![]() 01.10.2019 15:17:59 | |
---|---|
BulletFace: Sen vinkin vain annan, että ei kananta vaipua epätoivoon, jos lootasta ei heti saakaan hunajaa pihalle. Siinä hetki menee opettelussa. Itse en löytänyt niistä valmiista preseteistä oikeastaan kunnon soundeja ollenkaan joten piti opetella tekemään itse. Kannattaa myös samantien unohtaa ne mukana tuleva stock cabit, ovat melko hirveitä. Netistä saa ladattua laadukkaitia ja ilmaisia IR mallinnoksia kyllä aika hyvin. Kannattaa myös tsekata tämä https://ml-sound-lab.com/ Samaa mieltä tuosta maltista. Mulla on ollu helixi jo muutaman vuoden ja nyt on Stompin kanssa mennyt jo kotvanen aikaa totuttautumisessa... Omaan makuun nuo stock-kaapit ovat toimivia... tai ei missään nimessä hirveitä. Suu Tuolla oli muinoin pari gigaa IR-fiiluja. https://drive.google.com/file/d/0B7MJkH3xeFGsWWNxU1RGN25kZUU/view Toki suosittelen ostamaan esmes noista Mikon IR:stä pari hyvää ja rakentamaan omat soundit niiden päälle... noiden IR-filujen kanssa se aika menee kuin siivillä surffatessa. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 01.10.2019 15:22:12 (muokattu 01.10.2019 15:25:01) | |
PekkaM: Tuli mieleen, kun olen täysin pihalla studiotyöskentelystä niin onko rauta-Helixillä mitään roolia pienimuotoisessa VST-työskentelyssä? Voiko sen kautta soittaa pelkän cleanin signaalin raidalle ja käyttää sitä jälkikäteen soundin viilailuun kuten plugineita? Tietty moderni PC mallintaa vaikka kaikille raidoille lennosta kaapit, vahvistimet ja efektit jos käyttää plugareita mutta voiko Helixillä edes periaatteessa "masteroida" raitoja tuolla tavalla? Voi tallentaa myös pelkän DI-signaalin, ja myöhemmin re-ampata Helixillä eri soundilla. Sitten on tietysti lisäksi Line6:lta Helix Native, eli samat mallinnukset VST-plugarina. Tämän saa vieläpä aika edullisesti Helix-laitteen omistajana. Itse maksoin 80 euroa. Tuo Native on siis mm. siitä kätevä että itse laitetta ei tarvitse kytkeä kiinni aina kun haluaa jotain nauhoitella. Metal meets the bone! | |
![]() 01.10.2019 15:40:02 | |
JohnJ: Voi tallentaa myös pelkän DI-signaalin, ja myöhemmin re-ampata Helixillä eri soundilla. Sitten on tietysti lisäksi Line6:lta Helix Native, eli samat mallinnukset VST-plugarina. Tämän saa vieläpä aika edullisesti Helix-laitteen omistajana. Itse maksoin 80 euroa. Tuo Native on siis mm. siitä kätevä että itse laitetta ei tarvitse kytkeä kiinni aina kun haluaa jotain nauhoitella. Nativen tiesinkin mutta hinta vaikutti turhan kovalta askarteluihini joten tuollainen pakettideali kuulostaa hienolta. | |
![]() 03.10.2019 09:57:34 | |
PekkaM: Siis kaappimallinnukset? Onko tässä siis mahdollisuus tehdä laitteeseen itse malleja? Vai meinaatko vaan kaappien säätöjä? Mihin olen käteni työntänyt... :D Aika huvittavalta kuulostaa tuo, että patcheista pyydetään rahaa jos nyt oikein ymmärsin. Tuli mieleen, kun olen täysin pihalla studiotyöskentelystä niin onko rauta-Helixillä mitään roolia pienimuotoisessa VST-työskentelyssä? Voiko sen kautta soittaa pelkän cleanin signaalin raidalle ja käyttää sitä jälkikäteen soundin viilailuun kuten plugineita? Tietty moderni PC mallintaa vaikka kaikille raidoille lennosta kaapit, vahvistimet ja efektit jos käyttää plugareita mutta voiko Helixillä edes periaatteessa "masteroida" raitoja tuolla tavalla? Noh, mielipiteensä kullakin, mutta omaan korvaan nuo ilmaisetkin IR:t kuulostaa noin 100% paremmilta kuin laitteen mukana tulevat. Ja voit toki itsekin tehdä omasta kaapistasi mallinnoksen. Sen oikein ja hyvin tekeminen ei vain ole ihan helppoa. Helixiä voit käyttää ihan niin kuin käyttäisit tavallistakin audio interfacea. Get the best and fuck the rest. | |
![]() 03.10.2019 10:00:09 | |
Tami: Samaa mieltä tuosta maltista. Mulla on ollu helixi jo muutaman vuoden ja nyt on Stompin kanssa mennyt jo kotvanen aikaa totuttautumisessa... Omaan makuun nuo stock-kaapit ovat toimivia... tai ei missään nimessä hirveitä. Suu Tuolla oli muinoin pari gigaa IR-fiiluja. https://drive.google.com/file/d/0B7MJkH3xeFGsWWNxU1RGN25kZUU/view Toki suosittelen ostamaan esmes noista Mikon IR:stä pari hyvää ja rakentamaan omat soundit niiden päälle... noiden IR-filujen kanssa se aika menee kuin siivillä surffatessa. Makuasioitahan nämä. Ei ne nyt stock cabit nyt ehkä hirveitä ole, mutta melkein kaikki ilmaisetkin IR:t ovat olleet parempi kuin helixin mukana tulleet. Mutta se on kyllä ihan totta, että IR suo on ihan loputon. Sen takia noita Mikon IR:iä suosittelienkin. Ja jos haluaa viedä homman vielä pidemmän niin ottaa MIKON:n käyttöön. Get the best and fuck the rest. | |
![]() 03.10.2019 11:55:33 | |
BulletFace: Noh, mielipiteensä kullakin, mutta omaan korvaan nuo ilmaisetkin IR:t kuulostaa noin 100% paremmilta kuin laitteen mukana tulevat. Osaatko eritellä, että mikä noissa IR:ssä kuulostaa paremmalta? | |
![]() 03.10.2019 11:59:42 | |
Katselin tuossa yhtä tuubivideota, jossa laitettiin clean- ja särövahvistin peräkkäin samaan patchiin. Samalla napilla sitten noita kytkettiin ristiin päälle ja pois. Itselleni ei ollut tullut mieleenkään, että "kanavaa" voi vaihtaa noinkin. | |
![]() 03.10.2019 12:01:22 | |
Tuli eilen illalla kotiutettua helix ja kyllähän tuo täytti positiivisesti odotukset. Ei kauan tarvinnut ruuvailla että kelpo saundia sai irti. Laitteen omat impulssit eivät ole parhaasta päästä, mutta onneksi on tallessa joskus muinoin Ownhammerilta hankittuja impulsseja. Käyttöliittymä on naurettavan helppo esim. Kemperiin verrattuna ja työpöytäeditori on mahtava lisä kotisoittajalle. Vähän harmittaa että näinkin helpolla jäi putkivehkeet kakkoseksi kun noita romppeita tuli vuosien mittaan haalittua ja värkkäiltyä. Noh, ehkäpä näissä kamppeissa on tulevaisuus. | |
![]() 03.10.2019 18:09:11 | |
Mikko1978: Katselin tuossa yhtä tuubivideota, jossa laitettiin clean- ja särövahvistin peräkkäin samaan patchiin. Samalla napilla sitten noita kytkettiin ristiin päälle ja pois. Itselleni ei ollut tullut mieleenkään, että "kanavaa" voi vaihtaa noinkin. Joo tai samalla napilla muuttelee särön määrää jne jne.. Ja sitten snapshoteillahan onnistuu vaiks mikä. Stompin myötä noita sovelluksia tuleekin tehtyä esmes itsellä yleensä reverb ja delay vaihtuvat keskenään samalla näpykällä... tai exp-polkimella portaattomasti lisää säröä ja samalla delayn määrää => portaattomasti cleanista leadiin... Isommissa helixeissähän voi sitten muistin ja blokkien rajoissa laitella samaan patchiin vaiks eri kaapin joka soudille tms tms.. Hirveää ruuvausta :-) En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 03.10.2019 20:49:19 | |
BulletFace: Noh, mielipiteensä kullakin, mutta omaan korvaan nuo ilmaisetkin IR:t kuulostaa noin 100% paremmilta kuin laitteen mukana tulevat. Ja voit toki itsekin tehdä omasta kaapistasi mallinnoksen. Sen oikein ja hyvin tekeminen ei vain ole ihan helppoa. Siis toihan meinannee käytännössä koodaamista, ei mitään verrattaen yksinkertaista Line6:n työkalulla kaapin ominaisuuksien syöttämistä? Unohdinkin jo, että saihan jo Pod XT Liveen ladattua uusia malleja mutta luulin kyllä että niiden tarjoaminen oli kokonaan Line6:n käsissä. Nämä ei ilmeisesti siis rajoitu pelkkiin kaappeihin tai vahvistimiin vaan periaatteessa kuka vaan voi tehdä mitä vaan efektejä mieleen sattuu, joiden laatu on sitten ihan tekijän DSP-osaamisesta ja laitteen maksimikapasiteetista kiinni? | |
![]() 04.10.2019 11:56:07 | |
Mikko1978: Osaatko eritellä, että mikä noissa IR:ssä kuulostaa paremmalta? Tämä kiinnostaisi muakin. Ja väärinkäsitysten välttämiseksi totean, että kyseessä on pelkästään uteliaisuus, eikä missään nimessä kritiikki/vastaväite niille, jotka eivät löydä haluamaansa helixin IR:sta. Itse en ole osannut kaivata helixin omien kaappien tilalle muuta, mut jos se ruoho on sittenkin vihreämpää aidan toisella puolella... Olisko kellään muuten ajatusta, et miten saisin helixin avulla sähkökitaran kuulostamaan akustiselta? Miten tätä kannattais lähestyä? Lieneekö jo olemassa jonkun tekemä valmis preset tätä varten? Toni Hengissä hoidosta huolimatta! | |
![]() 04.10.2019 19:33:20 | |
Jossain youtube videossa tuli tällainen vastaan ja se oli muistaakseni tehty jollain IR:llä. Jousipolvi: Tämä kiinnostaisi muakin. Ja väärinkäsitysten välttämiseksi totean, että kyseessä on pelkästään uteliaisuus, eikä missään nimessä kritiikki/vastaväite niille, jotka eivät löydä haluamaansa helixin IR:sta. Itse en ole osannut kaivata helixin omien kaappien tilalle muuta, mut jos se ruoho on sittenkin vihreämpää aidan toisella puolella... Olisko kellään muuten ajatusta, et miten saisin helixin avulla sähkökitaran kuulostamaan akustiselta? Miten tätä kannattais lähestyä? Lieneekö jo olemassa jonkun tekemä valmis preset tätä varten? Toni | |
![]() 04.10.2019 23:59:45 (muokattu 05.10.2019 00:00:57) | |
Jousipolvi: .....Tämä kiinnostaisi muakin. ..... Olisko kellään muuten ajatusta, et miten saisin helixin avulla sähkökitaran kuulostamaan akustiselta? Miten tätä kannattais lähestyä? Lieneekö jo olemassa jonkun tekemä valmis preset tätä varten? Toni Tuohon IR-kysymykseen selviää vastaus vain kokeilemalla. Joko investeeraamalla esmes noihin ML-filuihin, tai koettamalla löytää noista miljoonista ilmasista, tai vaikka tuossa aiemmin linkkaamastani osoitteesta. Mä lähestyn asiaa sillai, että sikäli lopputulos miellyttää korvaa, on tekotapa vapaa. Tosin kirotusti Mr Vainotun rautalankasoundi pari sivua aiemmin ohjasi mut tekemään kaikki käyttissoundit IR-pohjaisiksi. Mulla on niissä se ML:n ilmaisena netistä löytyvä "maalimanparasir". Samaan soundiin mä pääsen kyllä stock-kaapeillakin, mutta mutta tulipahan tehtyä. Sivistyksen vuoksi itsekin pitäisi ostella tuommoisia uusimpia ML-juttuja, koska ne ovat nyt "hoteinta" tuolla palstoilla...ja hyvä niin Suomi kartalle :-) Noista akkariasioista: luulempa, että se akustinen IR on avain onneen noissa asioissa. Glennillä on valmiinakin pari, ja toki samaa vois koittaa ruuvailla ilmaisten akkari-IR:en pohjalta... https://www.youtube.com/watch?v=O225Glg4I-4 https://www.youtube.com/watch?v=n6C3n6bmAfU En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 05.10.2019 07:40:23 | |
Jousipolvi: Olisko kellään muuten ajatusta, et miten saisin helixin avulla sähkökitaran kuulostamaan akustiselta? Miten tätä kannattais lähestyä? Lieneekö jo olemassa jonkun tekemä valmis preset tätä varten? Acoustic Simulator efektinä ei ilmeisesti kantanut? Muistelin, että mulla oli joskus keltainen Bossin pedaali, jolla sai jonkun hätätilassa sinne päin kuulostavan aikaiseksi. Mutta eipä kyllä ole Line6:n kamoissa mitään vastaavaa näkynyt. | |
![]() 05.10.2019 07:58:05 (muokattu 05.10.2019 07:59:06) | |
Tänään voisikin pitää Stompin ruuvauspäivän. Eilen editorisofta kaatuili huolella ja pari kertaa jouduin käynnistämään Stompin uudelleen äänen kadottua. Soundit ovat ihan allright Genelec 8030:sta, mutta sitten AKG 271 Mk II kuulokkeilla kuunnellessa kauheata sirkkeliä. Olisiko IR suosituksia hard rock soundeihin? Acdc, Slash ja Van Halen soundit koitan ruuvata ilmoille. Placater Dirty- mallinnoksella tunnun pääsevän lähimmäksi. Let there be rock | |
![]() 05.10.2019 08:55:36 | |
Boozer: Tänään voisikin pitää Stompin ruuvauspäivän. Eilen editorisofta kaatuili huolella ja pari kertaa jouduin käynnistämään Stompin uudelleen äänen kadottua. Soundit ovat ihan allright Genelec 8030:sta, mutta sitten AKG 271 Mk II kuulokkeilla kuunnellessa kauheata sirkkeliä. Auttakaas mua hahmottamaan tää kuvio. Minkä läpi hyvältä soundaamaan se kitara oikeastaan pitäisi saada? Kuulokkeet tai musiikin kuunteluun tarkoitetut stereokaiuttimet masteroidessa? PA tai kaappi livenä? En ymmärrä studiohommista juuri mitään mutta ei kai monitorit ole koskaan se, mikä läpi se lopullinen soundi asetetaan kohdilleen koska niillä kukaan ei sitä lopulta kuuntele. | |
![]() 05.10.2019 09:26:22 | |
PekkaM: Auttakaas mua hahmottamaan tää kuvio. Minkä läpi hyvältä soundaamaan se kitara oikeastaan pitäisi saada? Kuulokkeet tai musiikin kuunteluun tarkoitetut stereokaiuttimet masteroidessa? PA tai kaappi livenä? En ymmärrä studiohommista juuri mitään mutta ei kai monitorit ole koskaan se, mikä läpi se lopullinen soundi asetetaan kohdilleen koska niillä kukaan ei sitä lopulta kuuntele. Tarpeen mukaan luulisin. Kuulostaahan se kokonainen cd-levy ( tai siis musiikki cd:llä) melkolailla erilaiselle korvanapeista, monitoreista, tieskarikajareista, PA:sta tai autostereoista...ja kuunteluvälineen hinta/laatukin tuo esiin eri juttuja äänitteestä. Samoin kitarasoundikin on mun mielestä hiukan erilainen riippuen musasta ja muista soittajista jne jne... Yhden kitaran bändissä hiukan erilainen kuin kolmen kitaran bändissä. Itse olen päätynyt tekemään soundit semmosiksi, että ne toimii keikalla omissa bändikuvioissa. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 05.10.2019 09:58:02 (muokattu 05.10.2019 09:58:17) | |
Olen kyllä itsekin tuon kuulokkeilla soittelun melkeinpä unohtanut ja jos hiljaisuuden laskeuduttua tekee mieli treenailla niin rämpytän sitten ilman sähköjä vaan. Joskus omistin jotkut halvat studiokuulokkeet, joilla soundi oli sinne päin mutta nykyisillä vastameluihmeillä tosiaan pitäisi säätää ne presetit kokonaan uudelle mallille, jotta äänestä jotenkin nauttia voisi. | |
![]() 05.10.2019 10:33:19 | |
PekkaM: Olen kyllä itsekin tuon kuulokkeilla soittelun melkeinpä unohtanut ja jos hiljaisuuden laskeuduttua tekee mieli treenailla niin rämpytän sitten ilman sähköjä vaan... Juu sama täällä ja tuon lisäksi itsellä tököttää halpisakkari olkkarissa joten sillä tulee töllöä katellessa rämpyteltyä. Mutta tuo ilman sähköjä soittelu on silleen jännää puuhaa kun se sweeppi kuulostaakin hirveälle ilman särövuorta => tulee soiteltua eri juttuja ja huomattua kaikki epäpuhtaudet sieltä söhellyksen seasta. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
![]() 05.10.2019 11:55:36 (muokattu 05.10.2019 11:56:01) | |
Mikko1978: Osaatko eritellä, että mikä noissa IR:ssä kuulostaa paremmalta? Voisi ehkä sanoa mieluummin erilaiselta, toki raskaan musan soittajilla voi olla eri kriteerit hyvään soundiin. Oma soundipaletti on humpasta hissimusan kautta sellaseen vanhan liiton laulavaan säröleadiin joka vaatii delayta ja reverbia. Mulla on Ownhammerin IR-kirjasto joka on aivan hiton laaja, en ole kerennyt kaikkia edes testaamaan, yhden reilun sadan kpl:een satsin olen ladannut Helixiin, alkuun oli aika työlästä testata ja löytää eri soundeille parhaat yhdistelmät, vaihtoehtoja on vaan liikaa. Nyt on ne tietyt vahvarit löytyneet eri käyttötarkoituksiin ja IReistakin käytän vain muutamaa. Tähän saattaa tulla muutos kun PowerCab 212 tulee taloon, sitten alkaa säätö... Soittelin aiemmin stock-kaapeilla, suurin ero on ehkä siinä että niiden kanssa saa säätää enemmän ja esim mikin valinta on ehkä se isoin asia minkä kuulee heti. Ite käytän ribboneita, niillä pääsee lähimmäksi Ownhammerin maailmaa. Ihan sama juttu esim Logicin maliinnuksilla, ribbon sielläkin tuntuu mun korvaan parhaalta. Tuubissa on varmasti videoita missä stock-kaapeista on saatu hyvää soundia ja aika moni on jopa palannut niihin koska tuo IR-osasto on tosiaankin loputon suo. IR=lähes plug&play, stock=enemmän säätöä, noin pähkinänkuoressa. Myöskin se onko kitara passiiivi, aktiivi, humppari, sinkku, puoliakkari tai kuten mun 1. kitara thinline tele. Kitaran valinta vaikuttaa lopputulokseen VAIKKA sanotaan että ihan sama millä vetää, kaikki kuulostaa samalta mallintavien kanssa. Esim laulavaan säröön valitsen usein Yamaha SG:n koska sen sustainin voittanutta ei mun kitaroista löydy, cleanosastoihin kuten jazz/hissimusa valikoituu helposti Ibanezin 335 versio, GAS thinline tele on varsinainen all around soitin, keikkakäytössä monipuolisin varsinkin nyt kun siihen laitettiin FreeWay kytkin eli soundipaletti on aika laaja, sillä vetää kyllä helposti nuo kaikki lajit myös himassa ja sillä tulee Helixin sounditkin pääosin väsättyä. Mutta joo, IRrit ovat jotenkin "isompia" ja tosiaan lähes suoraan käyttökelpoisia, kunhan löytää sen itseään meillyttävän, joten varsin varsin todennäkösesti tulen niitä myös jatkossa käyttämään, ainakin himassa. Keikoilla voi tilanne muuttua kun tuohon 212 P-cabbiin pääsee tutustumaan. Sen kanssahan jopa perinteinen mikitys voisi olla paras vaihtoehto eli IRrit ja stockit jäisivät Helixista pois ja käytööön tulisivat P-cabin omat mallinnukset, aika näytää. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)