Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5351 352 353 354 355444 445 446 447 448
Laulava Kylätohtori
02.12.2020 16:15:06
JuSu: Missähän se vehje on tehty, jolla tämänkin kirjoitit?

Aika väsynyt argumentti toki minulta, mutta vielä väsyneempää on dissata kiinan tuotantoa noin yleisellä tasolla.

Tavallaan joo, mutta kyllä Kiinaan ja sieltä tilaamiseen liittyy hyvinkin paljon niin eettisiä, ekologisia kuin taloudellisia ongelmia. Enkä nyt puhu pelkästään ainaisista lapsiorjista, vaan laajemmalla tasolla aina ihmisoikeusloukkauksiin asti.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
JuSu
02.12.2020 16:19:09
Laulava Kylätohtori: Tavallaan joo, mutta kyllä Kiinaan ja sieltä tilaamiseen liittyy hyvinkin paljon niin eettisiä, ekologisia kuin taloudellisia ongelmia. Enkä nyt puhu pelkästään ainaisista lapsiorjista, vaan laajemmalla tasolla aina ihmisoikeusloukkauksiin asti.

Tää on toki totta.

Ikävää on kuitenkin se, että jos yrittäisi elää käyttämättä mitään, mikä on millään lailla liitoksissa Kiinaan, niin vaikeaksi menee. Se on jopa vähän pelottavaa.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
02.12.2020 16:29:56
JuSu: Tää on toki totta.

Ikävää on kuitenkin se, että jos yrittäisi elää käyttämättä mitään, mikä on millään lailla liitoksissa Kiinaan, niin vaikeaksi menee. Se on jopa vähän pelottavaa.

Pelottavaa indeed. Länsimaat ovat ihan liian riippuvaisia Kiinasta. Kiinakin Länsimaista, mutta vähemmän. Ja kun Kiinan uusi strategia on keskittyä sisämarkkinoihin, niin kohta entistä vähemmän..

Mutta eipä taida tämä offtopic kuulua tänne. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Tappajabanaani
02.12.2020 18:10:56
Eipä ole ohareita tullut koskaan niin paljon, kuin nyt parin viime viikon aikana. Suurin osa koskien tuota parin kympin kaiutinta. Pitäis vissiin nostaa hintaa.
Krice
03.12.2020 10:16:46

JuSu: Ikävää on kuitenkin se, että jos yrittäisi elää käyttämättä mitään, mikä on millään lailla liitoksissa Kiinaan

Voi kuitenkin välttää sitä halvinta suoraan kiinasta tilattua orjatyöllä valmistettua kuonaa. Lisäksi minusta on kohtalaisen helppoa kuitenkin ostaa myös länsimaissa valmistettuja tavaroita. Erikseen jotkut tietokoneiden komponentit yms. joita ei valmisteta missään muualla. Silloinhan ei voi tehdä valintaa, siitähän tässä on kyse. Valinnan tekemisestä silloin kun se on mahdollista.
iec
03.12.2020 10:39:40

Tappajabanaani: Eipä ole ohareita tullut koskaan niin paljon, kuin nyt parin viime viikon aikana. Suurin osa koskien tuota parin kympin kaiutinta. Pitäis vissiin nostaa hintaa.

Laita ilmoitukseen, että yhteydenotot vain soittamalla puhelimella tiettynä kellonaikana. Karsii kummasti oharien tekijöitä ;) Itse olen huomannut, että esim Tori.fi-palvelussa useimmiten niiden kanssa tulee kaupat, jotka soittavat puhelimella. Viestittelijöitä kyllä riittää pilvin pimein. Se on niin helppoa pistää se viesti sen kummemmin ajattelematta ja vielä nimimerkin takaa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Pauli Lappalainen
03.12.2020 10:45:09
iec: Laita ilmoitukseen, että yhteydenotot vain soittamalla puhelimella tiettynä kellonaikana. Karsii kummasti oharien tekijöitä ;) Itse olen huomannut, että esim Tori.fi-palvelussa useimmiten niiden kanssa tulee kaupat, jotka soittavat puhelimella. Viestittelijöitä kyllä riittää pilvin pimein. Se on niin helppoa pistää se viesti sen kummemmin ajattelematta ja vielä nimimerkin takaa.

Tori.fi palstalla myyjät tekevät ohareita ainakin yhtä paljon kuin ostajatkin.

Tänäkin syksynä ainakin 4 myyjää on myynyt tavaran toisaalle, vaikka hinta ja kaupat on sovittu. Kun kysyy osoitetta josta voi noutaa, myyjä katoaa kuin pieru persiistä.

Lisäksi sitten ne myyjät jotka katoavat siinä vaiheessa kun kysyy tuotteen alkuperää, käyttöä tai ostotositetta.
HraBeaver
08.12.2020 12:17:24
Pedaalikauppaa paljon tehneenä kama on kiertänyt suht ok aikavälillä kun hinnat on pitänyt kohtuullisena, välillä on voinut joutua ilmoituksen uusimaan kerran-pari. Ilmoitusajat olen pitänyt maksimissaan kahdessa viikossa, kun oman havainnon mukaan jos kyselyjä ei tule muutaman ensimmäisen päivän aikana, ei niitä tule ollenkaan.

Nyt on kuitenkin roikkunut Mooerin ReEcho Pro -delay ihmeen kauan ilman yhden yhtä kyselyä. Pedaali on jokseenkin minttikuntoinen laatikoineen ja lappuineen, niin en ole lähtenyt polkuhintaan myymään. Hintapyynnöt on kuitenkin olleet 0,7x Thomann ja siitä alaspäin.

Jossain vaiheessa laitoin ilmoituksen että on pelkästään viikonlopun yli myynnissä, kun olin lähdössä anoppilaan maalle enkä jaksanut ottaa pedaaleita mukaan. Sitten iski altistuskaranteenit enkä lähtenytkään mihinkään, ja laitoin pedaalin takaisin myyntiin heti seuraavan viikon alussa. Mietin että onko potentiaaliset ostajat pelästyneet että mikä kusetus tämä nyt on, mutta kun oma tili on vanha ja käyttäjäkommentejakin aika kivasti, niin ei luulisi että siitäkään on kyse.

Pitää varmaan sitten vaan roikottaa.
Vainottu
09.12.2020 02:27:16
Ostaminenkin tuntuu melko haastavalta. Olen tässä yrittänyt isälleni metsästellä järkevän hintaista Fenderin Custom Shop Stratoa, mutta ei tunnu löytyvän minkään hintaisia. Varsinkaan kun reunaehtona on relicoimattomuus.

Täytyy varmaan alkaa lämmittelemään isäukkoa muille merkeille, jos vaihtoehtoja löytyisi vähän enemmän.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
L.H
09.12.2020 07:35:56
Vainottu: Ostaminenkin tuntuu melko haastavalta. Olen tässä yrittänyt isälleni metsästellä järkevän hintaista Fenderin Custom Shop Stratoa, mutta ei tunnu löytyvän minkään hintaisia. Varsinkaan kun reunaehtona on relicoimattomuus.

Täytyy varmaan alkaa lämmittelemään isäukkoa muille merkeille, jos vaihtoehtoja löytyisi vähän enemmän.

Mikä sitten on järkevä hinta, mutta eikö noita käytettynä liiku jossain +-2500€ hintaluokassa? Samaan rahaan saa kotimaisilta huipputekijöiltä juuri sellaisen kuin haluaa relikoimattomana.
JeKo
09.12.2020 08:14:41

L.H: Mikä sitten on järkevä hinta, mutta eikö noita käytettynä liiku jossain +-2500€ hintaluokassa? Samaan rahaan saa kotimaisilta huipputekijöiltä juuri sellaisen kuin haluaa relikoimattomana.

Jälleenmyyntiarvo on ainakin Fenderissä parempi (jos sitä haluaa miettiä jatkoa ajatellen). Ja teettämisessäkin on aina omat riskinsä. Itse lähtisin sille tielle vasta kun olen 101% varma mitä kitaralta haluan.
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
L.H
09.12.2020 08:23:29 (muokattu 09.12.2020 08:37:01)
JeKo: Jälleenmyyntiarvo on ainakin Fenderissä parempi (jos sitä haluaa miettiä jatkoa ajatellen). Ja teettämisessäkin on aina omat riskinsä. Itse lähtisin sille tielle vasta kun olen 101% varma mitä kitaralta haluan.

Mä laittaisin ton kyllä niin, että käytetyssä on jälleenmyyntiarvo uutta parempi. Jos tässä nyt oletettavasti aikuinen ihminen hakee isälleen kitaraa, niin vedin mutkia sen verran suoriksi, että kyseessä tuskin on ihan ensimmäinen kitara. Eikä mulla ole mitään Fenderiä vastaan, vaan päinvastoin erityisesti reliikit miellyttää omaa silmää. Mun haluamilla spekseillä ei vaan käytännössä käytettyjä löydy, niin oli pakko katsoa muita vaihtoehtoja, kun en halunnut tehdä tehdastilausta koska a: hinta ja b: toimitusaika.

Mitä nämä teettämiseen liittyvät riskit ovat sen lisäksi, että tilaaja ei tiedä mitä haluaa?
Haeroe
09.12.2020 08:55:52

L.H:
Mitä nämä teettämiseen liittyvät riskit ovat sen lisäksi, että tilaaja ei tiedä mitä haluaa?

Jos haetaan perus-fenkku -johdannaista, eihän tässäkään kai ole mitään riskiä, jos tilaa lähituottajalta? Eipä tule mitään muuta mieleen, kuin että kaula olisi huono käteen, mutta ainakin minä olen päässyt vaikuttamaan omiin customeihini koko prosessin ajan, jolloin kaulakin on just eikä melkein. Lähituottajien soittimet eivät tietenkään pidä hintaansa niin hyvin kuin Fenkut saati sitten käytetyt Fenkut.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
L.H
09.12.2020 09:14:01
Haeroe: Jos haetaan perus-fenkku -johdannaista, eihän tässäkään kai ole mitään riskiä, jos tilaa lähituottajalta? Eipä tule mitään muuta mieleen, kuin että kaula olisi huono käteen, mutta ainakin minä olen päässyt vaikuttamaan omiin customeihini koko prosessin ajan, jolloin kaulakin on just eikä melkein.

Mietin samaa, mutta kai se Fenderin tms. kaula voi samalla tapaa olla käteen sopimaton? Käytettyjä tietysti voi testata, joten niissä välttyy tältä ongelmalta. Itse ratkaisin tämän niin, että vien oman kaulan malliksi minkä mukaan sitten uusi tehdään, tosin on tässäkin vähän se ongelma, että ei ole olemassa ainoastaan yhtä kaulaa mistä tykkään.

Haeroe:Lähituottajien soittimet eivät tietenkään pidä hintaansa niin hyvin kuin Fenkut saati sitten käytetyt Fenkut.

Edelleen vähän kyseenalaistaisin tätä väitettä. Uusi Fenderin Custom Shop strato maksaa sen +4k€ ja käytetystä saa +-2,5k€ (onko hinnat pahasti pielessä?). Kotimaiselta huipputekijältä uusi custom strato maksaa +-2,5k€, ja tämä pitäisi myydä alle tonnilla, että Fender pitäisi hintansa paremmin. Missä esim. Finlandia Instrumentsin kitaroita on myynnissä alle tonnilla?
JeKo
09.12.2020 09:20:19

L.H: Mitä nämä teettämiseen liittyvät riskit ovat sen lisäksi, että tilaaja ei tiedä mitä haluaa?

Itselläkin on teettämisestä pääosin hyviä kokemuksia, mutta mahdollisia ongelmia voi ilmetä mm. aikataulujen kanssa, kommunikaatiossa, rakentajan epäselvyydet/virheet/unohdukset spekseihin liittyen jne. Ja tosiaan vaikka kitara speksataan paperille tarkasti, ei lopullisesta lopputuloksesta siltikään ole takuita vaan kitara voi tuntua ja olla soundiltaan erilainen kuin mitä tilaajalla oli alunperin mielessä. Ja myös jälleenmyyntiarvo custom-kitaroillla on aika huono (mikäli sitä tosiaan haluaa jatkoa ajatellen miettiä), mutta tietysti toivottavaa on ettei myynnille tule koskaan tarvetta.

Tässä muutama :-) Toki kannatan suomalaista soitinrakennusta aina, mutta realiteetit kannattaa myös ottaa huomioon varsinkin ensitilaajana.
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
JuSu
09.12.2020 09:20:46 (muokattu 09.12.2020 09:23:40)
L.H: Mitä nämä teettämiseen liittyvät riskit ovat sen lisäksi, että tilaaja ei tiedä mitä haluaa?

Oman kantapään kautta koettuna, haaste ei ehkä ole se, ettei tiedä mitä haluaa, vaan se, ettei tiedä, mitä haluaa viiden tai kymmenen vuoden päästä.

Mulla on v. 2008 valmistunut custom -strato. Se on hyvä, laadukas, moderni näkemys aiheesra stratocaster, ja soittelin sillä vuosia iloisesti. Mutta sitten alkoi mieli muuttua ja mieltymykset painua hieman vintagempaan suuntaan, jolloin tämä ei enää vastannut tarpeeseen parhaalla tavalla. Tuli hankittua muita kitaroita (ei yhtä laadukkaita), jotka saivat enemmän soittoa.

Hetki sitten tuli jälleen käänne, ja tuli tarve modernimmalle arsenaalille. Custom jäi jälleen hieman paitsioon, koska alunperin suunniteltu 'harjaa kaiken' -tyyppiseksi vehkeeksi, niin nyt lähinnä tremoloratkaisun vuoksi ei paras siihen, mitä nyt tehdään. Tuli hankittua floikkakitaroita rinnalle, vaikkakin nyt custom on enemmän kotonaan, ja saa soittoaikaa enemmän kuin bluesin rytkeessä aiemmin.

Tarpeet ja maku muuttuu. Yksi kitara ei useinkaan vastaa kaikkeen parhaalla mahdollisella tavalla, oli se sitten kiinan tuotos tai kallis custom. Toki tuolla customilla olisin pärjännyt hyvinkin kaikessa, mutta tänä päivänä saa niin edullisesti hyviä kitaroita, ettei ole este hankkia sopivaa soittopeliä tarkemmin tarpeen mukaisesti, mikä sitten aiheutti sen, että se custom jäi mulla monesti paitsioon.

Jos nyt laittaisin saman rahan kitaraan, en hankkisi customia. Tuskin toisaalta ostaisin samanhintaista tehdaspeliäkään, luultavasti hankkisin kaksi tai kolme hyvää peruskitaraa, joilla kattaisi huomattavasti laajemman paletin.

Lisäksi vielä tuosta customin valmistusprosessista... Speksit voidaan asettaa matkan varrella vimpan päälle, testata ja todeta hyviksi, muuttaa ja sohlata... Mutta lopputuloksen tietää vasta, kun ne ensimmäiset soittotunnit on takana. Ei ehkä vielä sittenkään, kun kitara ei ole 'asettunut', voi mennä viikkoja, kuukausia. Ja senkin jälkeen kitara vain joko tuntuu tai ei tunnu omalta. Paperilla ja suunnitelmissa kaikki voi olla täydellisesti, mutta jotenkin sitten vaan ei tunnu oikealta.

Tätä en aikanani itse ymmärtänyt. Toisaalta, vaihtelen kitaroita ja kamoja melkein yhtä taajaan kuin sukkia, joten en varmasti ole malliesimerkki siitä, miten johonkin soittimeen sitoudutaan. Koska sitä se myös vaatii, että oppii soittamaan juuri sitä tiettyä kitaraa. Yksilöitä ovat he, hintaluokasta riippumatta.

Ei parhaalla tavalla rytmitetty tai jaoteltu kirjoitus, mutta siinä mun näkökulmaa customin hankintaan ihan kokemuspohjalta.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
L.H
09.12.2020 09:48:27
JeKo: Itselläkin on teettämisestä pääosin hyviä kokemuksia, mutta mahdollisia ongelmia voi ilmetä mm. aikataulujen kanssa, kommunikaatiossa, rakentajan epäselvyydet/virheet/unohdukset spekseihin liittyen jne. Ja tosiaan vaikka kitara speksataan paperille tarkasti, ei lopullisesta lopputuloksesta siltikään ole takuita vaan kitara voi tuntua ja olla soundiltaan erilainen kuin mitä tilaajalla oli alunperin mielessä. Ja myös jälleenmyyntiarvo custom-kitaroillla on aika huono (mikäli sitä tosiaan haluaa jatkoa ajatellen miettiä), mutta tietysti toivottavaa on ettei myynnille tule koskaan tarvetta.

Tässä muutama :-) Toki kannatan suomalaista soitinrakennusta aina, mutta realiteetit kannattaa myös ottaa huomioon varsinkin ensitilaajana.

No joo onhan noita mahdollisia asioita mitkä voi mennä pieleen ja osa sopii kyllä mun mielestä ihan minkä tahansa kitaran ostoon, mutta ehkä se vaatii sitten omakohtaisia huonoja kokemuksia, että en luottaisi ammattilaisen hoitavan hommaa kunnolla. Jälleenmyyntiarvon kannalta kannattaa tosiaan ostaa joku suosituin malli hyllystä, mutta tässä nimenomaan oltiin hakemassa Custom Shop kitaraa, niin sellainen ei siinä tapauksessa varmaan ole vaihtoehto.
L.H
09.12.2020 09:51:19
JuSu: Oman kantapään kautta koettuna, haaste ei ehkä ole se, ettei tiedä mitä haluaa, vaan se, ettei tiedä, mitä haluaa viiden tai kymmenen vuoden päästä.

Mulla on v. 2008 valmistunut custom -strato. Se on hyvä, laadukas, moderni näkemys aiheesra stratocaster, ja soittelin sillä vuosia iloisesti. Mutta sitten alkoi mieli muuttua ja mieltymykset painua hieman vintagempaan suuntaan, jolloin tämä ei enää vastannut tarpeeseen parhaalla tavalla. Tuli hankittua muita kitaroita (ei yhtä laadukkaita), jotka saivat enemmän soittoa.

Hetki sitten tuli jälleen käänne, ja tuli tarve modernimmalle arsenaalille. Custom jäi jälleen hieman paitsioon, koska alunperin suunniteltu 'harjaa kaiken' -tyyppiseksi vehkeeksi, niin nyt lähinnä tremoloratkaisun vuoksi ei paras siihen, mitä nyt tehdään. Tuli hankittua floikkakitaroita rinnalle, vaikkakin nyt custom on enemmän kotonaan, ja saa soittoaikaa enemmän kuin bluesin rytkeessä aiemmin.

Tarpeet ja maku muuttuu. Yksi kitara ei useinkaan vastaa kaikkeen parhaalla mahdollisella tavalla, oli se sitten kiinan tuotos tai kallis custom. Toki tuolla customilla olisin pärjännyt hyvinkin kaikessa, mutta tänä päivänä saa niin edullisesti hyviä kitaroita, ettei ole este hankkia sopivaa soittopeliä tarkemmin tarpeen mukaisesti, mikä sitten aiheutti sen, että se custom jäi mulla monesti paitsioon.

Jos nyt laittaisin saman rahan kitaraan, en hankkisi customia. Tuskin toisaalta ostaisin samanhintaista tehdaspeliäkään, luultavasti hankkisin kaksi tai kolme hyvää peruskitaraa, joilla kattaisi huomattavasti laajemman paletin.

Lisäksi vielä tuosta customin valmistusprosessista... Speksit voidaan asettaa matkan varrella vimpan päälle, testata ja todeta hyviksi, muuttaa ja sohlata... Mutta lopputuloksen tietää vasta, kun ne ensimmäiset soittotunnit on takana. Ei ehkä vielä sittenkään, kun kitara ei ole 'asettunut', voi mennä viikkoja, kuukausia. Ja senkin jälkeen kitara vain joko tuntuu tai ei tunnu omalta. Paperilla ja suunnitelmissa kaikki voi olla täydellisesti, mutta jotenkin sitten vaan ei tunnu oikealta.

Tätä en aikanani itse ymmärtänyt. Toisaalta, vaihtelen kitaroita ja kamoja melkein yhtä taajaan kuin sukkia, joten en varmasti ole malliesimerkki siitä, miten johonkin soittimeen sitoudutaan. Koska sitä se myös vaatii, että oppii soittamaan juuri sitä tiettyä kitaraa. Yksilöitä ovat he, hintaluokasta riippumatta.

Ei parhaalla tavalla rytmitetty tai jaoteltu kirjoitus, mutta siinä mun näkökulmaa customin hankintaan ihan kokemuspohjalta.

Pitkään kirjoitukseen lyhyt vastaus, mutta miten tilanne olisi muuttunut, jos olisit vuonna 2008 ostanut minkä tahansa muun kitaran customin sijaan?
18is9
09.12.2020 09:58:13 (muokattu 09.12.2020 10:00:32)

L.H: Jälleenmyyntiarvon kannalta kannattaa tosiaan ostaa joku suosituin malli hyllystä, mutta tässä nimenomaan oltiin hakemassa Custom Shop kitaraa, niin sellainen ei siinä tapauksessa varmaan ole vaihtoehto.

Itsellä on kyllä semmoinen fiilis että Fenderin (ja Gibsonin) Custom Shop -pajan tuotteet kyllä säilyttävät arvonsa, toisin kuin monien pienempien pajojen tuotteet. Toisaalta taas Gibsonin Custom Shop -pajalta lienee turha kinuta superstratoa tai Fenkulta Les Paul Junioria, joten se customoitavuus on kyllä leikkiä aika pienellä hiekkalaatikolla :). Mutta siihen kai se noiden Custom Shoppien arvostus perustuu, tiedät saavasi priiman Fenkun tai Gibsonin, etkä ihan mitä sattuu asiakkaan speksaamaa hirvitystä. Joskus kun katsoo vaikka Kieselin kitaroita niin tulee mieleen että joku makutuomari saisi joskus olla mukana speksaushommissa :).

Suomessa ainakin Ruokankaan kitaroista näkee kyllä kovia pyyntejä välillä myös.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
L.H
09.12.2020 10:16:36
18is9: Itsellä on kyllä semmoinen fiilis että Fenderin (ja Gibsonin) Custom Shop -pajan tuotteet kyllä säilyttävät arvonsa, toisin kuin monien pienempien pajojen tuotteet. Toisaalta taas Gibsonin Custom Shop -pajalta lienee turha kinuta superstratoa tai Fenkulta Les Paul Junioria, joten se customoitavuus on kyllä leikkiä aika pienellä hiekkalaatikolla :). Mutta siihen kai se noiden Custom Shoppien arvostus perustuu, tiedät saavasi priiman Fenkun tai Gibsonin, etkä ihan mitä sattuu asiakkaan speksaamaa hirvitystä. Joskus kun katsoo vaikka Kieselin kitaroita niin tulee mieleen että joku makutuomari saisi joskus olla mukana speksaushommissa :).

Suomessa ainakin Ruokankaan kitaroista näkee kyllä kovia pyyntejä välillä myös.

Kun tässä kerran oltiin etsimässä Fenderin Custom Shop stratoa (tai vaihtoehtoa sille), niin mun mielestä silloin on loogista verrata myös muiden pajojen osalta perinteisiin stratoihin, eikä mihinkään Kieselin sateenkaarioksennuksiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)