![]() 23.08.2020 10:31:39 | |
---|---|
Krice: Kitaralla soitetaan eikä mittailla kaulan vahvuuksia ja kitaran painoa pikkusormi pystyssä. Jos joku kitaran paino on kynnyskysymys niin kannattaa vaihtaa ukuleleen, se ei paina liikaa. Sitä paitsi kitaran painon voi kyllä ennustaa aika hyvin mallista riippuen, jos sitä ei ole tehty jostakin uppotukista vaan normaalista puusta. Sen sijaan volumepotikan paikka on sellainen kynnyskysymys, että siitä voi valittaa vaikka kymmenen vuotta mnetissä. | |
![]() 23.08.2020 10:50:42 | |
abassimo: Oon osittain samaa mieltä. Toki jos soittaa livenä, niin toi paino alkaa olemaan jollekin kynnyskysymys, varsinki jos on selkävaivainen heikko patu/mummo (käykää salilla läskit tekemässä niitä selkälihaksia) :). Toisaalta kaulan mittailua jollain työntömitalla en oo koskaan ymmärtäny. En tiiä miten jollain voi vaikuttaa soittoon niin paljon, jos kaula on vähän erilainen profiililta, se on vähän paksumpi tai ohuempi suuntaan tai toiseen. Itelle on ollu aina ihan sama onkse kaulan profiili soft-v, d, c ja jopa terävä v menee. Suosin noista ite kyllä tota terävää v tai soft-v kaulaa, mut kyllä noilla muillaki soittaa ilosesti ja ei jäis siitä kiinni, että ostaisko kitaran, jos se soi muuten hyvin ja on itelle sellanen soitin ku haluaa. Se on vaa tottumiskysymys ja pidän noiden kaulojen mittailuu aika pikkurilli pystyssä olemisena. Sillon jos soittajalla on todella pieni käsi, eikä vaikka pystyisi soittamaan paksummalla kaulalla kunnolla, niin toki voi määrittää ostaessa, ettei kannata ehkä sitä paksuinta kalikkaa nakata ostokoriin. Sullahan onkin sitten helppoa. Tilaat vain Kiinasta postimyynnistä halvimman mahdollisen kitaran ja olet tyytyväinen oli kaula tai body millainen vaan, nauhat mitä vaan ja painaa mitä vaan ;) Ei se nyt ihan niin mene, että on kaikille aivan sama millainen kitara on, vaikka joku kitaristi onkin kaikkiruokainen kitaroiden suhteen. Luulen että en ole itse ainoa, jota kiinnostaa kaulaprofiili, sillä se kyllä vaikuttaa soitettavuuteen. Samoin kuin nauhojen koko ja skaala. Olisipa aika tympeää jos ostaisin väärän kuvauksen perusteella baritonikitaran, jos myyjä väittäisi mallin olevan niistä kahdesta vaihtoehdosta se 25,5" skaalainen. Tai volumet ja tonet olisi vaihdettu eri päin tai muuta vastaavaa. Tietyissä perinteikkäissä kitaramalleissa tuppaa olemaan sitä painoa lähinnä sen vuoksi, että esim kevyt mahonkilaatu nyt vain on helkkaristi kalliimpaa ja vaikeasti saatavampaa kuin raskaampi mahonkilaatu. PRS käyttää singlecut-malleissaan kevyempää mahonkia kuin Gibson. Toki on Gibsonillakin joissakin kalliimmissa versioissa kevyttä mahonkia. Jos kevyt hyvälaatuinen mahonki olisi yhtä kallista kuin painavampi, niin aivan tasan tarkkaan Gibson käyttäisi sitä kaikissa LesPauleissa ja mainostaisi kuinka hyvä soundi saadaan ja on mukava soittaa kun on kevyt. Ja sitten on nämä hokemat, että "soundi painaa" yms yms. Kannattaa testata noita asioita ihan itse, eikä vain uskoa "isojen poikien juttuja". Moni on yllättynyt kuinka hyvä soundi ja sustain irtoaa kevyestä kitarasta. Mutta toki makuja on monia ha jos joku haluaa välttämättä ostaa painavan kitaran, niin sehän on ihan jees. Ei se minulta ole pois, vaan pikemminkin päinvastoin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 23.08.2020 11:07:20 | |
Jos mä olisin sijoittamassa vaikka 2000 euroa kitaraan, niin totta helevatassa mua kiinnostaa kaulaprofiili ja radius, nauhojen koko ja kunto, paino (vaihtelee huomattavasti saman mallisissakin kitaroissa), kaikki modaukset ja kolhut ynnä kulumat. Jos myyjää ei kiinnosta vastata asiallisesti näihin kysymyksiin niin pitäköön tunkkinsa. Epämääräisistä vastauksista tulee mieleen, että ei taida olla ihan priimayksilö kyseessä. In Finland we have this thing called "diu diu". | |
![]() 23.08.2020 11:13:01 (muokattu 23.08.2020 11:18:21) | |
iec: Sullahan onkin sitten helppoa. Tilaat vain Kiinasta postimyynnistä halvimman mahdollisen kitaran ja olet tyytyväinen oli kaula tai body millainen vaan, nauhat mitä vaan ja painaa mitä vaan ;)... Heh :-) Vaikka oletan, että laitoit tuon alun läpällä, niin en tietääkseni oo sanonut kitaran laadun korreloivan kitaran kaulaprofiilin, skaalanpituuden tai painon kanssa. Tuota että laadukkaampi puu painaa vähemmän en kyllä itse puuseppänä agreedaa ihan suoraan. Mutta antaa soitinteollisuuden luoda tällainen kuva kuluttajalle :). Hyvää soitinpuuta löytyy niin kevyenä, kun myös painavana. Vastaavasti myös täysin laadutonta paskaa löytyy molempina versioina. Tosta soittimen painosta vielä. Itseasiassa parhaat kitarat soundillisesti on omasta mielestä ollut varmaa siitä keskeltä painon suhteen; ei painavia, eikä kevyitä. Toi painon vaikutus soundiin on ihan samaa keijupölyä, kun se onko soitin tehty Jenkeissä vai Kiinassa. | |
![]() 23.08.2020 11:57:44 | |
abassimo: Heh :-) Vaikka oletan, että laitoit tuon alun läpällä, niin en tietääkseni oo sanonut kitaran laadun korreloivan kitaran kaulaprofiilin, skaalanpituuden tai painon kanssa. Tuota että laadukkaampi puu painaa vähemmän en kyllä itse puuseppänä agreedaa ihan suoraan. Mutta antaa soitinteollisuuden luoda tällainen kuva kuluttajalle :). Hyvää soitinpuuta löytyy niin kevyenä, kun myös painavana. Vastaavasti myös täysin laadutonta paskaa löytyy molempina versioina. Tosta soittimen painosta vielä. Itseasiassa parhaat kitarat soundillisesti on omasta mielestä ollut varmaa siitä keskeltä painon suhteen; ei painavia, eikä kevyitä. Toi painon vaikutus soundiin on ihan samaa keijupölyä, kun se onko soitin tehty Jenkeissä vai Kiinassa. Pientä läppäprovoahan tuo oli minun osaltani kieltämättä :) Halusin tuoda hieman korostetusti esiin sen, että kaikilla on yksilölliset tarpeet. Jos esimerkiksi on soittanut koko ikänsä tietynlaisella kaulalla, voi olla vaikeaa tottua soittamaan todella paljon erilaisella kaulalla. Eli viitsiikö sitä kiusata itseänsä enää opettelemaan hieman erilaista otetekniikkaa. Esim toiset haluavat pitää peukaloa niin, että sillä voi kikkailla paksun E-kielen kanssa yms yms, ja toiset käyttävät sitä kitaraopettajien suosittelemaa tekniikkaa, jossa peukalo on aina kaulan takana. Itseasiassa lähinnä kitaristit viljelevät itse eniten sitä puumateriaalin painon korrelaatiota soundiin. Ja varsinkin niin päin, että se painavampi olisi paljon parempi. Kukapa se alkaisi myymäänsä kitaraa haukkumaan, joten on helppo toistaa sitä vanhaa jauhantaa painavasta kitarasta. Toki todella kevyessäkin on haasteensa, eli tuollainen alle 2,5kg kitara saattaa alkaa heilumaan vähän liikaa armottomassa riffittelyssä seisaaltaan soittaessa. Itse koen kyllä suuren eron 3,6kg ja 5kg painotusten kitaroiden välillä. Minun mielestäni 5kg kitarassa on selkeästi "turhaa" painoa. Soundien puolesta siitä on tuskin hyötyä. En ole punninnut omaa akustista kitaraani, mutta siinä on kyllä lähes loputon sustain, vaikka painoa ei ole juuri nimeksikään. Eli kyllä se kokonaisrakenne on selkeästi merkityksellisempi kuin paino. Toki akustinen on akustinen ja sähkis on sähkis, ja käyttötarkoitus on aivan eri, joten niitä ei oikeastaan kannata edes verrata. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 23.08.2020 12:43:08 | |
o0o: Sen sijaan volumepotikan paikka on sellainen kynnyskysymys, että siitä voi valittaa vaikka kymmenen vuotta mnetissä. Se on ihan käytännöllinen ongelma jos käsi osuu potikkaan ja se menee pienemmälle sattumalta sen vuoksi. Huippukitaristeillekin tuo voi olla kynnyskysymys, mainittakoon vaikka Paul Gilbert, joka on kertonut tuosta ihan omin sanoin. Mutta tuohan ei sinällään ole mikään ongelma, koska kuvasta näkee missä se potikka on kitarassa tai onko siinä lähistöllä muita vipuja tai vipstaakkeleita. | |
![]() 23.08.2020 13:34:55 | |
Krice: Se on ihan käytännöllinen ongelma jos käsi osuu potikkaan ja se menee pienemmälle sattumalta sen vuoksi. Huippukitaristeillekin tuo voi olla kynnyskysymys, mainittakoon vaikka Paul Gilbert, joka on kertonut tuosta ihan omin sanoin. Mutta tuohan ei sinällään ole mikään ongelma, koska kuvasta näkee missä se potikka on kitarassa tai onko siinä lähistöllä muita vipuja tai vipstaakkeleita. Eli oletko sitä mieltä että herra Gilbert olisi täysin tyytyväinen jos hänen omaan käyttöön tulevassa uudessa nimikkomallissa olisi vaikkapa Wizard HP- kaula 17mm paksuisena 1. nauhalta ja volumenuppi olisi edelleen hänelle optimaalisella paikalla? Samalla olisivat kasvattaneet bodyn paksuutta niin paljon että kitara painaisi 5kg? Varmaan sanoisi että: "Ei haittaa, sillä tosimies soittaa millaisella profiililla vaan ja ei sillä painolla ole mitään väliä" ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 23.08.2020 13:35:48 | |
Krice: Se on ihan käytännöllinen ongelma jos käsi osuu potikkaan ja se menee pienemmälle sattumalta sen vuoksi. Huippukitaristeillekin tuo voi olla kynnyskysymys, mainittakoon vaikka Paul Gilbert, joka on kertonut tuosta ihan omin sanoin. Mutta tuohan ei sinällään ole mikään ongelma, koska kuvasta näkee missä se potikka on kitarassa tai onko siinä lähistöllä muita vipuja tai vipstaakkeleita. Ja toisaalta josnyt ei oo täysin peukku keskellä kämmentä vivut ja potikat siirtyy ihan justsiihen mihin haluaa.Se onkin sitten eri juttu haluaako ylimääräisiä reikiä kapulaansa. Kai joissain pajoissa on mahdollisuus vaikuttaa tuohonkin jos haluaa täysin sen oman mallin mukaan. | |
![]() 23.08.2020 13:44:00 | |
o0o: Sen sijaan volumepotikan paikka on sellainen kynnyskysymys, että siitä voi valittaa vaikka kymmenen vuotta mnetissä. Plussan arvoinen kirjoitus. Jäsen Krice on ehkä tämän palstan viimeinen vinkuja jolla on varaa muille huudella siitä, mikä on merkitsevää ja mikä ei. moving in stereo | |
![]() 23.08.2020 13:51:27 | |
Krice: Kitaralla soitetaan eikä mittailla kaulan vahvuuksia ja kitaran painoa pikkusormi pystyssä. Jos joku kitaran paino on kynnyskysymys niin kannattaa vaihtaa ukuleleen, se ei paina liikaa. Sitä paitsi kitaran painon voi kyllä ennustaa aika hyvin mallista riippuen, jos sitä ei ole tehty jostakin uppotukista vaan normaalista puusta. Totta, se kaulan vahvuus mitataankin työntömitalla. Tuosta painosta sen verran että ei se oikeastaan liian kevytkään tarvis mun mielestä olla. Ihanne on varmaan siinä 3,3 kilon ympärillä. Kaikenlaisia on silti tullut soitettua vuosien saatossa. Kumma kyllä parhaimpaan lopputulokseen soittohommissa olen päässyt sellaisella kitaralla johon olen itse määrittänyt kaikki speksit. Noh, en mä mikään ammattiveijo olekaan, otan kaiken mahdollisen avun laitteista irti mitä vain saatavilla on. Ja jatkan kaulojen mittailua pyynnöstä jatkossakin koska ymmärrän että se voi olla oleellinen tieto jollekin. Se on ihan käytännöllinen ongelma jos käsi osuu potikkaan ja se menee pienemmälle sattumalta sen vuoksi. Samanlainen käytännöllinen ongelma voi olla esimerkiksi otelautakäden väsyminen. Mulla esimerkiksi tuottaa ongelmia soittaa oikein ohuilla kauloilla pidempään. Käsi väsyy kun kämmenen ja sormien asento on niin kummallinen. Sä olet nyt saattanut unohtaa että me kaikki ollaan erilaisia erilaisten tarpeidemme kanssa. Se on asia joka kannattaa muistaa myös kitarakamapalstan ulkopuolella. ...varsinki grillijonossa. Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa | |
![]() 23.08.2020 18:05:53 | |
Eri soittajilla on tietysti erillaisia toiveita kitaran suhteen kuten paino, kaulan leveydet, radius, namiskan paikat jne. Tuo kaulan paksuus, muoto ja leveys sekä radius on käsiin sopimisen kannalta ihan olennaista ja jos tosissaan soittaa useita tunteja sillä kitaralla niin jos se on kovin painava niin ei se kivaa ole, mielummin keveä kuin painava toki palsapuun keveä ei ehkä olis kovin hyvä kuitenkaan ;D Itellä yksi sellainen mistä en kovin itse välitä on kovin pyöreä otelauta (radius esim. Fenderin kitaroissa, joka on se 7,25 - 7,5 ei ole mitenkään suosikki). Mulla radius pitää olla vähintään se 9,5 ja mieluusti totakin enempi. Nykyään mulla taitaa radiukset olla vähintään 12" ja yhdessä jopa yli 16" hieman. PappaSFin | |
![]() 24.08.2020 09:33:05 (muokattu 24.08.2020 09:33:58) | |
jhlamm:Huonoja kuvia on monesti mnetissä ja varsinkin kun laittaa suoraan kännykästä niin jää heikommissa kännykoissä helposti sumuiseksi vaikka näytti ottohetkellä hyvällä. Tää on tuskin ottohetkelläkään näyttänyt hyvältä, jotenkin käsittämätöntä puuhaa kun koitetaan +1,5k pyynnillä kepukasta päästä eroon. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1564651 Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 24.08.2020 13:05:22 | |
Selasin torin mikkitarjonnat läpi ja sieltä löytyi pari sopivaa settiä. Kummatkin on vähän harvinaisempaa tavaraa mistä on hankalampi löytää tietoa. Laitoin yli 2 vrk sitten pari kysymystä toisesta setistä. Myyjä on ainakin pari kertaa käynyt kirjautuneena, mutta ei vastannut mitään. Laitoin tänään toiselle myyjälle pari tarkentavaa tyhmää kysymystä hänen mikeistä ja vastaukset tulivat tunnissa ja kommunikointi oli sen verran hyvää, että kaupat tuli. Edelleen painotan, että panostakaa siihen kommunikointiin, jos haluatte edistää tavaroittenne myyntiä. | |
![]() 24.08.2020 13:17:03 (muokattu 24.08.2020 13:23:15) | |
Kaihua: me kaikki ollaan erilaisia erilaisten tarpeidemme kanssa. Se on asia joka kannattaa muistaa myös kitarakamapalstan ulkopuolella. Pointti oli enemmän siinä, että kitarasta löytyy yleensä tiedot netistä, ei tarvitse alkaa kyselemään myyjältä jokaista yksityiskohtaa. Jos kitaran mitat yms. on noin tarkkoja niin kannattaisiko heti vaan hankkia custom-kitara, jossa on kaikki mitat millimetrilleen oikein? Miksi hapuilla pimeässä sekalaisten käytettyjen kitaroiden kanssa vuositolkulla etsien sitä itselle just sopivaa. Siihen menee enemmän rahaakin lopulta kuin customiin. Tai sitten voisi opetella soittamaan, sen jälkeen homma onnistuu kaikenlaisilla soittimilla, varsinkin kun sähkökitarat ei lopulta ole kovinkaan erilaisia. Suosittelen kokeilemaan oikeasti erilaisia kielisoittimia niin siinä saa hyvän perspektiivin minimaalisiin eroihin tavallisten sähkökitaroiden välillä. Minulla esimerkiksi on merlin, sillä kun soittelee vähän aikaa niin alkaa huvittaa sähkökitaroiden soiton helppous ja merkityksettömän pienet erot mitä niissä on. Mitä tuohon volumepotikkaan tulee niin otin härkää sarvista ja treenaan nykyisin aika paljon classic player '50 stratolla, se on hyvä, sellainen vähän kankea kapula, joten soittamista pitää harjoitella enemmän kuin jollakin liukkaalla hevikepillä. Volumepotikkaan ei osu kun soittaa vähän eri tavalla kuin mihin on tottunut. | |
![]() 24.08.2020 14:17:39 | |
Krice: Pointti oli enemmän siinä, että kitarasta löytyy yleensä tiedot netistä, ei tarvitse alkaa kyselemään myyjältä jokaista yksityiskohtaa. Jos kitaran mitat yms. on noin tarkkoja niin kannattaisiko heti vaan hankkia custom-kitara, jossa on kaikki mitat millimetrilleen oikein? Miksi hapuilla pimeässä sekalaisten käytettyjen kitaroiden kanssa vuositolkulla etsien sitä itselle just sopivaa. Siihen menee enemmän rahaakin lopulta kuin customiin. Tai sitten voisi opetella soittamaan, sen jälkeen homma onnistuu kaikenlaisilla soittimilla, varsinkin kun sähkökitarat ei lopulta ole kovinkaan erilaisia. Suosittelen kokeilemaan oikeasti erilaisia kielisoittimia niin siinä saa hyvän perspektiivin minimaalisiin eroihin tavallisten sähkökitaroiden välillä. Minulla esimerkiksi on merlin, sillä kun soittelee vähän aikaa niin alkaa huvittaa sähkökitaroiden soiton helppous ja merkityksettömän pienet erot mitä niissä on. Mitä tuohon volumepotikkaan tulee niin otin härkää sarvista ja treenaan nykyisin aika paljon classic player '50 stratolla, se on hyvä, sellainen vähän kankea kapula, joten soittamista pitää harjoitella enemmän kuin jollakin liukkaalla hevikepillä. Volumepotikkaan ei osu kun soittaa vähän eri tavalla kuin mihin on tottunut. Voi jestas sentään, mitä tyhjää ulinaa. *facepalm* Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 24.08.2020 14:51:32 | |
Krice: Jos kitaran mitat yms. on noin tarkkoja niin kannattaisiko heti vaan hankkia custom-kitara, jossa on kaikki mitat millimetrilleen oikein? Miksi hapuilla pimeässä sekalaisten käytettyjen kitaroiden kanssa vuositolkulla etsien sitä itselle just sopivaa. Kerroppa tosiaan se mikset ole tilannut itsellesi custom soitinta jo kymmenen vuotta sitten, vaan edelleen jaksat valittaa volumepotikkojen sijainneista. BTW, itse en ole vielä koskaan soittanut kitaralla missä olisi volumepotikka ollut huonossa paikassa. Kaikki kelpaa. | |
![]() 24.08.2020 14:52:51 (muokattu 24.08.2020 14:59:45) | |
Krice: Pointti oli enemmän siinä, että kitarasta löytyy yleensä tiedot netistä, ei tarvitse alkaa kyselemään myyjältä jokaista yksityiskohtaa. Jos kitaran mitat yms. on noin tarkkoja niin kannattaisiko heti vaan hankkia custom-kitara, jossa on kaikki mitat millimetrilleen oikein? Miksi hapuilla pimeässä sekalaisten käytettyjen kitaroiden kanssa vuositolkulla etsien sitä itselle just sopivaa. Siihen menee enemmän rahaakin lopulta kuin customiin. Tai sitten voisi opetella soittamaan, sen jälkeen homma onnistuu kaikenlaisilla soittimilla, varsinkin kun sähkökitarat ei lopulta ole kovinkaan erilaisia. Suosittelen kokeilemaan oikeasti erilaisia kielisoittimia niin siinä saa hyvän perspektiivin minimaalisiin eroihin tavallisten sähkökitaroiden välillä. Minulla esimerkiksi on merlin, sillä kun soittelee vähän aikaa niin alkaa huvittaa sähkökitaroiden soiton helppous ja merkityksettömän pienet erot mitä niissä on. Mitä tuohon volumepotikkaan tulee niin otin härkää sarvista ja treenaan nykyisin aika paljon classic player '50 stratolla, se on hyvä, sellainen vähän kankea kapula, joten soittamista pitää harjoitella enemmän kuin jollakin liukkaalla hevikepillä. Volumepotikkaan ei osu kun soittaa vähän eri tavalla kuin mihin on tottunut. Olisi se hyvä myyjänkin laittaa melko tarkat tiedot varsinkin sellaisissa tapauksissa, että on monta eri mahdollisuutta mitä osia ja ratkaisuja siinä kyseisessä mallissa on. Esim jos myyjä ei erittele mikä Fenderin Stratoversio on kyseessä tai vuosimallia ei ole mainittu. Ja on se aika tympeää metsästää niitä speksejä mitä juuri kyseisessä vuosimallissa on jostain ulkomaiden foorumeilta. Muistaakseni edes Fenderillä ei ole sellaista hyvää arkistoa, mistä löytyisi kaikkien valmistettujen mallien speksit ja niiden erot eri vuosimallien välillä. Kyllähän ne löytyy vuonna 2019-2020 tehdyistä kitaroista suoraan Fenderin sivuilta tai jälleenmyyjien sivuilta, mutta entäs vaikka 1990-2010? En kyllä purematta niele tuota asennetta, että "opetelkaa soittamaan". Juu toki kannattaa jokaisen varmaan testailla erilaisia kitaroita ja totutella erilaisiin soittimiin, mutta ihmisillä nyt vain on erilainen fysiikka vaikkapa sormissa. Ohan siinä nyt iso ero vaikka 16"radiuksen otelaudassa verrattuna 7,25" radiuksen otelautaan. Jos on sopivan muuhkurainen etusormi, toimii joku radius yhdistettynä sopivaan kaulan leveyteen ja paksuuteen paremmin vaikkapa barre-soinnuissa kuin joku muu. Lisäksi nauhojen koko on myös iso tekijä, eli jos on ikänsä soitellut matalilla nauhoilla ja sitten pitäisi opetella soittamaan extrajumbonauhoilla, vaatii se aika lailla työtä. Oppiihan sen, mutta onko tarvetta opetella aivan erilaista otelautakäden tatsia, jos kerran maailmassa myydään toisenlaisilla nauhoilla varustettuja kitaroita? Ja on sähkisten rungon muodoissakin kyllä isoja eroja, jotka vaikuttavat soitettavuuteen aika tavalla. Esim strato ja tele ovat aivan erituntuisia hihnan kanssa seisaaltaan soittaessa. Stratossa menee pikkauskäsi paljon taaemmaksi kuin telessä tai Les Paulissa tai useimmissa PRS:n kitaroissa. Tämä siis silloin jos soittelee demppikomppia ja pitää kämmensyrjää siinä tallan päällä. Noissä kitaroissa on eroja tallan sijainnissa ja hihnatappinen sijainnissa. Tälläkään ei ole suurta merkitystä jos soittelee kotona istuallaan. Toki siinäkin on bodyn muotoilulla merkitys (esim V-tyylin body on aika erilainen kuin vaikkapa stratocaster.) Mutta hienoa, että olet itse harjoitellut sellaisella kitaralla jossa ei ole optimaalinen volumen paikka omalle soittotyylillesi. Nyt voit harjoitellessa miettiä kumpi on omalla kohdalla fiksumpaa, eli opetteletko uuden soittotekniikan vai hommaatko vain sellaisia kitaroita missä on se volume itsellesi sopivammalla kohdalla (vai modaatko volumen siinä stratossa vaikkapa eri kohtaan). Me muut ei voida sitä sinun puolesta päättää. Samoin kuin sinäkään et voi muiden puolesta päättää onko kaulan dimensioilla joillekin iso merkitys vai ei. EDIT: Kaikkein paras olisi aina päästä henkilökohtaisesti testaamaan kitaraa ennen ostopäätöstä. Joskus vain juuri tietynlaisia kitaroita ei ole paikallisessa/-sissa soitinliikkeissä ja joutuu turvautumaan postimyyntiin. Onneksi paikallisetkin aina välillä suostuvat hommaamaan joitakin malleja testiin ilman "ostopakkoa" tai rivien välistä vihjailuja siitä että taidettin tilata turhaan... Toisaalta on sekin tympeää ajella muutama sata kilometriä testaamaan jotain käytettyä, jossa on aivan eri speksit kuin mitä myyjä antoi ymmärtää. Toistaiseksi nämä omat kitaranhakureissut ovat onneksi aina onnistuneet hyvin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 24.08.2020 16:24:49 | |
iec: En kyllä purematta niele tuota asennetta, että "opetelkaa soittamaan". Juu toki kannattaa jokaisen varmaan testailla erilaisia kitaroita ja totutella erilaisiin soittimiin, mutta ihmisillä nyt vain on erilainen fysiikka vaikkapa sormissa. Ohan siinä nyt iso ero vaikka 16"radiuksen otelaudassa verrattuna 7,25" radiuksen otelautaan. Jos on sopivan muuhkurainen etusormi, toimii joku radius yhdistettynä sopivaan kaulan leveyteen ja paksuuteen paremmin vaikkapa barre-soinnuissa kuin joku muu. Lisäksi nauhojen koko on myös iso tekijä, eli jos on ikänsä soitellut matalilla nauhoilla ja sitten pitäisi opetella soittamaan extrajumbonauhoilla, vaatii se aika lailla työtä. Oppiihan sen, mutta onko tarvetta opetella aivan erilaista otelautakäden tatsia, jos kerran maailmassa myydään toisenlaisilla nauhoilla varustettuja kitaroita? Samoilla linjoilla olen. Vähän hutera väite, että jos etsii itselleen sopivaa kitaraa niin opettelisi / ei osaisi soittaa. Myöskin vähän outoa sanoa, että osta custom. Vähän kuin sanoisi ihmiselle, että mitä noiden vanhojen autojen kanssa vaihtelet kun osta vaan uusi Tesla. Se nyt ei vaan kaikilta onnistu. Tosin siitä olen Kricen kanssa samaa mieltä, että opetella voi soittamaan toisellakin kitaralla. Itse omistin floikallisen kitaran nelisen vuotta ja sillä väänsin. Kyllä mä sillä opein soittamaan - sen verran mitä kiinteälläkin osaan räpeltää. En silti nauttinut siitä ihan kauheasti. Ja kamarunkkaushan on kaiken a ja o. Mä olen monta hyvää skebaa ja itselle uutta asiaa löytänyt tässä vuosien varrella ihan vaan kokeilemalla eri kitaroita. Mitä sitten niihin ilmoituksen spekseihin tulee, niin ei siellä tartte mitään kertoa, jossei halua. Sitten minä kysyn. Tai jos olen laiska niin en kysy, vaan jätän välistä. Valintojen maailma. Mä kyllä kaivan tiedot kitarasta jos oikein kuumottelee. Useamman kitaran olen silti ostanut sillä, että näin ilmon, luin speksit, vaikuttaa vidum jeba. Osta illalla nousuhumalassa. Nauti ostoksesta tai älä. Eli jos mulle haluaa jotain myydä, niin ilmo hyvillä kuvilla ja tekstillä on kyllä täky ainakin perjantai-illalla. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 24.08.2020 20:08:45 | |
jhlamm: ...Eli jos mulle haluaa jotain myydä, niin ilmo hyvillä kuvilla ja tekstillä on kyllä täky ainakin perjantai-illalla. Heh... hyvä tietää. Mihinkä aikaan kannattaa ilmo laitella :p Dämmit, tuli muuten laitettua nyt sitten akustinen vääränä päivänä myyntiin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 24.08.2020 22:36:50 (muokattu 24.08.2020 22:37:21) | |
Kaihua: Ehkäpä se joissain parin huntin squiereissa menee näin mutta kun siirrytään tuonne kalliimpiin, vaikkapa tuhansien eurojen soittimiin, tuntuu ihan luontevalta antaa tarkkoja vastauksia tarkkoihin kysymyksiin. Ei sillä hintaluokalla ole oikeastaan väliä, koska se joka on ostamassa mnet Torilta tuhansien eurojen soitinta, osaa suhteuttaa ostoksensa siihen. Siksipä sen kyselyn pitäisi päinvastoin vähentyä, kun ostoksen hinta nousee. "Improvisation is a genesis of composition" - YJM | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)