Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5333 334 335 336 337347 348 349 350 351
pudehc
03.01.2025 10:43:29
mpekkanen: Pankista eivät anna tarkempia tietoja.

Kyllä sieltä pankista tuli tilin omistajan koko nimi ja kotiosoitekin tietoon. Mikkelistä löytyy.
harripoika
03.01.2025 13:01:28
pudehc: Kyllä sieltä pankista tuli tilin omistajan koko nimi ja kotiosoitekin tietoon. Mikkelistä löytyy.

Ei muuten satavarmasti tule mitään tietoa pankista. Täyttä bullshittiä väittää tuollaista.
pudehc
03.01.2025 13:30:04
harripoika: Ei muuten satavarmasti tule mitään tietoa pankista. Täyttä bullshittiä väittää tuollaista.

Kyllä se olet nyt sinä joka jauhaa paskaa. Osuuspankista tehtiin maksun palautuspyyntö (joka ei tietenkään mennyt läpi koska saajan olisi pitänyt hyväksyä rahojen palautus). Sen jälkeen mulle tuli tilin omistajan koko nimi sekä kotiosoite viestillä ja kehoitus hoitaa asiaa eteenpäin poliisin kanssa, kuten olen tehnytkin. Ei kannata tulla "satavarmana" mölisemään, kun ei tiedä asiasta mitään.
pnieminenp
03.01.2025 16:03:08
pudehc: Kyllä se olet nyt sinä joka jauhaa paskaa. Osuuspankista tehtiin maksun palautuspyyntö (joka ei tietenkään mennyt läpi koska saajan olisi pitänyt hyväksyä rahojen palautus). Sen jälkeen mulle tuli tilin omistajan koko nimi sekä kotiosoite viestillä ja kehoitus hoitaa asiaa eteenpäin poliisin kanssa, kuten olen tehnytkin. Ei kannata tulla "satavarmana" mölisemään, kun ei tiedä asiasta mitään.

Jaa jaa...
"Muun muassa pankeilla on vahva pankkisalaisuusvelvollisuus, jolloin he saavat luovuttaa tilitietoja ainoastaan viranomaisille silloin, kun kyse on esimerkiksi jostakin rikosepäilystä tai rikoksen esitutkinnasta."

Enpä usko että antaa mitään tietoja toisen tililtä. Pankkisalaisuus on niin vahva että jos sait tietoja, on joku sählännyt ja pahasti. Poliisille toki sitten luovutetaan jos tulee pyyntö.
mpekkanen
03.01.2025 16:09:22
Kyllä mun käsityksen mukaan pankkisalaisuus on niin vahva, ettei sitä tilitietoa anneta muille kuin viranomaisille. Noin se on ainakin ollut, ja jos jotain poikkeuksia siitä on tapahtunut, niin epäilen pankin virhettä.
pudehc
03.01.2025 16:22:57
pnieminenp: Jaa jaa...
"Muun muassa pankeilla on vahva pankkisalaisuusvelvollisuus, jolloin he saavat luovuttaa tilitietoja ainoastaan viranomaisille silloin, kun kyse on esimerkiksi jostakin rikosepäilystä tai rikoksen esitutkinnasta."

Enpä usko että antaa mitään tietoja toisen tililtä. Pankkisalaisuus on niin vahva että jos sait tietoja, on joku sählännyt ja pahasti. Poliisille toki sitten luovutetaan jos tulee pyyntö.

Täällä on kyllä monenlaista asiantuntijaa liikkeellä. Mulle on aivan sama mitä sinä uskot, mulla on pankilta saadut tekijän nimi- ja osoitetiedot jotka olen toimittanut poliisille rikosilmoituksen liitteeksi.

Jo ensimmäistä kertaa asiasta pankkiin soittaessani sanoivat, että eivät voi siinä vaiheessa antaa mitään tietoja, mutta sitten kun maksun palautuspyyntö on tehty (ja jätetty hyväksymättä huijarin toimesta), voivat antaa tilin omistajan tiedot jotta asiaa voi lähteä hoitamaan viranomaisteitse. Voisko vielä joku kolmas spede tulla kertomaan, ettei ole mahdollista, että mulla on tekijän tiedot?
pappasfin
03.01.2025 18:28:29 (muokattu 03.01.2025 18:37:14)
pudehc: Täällä on kyllä monenlaista asiantuntijaa liikkeellä. Mulle on aivan sama mitä sinä uskot, mulla on pankilta saadut tekijän nimi- ja osoitetiedot jotka olen toimittanut poliisille rikosilmoituksen liitteeksi.

Jo ensimmäistä kertaa asiasta pankkiin soittaessani sanoivat, että eivät voi siinä vaiheessa antaa mitään tietoja, mutta sitten kun maksun palautuspyyntö on tehty (ja jätetty hyväksymättä huijarin toimesta), voivat antaa tilin omistajan tiedot jotta asiaa voi lähteä hoitamaan viranomaisteitse. Voisko vielä joku kolmas spede tulla kertomaan, ettei ole mahdollista, että mulla on tekijän tiedot?

Hmm.. outoa! Yleensä pankki kyllä ei anna tillinomistajan tietoja kuten kotiosoite jne. vaan pyytävät, että asianomistaja ottaa yhteyttä poliisiin ja homma etenee sitä kautta.

Jos ja kun pankki antaa tillinomistajan tiedot jollekin pyynnöstä ja pyytää kääntymään sitten poliisin pakeille niin silloin ei menty ihan lain pykälien mukaan (jos siis näin on päässyt käymään pankin toimesta).

Ja näin on toimittu jo pidemmän aikaa, ettei niitä tietoja pankki saa antaa.

Asiasta voi vaikka lukea:

https://www.minilex.fi/q/tilitietojen-luovuttaminen
https://www.finanssiala.fi/wp-conte … salaisuusohjeet_2021_lopullinen.pdf

Tuohon sun kirjoitukseesi en ota kantaa onko homma totta vaiko tarua jos pankki on toiminut kertomallasi tavalla mutta lain pykälien ja hyvän tavan mukaisesti ei homma ole mennyt jos niin on päässyt käymään.

PS. Ihan sellainen kommentti näihin kirjoitteluihin, että toisten kutsuminen "Spedeksi" tai muulla tavalla ei ole kovin rakentavaa keskustelua.

Hyvää uutta vuotta 2025 kaikille! :D

EDIT: Unohtu mainita, että oman kokemukseni mukaan (pari kertaa) pankki ei anna vastapuolen tietoja vaan pyytää kääntymään poliisin puoleen / rikosilmoitus ja sen verran aukaisen poliisin toimia tässä, että kun olin käymässä poliisin tapausta tutkivan poliisin luona niin hän soitti pankkiin suoraan heidän yhteyshenkilölle, joka kertoi poliisille niitä tietoja ja tilin tilanteen ym., eli poliisille se tieto annettiin eikä minulle pankista.
PappaSFin
pudehc
03.01.2025 21:21:39
pappasfin: Hmm.. outoa! Yleensä pankki kyllä ei anna tillinomistajan tietoja kuten kotiosoite jne. vaan pyytävät, että asianomistaja ottaa yhteyttä poliisiin ja homma etenee sitä kautta.

Jos ja kun pankki antaa tillinomistajan tiedot jollekin pyynnöstä ja pyytää kääntymään sitten poliisin pakeille niin silloin ei menty ihan lain pykälien mukaan (jos siis näin on päässyt käymään pankin toimesta).

Ja näin on toimittu jo pidemmän aikaa, ettei niitä tietoja pankki saa antaa.

Asiasta voi vaikka lukea:

https://www.minilex.fi/q/tilitietojen-luovuttaminen
https://www.finanssiala.fi/wp-conte … salaisuusohjeet_2021_lopullinen.pdf

Tuohon sun kirjoitukseesi en ota kantaa onko homma totta vaiko tarua jos pankki on toiminut kertomallasi tavalla mutta lain pykälien ja hyvän tavan mukaisesti ei homma ole mennyt jos niin on päässyt käymään.

PS. Ihan sellainen kommentti näihin kirjoitteluihin, että toisten kutsuminen "Spedeksi" tai muulla tavalla ei ole kovin rakentavaa keskustelua.

Hyvää uutta vuotta 2025 kaikille! :D

EDIT: Unohtu mainita, että oman kokemukseni mukaan (pari kertaa) pankki ei anna vastapuolen tietoja vaan pyytää kääntymään poliisin puoleen / rikosilmoitus ja sen verran aukaisen poliisin toimia tässä, että kun olin käymässä poliisin tapausta tutkivan poliisin luona niin hän soitti pankkiin suoraan heidän yhteyshenkilölle, joka kertoi poliisille niitä tietoja ja tilin tilanteen ym., eli poliisille se tieto annettiin eikä minulle pankista.

Mites nuo "täyttä bullshittiä", "ei varmaan pidä paikkaansa" -mölinät, onko ne rakentavaa keskustelua? Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, mulle kerrottiin pari viikkoa sitten pankkiin soittaessani, että epäonnistuneen maksun palautuspyynnön jälkeen on maksajalla oikeus saada tietää kenen tilille rahat on menneet. Tänä aamuna sitten tuli OP:sta viesti, jossa pahoiteltiin, ettei rahojen palautus onnistunut ja kehoitettiin hoitamaan asiaa tarvittaessa poliisin kanssa. Liitteenä oli tilin omistajan koko nimi sekä kotiosoite.

En tiedä onko tässä joku toiminut väärin, eikä ihan suoraan sanottuna kiinnosta yhtään. Ja tasan yhtä paljon kiinnostaa uskooko tätä täällä kukaan. Mulla on joka tapauksessa tarvittavat tiedot itselläni ja olen ne myös poliisille toimittanut. Lähinnä vaan toivon, että muutkin kyseisen kusipään uhrit tekisivät rikosilmoitukset ja tyyppi joutuisi joskus vastuuseen. Uhrien määrästä ja kauppaamiensa olemattomien tavaroiden laadusta (soittimet, pedaalit ym.) voisi päätellä, että törkeän petoksen raja ei välttämättä ole kaukana, ellei ole jo ylittynyt.
Lattencia
04.01.2025 14:15:18
pudehc: Täällä on kyllä monenlaista asiantuntijaa liikkeellä. Mulle on aivan sama mitä sinä uskot, mulla on pankilta saadut tekijän nimi- ja osoitetiedot jotka olen toimittanut poliisille rikosilmoituksen liitteeksi.

No on mahtanu käydä tuuri, käytän nordeaa ja silloin kun mut huijas toi mulkero niin tehtiin rahanpalautus lomake, sitä ei hyväksytty niin ainoa mitä pankista tuli on
"emme voineet palauttaa rahoja tilillenne" "jos teette poliisi ilmoituksen liittäkää se tähän" ei tullut ei syytä ei selitystä ei mitään ihan vaa ei voitu.
The best of us all.
Lattencia
04.01.2025 14:18:23
pudehc: Mites nuo "täyttä bullshittiä", "ei varmaan pidä paikkaansa" -mölinät, onko ne rakentavaa keskustelua? Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, mulle kerrottiin pari viikkoa sitten pankkiin soittaessani, että epäonnistuneen maksun palautuspyynnön jälkeen on maksajalla oikeus saada tietää kenen tilille rahat on menneet. Tänä aamuna sitten tuli OP:sta viesti, jossa pahoiteltiin, ettei rahojen palautus onnistunut ja kehoitettiin hoitamaan asiaa tarvittaessa poliisin kanssa. Liitteenä oli tilin omistajan koko nimi sekä kotiosoite.

En tiedä onko tässä joku toiminut väärin, eikä ihan suoraan sanottuna kiinnosta yhtään. Ja tasan yhtä paljon kiinnostaa uskooko tätä täällä kukaan. Mulla on joka tapauksessa tarvittavat tiedot itselläni ja olen ne myös poliisille toimittanut. Lähinnä vaan toivon, että muutkin kyseisen kusipään uhrit tekisivät rikosilmoitukset ja tyyppi joutuisi joskus vastuuseen. Uhrien määrästä ja kauppaamiensa olemattomien tavaroiden laadusta (soittimet, pedaalit ym.) voisi päätellä, että törkeän petoksen raja ei välttämättä ole kaukana, ellei ole jo ylittynyt.

Miten teit sen rikarin? tarkoitan et sanoitko vaan sun keissiin liittyvät?
Itselläni oli tarkoitus kerätä täältä palstalta uhri luku ja laittaa se siihen.
The best of us all.
pudehc
04.01.2025 14:56:30
Lattencia: Miten teit sen rikarin? tarkoitan et sanoitko vaan sun keissiin liittyvät?
Itselläni oli tarkoitus kerätä täältä palstalta uhri luku ja laittaa se siihen.

Omasta puolestani vaan, kun eihän mulla ole muiden tapauksista mitään yksityiskohtia tiedossa. Toki mainitsin, että samalla tekijällä on jo pelkästään tällä yhdellä foorumilla lukuisia uhreja.
Santeripietari
06.01.2025 01:53:23
Mua lähestyi sunnuntai-iltana virolainen ostaja (englanniksi) ja halusi ostaa multa myynnissä olevan nupin. Viesti sinänsä oli asiallinen, mutta sisälsi niukasti henkilötietoja eikä kauppatavasta vielä toimitusta lukuun ottamatta. Oli myös rekisteröitynyt saman päivän aikana tänne. Vastasin voivani lähettää tavaran, kunhan rahat ovat tulleet tililleni. Seuraan tilannetta. Ei ole siis vielä huijariksi todistettu, mutta vaikuttaa minun silmääni epäilyttävältä.

Onko tällaisia huijareita ollut liikkeellä viime aikoina? Nopealla etsinnällä en löytänyt mitään.
Tilutus
06.01.2025 06:07:37
Santeripietari: Mua lähestyi sunnuntai-iltana virolainen ostaja (englanniksi) ja halusi ostaa multa myynnissä olevan nupin. Viesti sinänsä oli asiallinen, mutta sisälsi niukasti henkilötietoja eikä kauppatavasta vielä toimitusta lukuun ottamatta. Oli myös rekisteröitynyt saman päivän aikana tänne. Vastasin voivani lähettää tavaran, kunhan rahat ovat tulleet tililleni. Seuraan tilannetta. Ei ole siis vielä huijariksi todistettu, mutta vaikuttaa minun silmääni epäilyttävältä.

Onko tällaisia huijareita ollut liikkeellä viime aikoina? Nopealla etsinnällä en löytänyt mitään.

Sehän on ihan selkeä tapaus jos on juuri rekisteröitynyt, eikä esim. mitään keskutelualueella tai muuallakaan. Näitä on koko ajan liikkeellä, riippumatta oliko tori, facebook tai muusikoiden.net niin jos mikään epäilyttää niin se on aina kusetus. Kai kuriirihuijaus on tuttu? Jos ei niin löytyy ihan googlaamalla löytyy infoa. Tai koska virolainen niin saattaa ehdottaa että asenna Revolut ja niin edelleen. Äskettäin opin että koska ko. firmalla löyhät säännöt niin paljon käytetään kusetuksissa, ja oli joko Visa tai OP joka ei suostunut siirtämään rahaa omalle luomalleni tilille ihan helposti juuri tuosta syystä. Mutta lopuksi tein niin että kävin hakemassa kitaran 5e risteilyllä Talsinkin satamasta ja siirsin rahat vasta paikan päällä.

##Joskus oon tosin itsekin rekisteröitynyt foorumille x kun huomannut että kiinnostavaa tavaraa myynnissä (esim. sevenstring.org tai joku adverts.ie ja heti ostanut jotain ilman ongelmia.

Houkutttaisi btw. tuo styrkkari muakin mutta deluxe 40 versio löytyy jo. Laita toki infoa/kysy jos askarruttaa tämä ostaja. Tai jos askarruttaa niin se on kusettaja kuten jo mainitsin.
"Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead." -CB
santa
06.01.2025 08:15:29
Asia etenee. Mikkelin poliisista soitti ja annoin etästä omasta casesta selonteon. lopuksi kysyin että paljonko tällä ukkelilla on näitä vastaavia. Poliisi sanoi ettei voi tarkkaan sanoa mutta useita tutkijoita tutkimassa tätä. Ja hänelläkin on se noin 10kpl kuulustelua. Että vyyhti on aika laaja.
Tilutus
06.01.2025 08:32:46 (muokattu 06.01.2025 08:34:36)
santa: Asia etenee. Mikkelin poliisista soitti ja annoin etästä omasta casesta selonteon. lopuksi kysyin että paljonko tällä ukkelilla on näitä vastaavia. Poliisi sanoi ettei voi tarkkaan sanoa mutta useita tutkijoita tutkimassa tätä. Ja hänelläkin on se noin 10kpl kuulustelua. Että vyyhti on aika laaja.

Joo ei yhtään yllätä, nää jatkaa niin kauan kunnes kirjaimellisesti kädet sidottu kun seuraamuksilla ei ole merkitystä. Ehkä joku niistä kirjoittaa vielä true crime kirjan :D
"Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead." -CB
Twinkle
06.01.2025 11:59:05
Santeripietari:

Kaikenlaisia huijareita on liikkeellä, ne ei välttämättä perustu siihen että sinulta yritetään viedä esinettä tai rahoja. Sen sijaan ne saattaa yrittää toimittaa sinulle jotakin epämääräisiä linkkejä, joilla ne tekee sitten epämääräisiä asioita - esimerkiksi ne voi lähettää sinulle linkin seurantaan mikä tekee mitä tekee. Mahdollisuuksien kirjo on kuitenkin kohtuullisen suuri.

Siitäkin huolimatta ja se mielessä pitäen, olen tehnyt virolaisten kanssa joskus kauppaa ja ne ymmärtää kyllä tämän ongelman erillisten valtioiden välillä. Virosta suomeen ja toisinpäin on onneksi sen verran paljon liikehdintää että lähes aina joku sikäläinen ehtii tuoda tavaraa tänne tai viedä sen mukaan niin että kaupat voidaan hoitaa käteisellä. Etenkin näin pääkaupunkiseudun asukkaalle viro on ihan saavutettavissa oleva maantieteellinen alue. Toki vielä jos on varautunut käyttämään diiliinsä aikaa niin laivalippu eestaas on usein halvempi kuin postit.
Jeszse
06.01.2025 12:27:25
Tilutus: Houkutttaisi btw. tuo styrkkari muakin mutta deluxe 40 versio löytyy jo. Laita toki infoa/kysy jos askarruttaa tämä ostaja. Tai jos askarruttaa niin se on kusettaja kuten jo mainitsin.

Rinnalle sopis kivasti toi mun kettunen!
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Santeripietari
06.01.2025 12:33:18
Twinkle: Kaikenlaisia huijareita on liikkeellä, ne ei välttämättä perustu siihen että sinulta yritetään viedä esinettä tai rahoja. Sen sijaan ne saattaa yrittää toimittaa sinulle jotakin epämääräisiä linkkejä, joilla ne tekee sitten epämääräisiä asioita - esimerkiksi ne voi lähettää sinulle linkin seurantaan mikä tekee mitä tekee. Mahdollisuuksien kirjo on kuitenkin kohtuullisen suuri.

Toki vielä jos on varautunut käyttämään diiliinsä aikaa niin laivalippu eestaas on usein halvempi kuin postit.

Vastasi nyt suostuvansa tilisiirtoon siten, että haluan nähdä rahat tililläni ensin. Kertoi myös laittavansa rahat tililleni illalla ja tuntui olevan ok matkahuollon kanssakin. Vielä siis vaikuttaa ihan tavallisia kauppoja tekevältä. Tässä kohtaa siis epäilyttävät linkit voisi olla todennäköisesti se, mihin mua houkutellaan, mikäli kyseessä on huijaus. Huijauksen välttäminen tuntuu olevan helpompaa näin kun itse on myyjänä, mutta onko tässä vielä jotain sudenkuoppia, joita en välttämättä huomaa?
Henri Henri Olavi
06.01.2025 12:35:28
Santeripietari: onko tässä vielä jotain sudenkuoppia, joita en välttämättä huomaa?

Eipä oikeastaan, jos tosiaan näet pankkitililläsi maksun.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Santeripietari
06.01.2025 12:40:48 (muokattu 06.01.2025 12:45:04)
Tilutus: Sehän on ihan selkeä tapaus jos on juuri rekisteröitynyt, eikä esim. mitään keskutelualueella tai muuallakaan. Näitä on koko ajan liikkeellä, riippumatta oliko tori, facebook tai muusikoiden.net niin jos mikään epäilyttää niin se on aina kusetus. Kai kuriirihuijaus on tuttu?

##Joskus oon tosin itsekin rekisteröitynyt foorumille x kun huomannut että kiinnostavaa tavaraa myynnissä (esim. sevenstring.org tai joku adverts.ie ja heti ostanut jotain ilman ongelmia.

Houkutttaisi btw. tuo styrkkari muakin mutta deluxe 40 versio löytyy jo. Laita toki infoa/kysy jos askarruttaa tämä ostaja. Tai jos askarruttaa niin se on kusettaja kuten jo mainitsin.

Tollaista kuriirihuijausta mä tässä eniten epäilen koko ajan, mut olen nyt kertonut et lähetän tavaran kun rahat näkyvät tililläni ja maininnut matkahuollon tavarantoimittajaksi. Toisaalta kaikki sujuu niin kuin kaupoissa yleensä, mutta toisaalta hän on hämmentävän luottavaisen oloinen, eli ei juuri kysele minusta mitään. Odotan siis vielä yllätyskäänteitä :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)