Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 533 34 35 36 3774 75 76 77 78
Tormu
22.11.2014 09:47:59
Itse hankin d'addarion NY XL 10-46 setin. Onko kellään kokemusta kyseisistä kielistä? Ensi tuntuma vaikuttaa aika hyvältä.
kekkuliheikki
22.11.2014 09:53:23
Tormu: Itse hankin d'addarion NY XL 10-46 setin. Onko kellään kokemusta kyseisistä kielistä? Ensi tuntuma vaikuttaa aika hyvältä.

Hyvat on ja kestaa.

Itse siirrying 11-49 D'addarioon.
En allekirjoita.
Gabe
22.11.2014 09:55:23
Tormu: Itse hankin d'addarion NY XL 10-46 setin. Onko kellään kokemusta kyseisistä kielistä? Ensi tuntuma vaikuttaa aika hyvältä.

Juuri yllä höpöttelin niistä itsekin. :) Tykkään kuin hullu puurosta, mukavasti tuo lisää ruutia soundiin. Kolmatta kuukautta mennään tosiaan samoilla kielillä, eli kestää.
erty
22.11.2014 10:26:46
Rämppy: Mun mielestä NYXL -kielet ei ole sen jäykemmät kuin normi-daddariotkaan. Pikkuisen erilainen venytystuntuma niissä on, mutta ihan hyvällä tavalla.

Jees, pitänee laittaa testiin! Punotuille kielille tarvis just enempi napsua eikä toi pitkä kestoikäkään pahitteeks olis.
Rämppy
22.11.2014 13:47:13 (muokattu 22.11.2014 13:49:59)
erty: Jees, pitänee laittaa testiin! Punotuille kielille tarvis just enempi napsua eikä toi pitkä kestoikäkään pahitteeks olis.

Ilman muuta kannattaa testata, ei ole kallis testi. Saattaa hyvinkin sopia just sulle, jos haluat punotuile kielille enemmän napsua tai ruutia, kuten Gabe ilmaisi. Mun mielestä nuo NYXL:t on laatukielet soittotuntumaltaan, kestoltaan ja soundiltaan. Se, että tuo ylimääräinen potku etenkin punotuilla kielillä ei miellytä kaikkia, on puhtaasti makuasia ja paljon voi vaikuttaa mikkien korkeussäädöillä sekä tietysti vehkeiden tone- ym. säädöillä. Eikä sovi unohtaa näiden kielien hyvää vireenpitoa. Mulla nuo olivat 1 1/2 kuukauden soittojen jälkeen todella hyvässä iskussa, kun tavalliset kielet menee viimeistään tässä vaiheessa vaihtoon. Testimielessä vaihdoin kuitenkin takas perinnekieliin vielä kun NYXL:t soivat hyvin, jotta saan paremman käsityksen eroista.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Laulava Kylätohtori
24.11.2014 10:45:42
NYXL:llä saa siis lisää ruutia ja potkua? Tarkoittaa siis sitä, että soi lujempaa ja säröä on enemmän verrattuna tavallisiin? Näitä ei taida saada kuin normipaksuna (ainakaan Toomannilta), itse käytän 10-52-settiä, joten hieman arveluttaa edes testata. Samoin lujempi sointi ei varsaisesti ole plussaa, eikä välttämättä lisääntynyt särökään.

Miten kuulaat puhtaat soivat NYXL:llä verrattuna tavallisiin?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Rämppy
24.11.2014 15:22:32
Laulava Kylätohtori: NYXL:llä saa siis lisää ruutia ja potkua? Tarkoittaa siis sitä, että soi lujempaa ja säröä on enemmän verrattuna tavallisiin?...

Nimenomaan soivat vahvistettuna lujempaa ja säröäkin on sen myötä enemmän. Mun mielestä puhtaat soundit soivat yli kuukauden soittojen jälkeen kuten tuliterillä tavallisilla kielillä. Mun piti säätää mikkejä kautta linjan alemmas ja bassopuolelta vielä enemmän, jotta ei mene soundi liian murolle.
En sitten malttanut olla sanomatta.
KUNU
24.11.2014 16:00:52
Joku saattaa tietääkkin Nolly Gedgoodin, nykysen Peripheryn basistin sekä mixaajan, kaiken tuon ohella myös äärimmäisen kova kitaristi ja töissä käsittääkseni Bare Knuckle Pickupsin tuotekehittelyssä, elikkä aikamoinen kultakorva varmaankin.
Häneltä kysyttiin mielipidettä nuista uusista Daddarion NYXLstä ja tämmöstä kommenttia mies heitti:

"We've been using them on the Periphery record and my main personal guitar has had a set on for a week or so. I normally steer clear of strings that advertise extra brightness since that often comes at the cost of sounding "zingy" with unpleasant overtones, or weak and "plinky", but I've noticed the NYXLs have a very nice snap to them without those negative attributes, while retaining plenty of body to the note. They seem to keep the fresh sound and feel for noticeably longer than the regular XLs, but it's worth mentioning they seem to feel the slightest bit stiffer; nothing that has any real bearing on their playability though. I'll be using the NYXLs on my own guitars from now on."

Onhan nuo pitkälti kiini aina omista kokemuksista mutta kyllä tuo vastaa ihan myös minun kokemusta nuista. Normaalisti soittelin 10 setillä niin nyt näitten kans 9-46 tai jopa perus 9 setti, muuten menneepi sormet ruvelle.
Suhr=Ongelma
sustain65
24.11.2014 16:40:33
Vaikuttaisi siltä että NYXL 10-46 setti 24,75 skaalaisessa tuntuu jäykkyydeltään samalta kuin perus 10-46 D'Addariot 25,5 skaalaisessa. Näin äkkiseltään tuntuu tuolta.
Gabe
24.11.2014 18:30:46
Laulava Kylätohtori: NYXL:llä saa siis lisää ruutia ja potkua? Tarkoittaa siis sitä, että soi lujempaa ja säröä on enemmän verrattuna tavallisiin? Näitä ei taida saada kuin normipaksuna (ainakaan Toomannilta), itse käytän 10-52-settiä, joten hieman arveluttaa edes testata. Samoin lujempi sointi ei varsaisesti ole plussaa, eikä välttämättä lisääntynyt särökään.

Kyllä, soi lujempaa ja rouhemmin. Säröä tulee kyllä vähän enemmän.. mutta ei niin paljon etteikö sitä ja lujempaa sointiakin saisi tasoitettua mikkien säädöllä (jos niin haluaa). Puhtaat soi tosiaan kauniisti pitkään ja niille kullanarvoisille keskiäänille nuo kielet tekee todella hyvää! Suosittelen kyllä testaamaan, eipä se kalliiksi tule.

Siitä 10-52 setti kotimaisesta liikkeestä, ja vielä ilman postikuluja:

http://www.levytukku.fi/daddario_nyxl_010-052
Laulava Kylätohtori
24.11.2014 18:44:50
Gabe: Kyllä, soi lujempaa ja rouhemmin. Säröä tulee kyllä vähän enemmän.. mutta ei niin paljon etteikö sitä ja lujempaa sointiakin saisi tasoitettua mikkien säädöllä (jos niin haluaa). Puhtaat soi tosiaan kauniisti pitkään ja niille kullanarvoisille keskiäänille nuo kielet tekee todella hyvää! Suosittelen kyllä testaamaan, eipä se kalliiksi tule.

Siitä 10-52 setti kotimaisesta liikkeestä, ja vielä ilman postikuluja:

http://www.levytukku.fi/daddario_nyxl_010-052

Tämähän on kätevä liike, pistin tilaukseen. Voipi olla, ettei ole meikäläisen juttu, mutta sittenpähän on testattu...
dr_solo666
24.11.2014 20:03:08

En ole koskaan innostunut D'addario:n kielistä sähkiksessä mutta laitoin nyt akkariin 013-054 85/15 American Bronze setin. Ja hyvältähän se kuulostaa. Eikä ollut pahanhintainen F-Musiikissa.

Hokasin kieliä vaihtaessa näppärän kikan vaikka olen jo 10v tuolla veivillä veivannut. Tässä kuva: https://www.dropbox.com/s/bvetg4oga … to%2022.11.2014%2017.02.52.jpg?dl=0
"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
tommijk
27.11.2014 08:13:37
Onko näissä NYXL:ssä se erikoiskäsittely (mikä onkaan?) pelkästään punotuilla kielillä, vai myös sileillä?
käsi
29.11.2014 06:09:39

Nyt käytän Ghs kieliä. Taannoin ne oli ainoat kielet joita pystyi ostamaan. Ostin pari pakettia. Kuinka ollakaan niissä oli molemmissa viallinen kieli. Sain kuitenkin kielet vaihdettua. Mutta vittuuntuneena laitoin reklamaation asiasta Ghs firmalle suoraan.
Niiltä ei kuulnut mitään. Huomasin sitten kuukausia myöhemmin että Ghs twiittaili twitterissä yksi ilta aktiivisesti. Laitoin siellä niille kohtuu kiukkuisen palautteen asiasta. Viallisista kielistä ja siitä etteivät vastaa reklamaatio maileihin. Ne välittömästi halusi muuttaa keskustelun mailitse käytäväksi.

Keskustelu meni mailitse hyvin. Vaihdettiin muutamia tietoja ja käytiin läpi mikä kielissä oli silloin vikana. Kiitos Ghs:n tulen käyttämään aika pitkään niiden kieliä. Sen verran mukava oli tapa millä ne korvasi asian. Hyvin noi kielet soi.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
silon
05.12.2014 00:28:00
Itse olin ollut vannoutunut D'Addario käyttäjä sellaisen 15 vuotta, mutta nyt parin viime vuoden aikana olen tykästynyt noihin Ernie Balleihin niin, että en muita käytäkään. D-vireessä 10-52 ja E-vireessä 9-46. Erniellähän on noita Cobolt -kieliä jotka on jotenkin spesiaalin hyviä, mutta en ole tohtinut testata.

Käytin aiemmin pikkasen paksumpia kieliä molemmissa, mutta havaitsin, että alavireeseen tulee mukavasti sellasta dääuunng-soundia lisää, kun ohensi kielivalintaa.
Gabe
05.12.2014 00:48:50
Laulava Kylätohtori: Tämähän on kätevä liike, pistin tilaukseen. Voipi olla, ettei ole meikäläisen juttu, mutta sittenpähän on testattu...

Jokos on testattu?
KUNU
05.12.2014 01:20:59
silon: Erniellähän on noita Cobolt -kieliä jotka on jotenkin spesiaalin hyviä, mutta en ole tohtinut testata.

Äläkä kokkeile. Cobaltit ja M Steelin kokkeilin ja kummatki ommaan makhuun puhastus rahastusta, ei minusta tuonu kummatkaan mithään semmosta lissää mistä olisin valmis maksahmaan 2-3 kertasen hinnan verrattuna normi Slinkyihin.
Suhr=Ongelma
Laulava Kylätohtori
05.12.2014 07:02:42
Gabe: Jokos on testattu?

En ole vielä ehtinyt. Paketti tuli kyllä nopeasti perille, pisteet siitä Levytukulle. Todella nopeaa ja loistavaa toimintaa näissä kotimaisissa liikkeissä nykyään. Ainakin näistä on tullut tilattua lähiaikoina ja toiminnasta voi antaa täydet pistee: Levytukku, Dlx Music, Custom Sounds, Uraltone, St. Paul's Sound, ym. ym...

Mutta onhan nuo Elixirit olleet tuossa jo jonkin aika, joten eiköhän sitä sen puolesta voisi jo vaihtaa - jos vain olisi aikaa...
Laulava Kylätohtori
15.12.2014 10:23:32
Eilen vaihdoin D'addarion 10-52 NYXL-setin ja toden totta, se vaikutti ainakin näin alkuun todella hyvältä. Huomattavasti parempi kuin muutaman kuukauden ikäiset Elixirit tai mitä muistelen niiden uutena olleen. Eikä näissä ole sitä ikävää tuntumaa, mitä Elixireissä. Ja mukavan kevyitä ovat venytelläkin...

Kyllä tuossa soundissa jotain erilaista tuntuisi olevan verrattuna tavallisiin D'addarioihin. Toki suoraa vertailukohtaa ei ole, joten hatarien muistikuvien perusteella mennään. Soundikuvailussa tyydyn vain vahvistamaan parempikorvaisten arviot oikeiksi.
s8na
16.12.2014 00:23:38

KUNU: Äläkä kokkeile. Cobaltit ja M Steelin kokkeilin ja kummatki ommaan makhuun puhastus rahastusta, ei minusta tuonu kummatkaan mithään semmosta lissää mistä olisin valmis maksahmaan 2-3 kertasen hinnan verrattuna normi Slinkyihin.

Mä kans joskus kokeilin noita cobalteja ja ne oli ihan karseat. Tahmeat ja huonosoundiset jo uutena. Akkarissa on tosin sellaset ollu kiinni varmaan parivuotta mut sitä vähemmän soittelen. Ehjä jonneille jotka ei halua koskaan vaihtaa kieliä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)