Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 532 33 34 35 3682 83 84 85 86
pietari-poika
19.01.2009 23:01:22
jos 12 on korkeampi kuin vapaa, niin on helppo päätellä, että koska sitä 12 ääntä pitäisi madaltaa, niin matkaa 12 tallaan pitää pidentää, eli siirtää kauemmaksi tallaa.

jos taas 12 on matalampi, niin 12 on liian kaukana tallasta, eli kieltä pitää lyhentää, jolloin se soisi korkeammalta.

vähän kuin soittaessa, lyhyt kieli soi korkeammalta.

Niin, paitsi että 12. nauhalta soitettu huiluäänikin nousee jos tallapalaa tuo lähemmäksi. Mutta se vain nousee vähemmän kuin painettu ääni, joten se homma menee käytännössä ton sun esimerkin mukaan. Pakko oli vähän kojailla :D
ESP Horizon FR-2
Nurmituomas
19.01.2009 23:26:08
tämän ketjun ensimmäisessä viestissä kun puhutaan kielien korkeudesta, niin olen huomannut, että milläs sitä mittaa, esim jos on säätänyt kaularautaa ja rupeaa ihmettelemään, että muuttuko korkeus 12 kohdalta? mitä löytyy taskusta?

no kolikoita.

5 centtinen 1.7mm paksu.
10 centtinen 1.9mm
20 centtinen 2.1mm
50 centtinen 2.4mm(1 euro sama)

eli kun muistaa mikä kolikko siellä 12 ja kielen väliin mahtui, niin muistaa missä se setuppi oli, esim kieliä vaihtaessa jos kaula taipuu, niin huomaa eron.
Apaas
20.01.2009 21:03:28 (muokattu 20.01.2009 21:07:24)

Pikanen homma. Miten saan keppini soimaan jämäkämmin ja kovemmin tallaa/kaularautaa säätämällä? Pitäisi saada tuollainen Stratomainen "tvängi" pois. Eli kielet sais olla tosi jämäkän tuntuset soittaa. Kielisetti 52-10, Kitara Ltd-ex-400, ja D-vire.

Tuo tvängi tosiaan on harvnaisen ärsyttävä. Kieli ei varsinaisesti rämise mitään vasten,soi vaan niin suurella liikkeellä että tvängää,käsittääkseni. Olen tavannut tällä kielisetillä D-vireessä jämästi soiviakin yksilöitä, minäkiii haluan.

E:Kielisettiä en mielellään vaihtais enää 56-10. Pitäisi noilla kielillä saada jämäkkyyttä,en vain osaa/uskalla kovin radikaaleja juttuja tehdä kaularaudalle ilman tietoa
oiva tumpeloinen
20.01.2009 21:20:29
Pikanen homma. Miten saan keppini soimaan jämäkämmin ja kovemmin tallaa/kaularautaa säätämällä? Pitäisi saada tuollainen Stratomainen "tvängi" pois. Eli kielet sais olla tosi jämäkän tuntuset soittaa. Kielisetti 52-10, Kitara Ltd-ex-400, ja D-vire.

Tuo tvängi tosiaan on harvnaisen ärsyttävä. Kieli ei varsinaisesti rämise mitään vasten,soi vaan niin suurella liikkeellä että tvängää,käsittääkseni. Olen tavannut tällä kielisetillä D-vireessä jämästi soiviakin yksilöitä, minäkiii haluan.

E:Kielisettiä en mielellään vaihtais enää 56-10. Pitäisi noilla kielillä saada jämäkkyyttä,en vain osaa/uskalla kovin radikaaleja juttuja tehdä kaularaudalle ilman tietoa

Jos sulla on särinöitä kaulan alkupäässä, niin kaularautaa pikkaisen löystämällä pitäis poistua ne. Loppupäästä tallaa nostamalla. Joskus taas matala action ja räminättömät kielet tarkoittaa nauhojen plaanausta, jos niissä on epätasaisuuksia. Mutta vaikea sanoa mitään näkemättä.

Tuohon jämäkkyyteen ei kyllä varmaankaan mikään noista auta. Jos sulla on kavereilla jämäkämpi tatsi samalla kielisetillä, niin niillä voi olla esim. pidempi skaala kitarassa. Tuossa sun kepissä on aika lyhyt skaala, mikä huutaa paksumpaa settiä ollakseen jämäkkä. Sen lisäksi kepeissä on eroa. Mulla on ollut rinnakkain mm. RG ja JEM, joista JEM oli huomattavasti jämäkämpi samalla kielisetillä. Mut ehdottomasti laittaisin paksumpaa vaijeria 24,75" skaalalle d-vireeseen.
Numb
20.01.2009 21:26:16

Miksi se pitäisi olla juuri tuo setti? Jos se ei pelitä, niin se ei pelitä. Laita paksummat siihen. Itse käytän 0.11-0.54 E-viressä. Onko jämäkät? No on.

Kielisettiä en mielellään vaihtais enää 56-10. Pitäisi noilla kielillä saada jämäkkyyttä,en vain osaa/uskalla kovin radikaaleja juttuja tehdä kaularaudalle ilman tietoa

Ei ne siimat siitä säätämällä jämäköidy. Niin kuin tuossa sanottiin, jonkun toisen toiselainen kitara ei toimi referenssinä. Jos näpyttelet samanlaista kitaraa kuin itselläsi, joka soi jämäkästi noilla samoilla kielillä joilla sinun ei soi, niin palataan sitten asiaan.
A waist is a terrible thing to mind.
Apaas
20.01.2009 21:31:14 (muokattu 20.01.2009 21:32:00)

Selvä pili.mun pitää käydä ostamas toi 56-10 setti ja katsella tuntuuko se miten vaijjerilta näpeissä. Eipä niissä hirveästi eroa kyllä ole. Joo se tvänggää sieltä 1-3-nauhoilta.Kaularautaa säädin löysemmälle jonkin aikaa sit,muuten hyvä mut yli 12-nauhat on turhan korkealla.

Ihannetilanne olis tasaisen matalahkot kielet koko kaulan alueella jotka ei rämise, mutta soi jäykästi ja jämäkästi. On se vaikeaa.
oiva tumpeloinen
20.01.2009 21:33:59
Selvä pili.mun pitää käydä ostamas toi 56-10 setti ja katsella tuntuuko se miten vaijjerilta näpeissä. Eipä niissä hirveästi eroa kyllä ole. Joo se tvänggää sieltä 1-3-nauhoilta.Kaularautaa säädin löysemmälle jonkin aikaa sit,muuten hyvä mut yli 12-nauhat on turhan korkealla.

Ihannetilanne olis tasaisen matalahkot kielet koko kaulan alueella jotka ei rämise, mutta soi jäykästi ja jämäkästi. On se vaikeaa.

Jos sulla kaularautaa säätäessä nousee kielet tallan päästä (niinkuin ne tekeekin, jos lyöysäät rautaa), niin sun pitää vastaavasti laskea tallaa vähän. Noiden kanssa pelaaminen on kovin usein jonkinlaisen kompromissin etsimistä. Varsinkin, jos nauhat eivät ole juuri plaanattu. Mut sitä paksumpaa kielisettiä kiinni, jos ei tunnu paremmalta säädön jälkeen. Sopivampi action voi tuntua jämäkämmältä, mutta kovin usein siihen ei tosiaan auta kuin paksumpi sarja.
Apaas
20.01.2009 21:38:29

Juu kiitos pojjat. Oon melko kauan säädelly tuota kaularauta/talla-väliä eikä tulosta. En ymmärrä miksi kielisetin vaihto ei ole käynyt mielessä. Oliskohan syynä 15klp varastoon ostettuja 52-10-Settejä...
oiva tumpeloinen
20.01.2009 21:39:39
Juu kiitos pojjat. Oon melko kauan säädelly tuota kaularauta/talla-väliä eikä tulosta. En ymmärrä miksi kielisetin vaihto ei ole käynyt mielessä. Oliskohan syynä 15klp varastoon ostettuja 52-10-Settejä...

Soita niillä tai koita torilla vaihtaa.
Numb
20.01.2009 21:40:27

En ymmärrä miksi kielisetin vaihto ei ole käynyt mielessä. Oliskohan syynä 15klp varastoon ostettuja 52-10-Settejä...

Tiedän tunteen. Tuollahan noita on kymppisettejä joutavana lojumassa...
A waist is a terrible thing to mind.
pietari-poika
20.01.2009 21:50:53
Moro, nyt on seuraavanlainen "ongelma".

Eli ESP Horizon kitarana. Nyt tuppaa käymään niin, että joskus kun soitan jostain tietystä kohtaa kitaraa/rämppään tietyllä tavalla, alkavat kitaran sisällä olevat floikan jouset hiukan rämisemään. Jos teen floikalla jotain vingutuksia, jouset ovat täysin hiljaa, toisin kuin lisenssitallojen kanssa yleensä. Mikäs tohon jousien resonointiin tepsisi? Floikka on tasapainossa. 9-kielisettiä käytän.
ESP Horizon FR-2
Henkka1000
20.01.2009 21:52:25
Moro, nyt on seuraavanlainen "ongelma".

Eli ESP Horizon kitarana. Nyt tuppaa käymään niin, että joskus kun soitan jostain tietystä kohtaa kitaraa/rämppään tietyllä tavalla, alkavat kitaran sisällä olevat floikan jouset hiukan rämisemään. Jos teen floikalla jotain vingutuksia, jouset ovat täysin hiljaa, toisin kuin lisenssitallojen kanssa yleensä. Mikäs tohon jousien resonointiin tepsisi? Floikka on tasapainossa. 9-kielisettiä käytän.

Vaahtomuovia, tai jotain muuta sinne kielien ja bodyn väliin. Itellä ollu myös kerran litistetty mynthon-aski, kun ei muuta ollu saatavilla.
!
Apaas
20.01.2009 21:53:30 (muokattu 20.01.2009 21:53:58)

Mä leikkasin aikoinaan sukanpalasen sinne jousien väliin pitä ne kurissa. Varmasti vaahtomuovi ajaa asian. Kunhan se on hyvin siellä ettei venytä jousia muttei liusu välistäkään pois.

E:Vitun hidas.
EMWH
23.01.2009 18:29:12 (muokattu 23.01.2009 18:29:39)
"Tallan korkeus

Tallan (ja samalla kielten) korkeutta voi muuttaa kääntämällä tallan tolppien ruuveja.

Original Floyd Rose-tallalla ja useimmilla kopioilla se onnistuu ihan perinteisesti ruuvimeisselillä, mutta Ibanezin talloissa tarvitset kaksi kuusiokoloavainta, jotka ovat 1.5mm ja 4mm kokoiset. Pienemmällä avaat tolpan lukkoruuvin, joka on aika syvällä tolpan sisässä ja usein tiukassa (kuten pitääkin). Tämän jälkeen voit säätää tallan korkeutta 4mm kuusiokoloavaimella. Kun kielten korkeus on sopiva, kiristä tolpan lukkoruuvi."

Itse ostin juuri Ibanez Prestige RG2570:n.

Vaikka kuinka tsekkailin, en tajunnut missä tuo lukkoruuvi on. Voiko joku laittaa jotain kuvaa, jossa näkyisi se tai sitten kertoa ihan perinpohjaisesti mistä sen löytää.
Ibanez FTW!
Manasse
23.01.2009 22:22:23
En tiedä onko tämä linkki ollut monta kertaa esillä

http://www.pickguardian.com/pickgua … ardian%20Neck%20Radius%20Gauges.pdf

mutta jelppii jos kielten korkeuden säätö karkaa käsistä (nimim. hankin juuri kokemusta).
Tulostuksen jälkeen kannattaa mitata se 1'' tuuman musta palkki, siis 25,4 mm.
Menkää hyvän onnen kans t. Arvee
Henkka1000
25.01.2009 16:57:24
Vaikka kuinka tsekkailin, en tajunnut missä tuo lukkoruuvi on. Voiko joku laittaa jotain kuvaa, jossa näkyisi se tai sitten kertoa ihan perinpohjaisesti mistä sen löytää.

Ton mukaan se pitäis olla niiden tallan tappien sisällä (eli sen isomman kuusiokolokolon pohjassa. Ite joskus säätelin saman kitaran tallan korkeutta, ja en ite tollasia älynny, ihan hyvin pyöri pelkkää tappia pyörittämällä
!
ReBeat
25.01.2009 18:59:43

Tossa kitarassa on Edge Pro talla. Siinä ei ole noissa ankkuritapeissa lukitusta, toisin kuin vanhemmissa Lo-Pro Edgessä ja Edgessä.
oiva tumpeloinen
25.01.2009 19:01:21
"Tallan korkeus

Tallan (ja samalla kielten) korkeutta voi muuttaa kääntämällä tallan tolppien ruuveja.

Original Floyd Rose-tallalla ja useimmilla kopioilla se onnistuu ihan perinteisesti ruuvimeisselillä, mutta Ibanezin talloissa tarvitset kaksi kuusiokoloavainta, jotka ovat 1.5mm ja 4mm kokoiset. Pienemmällä avaat tolpan lukkoruuvin, joka on aika syvällä tolpan sisässä ja usein tiukassa (kuten pitääkin). Tämän jälkeen voit säätää tallan korkeutta 4mm kuusiokoloavaimella. Kun kielten korkeus on sopiva, kiristä tolpan lukkoruuvi."

Mikä talla sulla on siinä kitarassa? Jos se on vähän tuoreempi malli (muistaakseni vuodesta 2004 eteenpäin), niin siinä on tallana Edge Pro, missä ei noita lukitusruuveja ole. Jos se on taas Edge, niin siinä tallapaalun keskellä (mihin laitat sen kuusiokoloavaimen, millä säädät toplan korkeutta) on reikä, minkä syvyyksistä se lukitusruuvi löytyy.

Ton mukaan se pitäis olla niiden tallan tappien sisällä (eli sen isomman kuusiokolokolon pohjassa. Ite joskus säätelin saman kitaran tallan korkeutta, ja en ite tollasia älynny, ihan hyvin pyöri pelkkää tappia pyörittämällä

Joko ne ruuvit on löysällä tai poistettu sitten. Tiukalla ollessaan ne kyllä varmasti tuntuu vääntäessä. Saahan ne siltikin väkisin vieläkin väännettyä, mutta se ei liene paras vaihtoehto.
korppikotka
29.01.2009 13:49:09
Terve!

Tässä alkuviikosta saapui englannista kitara mutta kitaran ylin e-kieli rämisee ikävästi nauhoja vasten 1-12 nauhojen välillä. Kielien nostaminen auttoi ongelmaan hieman mutta niitä en enää enempää viitsisi nostaa. Kaularautaa myös koetin hieman löysätä mutta tällä en huomannut merkittävää muutosta. Annoin kyllä kaulan asettua yön yli.

Voisiko satulan ura olla liian matala koska vain tuo e-kieli rämisee nauhoihin?

Vinkkejä ottaisin mielellään vastaan tämän aiheen kanssa, itse olen vasta aloittelija kitaroiden kanssa mutta ei silti huvittaisi kuskata kitaraa suoraan musiikkiliikkeeseen säädettäväksi vaan haluaisin itsekkin oppia kitaran säätämistä.
ReBeat
29.01.2009 15:08:20

Voisiko satulan ura olla liian matala koska vain tuo e-kieli rämisee nauhoihin?

Satulan korkeus vaikuttaa ainoastaan vapaan kielen sointiin ja läheltä satulaa painettavien kielten intonoituvuuteen. Jos kieli rämisee nauhoihin kun painat nauhaväleistä 1-12, niin satulalla ei ole merkitystä. Sopiva kompromissi on löydettävä kaularautaa ja kielen korkeutta tallasta säätämällä. Tai sitten hyväksyttävä se tosiasia, että kaikki kaulat ei vaan toimi, ainakaan ilman ammattilaisen tekemään nauhatyötä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)