![]() 09.12.2020 10:31:29 | |
---|---|
L.H: Kun tässä kerran oltiin etsimässä Fenderin Custom Shop stratoa (tai vaihtoehtoa sille), niin mun mielestä silloin on loogista verrata myös muiden pajojen osalta perinteisiin stratoihin, eikä mihinkään Kieselin sateenkaarioksennuksiin. Minulla taisi tuossa huonosti muotoiltuna olla pointtina että Fenkun ja Gibsonin CS-tuotoksissa arvo säilyy koska niissä on oikea logo, ei kai ne ole muuta kuin hyviä stratoja tai lessuja. Paljon mielikuvituksellisempia ja näiltä osin töisevämpiä kitaroita saa halvemmalla mutta arvo ei säily koska on väärä logo. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 09.12.2020 11:03:59 | |
18is9: Itsellä on kyllä semmoinen fiilis että Fenderin (ja Gibsonin) Custom Shop -pajan tuotteet kyllä säilyttävät arvonsa, toisin kuin monien pienempien pajojen tuotteet. Tuo varmasti pitää paikkansa, kun puhutaan siitä kun ensimmäinen omistaja myy kitaraansa. Siinä vaiheessa se suurin pudotus tulee. Sen sijaan käytettynä hankittu kotimainen, laadukas custom-kitara voi olla taloudellisestikin erinomainen vaihtoehto, jos speksit eivät ole liian erikoiset. Ja onhan kitarassa yleensä arvon säilyttämistä tärkeämpiäkin arvoja. Jos soitat joka viikko muutaman kerran vaikka kymmenen vuoden ajan, ei siinä jää jostain tuhannesta eurostakaan - joka on jo iso ero arvon alenemisessa - paljon lisäkustannusta soittokertaa kohden. Keräilijät ovat toki oma maailmansa. | |
![]() 09.12.2020 17:19:28 | |
L.H: Pitkään kirjoitukseen lyhyt vastaus, mutta miten tilanne olisi muuttunut, jos olisit vuonna 2008 ostanut minkä tahansa muun kitaran customin sijaan? Tää on helppo: Mulla ei luultavasti olisi sitä enää, se olisi lähtenyt kiertoon jonkun sillä hetkellä itse paremmin miellyttävän tieltä. Customia kun ei vaan kannata myydä. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- | |
![]() 09.12.2020 18:37:23 | |
JuSu: Tää on helppo: Mulla ei luultavasti olisi sitä enää, se olisi lähtenyt kiertoon jonkun sillä hetkellä itse paremmin miellyttävän tieltä. Customia kun ei vaan kannata myydä. Puhutaan varmaan omenoista ja appelsiineista, mutta mä oon siis koko tämän keskustelun tarkoittanut customilla ns. perinteistä stratoa, eli käytännössä yks yhteen verrokkia sille Fenderin Custom Shopin tuotteelle mikä tässä nyt oli haussa. Eri asia joku pinkki kahdeksan kielinen pentagrammi paavoväyrysen kuvalla. | |
![]() 09.12.2020 20:18:02 | |
L.H: Mikä sitten on järkevä hinta, mutta eikö noita käytettynä liiku jossain +-2500€ hintaluokassa? Samaan rahaan saa kotimaisilta huipputekijöiltä juuri sellaisen kuin haluaa relikoimattomana. Varmaankin tuolla 2500€ nurkilla olisi asiallinen hinta. Ei toki aiheuta mielipahaa ostajalle, vaikka löytyisi halvemmallakin. :) Juu tämähän se olisi ja jos kitara tulisi itselleni, kiikarissa olisi montakin hyvää valmistajaa. Mutta Fender Stratocaster on tässä tapauksessa taikasana ja haave ja kuten yleensäkin haaveilu, ei perustu mihinkään järkiperäiseen seikkaan. :) Keskustelussa on käynyt Ruokangasta, Gasia, Suhria ja Tom Andersonia, mutta kun se Fender on kuitenkin Fender. Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. | |
![]() 09.12.2020 20:26:40 | |
Vainottu: Varmaankin tuolla 2500€ nurkilla olisi asiallinen hinta. Ei toki aiheuta mielipahaa ostajalle, vaikka löytyisi halvemmallakin. :) Juu tämähän se olisi ja jos kitara tulisi itselleni, kiikarissa olisi montakin hyvää valmistajaa. Mutta Fender Stratocaster on tässä tapauksessa taikasana ja haave ja kuten yleensäkin haaveilu, ei perustu mihinkään järkiperäiseen seikkaan. :) Keskustelussa on käynyt Ruokangasta, Gasia, Suhria ja Tom Andersonia, mutta kun se Fender on kuitenkin Fender. Käsitin että muitakin voisi mahdollisesti harkita, mutta jos sen on oltava Fender, niin sitten sen on oltava, eikä siihen sen kummempia perusteluja tarvitse. :) | |
![]() 09.12.2020 21:07:21 | |
Vainottu: Juu tämähän se olisi ja jos kitara tulisi itselleni, kiikarissa olisi montakin hyvää valmistajaa. Mutta Fender Stratocaster on tässä tapauksessa taikasana ja haave ja kuten yleensäkin haaveilu, ei perustu mihinkään järkiperäiseen seikkaan. :) Keskustelussa on käynyt Ruokangasta, Gasia, Suhria ja Tom Andersonia, mutta kun se Fender on kuitenkin Fender. Jos haluaa Fenderin, kannattaa ostaa Fender. Jos haluaa straton, kannattaa tutustua muihinkin valmistajiin. Kaikilta keskusteluissa olleilta pajoilta saa takuulla hyvän straton, mutta Fenderiä ei saa. Mojo on ihmeellinen asia. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 09.12.2020 21:38:18 | |
Haeroe: Jos haluaa Fenderin, kannattaa ostaa Fender. Jos haluaa straton, kannattaa tutustua muihinkin valmistajiin. Kaikilta keskusteluissa olleilta pajoilta saa takuulla hyvän straton, mutta Fenderiä ei saa. Mojo on ihmeellinen asia. Se on juurikin näin. Ei auta vaikka kitara olisi kuinka hyvä, jos tunne ei ole oikea. Mutta tämä on vielä hiukan keskustelun alla, että onko vaihtoehtoja Fenderin lisäksi. :) Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. | |
![]() 09.12.2020 22:28:50 | |
L.H: Puhutaan varmaan omenoista ja appelsiineista, mutta mä oon siis koko tämän keskustelun tarkoittanut customilla ns. perinteistä stratoa, eli käytännössä yks yhteen verrokkia sille Fenderin Custom Shopin tuotteelle mikä tässä nyt oli haussa. Eri asia joku pinkki kahdeksan kielinen pentagrammi paavoväyrysen kuvalla. Tomaatou tomeitou... =) Loiventaahan tuo toki asiaa hieman, jos rajataan hyvin perinteiseen vehkeeseen. Mutta edelleen tosiasia on se, että ei sitä etukäteen tiedä, tuliko pitopeli vai vaan helvetin hyvä. Ajan myötä voi myös se yksi pieni yksityiskohta käydä ärsyttämään. Halvemmissa/tehdasvehkeissä sen voi ehkä helpommin hyväksyä, mutta jos se kolmen tonnin custom ei oo just eikä melkein, niin kyllähän pännii. Pännii se tietty kolmen tonnin Fenderissäkin. Mutta siitä pääsee helpommin tai ainakin vähemmällä persnetolla eroon. Jos nyt jotenkin yrittäis kiteyttää... Custom-hommiin kantsii ryhtyä, jos todella tietää, mitä haluaa ja uskoo sen pysyvän. Tai tietty jos on rahamiehiä, niin sittenhän se on ihan se ja sama. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- | |
![]() 09.12.2020 23:31:22 | |
JuSu: Pännii se tietty kolmen tonnin Fenderissäkin. Mutta siitä pääsee helpommin tai ainakin vähemmällä persnetolla eroon. Olisi kiva kuulla mihin lukuihin se perustuu, että Fenderillä tulisi muka vähemmän persnettoa? Itse laitoin jo omat laskelmani aiemmin, eikä kukaan ainakaan vielä ampunut niitä alas. Verrataan siis tietysti uutta uuteen ja käytettyä käytettyyn. | |
![]() 10.12.2020 08:05:19 (muokattu 10.12.2020 08:12:39) | |
L.H: Olisi kiva kuulla mihin lukuihin se perustuu, että Fenderillä tulisi muka vähemmän persnettoa? Itse laitoin jo omat laskelmani aiemmin, eikä kukaan ainakaan vielä ampunut niitä alas. Verrataan siis tietysti uutta uuteen ja käytettyä käytettyyn. Minusta tämä sinun hintapäätelmäsi on ihan oikein, että verrataan uutta uuteen. Monesti se tahtoo unohtua siinä vaiheessa kun haetaan parasta kitaraa X budjetilla. Ei voi laittaa vastakkain arvonlaskunsa jo kokenutta CS Fenderiä uutta custom-pajan kitaraa vastaan. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 10.12.2020 08:57:25 | |
Musta on noi Gibson/Fender customit on aika hassuja. Eihän niidtä valtaosa ole mitään customeja, vaan ihan pajan tuotos, jonka ostaja ostaa sellaisenaan. Jacksonilla oli joskus yritystä myös omaan custom-pajaan, mutta ei sekään toiminut ja lopulta sitä valinnanvaraa ja oikeaa customointia oli todella vähän. | |
![]() 10.12.2020 08:59:37 | |
18is9: Minusta tämä sinun hintapäätelmäsi on ihan oikein, että verrataan uutta uuteen. Monesti se tahtoo unohtua siinä vaiheessa kun haetaan parasta kitaraa X budjetilla. Ei voi laittaa vastakkain arvonlaskunsa jo kokenutta CS Fenderiä uutta custom-pajan kitaraa vastaan. No toki täytyy taas pitää mielessä omenat ja appelsiinit... =) Kyllä mä uskon, että uutena kolmen tonnin CS versus kolmen tonnin custom, niin customin kohdalla se arvonlasku on kovempaa, vaikka custom olisi speksattu maltillisesti, ts ei olisi sitä pinkkiä pentagrammia. Perustan tämän siihen uskomukseen, että jos on rinnakkain kaksi spekseiltään vastaavaa kitaraa käytettynä, niin kyllä se menee isommalla rahalla kaupaksi, jossa lukee Fender lavassa. Toisaalta, saako alunperin customin samaan rahaan kovemmilla spekseillä, kun CS Fenderin, jossa lienee uutenankin hinnassa merkkilisää? Eli samoilla spekseillä sen customin tulisikin olla edullisempi, koska lähtöhinta on alhaisempi? Menee vähän pieneksi tämä kela jo... =) Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- | |
![]() 10.12.2020 09:46:25 | |
JuSu: No toki täytyy taas pitää mielessä omenat ja appelsiinit... =) Kyllä mä uskon, että uutena kolmen tonnin CS versus kolmen tonnin custom, niin customin kohdalla se arvonlasku on kovempaa, vaikka custom olisi speksattu maltillisesti, ts ei olisi sitä pinkkiä pentagrammia. Perustan tämän siihen uskomukseen, että jos on rinnakkain kaksi spekseiltään vastaavaa kitaraa käytettynä, niin kyllä se menee isommalla rahalla kaupaksi, jossa lukee Fender lavassa. Toisaalta, saako alunperin customin samaan rahaan kovemmilla spekseillä, kun CS Fenderin, jossa lienee uutenankin hinnassa merkkilisää? Eli samoilla spekseillä sen customin tulisikin olla edullisempi, koska lähtöhinta on alhaisempi? Menee vähän pieneksi tämä kela jo... =) Varmasti se kolmen tonnin Fender pitää hintansa paremmin, jos kitaroissa ei nimen lisäksi ole muuta eroa, mutta kuten itsekin lopussa vähän totesit, niin tässä vertailussa on se ongelma, että Fenderin Custom Shop stratoja ei uutena saa kolmella tonnilla, vaan hinnat menee vähintään lähelle neljää tonnia ja vastaava perus strato taas irtoaa suomalaiselta sepältä +-2,5k eurolla. | |
![]() 10.12.2020 10:25:08 | |
Jos uusi CS Fender maksaa 4000, siitä saa käytettynä ehkä 2500-3000 e. Jos kotimainen laadukas custom maksaa 2500, siitä saa ehkä 1300-1700. Jos sijoittaa uusien hintaerotuksen 1500 e järkevästi vaikka osakkeisiin tai johonkin rahastoon, on kotimaisen customin ostaja todennäköisesti selvästi voitolla, jos kamat myydään vaikka viiden vuoden kuluttua - ja ero todennäköisesti kasvaa, mitä enemmän aikaa kuluu. | |
![]() 10.12.2020 10:31:31 | |
Tympee Huttunen: Jacksonilla oli joskus yritystä myös omaan custom-pajaan, mutta ei sekään toiminut ja lopulta sitä valinnanvaraa ja oikeaa customointia oli todella vähän. Eikös Jacksonilta saa edelleen täysin tilauksesta valmistetun kitaran, jos sellaista kaipaa. Saa sellaisilla osilla ja spekseillä kun haluaa ja voi vaikka itse suunnitella kitaran muodon, grafiikan, otelautamerkit jne, mikäli listalla olevat perus optiot ei riitä. Halvaksi se ei tule, eikä se valmistu ihan huomiseksi. Aasian halpatuotanto on sitten erikseen... | |
![]() 10.12.2020 12:59:04 | |
mpekkanen: Eikös Jacksonilta saa edelleen täysin tilauksesta valmistetun kitaran, jos sellaista kaipaa. Saa sellaisilla osilla ja spekseillä kun haluaa ja voi vaikka itse suunnitella kitaran muodon, grafiikan, otelautamerkit jne, mikäli listalla olevat perus optiot ei riitä. Halvaksi se ei tule, eikä se valmistu ihan huomiseksi. Aasian halpatuotanto on sitten erikseen... Ei taida kuolevainen saada enää (sitä ns. master built -sarjaa), eikä ole muutamaan vuoteen kai pystynyt sellaista tilaamaan. Noita listaoptiokitaroita saa kyllä tilattua Huomenna sitten! | |
![]() 10.12.2020 15:04:27 | |
ibnz: Ei taida kuolevainen saada enää (sitä ns. master built -sarjaa), eikä ole muutamaan vuoteen kai pystynyt sellaista tilaamaan. Noita listaoptiokitaroita saa kyllä tilattua Ok. Luulin, että custom shop toimii entiseen malliin, mutta niin se maailma muuttuu. | |
![]() 10.12.2020 15:05:29 | |
L.H: Eri asia joku pinkki kahdeksan kielinen pentagrammi paavoväyrysen kuvalla. Nyt alkoi kyllä kiinnostamaan kovasti. | |
![]() 15.12.2020 16:22:36 | |
Voi olla tietty vaan mun pikkumaisuutta, mutta ehkä viiden tonnin hintalapulla vois jo olla kuva koko kitarasta... https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1611494 Tulin, näin, paskoin housuun. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)