Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 534 35 36 37 38109 110 111 112 113
suolintu
25.09.2008 18:57:43
Jos vaihdan ibanez rg620 kitaraan talla mikrofoniksi dimarzion evolution mikin niin joudunko hankkimaan muita potikoita yms? Onko asennus hankalakin toimenpide?
oiva tumpeloinen
25.09.2008 19:56:49
Jos vaihdan ibanez rg620 kitaraan talla mikrofoniksi dimarzion evolution mikin niin joudunko hankkimaan muita potikoita yms? Onko asennus hankalakin toimenpide?

Et joudu vaihtamaan muuta kuin mikin. Jos osaat juottaa edes auttavasti, niin ei ole vaikea rasti.
qwerty-
29.09.2008 15:57:53
Sori tyhmä kysymys, mutta onk väliä miten päin asennan mikin? (dimarzio evolution) Evolutionissa sattuu olemaan se f-kirjain eri suuntaan kuin alkuperäisessä jos verrataan siihen että miltä puolelta mikrofonia se johto lähtee. Eli laitanko niin, että johto lähtee alkuperäistä vastaavalta puolelta, vai että F-kirjain on vastaavaan suuntaan?
Zeeboo
30.09.2008 19:29:26 (muokattu 30.09.2008 19:30:03)
Sori tyhmä kysymys, mutta onk väliä miten päin asennan mikin? (dimarzio evolution) Evolutionissa sattuu olemaan se f-kirjain eri suuntaan kuin alkuperäisessä jos verrataan siihen että miltä puolelta mikrofonia se johto lähtee. Eli laitanko niin, että johto lähtee alkuperäistä vastaavalta puolelta, vai että F-kirjain on vastaavaan suuntaan?

Ei kysymys ole tyhmä jos siihen vastauksen haluaa... Ei ole väliä, paitsi jos siihen tekee puolituksen tai jotain muita kytkentäsysteemejä single-coilina muiden mikkien kanssa. Silloin se "aktiiviseksi" jäänyt kela voi olla leveytensä verran eri paikassa kuin oli tarkoitus. Siis jos halutaan, että aktiivinen kela on tallan tyvessä, niin se saattaa ollakin sitten keskemmällä tms. Tämäkään ei ole mikään ongelma, kunhan selvittää kelojen järjestyksen.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
fox
01.10.2008 14:47:31

Ei kysymys ole tyhmä jos siihen vastauksen haluaa... Ei ole väliä, paitsi jos siihen tekee puolituksen tai jotain muita kytkentäsysteemejä single-coilina muiden mikkien kanssa. Silloin se "aktiiviseksi" jäänyt kela voi olla leveytensä verran eri paikassa kuin oli tarkoitus. Siis jos halutaan, että aktiivinen kela on tallan tyvessä, niin se saattaa ollakin sitten keskemmällä tms. Tämäkään ei ole mikään ongelma, kunhan selvittää kelojen järjestyksen.

Juuri, ainoot mikit, jotka on tarkkoja asennussuuntansa suhteen, on jotkut "yyber-tehokkaat" passiivit, joissa on mm. niitä magneetteja modattu.. Lähinnä mieleen tulee joku X2N jossa on magneettipuolelta esim. g-kielen kohdalla työstetty kolo, ettei tuo kieli olis kovin epätasapainossa muitten kanssa. Taas D-Sonicin voi laittaa kummin päin hyvänsä. Testata kannattaa. Ja toki periaatteessa jos etureunassa on stanssattu "f" niin se sitten lapaan päin. Mutta aivan hyvin voi siis laittaa vaikka toisinkin päin sen mikin.... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ziggy Bubba
03.10.2008 16:20:38

Juuri, ainoot mikit, jotka on tarkkoja asennussuuntansa suhteen, on jotkut "yyber-tehokkaat" passiivit, joissa on mm. niitä magneetteja modattu..

Lisättäköön vielä sen verran, että suht pienitehoisessa Dimarzion Bluesbuckerissa toinen kela on "dummy-coil", eli sillä on merkitystä miten päin mikin laittaa. Tämä mikki pyrkiikin yhdistämään single-coilin klangin ja humbuckerin hurinattomuuden.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
qwerty-
03.10.2008 18:12:25
Kiitos kaikille teille noista tiedoista!
Don Make
08.10.2008 00:18:58
Ugh...

Nyt tarttis tollaseen vähän halvemman luokan lespa-kopsuun uudet mikit ja kattelin tollasia Gibsonin p-94-mikkejä. Maksaa vaan niin helvetisti, että ei jotenkin vaan viitti öpaut 300e:n keppiin laittaa 190e:n mikkejä. Onko jotain halvempaa vaihtoehtoa? Pitäis saada vähän selkeempää saundia kun mitä noista J&D:n orkkis mikeistä lähtee. Erottelevampaa...ehkä kirkkaampaa ja kuumempaa saundia.
Onko tollaset p-90 tyyppiset humbuckerin kokoon väännetyt mistään kotosin vai pitäiskö vaan hankkia kunnolliset humbuckerit?

Nyt jonkun ammatimiehen mielipide kehiin kiitos, sillä itsehän en tyypillisesti mistään mitään tiedä.
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Ziggy Bubba
08.10.2008 20:40:53 (muokattu 08.10.2008 20:43:21)

Onko tollaset p-90 tyyppiset humbuckerin kokoon väännetyt mistään kotosin vai pitäiskö vaan hankkia kunnolliset humbuckerit?

Riippuu siitä kumpaa soundia haluat, humpparituuttausta vai p90-henkistä. Duncanin Phat Catit ovat erittäin pätevät ja potkivat mikit jos sitä p90-soundia haet. Hintaa noilla on Suomessakin vain n. 90e kappale. Omassa Les Paul Studiossa on tuommonen kaulassa, oon ajatellut laittaa samanmoisen myös tallaan.

E: jos haluat halvemmalla päästä, niin joku Duncanin humpparisetti voisi olla myös passeli, esim. pari '59:ä. Noita kahen humbuckerin settejä saa reilulla satasella.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
suolintu
09.10.2008 13:10:55 (muokattu 09.10.2008 13:29:04)
Kuinka paljon tuo mikrofonin vaihtaminen loppujen lopuksi tuo potkua soundiin?

Mulla on ibanez rg620 ja siinä tallassa vakio v8 mikki, joka yleisen mielipiteen mukaan on kyseisen kitaran heikoin lenkki. Ajatuksena on että hankin sen tillle dimarzio evolution tai evolution2 mikin, joten tuoko selkeää parannusta?

Vahvistimena minulla on kyllä mielestäni varsin kehno fender frontman jonka seurana olen käyttänyt bossin me-50 multipedaalia. Vahvistimen vaihtoon ei tällä hetkellä rahat riitä, koska siihen nyt joutuisi useamman satasen sijoittamaan.

Siis tuoko pelkkä mikrofonin vaihto selkeää eroa aiempaan soundiin?

Ja jos joku voisi vielä tulkata mitä tällä tarkoitetaan: "Evolution_ pickups are not polite-sounding, and they're not for the inexperienced, but-if you've got the chops and a hot amp-your sound will burn.".
T.InTone
09.10.2008 14:24:12
No niin, tietoa löytyy taas vaikka kuinka paljon...vielä kun sitä osaisi käyttää oikein! Osittaisia vastauksia olen kysymykseeni jo saanutkin, mutta liitytään nyt tähän kyselijäporukkaan:

Tarkoitus on vaihtaa SG:n tallasta Seymour Duncan SH-6 BKP:in Warpigiin. Kaulamikin uusimisellekin olisi tarvetta, joten onnistuuko se ylipäänsä että siirrän Duncanin tallasta kaulaan ja tallaan tilalle Warpig? Ilmeisesti onnistuu, mutta onko tietoa mitäs muuta siinä pitää tehdä/ottaa huomioon, eli pitää ilmeisesti kääntää SH-6 väärinpäin siellä kaulassa että ruuvirivi osoittaa kaulaan päin?

Onko kellään kokemusta vastaavasta toimenpiteestä, ja miten tallamikki on käyttäytynyt kaulassa?

Tak so mykke!
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
Meisseli
10.10.2008 13:09:56

Mikä olisi straton tallaan sopiva mikki?
Van Halen tyyppiseen juttuun.

(siis humpparia haen)
Änd Unnunnuu....
Insane Kane
10.10.2008 14:01:24
Mikä olisi straton tallaan sopiva mikki?
Van Halen tyyppiseen juttuun.

(siis humpparia haen)

Dimarzio tone zone
Meisseli
10.10.2008 16:15:59

hyvä. i believe you man.
Änd Unnunnuu....
oiva tumpeloinen
10.10.2008 17:55:46
hyvä. i believe you man.

No ettei nyt menisi liian helpoksi, niin sanottakoon, että mä en tuota mikkiä laittaisi yhtään mihinkään luuttuun. Tosin sen tiedostan, että kovin moni tykkää siitä. Mun mielestä se on todella tunkkainen mikki. Minen tykkää ollenkaan.
Insane Kane
10.10.2008 20:47:10
No ettei nyt menisi liian helpoksi, niin sanottakoon, että mä en tuota mikkiä laittaisi yhtään mihinkään luuttuun. Tosin sen tiedostan, että kovin moni tykkää siitä. Mun mielestä se on todella tunkkainen mikki. Minen tykkää ollenkaan.

Njuu, ajattelin vain kun eikös se van haalenin käyttämä mikki ole jonkin sortin tone zone mukaelma.
Jorte Kariko
10.10.2008 21:26:55 (muokattu 10.10.2008 21:32:13)
Tuli tos hankittua Gibson Classic Custom P-90. Huikean hyvähän tuo on ja nuo P-90 mikit on tosi miellyttyvät ja tosi hyvän kuuloiset, mutta, mutta.... kotioloissa soittelen blackheartin nupilla se 3/5w, ja Framuksen 1 x 12 kaappi, säröttiminä toimii Barberin Direct Drive SS ja boostina Zakk Wylde Overdrive. Asetukset ovat kutakuinkin siis pedaaleissa Barber: drive: n.klo. 13 ja zakk wylde od:sta output täysis ja gain ihan ihan vähän ihan siis vain vähän... ja humina on aikas kova. Olen kyl tietoinen mitkä kaikki seikat siihen vaikuttavat ja tiedän, että nuista P-90 lähtee sitä huminaa jos kovinkin gain voittoinen soundi on.

Soitan aivan laidasta laitaan musiikkia, siis melkein mitä vaan, jos vaan osaan ja haluan. Kaulamikkinä haluankin säilyttää tuon P-90 ja tallaan olen ajatellut jotain minihumbckeria. Olen Duncanin sivuilta katsellut niitä ja en tosiaan koskaan ole moisia kokeillut. Tosiaan kaikki clean soundit soitan melken kaulamikillä. Haluaisinkin siis tallaan laittaa jonkun joka toimisi niin kuin humbucker mikki. Nuo 90 on kyl tosi erottelevat mikit ja huikean hyvät, mutta tallan tilalle haluan jonkun humbucker tyylisen.

Jos jollain jotain kokemuksia niistä, olisi jees vois jakaa käyttäjien kommentteja.

Juu, ja olen käyttänyt hakua!
We cant stop here - THIS IS BAT COUNTRY!
fox
11.10.2008 01:56:31

Tosiaan kaikki clean soundit soitan melken kaulamikillä. Haluaisinkin siis tallaan laittaa jonkun joka toimisi niin kuin humbucker mikki. Nuo 90 on kyl tosi erottelevat mikit ja huikean hyvät, mutta tallan tilalle haluan jonkun humbucker tyylisen.

Ihan suoraan menis vaikka DiMarzion, oliko se DLX vai mikä se nyt oli.. ;)
Sitten ihan samannäkönen kuin P-90 on Gibsonin P-100 joka on stäkätty humppari.
Sekä Firebird-humpparin että Gibsonin Mini-Humbuckerin kanssa joudut sitte mikinkehysten kanssa vähän säätämään.
Isot täyskokoset humpparit ei mene tuohon P-90:n jyrsintään, joten joutuis sitten puutöitä tekemään, ja siltikin se vaatis jonkun "peitelevyn" tai ylikokoisen kehyksen..
Tuollaset nyt tuli mieleen.
Kuvia ja klippejä löytyy kyllä valmistajien sivuilta, vaan en niin kovin kyllä niihin klippeihin luottais, jollei sulla oo hyvät äänet tietsikassa..tämä mun mielestä on noitten kaikkienkin "ääninäytteitten" kanssa ongelma.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jorte Kariko
11.10.2008 12:14:11
Ihan suoraan menis vaikka DiMarzion, oliko se DLX vai mikä se nyt oli.. ;)
Sitten ihan samannäkönen kuin P-90 on Gibsonin P-100 joka on stäkätty humppari.
Sekä Firebird-humpparin että Gibsonin Mini-Humbuckerin kanssa joudut sitte mikinkehysten kanssa vähän säätämään.
Isot täyskokoset humpparit ei mene tuohon P-90:n jyrsintään, joten joutuis sitten puutöitä tekemään, ja siltikin se vaatis jonkun "peitelevyn" tai ylikokoisen kehyksen..
Tuollaset nyt tuli mieleen.
Kuvia ja klippejä löytyy kyllä valmistajien sivuilta, vaan en niin kovin kyllä niihin klippeihin luottais, jollei sulla oo hyvät äänet tietsikassa..tämä mun mielestä on noitten kaikkienkin "ääninäytteitten" kanssa ongelma.

Olen kyl tietoine, että normi humbuckerit eivät tosiaan mahdu tuohon. Juu tiedän kyllä nuitten erot, mitoissa ja jne. Esim Duncanilta löytyy simmoisia mittaan sopivia joissa ei ole mikinkehyksiä. Noihin soundiklippeihin en juurikaan luota, vaikka kuinka laadukkaat vermeet olisikin. Dimarziot on kyl ollut täs varteenotettava vaihtoehto niin kuin myös Duncanitkin. Mitään säätö jyrsintä toimenpiteitä en rupea, enkä anna kenenkään tehdä. Ehkä se on vain luettava tarkoin käyttäjien kommentteja, jos niit jostain löytyy. Tai sitten vaan ostettava suoraan.
We cant stop here - THIS IS BAT COUNTRY!
Meisseli
11.10.2008 16:30:33

Van halenin saundi on aika tunkkainen. Oisko muuta vaihtoehtoa ehdottaa?
Änd Unnunnuu....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)