Sarko 16.12.2014 08:25:41 | |
---|
John Pearsen 10-52 kiinni SG:ssä, hyvin toimii. Ei hirveitä eroja SIT-kieliin, ehkä vähän pirtsakammat soundiltaan. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
PJS 16.12.2014 08:38:33 (muokattu 16.12.2014 09:02:03) | |
---|
Sarko: John Pearsen 10-52 kiinni SG:ssä, hyvin toimii. Ei hirveitä eroja SIT-kieliin, ehkä vähän pirtsakammat soundiltaan. Perseet on hyvii kielii. Mullaki on niitä sähkiksis. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." |
Tomtom 16.12.2014 09:25:59 | |
---|
Mulla on ollut nyt näitä 10-52 settejä ja olen huomannut että "kympin alapää" alkaa tuntua liian letkulta, tulee helposti painettua epävireeseen. Ei kai siinä auta kun vaihtaa normi 11-settiin.. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
Laulava Kylätohtori 16.12.2014 09:29:03 | |
---|
Tomtom: Mulla on ollut nyt näitä 10-52 settejä ja olen huomannut että "kympin alapää" alkaa tuntua liian letkulta, tulee helposti painettua epävireeseen. Ei kai siinä auta kun vaihtaa normi 11-settiin.. Tarkoitat siis paksuja kieliä? Ne ovat normi 11 setissä ohuempia kuin 10-52 setissä... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Tomtom 16.12.2014 10:17:14 | |
---|
No kylläpäs mää nyt taas sekoilin alapääni kanssa. Mulla on siis D'Addarion EXL 140- settiä eli juurikin 10-52. Eli tuo YLÄpää (ohuet kielet) tuntuu liian ohkaselta kun taas se alapää on kunnossa. -> 11-52 siis testiin. Itse topikkiin liittyen en ole oikein koskaan tykännyt D'Addarioista mutta nyt taas nuo jotenkin maistuu. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
ReBeat 16.12.2014 15:54:15 | |
---|
Laitoin jo mailia tattariolle mutta jos täältäkin kysyis. http://www.daddario.com/DADProductD … Nickel_Wound__Fender_Bass_VI__24_84 Toi on tehty vissiin 30" scale lengttin soittimelle jossa kuitenkin 6-in-line kiristimet ja alatallakin on sen mallinen että siellä on soivan pituuden takana jonkin verran ylimääräistä kieltä. Paljonkohan noissa kielissä on ylimääräistä pituutta? Mahtaisko kokonaispituus riittää 33-34" scale lengttille, jos soittimessa on hard tail talla (josta kielten ei tarvi jatkua niinkuin tossa VI:ssä) ja 2x3 virittimet tavanomaisen kokoisessa lavassa. |
Ali 16.12.2014 17:31:20 (muokattu 16.12.2014 17:51:21) | |
---|
Oon käyttäny D'Addarion 10-52 settiä ("light top, heavy bottom") kans aika pitkään, kitarat Drop D - ja "Open Dsus2"-vireissä. Jälkimmäinen on vähän oma(?) variantti, jossa G ja H viritetään ylöspäin. Drop D -kitarassa kans tuo 10 ja kumppanit alkanut tuntuun liian ohkaiselta, mutta toisessa ok. Kävin hakeen 11-50-kielisetin huvikseen testiin Drop D -kitaralle, katsotaan, miten maistuu. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less."
Last.fm
Twitter |
s8na 18.12.2014 22:36:37 (muokattu 18.12.2014 22:37:24) | |
---|
Mä käytän darcon kolmea erikokoista settiä hieman kerettiläisesti kolmessa kitarassa. 10-46 menee yleiskepakkoon jonka vireitä vaihdellaan tarpeen mukaan, pääsääntöisesti vedellään Eb-vireessä. 11-49 setin paksut kielet laitan punkkikeppiin samassa Eb vireessä. 10-52 setin ohuet kielet menee myös tänne. Jäljelle jäävä 11-52 setti sitten on mörköhevikepissä jossa on A# droppivire. Onko muilla vastaavia virityksiä? :) |
ReBeat 18.12.2014 22:48:44 | |
---|
|
Master Of The Universe 20.12.2014 21:08:53 | |
---|
Niin ohuita kuin mahdollista. Hyvä all around setti: 009-011-015-024-034-044. Paksut kielet on hyvät bassoon, tai jos soittaa punkkia. All guitars are gold tops! The rest are just mistakes. |
discominister 21.12.2014 00:18:31 | |
---|
Vaihdoin tuossa Martinin oston myötä pistkästä aikaa kielimerkkiä Elixiristä Martinini omiin. Oli kyllä ihme homma kun Martinin SP longlifet menivät käsittelystä huolimatta tukkoon neljässä viikossa. Liekkö syynä, että käytin ahkerasti GHS:n fastfret puhdistinta? No nyt on uusi setti menossa ja en aijo puhdistaa niitä millään muulla kuin pehmeällä liinalla. Saan nähdä miten kestää.. Muilla kokemuksia? |
Myrkky Nuoli 21.12.2014 13:08:56 | |
---|
Master Of The Universe: Niin ohuita kuin mahdollista. Hyvä all around setti: 009-011-015-024-034-044. Paksut kielet on hyvät bassoon, tai jos soittaa punkkia. Punkkia soitin aina yseillä, eikä käyny mielessäkään vaihtaa paksumpiin. Nykyään soittelen Blues- ja rockjutut .11 -setillä. More Nintendo, less Marshall. |
sustain65 21.12.2014 14:27:11 | |
---|
Myrkky Nuoli: Punkkia soitin aina yseillä, eikä käyny mielessäkään vaihtaa paksumpiin. Nykyään soittelen Blues- ja rockjutut .11 -setillä. Tavallaan aika nurinkurinen vaihdos, koska teet venytyksiä varmaan rokkia ja bluesia soittaessa enemmän kuin punkkia vedellessä. Mutta soundimieltymyksistä varmaan kyse? |
Gabe 21.12.2014 14:52:00 | |
---|
Olen nyt kovasti innostunut ohuists kielistä. Luin string myths artikkelin Premier Guitarin sivuilta ( http://www.premierguitar.com/articles/string_myths_part_1) ja löin kokeeksi stratoon NYXL 8-38 setin kiinni ja nyt kun siihen on tottunut niin enpä -taidakaan vaihtaa enää takaisin paksumpaan. Billy Gibbonsin Rev. Willy's Lottery 7-38 setti voisi myös olla mielenkiintoinen testattava jossain kohtaa. |
mattim 21.12.2014 21:50:00 (muokattu 21.12.2014 21:52:35) | |
---|
sustain65: Tavallaan aika nurinkurinen vaihdos, koska teet venytyksiä varmaan rokkia ja bluesia soittaessa enemmän kuin punkkia vedellessä. Mutta soundimieltymyksistä varmaan kyse? Toisaalta venyttelevämpi, hieman hitaampi ja harkitsevampi tyyli kaipaa vastusta toimiakseen, ainakin musta. . |
mopar 21.12.2014 22:38:17 | |
---|
mattim: Toisaalta venyttelevämpi, hieman hitaampi ja harkitsevampi tyyli kaipaa vastusta toimiakseen, ainakin musta. Samaa mieltä. Bendaaminen vireeseen, ja bendatun kielen vibraaminen vaatii minusta pientä vastusta. Tai siis ainakin mulla lipsuu venytykset mihin sattuu ohuilla kielillä. Mut näähän on taas niitä tottumiskysymyksiä... |
Laulava Kylätohtori 22.12.2014 09:00:15 (muokattu 22.12.2014 09:23:50) | |
---|
Gabe: Olen nyt kovasti innostunut ohuists kielistä. Luin string myths artikkelin Premier Guitarin sivuilta (http://www.premierguitar.com/articles/string_myths_part_1) ja löin kokeeksi stratoon NYXL 8-38 setin kiinni ja nyt kun siihen on tottunut niin enpä -taidakaan vaihtaa enää takaisin paksumpaan. Billy Gibbonsin Rev. Willy\'s Lottery 7-38 setti voisi myös olla mielenkiintoinen testattava jossain kohtaa. Mielenkiintoista, tämä onkin vähän yllättävää. Vaatiko paljon totuttelua? e. Hah! Luin tuon jutun. Jotenkin tuli mieleen, kun itse aikoinani hain SRV:n innoittamana 12-setin. Kielet kiinni ja kunnon venytys g-kielen 2. nauhalta. Se oli siinä, reality check: done! :D Itse lopetin vetämästä yhtäsuuruusmerkkiä kielien paksuuden ja soundin hyvyyden välillä joskus vuosia sitten, kun ekan kerran kuulin, että Henderix vetelee 9-setillä.. mattim: Toisaalta venyttelevämpi, hieman hitaampi ja harkitsevampi tyyli kaipaa vastusta toimiakseen, ainakin musta. mopar: Samaa mieltä. Bendaaminen vireeseen, ja bendatun kielen vibraaminen vaatii minusta pientä vastusta. Tai siis ainakin mulla lipsuu venytykset mihin sattuu ohuilla kielillä. Mut näähän on taas niitä tottumiskysymyksiä... Samaa mieltä 100 %:sti. Omalla kohdalla tämä tuli todistettua äskettäisen teletestin kohdalla. Niissä oli käsittääkseni 9-setti. Omaan makuun se oli aivan hirveä. Venytykset aivan "hoimettomia" ja menee helposti yli, samoin tulee pieniä "vahinkovenytyksiä", kun kielissä ei ole mitään vastusta. Soitettaviin juttuihin ei saa kunnolla "otetta" ja minusta soundikin kärsii jossain jutuissa huomattavasti. Straton/telen vaan kuuluu pistää vastaan, kun sillä soitetaan, se ei saa alistua liian helposti. Se pitää kesyttää kuin villiorhi. Mutta vakavasti puhuen, minusta paksummat kielet ovat toki hieman raskaammat bendata, mutta silti helpommat soittaa ja tuovat ryhtiä ja jämäkkyyttä soittotatsiin. Korostan vielä, että tämä vain oma mielipiteeni. Jokaiselle kielet tarpeen mukaan, eikä muulla ole merkitystä kuin, mikä itselle sopii... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Rämppy 22.12.2014 09:20:06 | |
---|
Kieliasiat jos mitkä ovat tapauskohtaisia, erittäin rippuvaisia mieltymyksistä, soittotavasta, kalustosta ja säädöistä. Strato- ja Teleosastolla oli pitkään käytössä 10-52 "light top - heavy bottom" -setti. Kuitenkin tuo setti alkoi mun korvaan kuulostaa hieman epätasapainoiselta lähinnä puhtailla soundeilla, eli bassokielet tuuttaa turhan korostuneesti. Sittemmin olen soittanut jo vuosikaudet 11-48/49 -seteillä. Soivat mun mielestä tasapainoisemmin meikäläisen kalustolla ja asetuksilla. Muutenkin tykkään, että ohuimmissa kielissä on hieman massaa. Soivat nun mielestä nätimmin puhtailla soundeilla. Sen sijaan Gibsoneissa ja muissa lyhyempiskaalaisissa tykkään enemmän 10-46 -setistä. Olen ollut huomaavinani, että 11-setin punomaton G soi 12. nauhan kohdalta vähän huonosti näissä kitaroissa. Kymppisetissä taas ei koskaan mitään ongelmaa, eikä myöskään paksumman setin punotulla G-kielellä. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Gabe 22.12.2014 09:41:57 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mielenkiintoista, tämä onkin vähän yllättävää. Vaatiko paljon totuttelua? e. Hah! Luin tuon jutun. Jotenkin tuli mieleen, kun itse aikoinani hain SRV:n innoittamana 12-setin. Kielet kiinni ja kunnon venytys g-kielen 2. nauhalta. Se oli siinä, reality check: done! :D Itse lopetin vetämästä yhtäsuuruusmerkkiä kielien paksuuden ja soundin hyvyyden välillä joskus vuosia sitten, kun ekan kerran kuulin, että Henderix vetelee 9-setillä.. Alkuun kyllä tuntui ihan kauhealta hämähäkin seitiltä mutta viikossa parissa siihen tottui. Nyt tuntuu että näinhän sen pitääkin olla. Tuolla NYXL setillä näin ohuilla kielillä soundikin on jotenkin raikkaampi ja ryhdikkäämpi. Laitoin tässä kokeilun välissä kaverin Stratoon 10-52 kielet ja ne tuntuivat ihan jäätäviltä letkuilta nyt noihin tottuneelle. :) Taas tuli todettua että kannattaa kokeilla aina välillä uusia juttuja. 12- setti on kyllä tosimiesten setti. :D Ei siitä kielten paksuudesta tosiaan kannata paljon johtopäätöksiä vedellä. Gibbons vetelee kasi setillä eikä varmaan kukaan kehtaa sanoa että olisi ohut tai huono soundi. :) |
sustain65 22.12.2014 09:49:00 | |
---|
Gabe: 12- setti on kyllä tosimiesten setti. :D Ei siitä kielten paksuudesta tosiaan kannata paljon johtopäätöksiä vedellä. Gibbons vetelee kasi setillä eikä varmaan kukaan kehtaa sanoa että olisi ohut tai huono soundi. :) Juu, tai samoin että Iommin soundi olisi ohut. |