Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 532 33 34 35 3657 58 59 60 61
Hekke
25.07.2014 03:56:09
1 - E
2 - E
3 - S
4 - E
5 - E
6 - E
7 - E
8 - S
9 - S
10 - E
11 - E
12 - S

Focusrite Saffire PRO 24 DSP (VRM Off) + Beyerdynamic DT 990 Pro (250Ohm)
azlag
25.07.2014 08:03:44
Tein pikaisen väliaikakatsauksen kun 13 vastausta (Hekke viimeisimpänä) näyttäisi olevan jo tulilla. Eli mielipiteet jakaantuvat seuraavasti:

1 - E (92%)
2 - E (100%)
3 - S (62%)
4 - S (85%)
5 - S (54%)
6 - S (54%)
7 - E (54%)
8 - S (62%)
9 - S (85%)
10 - E (100%)
11 - E (75%)
12 - E/S (50%)

Jotta saataisiin vielä vähän selkeämmäksi, laitoin 65%:iin jaon, jolloin ne jo näytteet joissa on eniten hajaääniä luokitellaan vielä määrittelemättömiksi:

1 - E
2 - E
3 - ???
4 - S
5 - ???
6 - ???
7 - ???
8 - ???
9 - S
10 - E
11 - E
12 - ???

Alustavasti näyttäisi siis siltä, että näytteet 1,2,10,11 olisivat erilaisia. 4 ja 9 samanlaisia. Täyteen yksimielisyyteen ei olla vielä päästy, kriittinen raati kun on kyseessä, pelkästään näytteissä 2 ja 10 olemme kaikki yhtä mieltä siitä että ovat erilaisia. Ja näytteessä 10 on mukana vielä yksi tyhjä. Jos tämäkin huomioidaan niin pelkästään näytteen 2 erilaisuudesta vallitsee täydellinen yhtämielisyys.
FastEddie
25.07.2014 10:27:53 (muokattu 25.07.2014 15:38:57)

No niin.

Alunperin tein testin ihan itselleni omaan käyttöön, koska en pidä tuotteista, jotka ovat huuhaata, perustuvat ainoastaan uskoon, ovat huonoa laatua, sekä aivan liian kalliita.
Pistin sokkotestin kuitenkin kaikkien kuultavaksi, koska henkilökohtaisesti koko täristinjuttu on edelleen erittäin ristiriitainen...

Testi on jaettu kahteen osaan; itse testiin ja kahteen kontrollikysymykseen. Kontrollikysymyksistä toisessa oli kaksi samaa tiedostoa ja toisessa oli kaksi eri kitaraa, joista ensinmäinen ei ollut mukana testissä muutoin ollenkaan.
Nämä kontrollikysymykset tunnistettiin hyvin, eli testin tuloksia voidaan pitää melko luotettavina.

Testin tulos: Vastauksista 55% meni oikein.

Eli tämän testin perusteella ei voida sanoa, että täristin tekee korvinkuultavaa eroa sähkökitarasta lähtevään ääneen.

EDIT: Tarkistuslaskenta antoi tulokseksi 55%
ennen/ennen - jälkeen/jälkeen = 55%
ennen/jälkeen - jälkeen/ennen = 55%

Gibson Les Paul - 46%
Gibson SG - 54%
Fender Telecaster - 62%
"Rehab is for quitters"
FastEddie
25.07.2014 10:35:57 (muokattu 25.07.2014 12:27:14)

Pidän tätä sokkotestiä erittäin vaikeana. On niin paljon parametrejä, joita pitää kuunnella ja erotella, sekä keskittyminen pitää pysyä sataprosenttisena koko kuuntelun ajan. Vaikka tämän testin kesto on ainoastaan neljä minuuttia, keskittyminen helposti herpaantuu ajoittain.

Itse sain testistä 6/10 oikein.

Eli en kuullut muutosta, jonka täristin mahdollisesti aiheutti kitaraan. Luulin kyllä kuulleeni.
"Rehab is for quitters"
FastEddie
25.07.2014 10:41:15 (muokattu 25.07.2014 12:07:39)

Mietteitä päristykesessä olleista kitaroista:

Ensimmäinen täristetty kitara oli Gordon-Smith 2.0 Bigsby. Odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla ja siksi aloitin äänitykset iPadilla ja iRigillä.
Kolmen täristyspäivän jälkeen, tuntui kuin kaula ja koko kitara olisi resonoinut voimakkaammin, sekä reagoinut soittoon paremmin kuin aiemmin.
Kitaran soundi on enemmän läsnä ja se tuntuu isonmalta. Soinnut ovat erottelevampia, mutta paremmin kasassa. Kitaran soittotuntuma on pehmeämpi, "silkkisempi" ja sitä on jotenkin helpompi soittaa. Kitara tuntuu myös pysyvän vireessä paremmin kuin aiemmin, myös vibra tuntuu toimivan jouheammin.

Toisen kitaran äänityksistä aloitin kompressoimattoman äänitysmetodin käytön, koska erot ennen/jälkeen äänityksellä Gordon-Smith kitaralla olivat huomattavat, enkä ollut varma johtuiko ero täristimestä vai iPad-äänityksestä. Näitä iPad äänityksiä ei käytetty itse testissä.

Toinen kitara oli Gibson SG Standard P-90. Kaikki edellisestä kitarasta saamani havainnot toistuvat. Täristyksen vaikutus SG:hen on kuitenkin pienempi, kuin Gordon-Smithiin.

Kolmas kitara oli Fender Telecaster American Standard, jossa en havannut mitään muutosta. Ja jos muutosta oli, se oli huonompaan suuntaan. Ehkä keskiäänet hieman lisääntyivät ja samalla korkeammat hieman vaimenivat, twang pieneni. Soittotuntumaan ei tullut mitään huomattavaa muutosta.

Neljäs kitara oli Gibson Les Paul Traditional, soundiin ei tullut havaittavia muutoksia, mutta soittotuntuma parantui. Myös resonointi tuntui parantuneen ja ylipäätään kitara tuntuu paremmalta kuin ennen täristystä.

Tulokset ovat kuitenkin kaiken kaikkiaan hämmentävät, soundin muutosta on havaittavissa, mutta ei joka kitaralla.
Soittotuntuma ja soitettavuus tuntui parantuneen lähes joka kitaralla, muttei kaikilla.

(kitaroista kuva mun omissakuvissa)

Kyllä, täristin kuuluu mun normaaliin arsenaaliin nyt.
"Rehab is for quitters"
Bugsy
25.07.2014 10:44:11
Olisi mielenkiintoista tietää myös kuinka suuri osa vastauksista oli vääriä positiivisia ja kuinka suuri osa vääriä negatiivisia. Eli kuinka usein kuultiin ero ennen/ennen ja jälkeen/jälkeen pareissa, ja kuinka usein ei kuultu eroa ennen/jälkeen ja jälkeen/ennen pareissa.
Spiral
25.07.2014 10:49:52

FastEddie:
Nämä kontrollikysymykset tunnistettiin hyvin, eli testin tuloksia voidaan pitää melko luotettavina.

Testin tulos: Vastauksista 56% meni oikein.

Onko kontrollikysymykset mukana tuossa 56%?
Jos ymmärsin testin oikein, tässä menee jo tuurillakin 50% oikein?

Eli tämän testin perusteella ei voida sanoa, että täristin tekee korvinkuultavaa eroa sähkökitarasta lähtevään ääneen.

Uhm, voidaanko?

Itse pääseen vasta viikonloppuna tekemään testin. Hienoa että olet väsännyt tällaisen! +
FastEddie
25.07.2014 10:52:49

Spiral: Onko kontrollikysymykset mukana tuossa 56%?
Jos ymmärsin testin oikein, tässä menee jo tuurillakin 50% oikein?

Uhm, voidaanko?

Itse pääseen vasta viikonloppuna tekemään testin. Hienoa että olet väsännyt tällaisen! +

Kontrollikysymykset eivät ole tässä 56%:ssa.
"Rehab is for quitters"
Seba
25.07.2014 12:32:32

Laita nyt orkkislistaan mitkä oli täryytettyjä ja mitkä ei.
oliko siellä siis vain 2 täryyttämätöntä?
Kefiiri
25.07.2014 12:35:39
FastEddie: Tulokset ovat kuitenkin kaiken kaikkiaan hämmentävät, soundin muutosta on havaittavissa, mutta ei joka kitaralla.

Tässähän ei sinänsä ole mitään hämmentävää, jos ajatellaan että toiset soittimet ovat ennen päristystä tukkoisemmassa jamassa kuin toiset.

Ja juu, itseltäni testi jäi tekemättä, ja heti alkaa taas tämä semi-skeptikkojen huutelu ;)

Mutta ei kai masiinan luvatakaan parantavan jokaista päristettyä instrumenttia.
En ole musiikin asiantuntija.
Spiral
25.07.2014 12:43:51

Kefiiri: ja heti alkaa taas tämä semi-skeptikkojen huutelu ;)

"Huutelu"?
Kyllä ollaan taas herkkähipiäistä kun ei asiasta saa olla mitään muuta kuin samaa mieltä.
Kefiiri
25.07.2014 12:47:14
Spiral: "Huutelu"?
Kyllä ollaan taas herkkähipiäistä kun ei asiasta saa olla mitään muuta kuin samaa mieltä.

Tsori, itseäni tuolla tarkoitin, en sinua... kun herkkähipiäiset hermostuvat joka tapauksessa. Itse uskon masiinan tehoon suhteessa 50/50, voi olla vaikutusta, mutta voi olla olemattakin. Tai oikeastaan 60/40 toimivuuden puolesta, jos soitin oikeasti on jököttänyt 10 vuotta soittamatta.
En ole musiikin asiantuntija.
Spiral
25.07.2014 12:52:00

Kefiiri: Tsori, itseäni tuolla tarkoitin, en sinua...

Eipä tuossa, en pahoittanut mieltäni. :)
Generalissimo
25.07.2014 13:12:51 (muokattu 25.07.2014 13:15:02)
Tässä on nyt se puoli, että jos esim muutamat jotka ovat kuunnelleet hifi-laitteilla ja joilla saattaa muutenkin olla harjaantuneempi korva ovat voinee saada esim 80% oikein... ja muutama jotka kuunnellet vähemmän laadukkailla laitteilla esim 30% jolloin keskiarvo olisi hieman harhaanjohtava.

e: olisi myös tärkeä tietää ovatko kitarat pakasta vedettyjä vai paljonkin soitettuja/käytettyjä?
FastEddie
25.07.2014 13:42:18

Generalissimo: Tässä on nyt se puoli, että jos esim muutamat jotka ovat kuunnelleet hifi-laitteilla ja joilla saattaa muutenkin olla harjaantuneempi korva ovat voinee saada esim 80% oikein... ja muutama jotka kuunnellet vähemmän laadukkailla laitteilla esim 30% jolloin keskiarvo olisi hieman harhaanjohtava.

e: olisi myös tärkeä tietää ovatko kitarat pakasta vedettyjä vai paljonkin soitettuja/käytettyjä?

Kuuntelijan laitteet eivät näytä vaikuttaneen paljonkaan vastauksiin.
Hyvillä laitteilla kuunnelleet saivat myös huonoja tuloksia, ja huonoilla laitteilla kuunnelleet myös hyviä.

Kitarat on mulla olleet käytössä ainakin parisen vuotta, vanhimman ollessa noin kymmenen vuotias. Isoin muutos kuitenkin tuli kitaraan, jolla olen soittanut eniten viimeiset kaksi vuotta.

Yhteen kitaraan vaihdoin kielet ennen testiä, muissa oli uudehkot hyvässä kunnossa olevat kielet.
"Rehab is for quitters"
Generalissimo
25.07.2014 13:54:04
FastEddie: Kuuntelijan laitteet eivät näytä vaikuttaneen paljonkaan vastauksiin.
Hyvillä laitteilla kuunnelleet saivat myös huonoja tuloksia, ja huonoilla laitteilla kuunnelleet myös hyviä.

Kitarat on mulla olleet käytössä ainakin parisen vuotta, vanhimman ollessa noin kymmenen vuotias. Isoin muutos kuitenkin tuli kitaraan, jolla olen soittanut eniten viimeiset kaksi vuotta.

Yhteen kitaraan vaihdoin kielet ennen testiä, muissa oli uudehkot hyvässä kunnossa olevat kielet.

Ok... olisi kiintoisaa jos joku kitara olisi ollut ihan korkkaamaton, kun kaikki ovat kuitenkin ovat olleet enemmän tai vähemmän sisäänajettuja ja valmiiksi auki soitettuja.
Bugsy
25.07.2014 14:20:20
FastEddie:
EDIT: Tarkistuslaskenta antoi tulokseksi 55%
ennen/ennen - jälkeen/jälkeen = 55%
ennen/jälkeen - jälkeen/ennen = 55%

Kiitos näistä tarkennuksista. Jaksatko vielä laskea kitarakohtaiset prosentit? :)
Itse ainakin muistelen kuulleeni selkeämpiä eroja yksikelasissa kuin humpparikitaroissa.
FastEddie
25.07.2014 15:36:14

Bugsy: Kiitos näistä tarkennuksista. Jaksatko vielä laskea kitarakohtaiset prosentit? :)
Itse ainakin muistelen kuulleeni selkeämpiä eroja yksikelasissa kuin humpparikitaroissa.

Gibson Les Paul - 46%
Gibson SG - 54%
Fender Telecaster - 62%
"Rehab is for quitters"
lehtiju2
26.07.2014 04:36:31
Tämä testi ei tosiaan osoittanut yhtään mitään eli puhtaasti arvaamalla tai vaikka noppaa heittämällä voisi saada vastaavan tuloksen.
Tympee Huttunen
26.07.2014 07:13:18
lehtiju2: Tämä testi ei tosiaan osoittanut yhtään mitään eli puhtaasti arvaamalla tai vaikka noppaa heittämällä voisi saada vastaavan tuloksen.

Ja miten niin ei osoittanut mitään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)