Aihe: Hei! Ostin taas kitarakamaa.
1 2 3 4 5378 379 380 381 382419 420 421 422 423
Laulava Kylätohtori
17.02.2023 23:04:12
Penasol: Kaikki eivät välttämättä ajattele juuri sillä tavalla kuin sinä. Ihmisillä saattaa olla erilaisia motiiveja toimintansa taustalla.

Kuten mitä msalaman mainitsemien lisäksi? Löytyykö yhtään järkiperustetta?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Penasol
18.02.2023 14:05:50 (muokattu 20.02.2023 07:12:55)

Laulava Kylätohtori: Kuten mitä msalaman mainitsemien lisäksi? Löytyykö yhtään järkiperustetta?

Kyse tässä ei ole varsinaisista perusteista. Lainasin nimimerkin Samiko tekstiä, jossa hän väitti nimimerkki Jusun:n esittämiä perusteita Harley Benton -logon poistamisesta itsepetokseksi: Kyllä teininä itsekin raaputin Squierin logon kitarasta pois, ja syy oli tasan tarkkaan vain se että häpesin. Aika itsensäkusetusta väittää että syy olisi ollut poistaa se että logo olisi ruma tai mainokset pois. ... Miksi pitää valehdella itselleenkin? En siis ottanut kantaa varsinaisiin motiiveihin, vaan siihen, että väitetään toisen valehtelevan, koska omat toimintatavat ovat erilaisia. Pohjimmainen väitteeni oli se, että eri yksilöiden toiminnan taustalla on erilaisia vaikuttimia. Minusta on aika röyhkeää väittää muiden keskustelijoiden valehtelevan itselleen ja muille sillä perusteella, että omat motiivit vastaavaan toimintaan ovat olleet mitä ovat.

Mutta kyllä minä tähän voin vastatakin. Nimimerkki Jusu perusteli muun muassa esteettisillä syillä, ja olen itse aika taipuvainen tähän samaan perusteeseen. Ymmärrän helvetin hyvin, ettei halua katsoa rumia (tai paremmankaan näköisiä) logoja. Itse harvemmin niitä poistan, koska minulle esineen alkuperä ja historia on erittäin olennainen osa sen luonnetta. Ja valmistajan leima on keskeinen osa tätä. Sen sijaan jätän vehkeen ostamatta jos logo on helvetin ruma. Jossain kitarakaapissa voisin kyllä kuvitella logon irrottavani, mutta kitarasta en rapsuttelisi sitä pois. Harvemmin kitaran logo on niin iso ja ruma, että se varsinaisesti rumalta silmääni näyttäisikään. Paitsi jossain ESP:ssä. Niinpä en ostaisi ESP:tä. Kitaroissa lavan logo on vieläpä usein ainoa valmistajan merkki, joten sen poistaminen tuntuisi siksi väärältä.

En oikein ymmärrä, miksei estetiikka voisi olla mahdollinen perustelu jonkin logon poistamiseen. Ainakin minä teen paljon asioita nimenomaan esteettisistä syistä: auton valitsin paljolti juuri ulkonäön perusteella. Ostin luuttukitaran, koska se on kaunis ja kuulostaa kauniilta. Huonekaluni ovat samasta syystä hankittuja ja musiikkiakin kuuntelen estetiikka edellä. Jos samasta kirjasta on saatavilla paremman ja paskemman näköinen painos niin ostan paremman näköisen, vaikka se olisi hiukan kalliimpi. Ja jos kirjahyllyn päälle laitettavat kajarit on muuten kelvon näköiset, mutta niissä on helvetin rumat logot, niin otan ne pois. Iittalan juomalasistakin poistin valmistajan tarran.

Soittovehkeet on siitä erityinen esineiden luokka, että usein niihin syntyy soittajalla tietynlainen suhde. Siitä omasta soittoläjästä voi tulla läheinen esinekokonaisuus. Sitä saatetaan haluta muokata. Vaihtaa kitaraan mikkejä, maalata, laittaa vahvistimeen tarroja, vaihtaa kaula tai runko, joskus jopa ottaa kitarakaapista valmistajan logo pois. Esimerkiksi Tom Morello on poistanut kamoistaan valmistajan merkkejä. Perustelee ilmeisesti sillä, ettei halua mainostaa. Vaikeapa minun on todistaa, että Morellollakaan olisi syynä mikään muu kuin pienitsetuntoisuus ja itsepetos tai häpesin. Tai vaihtoehtoisesti valehdella itselleenkin. Itse en kuitenkaan usko asian olevan näin, vaan lähtökohtaisesti luotan Morellon puhuvan totta omista motiiveistaan.

Viesteistähän tässä pitkälti on kyse, kuten Morellollakin. Mitä kitaran tai kitarakaapin valmistajan logo viestii? Tässä keskustelussa näyttää olevan taustalla oletus, että Harley Bentonin logo viestii köyhyyttä, huonoutta, tyhmyyttä, kaikkee kauheeta tai jotain muuta vastaavaa negatiivista asiaa, eikä sen poistamisessa voi olla muita perusteita kuin tämän häpeän kätkeminen. Aivan varmasti tämä on useilla syynä, ja olenpahan tuohon minäkin joskus penskana syyllistynyt. Mutta viestejäkin voi olla jos jonkinlaisia. Itse olen näissä jutuissa vähän vastarannankiiski ja käytän tietynlaista kämäkamaa suuremmalla ylpeydellä kuin haluttuja merkkejä. Ykköskitaranikin, vanhan Landolan, ostin merkin ja halvan hinnan vuoksi. En pelkästään merkin, sillä en olisi kelpuuttanut paskaa Landolaa. Sen sijaan hyvässä pahamaineisen Fazerin aikakauden Landolassa yhdistyy hienosti kämäimago ja laatusoitin, jollaiseksi se osoittautui. Enkä yhtään piilottele kitaran merkkiä, vaikkei tuossa mallissa sitä lapaan olekaan kirjoitettu. Itse olen kääntänyt tämän vähän niin kuin päin vastoin. Melkein häpeäisin soittaa jollain helvetin ylihintaisella kliseisellä vehkeellä, jos vastaavia tai parempia on saatavilla puoleen hintaan.

Järkiperusteitahan tässä kaipailtiin ja nämä ovat olleet lähinnä tunnetasolla. Minusta tunnesyyt ovat tässä asiassa ihan yhtä valideja ja siksi ne tässä otin esiin. Sen sijaan järkiperusteena voisi ajatella esimerkiksi halu olla viestimättä kalliista kamoista. Moni ammattikuvaaja peittää kalliista kameroistaan logot alueilla, joissa ne saattaisivat lähteä helposti rosvon mukaan. Voisin kuvitella itsekin poistavani kalliin kitaravahvistimen logon samasta syystä jos vehkeiden vartiointi ei olisi aivan sataprosenttista.

. . .

Järkisyistä puheen ollen. Mikä on se järkiperuste sille, että kitarakaapin logo pitäisi jättää paikalleen? Onko Mesa Boogien, Marshallin tai minkä lie kalliimman vehkeen logon jättäminen näkyville mitään muuta kuin pikkumaista itsekorostusta?
En tiiä saatana
Laulava Kylätohtori
18.02.2023 14:26:14
Penasol: Kyse tässä ei ole varsinaisista perusteista. Lainasin nimimerkin Samiko tekstiä, jossa hän väitti nimimerkki XTL:n esittämiä perusteita Harley Benton -logon poistamisesta itsepetokseksi: En siis ottanut kantaa varsinaisiin motiiveihin, vaan siihen, että väitetään toisen valehtelevan, koska omat toimintatavat ovat erilaisia. Pohjimmainen väitteeni oli se, että eri yksilöiden toiminnan taustalla on erilaisia vaikuttimia. Minusta on aika röyhkeää väittää muiden keskustelijoiden valehtelevan itselleen ja muille sillä perusteella, että omat motiivit vastaavaan toimintaan ovat olleet mitä ovat.

Mutta kyllä minä tähän voin vastatakin. Nimimerkki XTL perusteli muun muassa esteettisillä syillä, ja olen itse aika taipuvainen tähän samaan perusteeseen. Ymmärrän helvetin hyvin, ettei halua katsoa rumia (tai paremmankaan näköisiä) logoja. Itse harvemmin niitä poistan, koska minulle esineen alkuperä ja historia on erittäin olennainen osa sen luonnetta. Ja valmistajan leima on keskeinen osa tätä. Sen sijaan jätän vehkeen ostamatta jos logo on helvetin ruma. Jossain kitarakaapissa voisin kyllä kuvitella logon irrottavani, mutta kitarasta en rapsuttelisi sitä pois. Harvemmin kitaran logo on niin iso ja ruma, että se varsinaisesti rumalta silmääni näyttäisikään. Paitsi jossain ESP:ssä. Niinpä en ostaisi ESP:tä. Kitaroissa lavan logo on vieläpä usein ainoa valmistajan merkki, joten sen poistaminen tuntuisi siksi väärältä.

En oikein ymmärrä, miksei estetiikka voisi olla mahdollinen perustelu jonkin logon poistamiseen. Ainakin minä teen paljon asioita nimenomaan esteettisistä syistä: auton valitsin paljolti juuri ulkonäön perusteella. Ostin luuttukitaran, koska se on kaunis ja kuulostaa kauniilta. Huonekaluni ovat samasta syystä hankittuja ja musiikkiakin kuuntelen estetiikka edellä. Jos samasta kirjasta on saatavilla paremman ja paskemman näköinen painos niin ostan paremman näköisen, vaikka se olisi hiukan kalliimpi. Ja jos kirjahyllyn päälle laitettavat kajarit on muuten kelvon näköiset, mutta niissä on helvetin rumat logot, niin otan ne pois. Iittalan juomalasistakin poistin valmistajan tarran.

Soittovehkeet on siitä erityinen esineiden luokka, että usein niihin syntyy soittajalla tietynlainen suhde. Siitä omasta soittoläjästä voi tulla läheinen esinekokonaisuus. Sitä saatetaan haluta muokata. Vaihtaa kitaraan mikkejä, maalata, laittaa vahvistimeen tarroja, vaihtaa kaula tai runko, joskus jopa ottaa kitarakaapista valmistajan logo pois. Esimerkiksi Tom Morello on poistanut kamoistaan valmistajan merkkejä. Perustelee ilmeisesti sillä, ettei halua mainostaa. Vaikeapa minun on todistaa, että Morellollakaan olisi syynä mikään muu kuin tai . Tai vaihtoehtoisesti . Itse en kuitenkaan usko asian olevan näin, vaan lähtökohtaisesti luotan Morellon puhuvan totta omista motiiveistaan.

Viesteistähän tässä pitkälti on kyse, kuten Morellollakin. Mitä kitaran tai kitarakaapin valmistajan logo viestii? Tässä keskustelussa näyttää olevan taustalla oletus, että Harley Bentonin logo viestii köyhyyttä, huonoutta, tyhmyyttä, kaikkee kauheeta tai jotain muuta vastaavaa negatiivista asiaa, eikä sen poistamisessa voi olla muita perusteita kuin tämän häpeän kätkeminen. Aivan varmasti tämä on useilla syynä, ja olenpahan tuohon minäkin joskus penskana syyllistynyt. Mutta viestejäkin voi olla jos jonkinlaisia. Itse olen näissä jutuissa vähän vastarannankiiski ja käytän tietynlaista kämäkamaa suuremmalla ylpeydellä kuin haluttuja merkkejä. Ykköskitaranikin, vanhan Landolan, ostin merkin ja halvan hinnan vuoksi. En pelkästään merkin, sillä en olisi kelpuuttanut paskaa Landolaa. Sen sijaan hyvässä pahamaineisen Fazerin aikakauden Landolassa yhdistyy hienosti kämäimago ja laatusoitin, jollaiseksi se osoittautui. Enkä yhtään piilottele kitaran merkkiä, vaikkei tuossa mallissa sitä lapaan olekaan kirjoitettu. Itse olen kääntänyt tämän vähän niin kuin päin vastoin. Melkein häpeäisin soittaa jollain helvetin ylihintaisella kliseisellä vehkeellä, jos vastaavia tai parempia on saatavilla puoleen hintaan.

Järkiperusteitahan tässä kaipailtiin ja nämä ovat olleet lähinnä tunnetasolla. Minusta tunnesyyt ovat tässä asiassa ihan yhtä valideja ja siksi ne tässä otin esiin. Sen sijaan järkiperusteena voisi ajatella esimerkiksi halu olla viestimättä kalliista kamoista. Moni ammattikuvaaja peittää kalliista kameroistaan logot alueilla, joissa ne saattaisivat lähteä helposti rosvon mukaan. Voisin kuvitella itsekin poistavani kalliin kitaravahvistimen logon samasta syystä jos vehkeiden vartiointi ei olisi aivan sataprosenttista.

. . .

Järkisyistä puheen ollen. Mikä on se järkiperuste sille, että kitarakaapin logo pitäisi jättää paikalleen? Onko Mesa Boogien, Marshallin tai minkä lie kalliimman vehkeen logon jättäminen näkyville mitään muuta kuin pikkumaista itsekorostusta?

Joo, en ole mistään varsinaisesti eri mieltä. Ja minusta se, että logot ovat paikoillaan, on eräänlainen perusoletus ja lähinnä sen muutos vaatii aina sille motiivin.

Lähinnä näiden "ikävien" motiivien puolesta puhuu se, että se irrotettu logo on aina jonkun halpiksen ja sitten siihen tilalle liimaillaan jotain arvomerkin logoa. Kyllä minä sanon suoraan, että jos sitä perustelee jollain estetiikalla tai vastaavalla niin puhuu täyttä paskaa. Jos haluaa jostain kalliimmasta poistaa logoa, niin eipä siinä, siinä kohtaa se esteettisyys on uskottavaa, mutta kyllähän nuo vehkeet yleensä tunnista ilman logoakin.

Itse tosiaan puhuin lähinnä näistä halpis pois tai varsinkin halpis pois ja kallis logo tilalle -keisseistä. Kyllä se minusta on aika selvää, mikä näiden taustalla on eikä se kauhean kaukana ole täällä esitetyistä vaihtoehdoista. Toki aina jossain voi olla joku jonka motiivit ovat toisenlaiset.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Penasol
18.02.2023 14:33:45 (muokattu 18.02.2023 14:36:52)

Laulava Kylätohtori: Kyllä minä sanon suoraan, että jos sitä perustelee jollain estetiikalla tai vastaavalla niin puhuu täyttä paskaa.

Ok. Useimmiten varmasti onkin kyse halavan paskan häpeän piilottamisesta, mutta minusta aika rajallinen näkökanta ihmisiin, jos ei pysty muuta vaihtoehtoa näkemään.
En tiiä saatana
mike tapping
18.02.2023 15:22:50
Takaisin aiheeseen. Mun "spaghettiwestern-projekti" tuntui tarvitsevan jonkinlaista offset-kitaraa, ja kun nuuka ja pihi saituri olen niin en ostanut Fender Jazzmasteria/Jaquaria vaan Eko Camaron. :D

https://muusikoiden.net/dyn/users/177165.jpg

Juu se on halpisruoska. Mutta kuten halpisruoskat nykyisin, tuokin on hintaansa nähden oikein soittokelpoinen keppi ja mikä parasta siinä tuntuisi olevan sopivan "ilkeä" soundi tähän tarkoitukseen. :) Bling bling ulkonäkö on vaan plussaa.
PIM
18.02.2023 15:47:16 (muokattu 18.02.2023 15:49:31)
Mitvit? Helmikuu jo pitkällä ja vasta eilen ostin vuoden ekan kitaran. Nyt jänskättää, että minkalaiseksi ritsaksi tää tori.fistä satkulla kotiuttamani Subzero thinline tele P90:llä osoittautuu, kunhan se ensi löytää uuteen kotiinsa Matkahuollon hellassä hoivassa.

Ainakin tän videon perusteella vaikuttaisi ihan soivalta peliltä.
https://www.youtube.com/watch?v=Ts47iY5h_JQ
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
samiko
18.02.2023 16:57:24 (muokattu 18.02.2023 17:06:10)
Penasol:

Soittovehkeet on siitä erityinen esineiden luokka, että usein niihin syntyy soittajalla tietynlainen suhde. Siitä omasta soittoläjästä voi tulla läheinen esinekokonaisuus. Sitä saatetaan haluta muokata. Vaihtaa kitaraan mikkejä, maalata, laittaa vahvistimeen tarroja, vaihtaa kaula tai runko, joskus jopa ottaa kitarakaapista valmistajan logo pois. Esimerkiksi Tom Morello on poistanut kamoistaan valmistajan merkkejä. Perustelee ilmeisesti sillä, ettei halua mainostaa. Vaikeapa minun on todistaa, että Morellollakaan olisi syynä mikään muu kuin tai . Tai vaihtoehtoisesti . Itse en kuitenkaan usko asian olevan näin, vaan lähtökohtaisesti luotan Morellon puhuvan totta omista motiiveistaan.

. . .

Arvasin että joku vetäisee vielä Morellot tai sponsoripiilotukset tähän. Mäkin repäisen CS Fenderistä teipit pois ettei lähde rosvon matkaan... hei nyt ihan oikeesti.

Pysyn edelleen kanssani, jos se HB:n logo sattuu "tipahtamaan" soitinkamasta, se on vain ja ainoastaan häpeän takia. Ja se ei muuta asiaa yhtään mihinkään - on vain besserwisseröintiä- jos joku miljoonasta tekee sen jostain muusta syystä.

EDIT: Niin ja olla vastarannankiski ja raaputtaa siksi tunnettu (eli siis halpis) logo pois, on ihan yhtälailla pettämistä. Silloinhan käytetään sitä yleistä eikä lumihiutalemerkkiä.
Penasol
18.02.2023 17:53:16

samiko: Arvasin että joku vetäisee vielä Morellot tai sponsoripiilotukset tähän. Mäkin repäisen CS Fenderistä teipit pois ettei lähde rosvon matkaan... hei nyt ihan oikeesti.

Pysyn edelleen kanssani, jos se HB:n logo sattuu "tipahtamaan" soitinkamasta, se on vain ja ainoastaan häpeän takia. Ja se ei muuta asiaa yhtään mihinkään - on vain besserwisseröintiä- jos joku miljoonasta tekee sen jostain muusta syystä.

EDIT: Niin ja olla vastarannankiski ja raaputtaa siksi tunnettu (eli siis halpis) logo pois, on ihan yhtälailla pettämistä. Silloinhan käytetään sitä yleistä eikä lumihiutalemerkkiä.

Joo, toki asiat voi tulkita aina negatiivisimmalla tavalla, mutta itse en ole vielä ihan valmis siihen.

Eiköhän jatketa eteenpäin, tää taitaa jo olla kaluttu.
En tiiä saatana
Lifelover
18.02.2023 18:39:48
samiko: Arvasin että joku vetäisee vielä Morellot tai sponsoripiilotukset tähän. Mäkin repäisen CS Fenderistä teipit pois ettei lähde rosvon matkaan... hei nyt ihan oikeesti.

Onko tehdasrelikoidun CS Straton ostaminen sekin itsepetosta? Keski-ikäiset valkoihoiset toimitusjohtajathan niitä taitaa ostella. Tuleeko heistä autenttisia blyys_miehiä kun maksavat ekstraa valmiiksi paskotusta soittimesta?
No love for killer babies
samiko
18.02.2023 19:12:31
Lifelover: Onko tehdasrelikoidun CS Straton ostaminen sekin itsepetosta? Keski-ikäiset valkoihoiset toimitusjohtajathan niitä taitaa ostella. Tuleeko heistä autenttisia blyys_miehiä kun maksavat ekstraa valmiiksi paskotusta soittimesta?

Whatabout toimitusjohtaja.
Kuha
18.02.2023 19:13:44

Lifelover: Onko tehdasrelikoidun CS Straton ostaminen sekin itsepetosta? Keski-ikäiset valkoihoiset toimitusjohtajathan niitä taitaa ostella. Tuleeko heistä autenttisia blyys_miehiä kun maksavat ekstraa valmiiksi paskotusta soittimesta?

Enpä tiedä, relikoiminenhan on ikivanha juttu, viuluja on vanhennettu jo yli sata vuotta sitten. Vanhasta viulusta on tehty kopioita:

https://youtu.be/M4PYELeNbyg?t=3m43s

Kitaroissa se on tietty uudempi juttu - jostain syystä relikointi vaivaa osaa ihmisistä kovasti - niitähän ei ole pakko ostaa.
Old Fenders never die
mpekkanen
18.02.2023 19:20:28
Relikointiin on kyllä helppo ratkaisu kuten Kuhakin äsken totesi. Ei niitä ole pakko ostaa.
On sillä kyllä sellainen puoli, että jos on usean tonnin kitara ja siinä kevyt relic, niin se ei ole ihan niin maailman loppu jos siihen joskus tulee vähän elämisen jälkiä.
Lifelover
18.02.2023 19:53:09
mpekkanen: Relikointiin on kyllä helppo ratkaisu kuten Kuhakin äsken totesi. Ei niitä ole pakko ostaa.

Ei tietenkään. Kyse olikin siitä, onko keinotekoisesti kulutetulla tai vanhennetulla kitaralla soittaminen itsepetosta samalla tavalla kuin logon poistaminen halvasta paskasta. Sanoisin, että on.

Minua henkilökohtaisesti ei vaivaa ihmisten mieltymykset mutta aihe on kiinnostava. Jos joku logon piilottaminen tai kitaran relikoiminen tuo sinulle mielenrauhan niin tee sitten niin. Kaikki me varmaan harrastetaan itsepetosta jossain määrin.
BigPapa
18.02.2023 20:00:28 (muokattu 18.02.2023 20:03:00)

https://www.fuzzfaced.net/fender-relic-cunetto-era.html

Mun ymmärtääkseni niitä ovat ostaneet sellaiset jotka jo ovat joksikin tulleet, vaikkapa sitten bluesmiehiksi.

Kysyy vaikka näiltä:

However many other players asked for aged guitars: David Gilmour, Jeff Beck, Jimmy Page, Keith Richards, George Harrison, Mick Ralphs, Andy Summers, Dave Murray, Sting

Eikä ihme, kun loistavia soittimia ovat.
Lifelover
18.02.2023 20:07:36
BigPapa: https://www.fuzzfaced.net/fender-relic-cunetto-era.html

Mun ymmärtääkseni niitä ovat ostaneet sellaiset jotka jo ovat joksikin tulleet, vaikkapa sitten bluesmiehiksi.

Kysyy vaikka näiltä:

However many other players asked for aged guitars: David Gilmour, Jeff Beck, Jimmy Page, Keith Richards, George Harrison, Mick Ralphs, Andy Summers, Dave Murray, Sting

Eikä ihme, kun loistavia soittimia ovat.

Päiväunissaan nuo haluaa kaikki olla Jimi Hendrix.
samiko
18.02.2023 20:10:14
Lifelover: Ei tietenkään. Kyse olikin siitä, onko keinotekoisesti kulutetulla tai vanhennetulla kitaralla soittaminen itsepetosta samalla tavalla kuin logon poistaminen halvasta paskasta. Sanoisin, että on.

No eihän ole. Syy on eri.

Syy mikä tahansa on ok, mutta ei pidä valehdella.
BigPapa
18.02.2023 20:12:37

Lifelover: Päiväunissaan nuo haluaa kaikki olla Jimi Hendrix.

Jeff Beck ja George Harrison siinä ovat jo onnistuneet.
Kuha
18.02.2023 20:21:58

Lifelover: Ei tietenkään. Kyse olikin siitä, onko keinotekoisesti kulutetulla tai vanhennetulla kitaralla soittaminen itsepetosta samalla tavalla kuin logon poistaminen halvasta paskasta. Sanoisin, että on.

Ei kai se relikointi sen enempää ole itsepetosta, kuin vaikkapa efektilaitteet, jotka vääristävät alkuperäistä ääntä.
Old Fenders never die
Odekhamon
18.02.2023 20:42:21
Jaa, mulla on pahasti relikoitunut Hiwattin kaappi, josta on nyppäisty Hiwattin logo pois. Ikää en tiedä, mutta oli 'ikivanha', kun sen 80-luvun lopulla hommasin. Täytysköhän siitä jossain vaiheessa näppäistä ihan kuvakin.

Olen siis varsin pienisieluinen ja -munainen kaveri (pitänee toki paikkansa).
msalama
18.02.2023 20:47:16

autenttisia blyys_miehiä kun maksavat ekstraa valmiiksi paskotusta soittimesta

Ei, vaan heistä tulee autenttisia pasko_miehiä kun maksavat ekstraa pilatusta blyyskitarasta.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)