Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 535 36 37 38 3982 83 84 85 86
Henkka1000
27.02.2009 15:25:41
Catfish blues: Täytyy tarkistaa kun kotiin pääsee. Onko joku cn suositus asiasta olemassa?

En mä ainakaan uskalla antaa mitään "suositusta", kokeilemalla selviää. Se on aika paljon mikistä (siis magneettien tehosta) kiinni
Juot viinaa ja tapat aikaa kunnes sinut on aika tappaa (Pasila)
Jasoniitti
28.02.2009 09:52:20 (muokattu 28.02.2009 13:27:00)
siirsin jelppikerhoon ->
Kivenmurikka
03.03.2009 21:33:08
Henkka1000: Aina se vähän vaikuttaa, silloin kielten tuoma vääntö kaulaan nähden on suurempi. Mutta jos et ole kovin kranttu, niin ei sitä säätöä välttämättä tarvitse. Mutta jos särinä alkaa joltain nauhaväliltä, niin kaularautaa on parempi hiukan tiukata

Laitoin kitaraan sittenkin kiinni setin 10-52, hyvältä tuntuu soittaa mutta ala E pörisee vieläkin. Huomasin, että kun kielen soittaa vapaana se ei pörise niin paljoa, mutta jos jostain 3-5 nauhaväliltä ottaa niin sitten alkaa hirveä ääntely. Huomasin myös uusia ongelmia, tämä kyseinen kieli ei myöskään demppaanu kunnolla vaan jää hiljalleen soimaan, sekä se alkaa soimaan itsestään jos soitan jotain sooloa ylimmältä e-kieleltä.

Mikä ihmeen E-ongelma mulla nyt on :D ?

Ps. Kaula ei ole muuttanut muotoaan kieltenvaihdon yhteydessä.
- Jonna
Henkka1000
03.03.2009 22:26:09
Kivenmurikka: Laitoin kitaraan sittenkin kiinni setin 10-52, hyvältä tuntuu soittaa mutta ala E pörisee vieläkin. Huomasin, että kun kielen soittaa vapaana se ei pörise niin paljoa, mutta jos jostain 3-5 nauhaväliltä ottaa niin sitten alkaa hirveä ääntely. Huomasin myös uusia ongelmia, tämä kyseinen kieli ei myöskään demppaanu kunnolla vaan jää hiljalleen soimaan, sekä se alkaa soimaan itsestään jos soitan jotain sooloa ylimmältä e-kieleltä.

Mikä ihmeen E-ongelma mulla nyt on :D ?

Tässä nyt väsyyneenä tulis pari mahollisuutta mieleen.
Jos se särisee vaan E-kielellä, niin
1) Sulla on kaula kiero. Yritä kattoa, meneekö kaulan käyryys samalla tavalla molemmilla reunoilla
2) Joku nauha on noussut vähän. Tosin melko epätodennäköistä, jos ongelma tuli "naps" kieltenvaihdon yhteydessä.
3) Kulunut/kuluneet nauhat. Tässäkin tosin sama kuin 2-kohdassa.

Ps. Kaula ei ole muuttanut muotoaan kieltenvaihdon yhteydessä.

Kyllä se muuttuu, mutta muutos voi olla melko minimaalinen. Niinkuin täälläkin on monesti sanottu, kitaran säätäminen on aina kompromissin hakemista. Tuo ongelma voi korjaantua, kun kiristät hieman kaularautaa. Sitten säätelee kielten korkeuden sopivaksi - kuitenkin ilman särinöitä - ja vóila. :)

Lisätkää vaan, varmaan muitakin mahollisuuksia, mitä ei nyt nopiasti tuu mieleen.
Olenko kotona, olenko kotona, olenko kotona vai oven takanako vai.. (Stam1na - Ovi)
Kivenmurikka
03.03.2009 22:31:42
Henkka1000: Tässä nyt väsyyneenä tulis pari mahollisuutta mieleen.
Jos se särisee vaan E-kielellä, niin
1) Sulla on kaula kiero. Yritä kattoa, meneekö kaulan käyryys samalla tavalla molemmilla reunoilla
2) Joku nauha on noussut vähän. Tosin melko epätodennäköistä, jos ongelma tuli "naps" kieltenvaihdon yhteydessä.
3) Kulunut/kuluneet nauhat. Tässäkin tosin sama kuin 2-kohdassa.

Kyllä se muuttuu, mutta muutos voi olla melko minimaalinen. Niinkuin täälläkin on monesti sanottu, kitaran säätäminen on aina kompromissin hakemista. Tuo ongelma voi korjaantua, kun kiristät hieman kaularautaa. Sitten säätelee kielten korkeuden sopivaksi - kuitenkin ilman särinöitä - ja vóila. :)

Lisätkää vaan, varmaan muitakin mahollisuuksia, mitä ei nyt nopiasti tuu mieleen.

Tarkistin kaulan, ei näyttänyt minun silmääni kierolta. Kitara on vähän yli viikon vanha, ja e-kieli on pörissyt siitä lähtien kun ostin sen. En usko että nauhat ovat kuluneet, koska ostin kitaran uutena. Pitää varmaan kokeilla tuota kaularautaa sitten =)
- Jonna
Henkka1000
03.03.2009 23:08:36
Kivenmurikka: Tarkistin kaulan, ei näyttänyt minun silmääni kierolta. Kitara on vähän yli viikon vanha, ja e-kieli on pörissyt siitä lähtien kun ostin sen. En usko että nauhat ovat kuluneet, koska ostin kitaran uutena. Pitää varmaan kokeilla tuota kaularautaa sitten =)

Okei. Mut jos tatsi on muuten hyvä, niin voit koittaa nostaa e-kielen tallapalaa (jos mahdollista, riippuu tallasta. Toinen vaihtoehto on nostaa sitä toisesta päästä, jolloin tosin liikettä tapahtuu hieman muillekin kielille), ja kokeilla, saatko sillä tatsin sopivaks ilman, että kieli särisee.

Kokeilet tuon ja kaularaudan, niin eiköhän se siitä :)
Olenko kotona, olenko kotona, olenko kotona vai oven takanako vai.. (Stam1na - Ovi)
Kivenmurikka
03.03.2009 23:16:09
Henkka1000: Okei. Mut jos tatsi on muuten hyvä, niin voit koittaa nostaa e-kielen tallapalaa (jos mahdollista, riippuu tallasta. Toinen vaihtoehto on nostaa sitä toisesta päästä, jolloin tosin liikettä tapahtuu hieman muillekin kielille), ja kokeilla, saatko sillä tatsin sopivaks ilman, että kieli särisee.

Kokeilet tuon ja kaularaudan, niin eiköhän se siitä :)

Hmm, mitenkäs tämä tallapalan nosto tapahtuu? Kitarassa on kiinteä talla. Pörinällä en muuten tarkoita sitä, että kieli osuisi nauhoihin, vaan se tuntuu ikäänkuin löysältä ja lähtee heilumaan "ylös alas" pitäen sellaista woooouuuuaaa ääntä =D hieno esimerkki. Mutta kuitenkin.
- Jonna
Henkka1000
03.03.2009 23:20:06
Kivenmurikka: Hmm, mitenkäs tämä tallapalan nosto tapahtuu? Kitarassa on kiinteä talla. Pörinällä en muuten tarkoita sitä, että kieli osuisi nauhoihin, vaan se tuntuu ikäänkuin löysältä ja lähtee heilumaan "ylös alas" pitäen sellaista woooouuuuaaa ääntä =D hieno esimerkki. Mutta kuitenkin.

Mikä kitara kyseessä? Malliakin parempi olis kuva, mistä näkee sen tallan :)

Mut jos se ei nauhoihin eikä muuhunkaan osu, niin silloin ei kannata noita säätää. Se ei siis särise ollenkaan?
Kivenmurikka
03.03.2009 23:27:01
Henkka1000: Mikä kitara kyseessä? Malliakin parempi olis kuva, mistä näkee sen tallan :)

Mut jos se ei nauhoihin eikä muuhunkaan osu, niin silloin ei kannata noita säätää. Se ei siis särise ollenkaan?

Ei mielestäni, mitä nuo uudet kielet nyt rämisee aluksi. Malli on Ibanez RGR321EX, kuva tallasta: http://www.hongsengmusic.com/images/review/gallery/RGR321EX_PickUp.jpg ja varmuuden varalle vielä kuva takaa, jos se vaikuttaa johonkin: http://2.bp.blogspot.com/_f56Oe9MeQ … AAAA7w/8G2xZg8u8ok/s320/8ibanez.jpg
- Jonna
Henkka1000
03.03.2009 23:35:23
Kivenmurikka: Ei mielestäni, mitä nuo uudet kielet nyt rämisee aluksi. Malli on Ibanez RGR321EX, kuva tallasta: http://www.hongsengmusic.com/images/review/gallery/RGR321EX_PickUp.jpg ja varmuuden varalle vielä kuva takaa, jos se vaikuttaa johonkin: http://2.bp.blogspot.com/_f56Oe9MeQ … AAAA7w/8G2xZg8u8ok/s320/8ibanez.jpg

Kun kieli menee tallaan, tallapalassa on siinä kohdalla kaks ruutia, joihin käy kuusiokulma-avain. Niitä ruuveja "kiristämällä" tallapala nousee.

Mutta jos kieli ei rämise nauhoihin, niin tuon säätäminen tuota tulosta, vaan ongelma on jossain muualla. Tuota on hankala käsittää, ja selittää, ilman ääninäytettä, mutta yritä vielä. Kieli siis soi ihan puhtaasti, mutta äänenkorkeus vaihtelee ylös ja alas?
Kivenmurikka
03.03.2009 23:42:46 (muokattu 03.03.2009 23:47:12)
Henkka1000: Kun kieli menee tallaan, tallapalassa on siinä kohdalla kaks ruutia, joihin käy kuusiokulma-avain. Niitä ruuveja "kiristämällä" tallapala nousee.

Mutta jos kieli ei rämise nauhoihin, niin tuon säätäminen tuota tulosta, vaan ongelma on jossain muualla. Tuota on hankala käsittää, ja selittää, ilman ääninäytettä, mutta yritä vielä. Kieli siis soi ihan puhtaasti, mutta äänenkorkeus vaihtelee ylös ja alas?

Juurikin näin. Piirsin paintilla vielä hienon havainnollistavan kuvan: http://img22.imageshack.us/my.php?image=esimerkki.jpg ja silloin kun se kieli lähtee tuolleen heilumaan sivuttain niin alkaa vaihdella äänenkorkeus ja se kuulostaa todella pahalta jos jättää kielen soimaan.

Edit.
Äänenkorkeus vaihtelee vain, jos soitan 3-5 nauhoilta.
- Jonna
Henkka1000
03.03.2009 23:51:04
Kivenmurikka: Juurikin näin. Piirsin paintilla vielä hienon havainnollistavan kuvan: http://img22.imageshack.us/my.php?image=esimerkki.jpg ja silloin kun se kieli lähtee tuolleen heilumaan sivuttain niin alkaa vaihdella äänenkorkeus ja se kuulostaa todella pahalta jos jättää kielen soimaan.

Edit.
Äänenkorkeus vaihtelee vain, jos soitan 3-5 nauhoilta.

Mä en saa nyt tota kuvaa puhelimella auki, mut mä luulen että sulla on vaan liian rankka tatsi ;) mut toi, että vaan noilta nauhoilta.. Auttaako asiaa, jos soitat ihan kevyesti?
Kivenmurikka
03.03.2009 23:55:18
Henkka1000: Mä en saa nyt tota kuvaa puhelimella auki, mut mä luulen että sulla on vaan liian rankka tatsi ;) mut toi, että vaan noilta nauhoilta.. Auttaako asiaa, jos soitat ihan kevyesti?

Tokihan se silloin heiluu vähemmän, pitää kai sitten vähän kevyemmin yrittää =) Harmillista vaan sinänsä, kun edellisen kitaran kanssa tuota ongelmaa ei ollut.

Osaatko vielä sanoa, mistä mahtaa johtua että tuo paksu e-kieli alkaa myös soimaan itsestään, vaikka en hipaisekaan sitä? Esimerkiksi kun soitin soolonpätkää kolmelta alimmalta kieleltä, niin yhtäkkiä alkoi kuulua sellainen vaimea tausta ininä, hipaisin sitten tuota paksua eetä ja ininä loppui.
- Jonna
Henkka1000
04.03.2009 00:02:57
Kivenmurikka: Tokihan se silloin heiluu vähemmän, pitää kai sitten vähän kevyemmin yrittää =) Harmillista vaan sinänsä, kun edellisen kitaran kanssa tuota ongelmaa ei ollut.

Osaatko vielä sanoa, mistä mahtaa johtua että tuo paksu e-kieli alkaa myös soimaan itsestään, vaikka en hipaisekaan sitä? Esimerkiksi kun soitin soolonpätkää kolmelta alimmalta kieleltä, niin yhtäkkiä alkoi kuulua sellainen vaimea tausta ininä, hipaisin sitten tuota paksua eetä ja ininä loppui.

Jotain kautta ne ylemmät kielet luultavasti aiheuttavat resonaatiota, luultavasti tallan kautta. Tähän en oikeen korjausta osaa sanoa, joku muu saa vastata siihen :)
Kivenmurikka
04.03.2009 00:06:03
Henkka1000: Jotain kautta ne ylemmät kielet luultavasti aiheuttavat resonaatiota, luultavasti tallan kautta. Tähän en oikeen korjausta osaa sanoa, joku muu saa vastata siihen :)

Selvä. Kiitos vastauksista! Pitää huomenna katsella, kuunnella ja soitella tuota kitaraa. Kunhan nuo uudet kielet nyt asettuu :) Viikon tosiaan soitin ysisetillä ja tänään pistin kympit. Viikossa kerkesi nuo ysit mukavasti kulahtaa niin oli hyvä soittotatsi. Pitää vaan ahkerasti rämpytellä nyt noita kymppejäkin.

Mutta hyvät yöt!
- Jonna
Dikki
08.03.2009 12:46:49
Tarvis apua, mulla on 36 vuotias kitara enkä tiedä onko kaularautaa ikinä säädetty. kaula on täysin suora ja tarttis saada se vähän koveraksi. Tuo kaularaudan säätö ei oo sellanen mitä oon ennen nähny vaan siinä on kaularauta jossa on pultti kiinni, tapahtuuko toi säätö antamalla vaan pultille löysiä? Ja voikohan tonne joutua laittaan jotain liukastetta? Kitara framus puoliakustinen
Kivenmurikka
08.03.2009 18:42:26
Kivenmurikka: Ei mielestäni, mitä nuo uudet kielet nyt rämisee aluksi. Malli on Ibanez RGR321EX, kuva tallasta: http://www.hongsengmusic.com/images/review/gallery/RGR321EX_PickUp.jpg ja varmuuden varalle vielä kuva takaa, jos se vaikuttaa johonkin: http://2.bp.blogspot.com/_f56Oe9MeQ … AAAA7w/8G2xZg8u8ok/s320/8ibanez.jpg

Joops, eli nyt pientä muutosta tähän. Kielet rämisevät nauhoihin, paksu e rämisee väleiltä 1-14, a-kieli väleiltä 1-3 ja kolmanneksi paksuin 1-3 väleiltä. Olen vaihtanu kielet paksumpiin siinä toivossa, että räminä lakkaisi kun vastusta on enemmän, nostanut kieliä ja säätänyt kaularautaa, mutta silti vaan räminä jatkuu. Nauhat eivät ole nousseet. Mikä tässä oikeen mättää? Olen myös tarkastanut, ettei kaula ole kiero. Ja kielet rämisivät jo silloin, ennenkuin vaihdoin ne paksumpiin, eli vika on ollut myös ennen näitä paksumpia kieliä.
- Jonna
Snapo
09.03.2009 21:56:08
Sitä ois räminäongelmaa täälläkin. Tänään siis kävin ostamassa 10-48 GHS:n Gilmour-setin ja vaihdoin kuluneiden Ernie Ballien 10-46 tilalle. Räminää ilmenee jokaisella punotulla kielellä, A-kielellä ehkä eniten. Kaula on suora ja jouset kiristin. Nyt on pitänyt nostaa ankkuritapeista tuota tallaa jo aivan helvetisti että actionissa on reipas ero entiseen, eihän noissa narujen paksuuksissa ole eroa kuin nimeksi! Jollain parempaa selitystä tälle kuin se, että pitäs vaan pysyä niissä Ernien munissa kiinni?
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
TypeRR
09.03.2009 21:57:00
Kivenmurikka; itse omistan myös Ibanez RG321-kitaran, ja olen tuskaillut häiritsevän "wouvaamisen" kanssa, eli mielestäni ääni ei soi tasaisesti, juurikaan millään kielellä/nauhavälillä.

Samaten kielet rämisevät nauhoihin, kitaran ostaessani nostin kielien korkeutta jolloin räminä lakkasi mutta on alkanut nyt parin kk:n jälkeen uudelleen, esim paksu E-kieli rämisee joka nauhavälillä jollei soita todella kevyesti.Itse arvelen että kaularautaa pitäisi säätää(löysätä), mutta liikkeessä olivat sitä mieltä että nauhojen hionta olisi paikallaan, hinta 150€ mikä kuulostaa aika suolaiselta omasta mielestäni.

Näin aloittelijana kyllä soittointo kärsii kun kitara kuulostaa karmealta, tuon kielten räminän kyllä varmasti saa jollain säädöllä pois, mutta mistä lie voisi johtua tuo äänen epätasaisuus, joka siis kuuluu myös ilman vahvistinta soitettaessakin...
oiva tumpeloinen
09.03.2009 23:40:55
TypeRR: Kivenmurikka; itse omistan myös Ibanez RG321-kitaran, ja olen tuskaillut häiritsevän "wouvaamisen" kanssa, eli mielestäni ääni ei soi tasaisesti, juurikaan millään kielellä/nauhavälillä.

Samaten kielet rämisevät nauhoihin, kitaran ostaessani nostin kielien korkeutta jolloin räminä lakkasi mutta on alkanut nyt parin kk:n jälkeen uudelleen, esim paksu E-kieli rämisee joka nauhavälillä jollei soita todella kevyesti.Itse arvelen että kaularautaa pitäisi säätää(löysätä), mutta liikkeessä olivat sitä mieltä että nauhojen hionta olisi paikallaan, hinta 150€ mikä kuulostaa aika suolaiselta omasta mielestäni.

Näin aloittelijana kyllä soittointo kärsii kun kitara kuulostaa karmealta, tuon kielten räminän kyllä varmasti saa jollain säädöllä pois, mutta mistä lie voisi johtua tuo äänen epätasaisuus, joka siis kuuluu myös ilman vahvistinta soitettaessakin...

Koita vähän löysätä sitä kaularautaa. Jos ongelma ratkeaa, niin sittenhän kaikki on kuin pitääkin. Muutenkin epäilen nauhahionnan loputonta tarvetta, jos kieli särisee koko kaulan matkalta, eikä nauhat ole täysin loppu. Ei sen puoleen, etteikö se auttaisi asiaan. Sen tosin saa teetettyä alle 100 eurolla, tuo 150 euroa on aika kova hinta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)