Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5356 357 358 359 360444 445 446 447 448
Guitarfreak
30.12.2020 23:42:14
Ei mee kaupaks. Täytyy kärrätä SER-keräykseen...
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
JuSu
30.12.2020 23:59:59
Krice: Se on vain turhaa ja sen vuoksi ei myöskään asiallista.

Niin - sun mielestä. Esimerkiksi mun mielestä ei ole.

Varmaan useimmat myynti-ilmoituksen laittajat haluavat rahaa, ei lisää romua nurkkiin. Ehkä poikkeuksiakin löytyy, mutta sitä varten myynti-ilmoitukseen voi lisätä, että vaihtaa johonkin.

Spekulaatiota ja arvauksia.

Tässä nyt lienee kyse siitä, että sun mielestä vaihtomahdollisuus pitäisi mainita ilmoituksessa - ja toki niin tekeminen selkeyttääkin asiaa, ei siinä mitään.

Valitettavasti sun mielipide ei kuitenkaan ole tässä(kään) fakta ja ainoa oikea tapa, ja monet myyjät kuulevat mielellään asiallisia vaihtotarjouksia, vaikka sitä ei ilmoituksessa mainittaisikaan, mikä on tässä ketjussa sulle yritetty nyt vääntää nätisti ja rumasti.

Sä voit toimia jatkossa kuten haluat, ei siinä ole mitään väärää. Moni muu toimii toisin, ja se on ihan yhtä oikein. Turha sitä on kauheasti vängätä.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Krice
31.12.2020 10:05:41 (muokattu 31.12.2020 11:08:48)

Laulava Kylätohtori: Ja sun kaltaiset jättävät sen "ei vaihtoa"-tekstin pois

Myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus, sen vuoksi siinä kerrotaan se hintakin euroina.

Provoilu poistettu, t. Mode.
TTV
31.12.2020 11:08:40
Pauli Lappalainen: ... nimeltämainitsematon ihmisoletettu...

:-) Tämä härätti hyvät naurut, plussa siitä :-)

Kuten JuSu taisikin todeta, joskus myynti-ilmoon tulee sattumalta kiehtova vaihtoehdotus, jonka kokeileminen ei ole mitenkään pois iteltäni. Kun osaa myös kieltäytyä kohteliaasti vaihdosta, niin silloin se keskutelu saattaakin palata rahakauppaan ja jopa onnistua.

Hyvää ja kamarikasta vuotta 2021!
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
ectman
31.12.2020 12:00:31
Kannattaa kyllä asiallisesti vastata. Mulla kävi kerran niin kun olin myymässä kaappia/nuppia että tarjottiin kitaraa vaihdossa, kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että oon vasuri, niin homma kääntyi niin että onko sulla myytäviä vasurikitaroita?
Pinewood
31.12.2020 12:20:13
Jos logiikka on se, että asiat ovat juuri kuten ilmoituksesssa sanotaan, silloin ilmeisesti pitäisi toimia johdonmukaisesti joka suhteessa niin. Eli

- Jos kyseessä on myynti-ilmoitus, ei kannata tarjota vaihtoja ellei tätä mahdollisuutta erikseen mainita.
- Kun ilmoituksessa on hinta, hinta on aina tiukka, ellei ilmoituksessa mainita neuvotteluvarasta.
- Jos ilmoituksessa sanotaan "vain nouto", on turha kysyä postitusta, vaikka tavara olisi roikkunut pitkään torilla.
- Jos ilmoituksessa sanotaan "maksu tilille ja tavara postiin", on turha kysyä noutomahdollisuutta.

Jne. jne.

No, kukin tyylillään.

Itse kunnioitan aika hyvin noita ilmoitukseen auki kirjoitettuja tarkennuksia ja ehtoja, mutta saatan joskus kysyä niiden vastaisesti esim. postitusmahdollisuutta, jos kyseessä on tavara, joka on erittäin harvoin myynnissä torilla ja jonka postittaminen on lähinnä viitsimiskysymys (esim. jokin pedaali).

Yritän aina olla kohtelias ja yleensä jonkin verran joustavakin - ja toivon sitä myös vastapuolelta. Jos vastapuoli haluaa toimia toisin, etsin muita kauppakumppaneita.
jabbathefuk
31.12.2020 12:51:06
Itsellä olisi jäänyt useampi kitara soittamatta, jos ostoehdokkaat eivät olisi tarjonneet vaihtoja vaikka vaihdoista ei mitään lukenutkaan myynti-ilmoituksissani. Mikäli asian osaa kohteliaasti esittää, en näe miksi vaihtoja ei saisi tarjota vaikkei niistä ilmoituksessa olisikaan mainittu.

Ps. ostakaa mun Helix
Laulava Kylätohtori
31.12.2020 13:41:25
Krice: Myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus, sen vuoksi siinä kerrotaan se hintakin euroina.

Provoilu poistettu, t. Mode.

Joillekin se on myös vaihtoilmoitus. Kuten olet varmasti täältä lukenut, on paljon jengiä, jotka vain tykkäävät siitä, että myynti-ilmoitukseen tarjotaan myös vaihtoja. Itsekin kuulun tähän ryhmään.

Sä voit hakata päätäsi seinään niin paljon kuin haluat tämän asian kanssa, mutta silti sun mielipide asiasta on vain sun mielipide, eikä mitään muuta. Muilla sitten erilaiset mielipiteet ja hyvä niin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
fcpr
31.12.2020 16:02:31
jabbathefuk: Itsellä olisi jäänyt useampi kitara soittamatta, jos ostoehdokkaat eivät olisi tarjonneet vaihtoja vaikka vaihdoista ei mitään lukenutkaan myynti-ilmoituksissani. Mikäli asian osaa kohteliaasti esittää, en näe miksi vaihtoja ei saisi tarjota vaikkei niistä ilmoituksessa olisikaan mainittu.

Ps. ostakaa mun Helix

Sama homma, kun kysyy nätisti niin asioilla on tapana selvitä. Ja joskus vieläpä lopputulos yllättää.
Oikeastaan ainoa ihmetystä herättänyt asia itsellä on se, että hyvin nihkeästi tulee kaupoista palautetta. Pakollistahan se ei toki ole, mutta mieluusti sitä aina saisi. Jokaisen oma valinta toki. Helpottaa kuitenkin omia myyntejä. Tässä toki voisi katsoa myös peliin ja pyytää sitä palautetta.
Haeroe
31.12.2020 16:18:17

fcpr: myös peliin ja pyytää sitä palautetta.

Jep, palautetta kannattaa pyytää kaupoista. Useimmat sen kyllä laittavat pyydettäessä.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
18is9
31.12.2020 16:29:21

Itse olen sitä mieltä että vaihtoa voi ehdotella jollei sitä erikseen kielletä. Ja järki pitää olla päässä mitä ehdottaa ettei tee itseään naurunalaiseksi. Joko halvempi kitara osamaksuna kalliimasta tai saman hintaluokan kitara vaihtomielessä. Kalliimpia ei liene juurikaan järkeä tarjota ellei joku profiilissa indikoi että saattaisi kiinnostaa juuri se minun custom shoppini. Ja sen pitäisin rajana etten ihan hakuammuntana lähtisi vaikka rumpukamaa tarjoamaan kitaratyypille ellei ole tarkempaa tietoa asiasta.

Pari vaihtoa olen tällä tavoin jopa saanut aikaiseksi, ja olen joskus myös vaihtoja tehnyt vaikka en ole semmoisesta mitään maininnut omassa myynti-ilmoituksessani.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
The Jack
31.12.2020 16:31:25
Pinewood: Itse kunnioitan aika hyvin noita ilmoitukseen auki kirjoitettuja tarkennuksia ja ehtoja, mutta saatan joskus kysyä niiden vastaisesti esim. postitusmahdollisuutta, jos kyseessä on tavara, joka on erittäin harvoin myynnissä torilla ja jonka postittaminen on lähinnä viitsimiskysymys (esim. jokin pedaali).

Näin teen itsekin pääsääntöisesti, mutta en pidä ilmoitettuja ehtoja aina kiveen hakattuina. Kerrankin yksi heppu oli luonut tunnuksensa paria päivää aikaisemmin. Kitaralla oli kova laukku, mutta kuulemma vain nouto käy. Soitin puhelinnumeroon neuvotellakseni kuitenkin postituksesta. Jutellessa selvisi, että myyjällä oli aivan väärä käsitys postituksen hinnasta (luuli sen olevan satasen luokkaa) sekä kova pelko ostajia kohtaan luettuaan tulikivenkatkuisia kirjoituksiamme palstalta. "Mitä jos siinä kitarassa kuitenkin on joku vika, mistä en myyjänä tiedä"? Sain sovittua kaupat taivuttelun jälkeen, ja kitara oli kuin pakasta vedetty.

Mikäli myynti-ilmoituksessa ei mainita mitään vaihdokeista tulkitsen, että vaihto rahaan on ensisijainen ei välttämättä ehdoton. Monta kertaa on vaihtoehdotus mennyt lävitse, mutta olen yrittänyt silloin tarjota aina myyjän kannalta erityisen houkuttelevaa diiliä. Jos myyjä suostuu ottamaan vaihdossa jotain mikä ei ensisijaisesti kiinnosta, niin vaihtoarvon tulisi olla sellainen mitä tuotteesta saa myöhemmin Torilla realistisesti irti ja vähällä vaivalla.

Olen röyhkeästi joskus tingannut ns. "tiukoista hinnoistakin". Toki yleensä tiukan hinnan ilmoittajat eivät viesteihin vastaa. Ymmärrän sen täysin, mutta muutama on tarttunut aikansa kiviä hakattuaan täkyyni. Näille kenen hintapyynnit ovat aina +30-50% yleisestä tasosta en ole tarjonnut koskaan mitään.

fcpr: Oikeastaan ainoa ihmetystä herättänyt asia itsellä on se, että hyvin nihkeästi tulee kaupoista palautetta. Pakollistahan se ei toki ole, mutta mieluusti sitä aina saisi. Jokaisen oma valinta toki. Helpottaa kuitenkin omia myyntejä. Tässä toki voisi katsoa myös peliin ja pyytää sitä palautetta.

Saadut palautteet tosiaan tuppaavat jäädä vähäisiksi, vaikka kaikki menisi kauppojen osalta täysin nappiin. Itse pyrin antamaan palautteen aina. Sellaiselta myyjältä on mukava ostaa kenellä on vaikka +20 palautetta kaupoista eri nimimerkeiltä. Käymistäni kaupoista ehkä 10-15 prossasta olen saanut palautetta. (Ehkä tinkaamisesta on sitten jäänyt jotain hampaankoloon). Huuto.Netissä oli aikoinaan kätevä toiminto, joka muistutti "olet saanut 1 palautteen, johon et ole vielä vastannut". Täällä käyttäjäprofiilien kommenttikentistä on aikojen saatossa muodostunut epävirallinen kauppojen palautekenttä. Voisiko M.Net lähettää käyttäjälle viestiä tulleesta kommentista? Itse en ala palautetta kinumaan, ja ne n.10 tullutta kommenttiä riittää. Alkuaikoina riepoi kun ehdin tehdä pitkään kauppaa saamatta yhtään kommenttia, vaikka itse annoin sen jokaiselle kauppakumppanille. Ostajana olen varovainen profiilien kohdalla, jossa ei ole yhtään kommenttia tai sitten ne on kielletty.
L.H
31.12.2020 16:45:46
Mietin kanssa tota palaute asiaa, kun on tullut pitkästä aikaa myytyä kaikenlaista rompetta ja kaikissa on vielä ollut ehtona maksu etukäteen, jos on pitänyt lähetellä. No on ne tavarat kuitenkin liikkuneet ilman palautteitakin, ja moni ostaja on lähestynyt suoraan tekstiviestillä/soittamalla, niin ehkä sekin vaikuttaa palautteen olemattomuuteen. Eipä noita ole kyllä itsekään tullut kirjoiteltua, että paha syytellä muita.:)

Mä oon myydessä lähtenyt siitä, että jos jotain haluaa myydä, niin pakko sen hinnan on olla kohdallaan. Ostajana en lähde edes kyselemään, jos esim. Reverbistä saa samaa tavaraa halvemmalla.
mettän peikko
31.12.2020 16:49:05
Täällä käyttäjäprofiilien kommenttikentistä on aikojen saatossa muodostunut epävirallinen kauppojen palautekenttä. Voisiko M.Net lähettää käyttäjälle viestiä tulleesta kommentista?

Oman jäsenkuvauksen muokkaus sivulla on pieni ilmoitus jos on tullut uutta kommenttia profiiliin. Se näkyy sivun oikeassa laidassa jossa on tori, wanted, pikaviesti yms lokeroiden joukossa. Se ilmoitus on kyllä aika huomaamaton ja se voi helposti jäädä huomaamatta.
Jukka Häikiö
31.12.2020 17:06:50

L.H: Mietin kanssa tota palaute asiaa, kun on tullut pitkästä aikaa myytyä kaikenlaista rompetta ja kaikissa on vielä ollut ehtona maksu etukäteen, jos on pitänyt lähetellä. No on ne tavarat kuitenkin liikkuneet ilman palautteitakin, ja moni ostaja on lähestynyt suoraan tekstiviestillä/soittamalla, niin ehkä sekin vaikuttaa palautteen olemattomuuteen. Eipä noita ole kyllä itsekään tullut kirjoiteltua, että paha syytellä muita.:)

Mä oon myydessä lähtenyt siitä, että jos jotain haluaa myydä, niin pakko sen hinnan on olla kohdallaan. Ostajana en lähde edes kyselemään, jos esim. Reverbistä saa samaa tavaraa halvemmalla.

Enpä oo minäkään juuri ollut kiinnostunut kommenteista, myydessä/ostaessa ja puhelimitse tapahtuneet yhteydenotot ovat kyllä prosentuaalisesti johtaneet kauppaan, sekä ylipäätään ripeämpään viestintään. Kukin alallaan ja tavallaan, suotakoon jokaiselle omat vapautensa, ilman kommentteja, kommenttien kanssa, lähetellen, vain noutona, pikaviestillä, maililla, puheluna, tekstiviestillä, tinkien, kiveenhakattuna.

Yhä edelleen MNetin Tori on mun mielestä selkein foorumi myydä/ostaa soitinromppeita, vaikkei tässä nyt juurikaan ole tullut kumpaakaan harrastettua.
No höh, kyllä se siitä...
Krice
31.12.2020 18:06:56

Laulava Kylätohtori: Sä voit hakata päätäsi seinään niin paljon kuin haluat tämän asian kanssa

Myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus. Ei lähikaupassakaan anneta vaihtoja vaan rahaa, sen vuoksi ne hinnat on siellä hyllyssä tuotteille. Minä olen oikeassa tässä asiassa, sille nyt ei vain voi mitään.
Guitarfreak
31.12.2020 18:16:03
Krice: Myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus. Ei lähikaupassakaan anneta vaihtoja vaan rahaa, sen vuoksi ne hinnat on siellä hyllyssä tuotteille. Minä olen oikeassa tässä asiassa, sille nyt ei vain voi mitään.

Lähikauppa ei toivottavasti myy käytettyä jauhelihaa...
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
L.H
31.12.2020 18:19:25
Krice: Myynti-ilmoitus ei ole vaihtoilmoitus. Ei lähikaupassakaan anneta vaihtoja vaan rahaa, sen vuoksi ne hinnat on siellä hyllyssä tuotteille. Minä olen oikeassa tässä asiassa, sille nyt ei vain voi mitään.

Paavi666 on oikeassa.
parek
31.12.2020 18:21:16

Meinaatko ettei musaliikkeet ota muka vaihdossa käytettyjä soittimia?
The Jack
31.12.2020 18:28:26

Lähikaupan ameeba ei taatusti vaihda kaljakoppaa CS Gibsoniin, koska ei ole lupaa ja omistaja on kieltänyt. Torin viehätys on juuri siinä että tehdään kauppaa oikeiden ihmisten kanssa. Asiat elää ja ihmisillä on vielä yksityiselämässä oikeus pieneen harkintaankin. Sinua lukuunottamatta melkein kaikki muut on onnistuneet vaihtamaan vermeitään Torin kautta myynti-ilmoituksella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)