askomiko 05.02.2015 18:30:03 | |
---|
Sairaus alkaa Fendereistä, sitten aletaan haistelemaan korkkeja. Suhrit, Ruokangas, Amfisound ym. muut loistavat valmistajat, ai että! Huippulaatu on ihanaa kun sen oikein ymmärtää... On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Thyvon 05.02.2015 19:13:22 | |
---|
|
opel99 05.02.2015 20:51:24 | |
---|
ei se ikä vaan asenne |
klobasa 14.02.2015 13:48:00 | |
---|
Onko joku muu tykästynyt stratossa 3-asentoiseen mikkivalitsimeen 5-asentoisen sijasta? Vaikka itse olen aina tykännyt niistä väliasennoista, niin aina on ärsyttänyt viisiasentoinen kytkin, koska sen kanssa pitää olla tarkempi kuin esim. telen kanssa. Ja toinen asia mistä en ole koskaan tykännyt on se, että straton kanssa aina jokin mikkiasento on ollut selkeästi huonompi kuin muut: esim. keskimikin soundi yksinään on erottunut aivan liikaa muista ja sitä ei tule koskaan käytettyä. Johtunee osittain siitäkin, että toinen tone on ollut kiinni tallamikissä...tosin silloin kun se oli kiinni keskimikissä niin tallamikin soundi oli aivan hyödytön. En ole koskaan ymmärtänyt miksi kolmimikkisessä kitarassa on kaksi tonea. Mun mielestä niitä pitäis olla yksi tai kolme. Eilen otin toisen straton käsittelyyn ja kolvin käteen: -kolmiasentoinen mikkivalitsin -alemmasta tonepotikasta tuli master tone -keskellä olevan tone potikan tilalle tuli master tonen ohituskytkin Master tonen ansiosta kaikissa mikeissä on nyt soundi tosi nätisti balanssissa ja kaikki kolme mikkiä soundaavat tosi hyvältä. Mikään ei erotu joukosta, eikä ole esim. volume eroja (niinkuin joskus on jos käyttää stratossa väliasentojakin). Kolmiasentoinen kytkin jotenkin selkiytti koko hommaa tosi paljon...vaikea sanoa mitä tarkoitan, mutta toi yksinkertaisempi toiminto tekee ainakin mulle sen ajatusmallin, että osaan keskittyä nyt noihin kolmeen soundiin sen sijaan, että haikailisin väliasentojen perään (vaikka normaalisti stratolla soitankin eniten kaula+keskimikki -kombolla). Ton tonen ohituskytkimen idea on se, että kun tonen ohittaa soundiin tulee aavistuksen raaempi (telemäinen) ja heleämpi soundi. Tone on asetettu n. 6-7 välille. Parin tunnin testin perusteella toi kytkin on yhtä kuin "tonen pikasäätö". Vaikuttaa näin alustavien testien mukaan tosi kätevältä kääntää vain kytkintä potikan kääntelyn sijaan, sillä joka tapauksessa jos kääntelisin tonepotikkaa käyttäisin aina suht samaa asetusta. Täältä tähän. https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/strato_kytk.jpg |
kojones 14.02.2015 13:49:59 | |
---|
klobasa: Onko joku muu tykästynyt stratossa 3-asentoiseen mikkivalitsimeen 5-asentoisen sijasta? 5-asentoisen väliasennot on mun makuun aika turhia, mutta 4-asentoisella saa yksittäisten mikkien lisäksi kivasti kaula- ja tallamikit yhtä aikaa päälle. |
Åboensis 14.02.2015 18:40:37 | |
---|
klobasa:En ole koskaan ymmärtänyt miksi kolmimikkisessä kitarassa on kaksi tonea. Mun mielestä niitä pitäis olla yksi tai kolme. Tästähän käytiin täällä joskus männävuosina kovaakin vääntöä. Konsesus taisi lopulta olla se, että Leo ajatteli/ halusi tallamikin soundaavan stilikalta ja jätti sen siksi ilman omaa tonea. Itse kyllä tykkään stratossa ihan siitä perinteisestä '50s wiringista, jossa keski- ja kaulamikeille on tone, mutta tallamikille ei - sillä onnistuu mainiosti Hendrix/ SRV:mäinen Voodoo Chilen loppuhämyily, kun kaulamikin tone on nollissa ja mikinvalitsinta renkuttaa edestakaisin nopeasti... ;-) "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
Myrkky Nuoli 14.02.2015 18:45:21 (muokattu 14.02.2015 18:46:49) | |
---|
Ite pystyisin elämään ilman noita väliasentojakin ehkä, mutta tykkään molemmista niin paljon, että ei kyllä viihti. Varsinkin neck+middle on timanttinen. Neck + Bridge tulee käytettyä kyllä noita enemmän. Blenderipotikalla toteutettu mun stratossa. Aika tarpeeton, koska emmä jaksa niitä hienosäätää, täysin auki tai täysin kiinni se aina on, vaikka oiskin ehkä siinä välissä erittäin hyviä saundeja. Varsinkin kun tallaan blendaa ihan vähän kaulaa mukaan. Menee liian monimutkaseks kun pitää polkea pedaaleja, vinguttaa wahia, laulaa ja soittaa kitaraa yhtä aikaa. Ei sitä viitti enää blenderin kanssa kauheesti pelata kun tulee pelattua jo volapotikoiden kanssa. Tarkemmin ajateltuna 3-asentoinen kytkin ja semmoinen kytkin/potikka, joka kytkee kaulamikin kaveriksi ois aika hyväkin ratkaisu. Sais neck+middle ja neck+bridge saundit. Jäis ainoastaan tuo middle+bridge puuttumaan, jota ei tule käytettyä muutenkaan. More Nintendo, less Marshall. |
Kefiiri 14.02.2015 18:56:12 | |
---|
Kitarassa kuuluu käyttää vain tallamikkiä. Kaikki muu on vetelää, hyödytöntä plörinää. En ole musiikin asiantuntija. |
Gabe 14.02.2015 21:07:44 | |
---|
kojones: 5-asentoisen väliasennot on mun makuun aika turhia, mutta 4-asentoisella saa yksittäisten mikkien lisäksi kivasti kaula- ja tallamikit yhtä aikaa päälle. Olen myös miettinyt tällaista ratkaisua. En käytä koskaan kaula+keski tai keski+talla asentoja, 5-asentoisen kytkimen asennus teki tuosta vain hankalamman. Kaula+talla voisi olla paljon käyttökelpoisempi mulle. |
2randpo 15.02.2015 09:17:50 | |
---|
Gabe: Olen myös miettinyt tällaista ratkaisua. En käytä koskaan kaula+keski tai keski+talla asentoja, 5-asentoisen kytkimen asennus teki tuosta vain hankalamman. Kaula+talla voisi olla paljon käyttökelpoisempi mulle. Jos et käytä em. asentoja, niin ehkä kannattaa laittaa takas 3-asentoinen. Tai en tiedä, mutta jotkut väittää, että siten soundi on muutenkin parempi noissa jäljelle jäävissä orkkis-asennoissa. Insanely happy |
Mule 15.02.2015 09:33:25 | |
---|
Gabe: Olen myös miettinyt tällaista ratkaisua. En käytä koskaan kaula+keski tai keski+talla asentoja, 5-asentoisen kytkimen asennus teki tuosta vain hankalamman. Kaula+talla voisi olla paljon käyttökelpoisempi mulle. Kappas, olen aina luullut että olen yksin mielipiteeni kanssa. |
Gabe 15.02.2015 10:05:58 | |
---|
2randpo: Jos et käytä em. asentoja, niin ehkä kannattaa laittaa takas 3-asentoinen. Tai en tiedä, mutta jotkut väittää, että siten soundi on muutenkin parempi noissa jäljelle jäävissä orkkis-asennoissa. Mule: Kappas, olen aina luullut että olen yksin mielipiteeni kanssa. Varmaan laitankin kun saan aikaiseksi, tuossa se vielä onneksi on. Onko tietoa miten nuo väliasennot vaikuttavat orkkis-asentojen soundiin? Kaula ja keskimikkiä käytön pääosin, olen miettinyt josko tallaan löisi jonkun kuumemman kiinni.. tulisi sillekin jotain virkaa. |
erty 15.02.2015 10:33:57 | |
---|
Saundissa ei oo mitään eroa jos vertaa 3- ja 5-asentoisien samoja asentoja. 3-asentoisella kytkimelläkin saa valittua noi väliasennot, niissä vaan ei oo sitä lovea että asento "naksahtaisi" kohdalleen. Ite oon laittanut kanssa stratoihin 3-asentoisen kytkimen sekä alemman tonen no load-potikalla kaulamikin blendiksi. Harvemmin tosin tulee käytettyä tota blendiä paitsi kun haluaa valita telen keskiasennon eli kaulan ja tallan rinnan. |
klobasa 15.02.2015 10:37:02 | |
---|
Gabe: Olen myös miettinyt tällaista ratkaisua. En käytä koskaan kaula+keski tai keski+talla asentoja, 5-asentoisen kytkimen asennus teki tuosta vain hankalamman. Kaula+talla voisi olla paljon käyttökelpoisempi mulle. Tämä vois sopia sulle: https://www.youtube.com/watch?v=3ucrosRLw54 Eli toi on käytännössä täysin kuin normaali telecasterin kytkentä, mutta toisella tonella voit sekoittaa keskimikkiä mukaan kaikkiin kolmeen mikkiasentoon. |
hollstro 15.02.2015 11:16:42 | |
---|
klobasa: Tämä vois sopia sulle: https://www.youtube.com/watch?v=3ucrosRLw54 Eli toi on käytännössä täysin kuin normaali telecasterin kytkentä, mutta toisella tonella voit sekoittaa keskimikkiä mukaan kaikkiin kolmeen mikkiasentoon. Hyvänkuuloisia kombinaatioita. Parasta olis jos Stratossa olisi kaikille mikeille itsenäinen vola niin voisi vapaasiti blendailla niitä mukaan. Sitten tietty tonetkin kaikille. Kolme stäkkippotikkaa ja homma ois siinä. Onkohan tollasta kukaan tehnyt? vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
blues guitar 15.02.2015 11:25:07 | |
---|
erty: Saundissa ei oo mitään eroa jos vertaa 3- ja 5-asentoisien samoja asentoja. 3-asentoisella kytkimelläkin saa valittua noi väliasennot, niissä vaan ei oo sitä lovea että asento "naksahtaisi" kohdalleen. Eikö tuo 5-asentoinen kytkin kehitettykin juuri siksi, kun jotkin kitaristit (esim. Hendrix) alkoi käyttämään "väliasentoja" 3-asentoisissa kytkimissä ? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
hollstro 15.02.2015 11:29:48 | |
---|
blues guitar: Eikö tuo 5-asentoinen kytkin kehitettykin juuri siksi, kun jotkin kitaristit (esim. Hendrix) alkoi käyttämään "väliasentoja" 3-asentoisissa kytkimissä ? Suurin ihme on että 5-asentoinen kytkin tuli standardiksi vasta 1977. Sähköisesti kytkin on ihan sama kuin 3-asentoinen, siinä on vaan pykälät väliasennoilekin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
2randpo 15.02.2015 11:29:50 | |
---|
blues guitar: Eikö tuo 5-asentoinen kytkin kehitettykin juuri siksi, kun jotkin kitaristit (esim. Hendrix) alkoi käyttämään "väliasentoja" 3-asentoisissa kytkimissä ? Joo silleen vahingossahan se käsittääkseni keksittiin. Insanely happy |
LaMotta 15.02.2015 11:40:41 | |
---|
2randpo: Joo silleen vahingossahan se käsittääkseni keksittiin. Oletteko muuten huomanneet kuinka jännä soundi kuuluu valokatkaisimesta kun sen asettelee puoliväliin? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
klobasa 15.02.2015 12:17:28 | |
---|
|