![]() 15.02.2015 12:51:38 | |
---|---|
klobasa: Tollasta Jerry Donahue straton kikkaa kiinnostais kokeilla: http://s124.photobucket.com/user/mimasu_album/media/DSCN3695.jpg.html Eli tallamikin kohdalla pleksin alla on kiinni metallilätkä ja mikin pohjassa bridge plate. Siinä taitaa olla syy miksi ne sanoo, että tuosta stratosta saa aidon kuuloiset telecaster sounditkin. Seymour Duncanilla on tollasia hybridimikkejä myynnissä. En sit tiedä että kuinka autenttiselta kuulostaa verrattuna esim. tollaseen Donahue-systeemiin. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
![]() 15.02.2015 12:55:37 | |
hollstro: Hyvänkuuloisia kombinaatioita. Parasta olis jos Stratossa olisi kaikille mikeille itsenäinen vola niin voisi vapaasiti blendailla niitä mukaan. Sitten tietty tonetkin kaikille. Kolme stäkkippotikkaa ja homma ois siinä. Onkohan tollasta kukaan tehnyt? Mä olen sen verran putkiaivo, että tuossa olisi liikaa kombonaatioita esim. keikkatilanteita ajatellen. Sähläämisen todennäköisyys olisi mulla melkoinen ;-) Straton potikkapolitiikka on mun mielestä toimiva. Eri variaatiot löytyy helposti ja nopeasti. Tosin mullakin on ollut jo 20 vuoden ajan takimmainen tonepotikka kytketty tallamikille. Joko niin, että se on keski + tallamikille tai pelkästään tallamikille. Molemmat kytkennät toimii. Jälkimmäisessä väliasennot soundaavat hieman helkkyvämmin. Mun mielestä väliasentosoundit ovat sitä luonteenomaista stratocasteria. Itse käytän paljon, etenkin särön kanssa talla + keskimikillä saa hyvät soolot. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 15.02.2015 13:02:09 | |
Aika monta Stratoa on tullut kahlattua läpi, sitä "oikeaa" etsiessä ja rakenneltua palikoista myös muutama, tähän astisista parhaat on olleet E.Johnson RW otelaudalla ja tällä hetkellä on koitoksessa 65 Total tone. Harmillista asiassa on kun on kovasti tykästynyt Stratosoundiin, mutta oon vuosien varrella niin jumiutunut LP:n soundimaaimaan, mensuurit ei oo koskaan tuottaneet ongelmaa, tai lähinnä LP:n tallamikin soundi, sitä kun ei saa mistään humpparista Stratossa ja ehkä hyvä näin, Strato Stratona ja LP LP:nä. Joskus mietin sellaista, että veis LP:n jonnekin, ettei vois edes koskea siihen ja sitä kautta ajais ittensä sisään Stratomaailmaan, yksi pöhkö ajatus kaikkien muiden joukossa. Voihan se tietty olla niinkin. että se LP on vaan se mun juttu, vaikka omista lemppareista vain oikeastaan yksi vetää Paulilla:Paul Kossof nimittäin ja loput on oikiastaan Strato-miehiä. Liekö muilla samanmoisia onkhelmia, jos näitä nyt voi sellaisiksi laskea? Jotkut vetää sujuvasti millä vaan ja toiset tuntuu olevan niitä yhden kitaran miehiä. Paatuneen kamavänkkärin kannalta tämä kyllä rajoittaa touhua, mutta voihan sekin tietty olla hyvä asia. Terveisiä pizzerian nurkasta.... | |
![]() 15.02.2015 14:55:35 | |
http://muusikoiden.net/dyn/users/132563.jpg On ne stratot vaan ihania soittimia. | |
![]() 15.02.2015 21:08:06 (muokattu 15.02.2015 22:35:44) | |
Terve! Vaihoin kielet tuossa viime viikolla ja tänään bändi treeneissä katkesi E-kieli(0.10). Sattumoisin oli yksi varakieli ja sekin poikkesi. Sitten rupesin tutkimaan ja löysin seuraavaa. Tallaan oli kulunut pieni (alle 1mm) ura ja luultavasti sen takia poikkesi kielet. Käyttänyt 10 vuotta Elixirin kieliä(10-48-52, eikä ikinä menneet poikki muuten kuin sivuleikkureilla. Saako noita yksittäisiä tallan palasia jostakin? En löytänyt pikaisella etsinnällä, kuin kokonaisia, musiikkiliikkeiden sivuilta. Onko mahdollista hioa niitä jollain, tai jotain muuta kikkaa? Kitara on Fender Stratocaster 1990 MADE in Mexico ja kaikki on alkuperäistä, paitsi satula vaihdettu taannoin. Hyvistä vastauksista kiitän etukäteen! | |
![]() 15.02.2015 21:49:35 | |
klobasa: Tämä vois sopia sulle: https://www.youtube.com/watch?v=3ucrosRLw54 Eli toi on käytännössä täysin kuin normaali telecasterin kytkentä, mutta toisella tonella voit sekoittaa keskimikkiä mukaan kaikkiin kolmeen mikkiasentoon. Hittolainen, kiitos! Tuohan vaikuttaa toimivalta. | |
![]() 16.02.2015 08:31:49 | |
a.poddikti: Terve! Tallaan oli kulunut pieni (alle 1mm) ura ja luultavasti sen takia poikkesi kielet. Käyttänyt 10 vuotta Elixirin kieliä(10-48-52, eikä ikinä menneet poikki muuten kuin sivuleikkureilla. Ihan vaan viilalla ja hiomapaperilla tallapala tasaiseksi. Saahan noita tallapaloja toki uusiakin. Itse suosin Graphtechin tallapaloja, jotka siis nimensä mukaisesti on grafiittia, johon ei kieli takerru eikä tule näitä teräviä uria jotka katkoo kieliä. http://www.strings.fi/satulat-tallat/string-saver-graphtech/ | |
![]() 16.02.2015 08:59:46 | |
Niq: Ihan vaan viilalla ja hiomapaperilla tallapala tasaiseksi. Saahan noita tallapaloja toki uusiakin. Itse suosin Graphtechin tallapaloja, jotka siis nimensä mukaisesti on grafiittia, johon ei kieli takerru eikä tule näitä teräviä uria jotka katkoo kieliä. http://www.strings.fi/satulat-tallat/string-saver-graphtech/ Selvä. Onko joku tietyn tyylinen viila / hiomapaperi? | |
![]() 16.02.2015 14:10:40 (muokattu 16.02.2015 14:10:49) | |
stratobuster: http://muusikoiden.net/dyn/users/132563.jpg On ne stratot vaan ihania soittimia. No tuo on ihan nätti....stratoksi. Vielä kun takaa puuttuisi se pirun pahka. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 16.02.2015 14:16:48 | |
stratobuster: http://muusikoiden.net/dyn/users/132563.jpg On ne stratot vaan ihania soittimia. Nyt on kyllä poikkeuksellisen hienot syyt bodyssa... Komea, onko tuo Squier? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 16.02.2015 15:40:54 (muokattu 16.02.2015 15:41:19) | |
Laulava Kylätohtori: Nyt on kyllä poikkeuksellisen hienot syyt bodyssa... Komea, onko tuo Squier? Kiitos. Juu, Classic Vibe 50s kyseessä. (jonka sain juuri "mustattua"..) | |
![]() 16.02.2015 18:56:12 | |
Gabe: Hittolainen, kiitos! Tuohan vaikuttaa toimivalta. Kokeilin tota "telekytkentä + keskimikki blend" -komboa ja puolentoista päivän soittelun perusteella totean tuon olevan toistaiseksi paras yhdistelmä mitä olen stratosta saanut. On yhtä yksinkertainen käyttää kuin telecaster, mutta soundimaailma on tosi originelli sekoitus straton väliasentoja, yksittäisiä mikkejä ja telecastermäisyyttä. Säädin middlen (audiopotikka) n. 6-7 kohdalle ja se on pysynyt siinä. Eli toi antaa kaula ja talla asentoihin aavistuksen keskimikkiä sekaan = talla saa vähän tukevuutta ja kaula vähän kirkkautta. Ja mikin ollessa keskiasennossa tuo pieni middle lisäys korjaa myös telecaster tyylisen keskiasennon honottavuuden. Mun mielestä ton blendin kanssa tallamikin asento kuulostaa erittäin paljon telecasterilta. Quackin sijasta soundeissa on twangia. Todella hyvä yhdistelmä. Kokeilin toisessa kitarassa 5-asentoisen kytkimen kanssa suosittua kaula + talla blendiä. En tykkää kyllä yhtään tosta. Kitaran huonoin soundi, keskimikki, pysyy sellaisenaan (duh!) ja kaikki muut asennot saa sitä honottavaa telen keskiasennon ääntä. Toi lähtee kyllä mäkeen heti seuraavan kielten vaihdon yhteydessä. | |
![]() 16.02.2015 19:33:24 | |
a.poddikti: Selvä. Onko joku tietyn tyylinen viila / hiomapaperi? Pääasia on saada tallapalaan hyvä kontakti, sopiva muoto ja mahdollisimman sileä pinta. Gurusetä Erlewine peräti pinnoittaa palat muotoilun jälkeen - ja siin on kyllä ideaa, joissain paloissa tuntuu kuluma syntyvän eka hionnan jälkeen todella nopeesti eli pinnoite oli kovempi kuin itse pala. Työkaluna viila + erittäin hieno hiomapaperi + kiillotustahna tai vaikka Dremel (hionnassa ja kiillotuksessa), kukin makunsa mukaan. Ja voitele kaikki kieli/muu kontaktipinnat. | |
![]() 19.02.2015 11:26:07 | |
73nd3r: Pääasia on saada tallapalaan hyvä kontakti, sopiva muoto ja mahdollisimman sileä pinta. Gurusetä Erlewine peräti pinnoittaa palat muotoilun jälkeen - ja siin on kyllä ideaa, joissain paloissa tuntuu kuluma syntyvän eka hionnan jälkeen todella nopeesti eli pinnoite oli kovempi kuin itse pala. Työkaluna viila + erittäin hieno hiomapaperi + kiillotustahna tai vaikka Dremel (hionnassa ja kiillotuksessa), kukin makunsa mukaan. Ja voitele kaikki kieli/muu kontaktipinnat. Otin palan irti ja ruuvit pois. Hion 1200 vesihiomapaperilla ja sileä tuli. 2 tunnin soittelun jälkeen ei ollut tullut uusia naarmuja, eikä kielet katkeillut. Kiitos neuvosta. | |
![]() 22.02.2015 07:47:14 | |
Näin "kun ikää alkaa tulla", Fenderit näkee jotenkin erilaisessa valossa ja yhtäkkiä ne on imaissut mukaansa. Hankkiminen alkaa olla jo ajankohtaista, mutta nähtävästi kaikkien mallien valmistusvuodet, speksit ja palikat on ensin tankattava ja opeteltava ulkoa, ennen kuin uskaltaa lähteä ostosreissulle. Jos haluaa jotain muutakin kuin mehikojen tekemiä stankkuja, pittää näemmä olla Fenderien sielunmaisema aika hyvin selvillä, että ei joudu kusetetuksi. Esimerkkinä torin american std, jota myydään 550€ hintaan. Sehän on vähintään pari hunttia alakanttiin normaaliin verrattuna. Jonoa on. Mutta heti alkaa tremolon ruuvit ja niiden määrä hälyttämään niitä, jotka asiaan ovat vihkiytyneet. Eihän tuollaisia voi tietää, jos niitä pitää etsimällä etsiä. Saati sitten kaulan vaihto, tai bodyn. Speksejä on netti pullollaan, eikun etsimään. Mutta ei siinäkään ole mitään mieltä, että pitää lähteä Fender-ammattilaisen kanssa ostamaan työvälinettä, että saa mitä haluaa. -T | |
![]() 22.02.2015 11:01:27 (muokattu 22.02.2015 11:01:49) | |
Suomi on kuitenkin vielä suht turvallinen noiden feikkien suhteen (tai minä olen vaan naiivi). Mutta: tuolla ison maailman forumeilla on ihan yleistä kysyä nettineuvoa tarjolla olevan kitaran aitoudesta, tai vaan tarkennusta mallitietoihin. Ei liene estettä samanlaiseen käytäntöön mnetissäkään, jos ei halua ihan ulkomaille postailla. Ja mnet-termostaattihan toimii jo, kuten esimerkkisi (tähän astisen perusteella: modattu, ei feikki) tai vaikka 'turvonneet hintapyynnöt' ketjusta huomaa. | |
![]() 27.02.2015 16:47:34 (muokattu 27.02.2015 16:49:43) | |
Vaihdoin Tokaihin Callahamin tallasysteemin. Nyt en tiedä, onko se parempi vai ei. Sustainissa ei juurikaan tapahtunut muutosta, mutta se ei ole ollut minkään tason ongelma kyllä ennenkään. Sitä on aina riittänyt sen verran kuin on tarvinnutkin. Soundista ei tullut kirkkaampi, vaan tummempi. Tämä on minusta vähän outoa, mutta olihan tuo jo ennestään todella kirkas peli. Samoin soundissa tapahtui muutenkin jotain taajuuksien suhteen ja tämä on se, mistä en ole varma, oliko se askel oikean suuntaa. Mutta toisaalta, kyllä soundiin tuli jonkinlaista selkeyttä ja voimaa, vaikka soundi hieman tummenikin. Eikä se tummeneminen ole välttämättä huono asia. Trebleähän vehkeissä on aina ollut riittämiin ja vähän päällekin. Eli moni asia muuttui paremmaksi, mutta ei kaikki. Pitää nyt testailla lisää... Testasin siis ensin vanhoilla kielillä ja sitten vaihdoin kielet ja testasin talloja uudestaan... e. onko kukaan testannut, kuinka paljon tallasysteemin soundista tulee blokista ja kuinka paljon aluslevystä ja tallapaloista? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 27.02.2015 17:38:53 (muokattu 27.02.2015 17:39:30) | |
Koska ottaisin mielummin stratoni kokonaan ilman tremolosysteemiä, mutta hardtaileja on markkinoilla niin kovin vähän, piti vähän modailla taas vaihteeksi. Vedin maadoituksen toista kautta, että sain ottaa jouset pois. Tuli sen verta napakat puupalikat ettei tallaa meinannu saada kitarasta pois vaikka tallasta oli kaikki kiinnitysruuvit irti... https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/hardtail.jpg | |
![]() 27.02.2015 17:42:51 | |
klobasa: Koska ottaisin mielummin stratoni kokonaan ilman tremolosysteemiä, mutta hardtaileja on markkinoilla niin kovin vähän, piti vähän modailla taas vaihteeksi. Vedin maadoituksen toista kautta, että sain ottaa jouset pois. Tuli sen verta napakat puupalikat ettei tallaa meinannu saada kitarasta pois vaikka tallasta oli kaikki kiinnitysruuvit irti... https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/hardtail.jpg Mitenhän tuo vaikuttaneeko soundiin jos noin blokkaa ja ottaa jouset pois? Muistelen, että Claptoni ei tykännyt oikeista hardtaileista vaan piti nimenomaan olla tremoloversio jousilla joka blokattiin, ihan soundisyistä siis. | |
![]() 27.02.2015 17:54:08 | |
Generalissimo: Mitenhän tuo vaikuttaneeko soundiin jos noin blokkaa ja ottaa jouset pois? Muistelen, että Claptoni ei tykännyt oikeista hardtaileista vaan piti nimenomaan olla tremoloversio jousilla joka blokattiin, ihan soundisyistä siis. Kyllähän se soundiin vaikuttaa sen verran, ettei tule sitä jousten aiheuttamaa reverbiä mukaan :) En ole koskaan tykännyt siitä reverbistä, joten soundimuutos oli vain hyväksi. Jotku väittää ettei strato soundaa stratolta ilman tremoloa, mutta mun mielestä esim. Robert Cray strato soundaa niin stratolta kuin ylipäänsä strato voi soundata. Se on hardtail... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)