljon risoo.

Ei mua perusteltu ja asiallinen tinkiminen risokaan. Itseä pännii se, kun kun useamman satasen vehkeeseen väkisin yritetään tinkiä muutaman euron postikuluja tms. nappikauppaa. Sen sijaan että maksettaisiin reilusti pyydetty 400 euroa + postit ja kättä päälle, niin pitäisi saada tuote 394,10 eurolla ja voivotellaan, ettei vaan jäisi kauppa parista eurosta kiinni.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Antti1
23.08.2021 14:28:51
Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Itse ostan pääosin uutta, niin ei tarvitse sekaantua muutenkaan mihinkään käytettyyn, kusenpolttamaan paskaan. Näin vapaasti Kriceä lainaten.
JuSu
23.08.2021 14:32:53 (muokattu 23.08.2021 14:38:25)
Antti1: Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Totta. Mutta jos minä olen myyjänä hintani määritellyt, niin kumpi on vitumpi kitupiikki, se joka ylipäätään viitsii yrittää sitä asetelmaa muuttaa taskurahojen vuoksi, ja säästää viikonlopun karkkirahat, vai se, joka pitää kiinni siitä määrittämästään myyntihinnasta?

Makuasia, sano Musti.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
23.08.2021 14:38:11
Antti1: Samaten tinkaajaa voi mietityttää, että mikä vitun kitupiikki tuokin nyt on, kun ei voi tasarahaan sopia kauppaa.

Itse ostan pääosin uutta, niin ei tarvitse sekaantua muutenkaan mihinkään käytettyyn, kusenpolttamaan paskaan. Näin vapaasti Kriceä lainaten.

Tästä kommentista tulee mieleen ne tyypit, jotka lainaavat toiselta pari kymppiä tai ostavat muutaman kympin tuotteen velaksi. Sitten kun maksua ei kuulu kuukauteen ja menee kysymään, että mites se velka, niin alkaa kauhea ulina, että miten sun elämäsi voi olla parista kympistä kiinni ja en minä ainakaan kehtaisi paria kymppiä toiselta tivata.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tympee Huttunen
23.08.2021 15:36:22
Silloin on hyvä diili, kun ostaja ja myyjä ovat molemmat tyytyväisiä. Pieni tinkaus on ihan sopivaa, jos se tuohon ylläolevaan sopii. Monen monta kertaa olen tingannut toimituskulut hintaan ja myyjänä hyväksynyt niiden tinkaamisen.
Antti1
23.08.2021 15:58:13
Tympee Huttunen: Silloin on hyvä diili, kun ostaja ja myyjä ovat molemmat tyytyväisiä. Pieni tinkaus on ihan sopivaa, jos se tuohon ylläolevaan sopii. Monen monta kertaa olen tingannut toimituskulut hintaan ja myyjänä hyväksynyt niiden tinkaamisen.

Mulla vähän sama. Jokainen kauppa omanlaisensa ainakin mulla. Epämieluisista saa ja kannattaa kieltäytyä, myös se ostaja.
horseface
23.08.2021 16:08:06
Itse saatan hyvinkin kysyä, onko hinnassa yhtään neuvotteluvaraa tai syntyykö kaupat esim. 150 euron pedaalista 130 eurolla. Joskus onnistuu, joskus ei. Tämä edellyttää tietysti sitä, että hinta ei jo valmiiksi ole vedetty kipurajalle, jolloin tinkausyritys olisi lähinnä epäkohteliasta. Sen sijaan en koskaan ala enää tingata paikan päällä kaupantekotilanteessa, jos sinne asti on päästy. Siitä on nimittäin ihan liikaa omakohtaista kokemusta; neuvottelut on neuvoteltu mutta paikan päällä rahaa löytyykin se pari sataa vähemmän kuin selvästi sovittiin etukäteen.
Huutamalla ne asiat selviää.
novo
23.08.2021 16:25:15
Itehän olen yleensä jättänyt tinkivaran, monesti myös sen kertonut ilmoituksessa.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
empires
23.08.2021 18:14:44
Se että välillä ilmoituksessa on hinta ja perässä lukee"tinkivaraa" vähän. Miksei siihen voi samantien laittaa oikeaa myyntihintaa. Tietenkin ostajaa lämmittää kun myyjä laittaa hintaan +50€ ja antaa saman verran alennusta tinkimisen jälkeen.
Lights are on but nobody is home..
lashii
24.08.2021 08:54:08
Ei kai siinä oikeaa tai väärää ole. Erilaisia tapoja käydä kauppaa. Jos ei ole tietoa kuinka myytävä tuote liikkuu, niin hieman joustavalla hinnalla se sitten selivää viimeistään. Jos sattuu olemaan yllättävän haluttu tuote ja joku sen ehdotomasti haluaa, niin menee vähän korkeammalla pyyntihinnalla. Jos taas niitä erityisen kiinnostuneita ei satu juuri sillä hetkellä olemaan, niin todennäköisesti pienellä alennuksella menee jollekin, joka haluaa ostaa, muttei ole ihan niin välttämätön hankinta tai sattuu ostajalla olemaan rahasta tiukkaa muuten.
wah_wah
24.08.2021 13:11:33
Yksi varma merkki turvonneesta hintapyynnöstä on jokin variaatio lauseesta "näitähän menee maailmalla aika kovaankin hintaan" ja linkki reverbiin. Jos myy hyvää tavaraa normaaliin hintaan, niin ei kai sitä tarvitse lähteä perustelemaan. Asiasta kiinnostuneet osaavat nykyisin varmasti itse etsiä hintareferenssit ja miettiä mikä summa on itselle kipukynnys. Tuosta lauseesta ja linkkailusta tulee olo, että yritetään tavalla tai toisella perustella miksi romua myydään ylihintaan.
Jaketsu
24.08.2021 13:26:39 (muokattu 24.08.2021 13:27:13)
Tinkiminen on ihan fine, hyvällä maulla toteutettuna. Itsekin monesti olen asiallisiin yhteydenottoihin tarjonnut postit suoraan kaupan päälle ja kotoa jonkun isomman vehkeen noutajalle pienen tinkimisvaran sallinut jo helppouden vuoksi. Ja myös toisinpäin: vahvarin haku 500km edestakaisen matkan päästä on monesti tuonut meikäläisellekin ns. bensaraha -marginaalin varsinkin jos puhutaan isommista rahoista.

Paras esimerkki omalta kohdalta tinkimisestä joka ei ole ok, on yhden halvan humpparin kauppaaminen muuan jonnelle. Kärräsin mikin vielä autolla keskustaan ystävällisesti ja vastapuoli alkaa tinkaamaan 15e pyyntiä kymppiin kasvotusten. Ei näin.
iec
24.08.2021 14:56:26

Jaketsu: Tinkiminen on ihan fine, hyvällä maulla toteutettuna. Itsekin monesti olen asiallisiin yhteydenottoihin tarjonnut postit suoraan kaupan päälle ja kotoa jonkun isomman vehkeen noutajalle pienen tinkimisvaran sallinut jo helppouden vuoksi. Ja myös toisinpäin: vahvarin haku 500km edestakaisen matkan päästä on monesti tuonut meikäläisellekin ns. bensaraha -marginaalin varsinkin jos puhutaan isommista rahoista.

Paras esimerkki omalta kohdalta tinkimisestä joka ei ole ok, on yhden halvan humpparin kauppaaminen muuan jonnelle. Kärräsin mikin vielä autolla keskustaan ystävällisesti ja vastapuoli alkaa tinkaamaan 15e pyyntiä kymppiin kasvotusten. Ei näin.

Aina soittaa hälytyskelloja hieman, jos ostaja pyytää että voisitko tuoda myytävän kamppeen. No eipä siinä. Tein viime vuonna oikein hyvä kaupan erään espanjankielisen tyypin kanssa, joka lähestyi tori.fi kautta. Asui 15km päässä ja vein akustisen kitaran hänelle samalla kun kävin marketissa ruokaostoksilla. Oikein fiksu ja asiallinen tyyppi ja mulla ei tullut käytännössä ylimääräisiä kustannuksia kun oli muutenkin tarkoitus käydä juuri siellä markettialueella kaupassa. Tyyppiä vähän nauratti kun sanoin että aluksi luulin että sieltä jostain ulkomailta tyyppi ottaa yhteyttä ja seuraavaksi pyytää lähettämään kitaran jonnekin Kolumbiaan kunhan ensin maksaa jonkin Westernbankunionfreaking-pee-eye -rahansiirron kautta :D
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Shredator
25.08.2021 12:37:18

1987x 1300 €? Oiskohan puolet liikaa :D
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1673633
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Jannipaali
26.08.2021 14:05:48
Taas turvottaa ainakin parilla sadalla: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1674116
"Normaalisti mäyrän ääni on tuhiseva, röhkivä, muriseva ja ähkivä."
Shredator
26.08.2021 14:11:28

Jannipaali: Taas turvottaa ainakin parilla sadalla: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1674116

Kas, taitaa olla yksi ex-kitaroistani. Kovasti on kyllä samanlainen ainakin lommoja myöten.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)