Myrkky Nuoli 13.06.2014 23:15:15 | |
---|
Ziggy Bubba: Omaan korvaan Soul Food boostaa reilusti enemmän keskialuetta, etenkin kun säröä laittaa isommalle. Alapäätä se leikkaa myös enemmän. SHOD on kirkkaampi ja "rapsakampi" yleissoundiltaan. Tämäkin käy järkeen koska Soul Food = modattu Klon Centaur = (rankasti) modattu Tube Screamer :) Sarko: Hieno särö on kyseessä, jotenkin en ees ajattelis tätä boosterina vaan germanium-pohjaisena overdrivenä, mut tää on näitä mun mielipiteitä ja ummikon näkemyksiäni. Korjatkaa toki jos olen väärässä, mut trebleboostereiden toiminta ja soundi riippuu aika kovasti käytössä olevasta vahvistimesta ja sen luonteesta? Ehdottomasti näin. Tuo treble booster on sanana Rangemasterin tapauksessa harhaanjohtava, kun nykyihmiset mieltää tuon heti tietysti EQ-tyyliseksi pedaaliksi, josta saa ehkä volabuustia. Oon kuvaillut ite sitä yleensä sanoin "rankasti equttava germanium overdrive" ja siitähän tuossa on nimenomaan kyse. Siellä on yksi germaniumtrankku, joka vahvistaa signaalia ja sen trankun valinta tietysti vaikuttaa lopputulokseen aika voimakkaasti. Pääasia on kuitenkin se, että sisääntulokondensaattori on niin helekutin pieni, että se leikkaa kaiken alapään vekeen. Tuota sisääntulokonkkaa kun nostaa riittävästi niin se samettisen pehmeä särön rakenne, joka rangemaster ehdottomasti on, muovautuu parhaimmillaan kunnon stonerpörinäksi.. Suosittelen kokeilemaan jo valmiiks ihan reippaasti rutussa olevaan vahvistimen esim. semmoista 3-asentoisella EQ-kytkimellä varustettua rangemasteria (Jaska's Texas Ranger, mun viritelmät jne.) on näitä liikenteessä luultavasti useammankin sorttista. On aika hurjaa menoa meinaan. When in doubt, lower your expectations. |
käsi 16.06.2014 13:22:09 | |
---|
Aika kauan sitten mun silmissä pedaali maailma oli täynnä vain ibanezin ja bossin pedaaleita. Niitä sousiteltiin ja tuntui siltä että kaikki niitä käyttää. Sittemmin pedaalimaailmani on muuttunut. Havahduin hiljattain siihen että mulla ei ole enää yhtään bossin tekelettä laudassa, saati sitten edes kotona. Ibanezin pedaaleita löytyy kotoa yksi, ja sekin rikkinäinen. Mitä tapahtui? oliko Boss liian itsevarma ja ylpeä omasta ylivoimaisuudesta vai mitä? Silloin myös siis kaupat oli niitä täynnä, juuri muita vaihtoehtoja ei näkynyt. Tai jos oli niitä pidettiin automaattisesti huonompina. Yhteinen vitutus yhdistää |
Sarko 16.06.2014 13:29:54 (muokattu 16.06.2014 13:31:16) | |
---|
käsi: Aika kauan sitten mun silmissä pedaali maailma oli täynnä vain ibanezin ja bossin pedaaleita. Niitä sousiteltiin ja tuntui siltä että kaikki niitä käyttää. Sittemmin pedaalimaailmani on muuttunut. Havahduin hiljattain siihen että mulla ei ole enää yhtään bossin tekelettä laudassa, saati sitten edes kotona. Ibanezin pedaaleita löytyy kotoa yksi, ja sekin rikkinäinen. Mitä tapahtui? oliko Boss liian itsevarma ja ylpeä omasta ylivoimaisuudesta vai mitä? Silloin myös siis kaupat oli niitä täynnä, juuri muita vaihtoehtoja ei näkynyt. Tai jos oli niitä pidettiin automaattisesti huonompina. Joskus 1980- ja 1990-luvuilla ei tarjontaa ollut niin paljoa efektimarkkinoilla, sen takia tollaset isot nimet kuin Boss ja Ibanez dominoivat markkinoita aika suvereenisti. Bossin ja Iban speduja on edelleen kaupat väärällään, niin uusia kuin käytettyjäkin, koska ne on edelleen isoimmat yksittäiset efektejä valmistavat puljut jonkin EHX:n ja Dunlopin ohella. Bossin, eli Rolandin, ei koskaan tarvinnut tai tarvi edelleenkään olla ylitsevuotavan itsevarma itsestään. Roland on toimintansa sarjatuontantoon perustava suuryritys, jolla on useita klassikkopedaaleja ja muita vermeitä katalogissaan. Sama Ibanezin tapauksessa. Ne tulevat myymään niitä konttikaupalla jatkossakin, niiden hyvyys on sitten enemmänkin kuulijan korvissa. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Juzpe 16.06.2014 13:37:43 | |
---|
Tuo treble booster on sanana Rangemasterin tapauksessa harhaanjohtava Juu.. Toi vutsiin taipuvainen EQ:ttava buustihan tässä on ollu haussa. Tulee TS9:n rinnalle vaihtoehtoiseksi soolobuustiksi Jubilee BT:n eteen. Ja sehän on valmiiks säröllä. Kunnolla. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku |
Laulava Kylätohtori 18.06.2014 09:13:39 | |
---|
iec: Ostappa ensin WGS-kajarit ja tallenna & jaa kokeilut muidenkin iloksi (jos sinulta löytyy kohtuullisen laadukkaat mikki&tallenninsysteemit). Myy sitten vasta ne Celestionit pois :) Aika vähän löytyy esim. tuubista kotimaisia kaiutinvertailuja joten kaikki ostopäätöksiä tukeva info on aina hyödyksi. -iec Tämä olisi kyllä hyvä vaihtoehto, jos: A) Olisi rahaa ostaa elementtejä myymättä vanhoja B) Olisi kunnon äänitysvehkeet C) Osaisi käyttää niitä kunnon äänitysvehkeitä D) Osaisi soittaa sen verran, että pystyisi tekemään julkaisukelpoisia vertailuja E) Osaisi säätää soundia sen verran, että pystyisi tekemään julkaisukelpoisia vertailuja F) Olisi aikaa tehdä em. vertailuja. Mutta tosissaan sanoen, kyllä mulla olisi Shure57 ja joku vanha M-Audion äänikortti, mutta tiedä sitten onnistuuko nauhoitukset tuolla halpisläppärillä. Ilmeisesti se vaatisi ainakin jonkun nauhoitusohjelma. WGS:t ovat tosin sen verran halpoja (ainakin vielä), että ehkä niitä pystyisi ostamaan ilman Celestionin myyntejä. Vähän luulen, että jossain kohtaa WGS:ien hinnat tulevat nousemaan huomattavasti. Olisihan tuossa ideaa, mutta pitää nyt katsoa, pystyykö/ehtiikö tuollaista tekemään... - Thunder will never die! |
Stalkah 23.06.2014 08:33:24 | |
---|
Nyt näyttää spedulaudan tilanne siltä, että lähtee delay vaihtoon. Carbon copy on soundiltaan juuri hyvä, mutta tap tempo -kytkimen puute vaivaa. Strymon El Capistan on yksi hyvä vaihtoehto, mutta haluaisin miettiä myös hyviä aidosti analogisia delayefektejä, joissa on tap tempo. Onko kenelläkään siis vinkata nykytarjonnasta mitään varteenotettavia analogisia delayspeduja tap tempo -kytkimellä? Uraltonelle oli tullut erä Ibanezin Echo Shifter 2:a, mutta se vaikuttikin liian halvalta ollakseen hyvä. Analoginenhan se on ja soundi on sen mukaisesti sopivan lämpöinen, mutta juuri hakemani tap tempo on kuulemma aivan ribaletta - käytännössä on kuulemma aivan sama, että minkä tahdin sillä tanssit sisään, kun tämän jälkeen piiri tuntuu arpovan satunnaisgeneraattorilla ihan minkä sattuu tempon. Way Huge Supa Puss on ensimmäisenä mielessä, mutta tarjonta on tuotannon lopettamisen jäljiltä vähän huonoa, joten menisi Ebay -touhuiksi. "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" |
kid ego 23.06.2014 09:52:16 | |
---|
Stalkah: Nyt näyttää spedulaudan tilanne siltä, että lähtee delay vaihtoon. Carbon copy on soundiltaan juuri hyvä, mutta tap tempo -kytkimen puute vaivaa. Strymon El Capistan on yksi hyvä vaihtoehto, mutta haluaisin miettiä myös hyviä aidosti analogisia delayefektejä, joissa on tap tempo. Onko kenelläkään siis vinkata nykytarjonnasta mitään varteenotettavia analogisia delayspeduja tap tempo -kytkimellä? Mites Carl Martinin Delayla? Tässä on se isompi versio: http://www.carlmartin.com/product%20delayla%20xl.htm Mä voisin kyllä melkein tehdä sun kanssa vaihtarit Carbon Copylla ja El Capistanilla... "Oon Jari, kun se on Atte." - Linda |
Stalkah 23.06.2014 10:23:44 | |
---|
kid ego: Mä voisin kyllä melkein tehdä sun kanssa vaihtarit Carbon Copylla ja El Capistanilla... Tämä kiinnostaa, jatketaan pikaviestitse! "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" |
iec 23.06.2014 12:09:10 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tämä olisi kyllä hyvä vaihtoehto, jos: A) Olisi rahaa ostaa elementtejä myymättä vanhoja B) Olisi kunnon äänitysvehkeet C) Osaisi käyttää niitä kunnon äänitysvehkeitä D) Osaisi soittaa sen verran, että pystyisi tekemään julkaisukelpoisia vertailuja E) Osaisi säätää soundia sen verran, että pystyisi tekemään julkaisukelpoisia vertailuja F) Olisi aikaa tehdä em. vertailuja. Mutta tosissaan sanoen, kyllä mulla olisi Shure57 ja joku vanha M-Audion äänikortti, mutta tiedä sitten onnistuuko nauhoitukset tuolla halpisläppärillä. Ilmeisesti se vaatisi ainakin jonkun nauhoitusohjelma. WGS:t ovat tosin sen verran halpoja (ainakin vielä), että ehkä niitä pystyisi ostamaan ilman Celestionin myyntejä. Vähän luulen, että jossain kohtaa WGS:ien hinnat tulevat nousemaan huomattavasti. Olisihan tuossa ideaa, mutta pitää nyt katsoa, pystyykö/ehtiikö tuollaista tekemään... Hyviä pointteja :) Eipä tullut itsellänikään tallennettua Fenderin orkkiskajarin soundia ja WGS Retron soundia vertailua varten. Herra Vaughn Skow oli sen jo tehnyt, ja lisäksi oli niin kova kiire päästä testaamaan uutta kajaria... Mieluusti en minäkään omia räpellyksiäni laita julkisesti jakoon, kun soittohalut on suuremmat kuin soittotaidot. -iec Ja niin päin pois... |
tommijk 23.06.2014 12:11:31 | |
---|
Onko kenelläkään siis vinkata nykytarjonnasta mitään varteenotettavia analogisia delayspeduja tap tempo -kytkimellä? Jos satut löytämään käytettynä Tech21 Boost DLA:n niin siinä on hyvä ja halpa peli. |
s8na 23.06.2014 12:29:30 | |
---|
tommijk: Jos satut löytämään käytettynä Tech21 Boost DLA:n niin siinä on hyvä ja halpa peli. Muistelisin, että tää ois mallintava, eli digitaalinen joka imitoi analogisoundia. Mut ilmeisesti oikein mainio pedaali ja kelpais mullekkin. |
Stalkah 23.06.2014 14:21:51 | |
---|
s8na: Muistelisin, että tää ois mallintava, eli digitaalinen joka imitoi analogisoundia. Mut ilmeisesti oikein mainio pedaali ja kelpais mullekkin. Niinhän se on tuo alun perinkin miettimäni Strymon El Capistan myöskin, niinku itse asiassa Strymonit muutenkin. Analoginen on itselläni päähänpinttynyt lähtökohta, mutta loppujen lopuksi soundi, laitteen kestävyys sekä laatu ovat ne ratkaisevat tekijät ja Strymoneissa noi on enemmän kuin kohdallaan. "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" |
tommijk 23.06.2014 15:17:44 | |
---|
Lisätään vielä että jos rahaa olisi, niiin laittaisin JHS Panther Cub delayn, joka on täysin analoginen tap tempo delay. Demojen perusteella ainakin todella hyvä soundinen. |
Sarko 23.06.2014 17:58:54 | |
---|
Mites Deluxe Memory Man Tap Tempo 1100 tai 550? "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
JoniSusi 15.07.2014 17:06:40 | |
---|
Ostin tuossa EHX Memory Boy pedaalin kun alkoi DD7n kliinisyys puuduttaa. Kuulostihan se Memory Boy ihan mukavalta, mutta alkoi häiritä viiveen lyhyys, maksimiviive siis 550ms. Myöskin modulaatio oli kuraa, koska modulaation säädöistä ei voi tarpeeksi vaikuttaa modulaation nopeuteen/syvyyteen. anyway, myin pois, ja olen taas jälleen ilman delayta. Tarkoituksena olisi siis hakea analogi saundista pedaalia mutta pidemmällä viiveellä, esim 800ms. Ehdotuksia? |
LaMotta 15.07.2014 17:08:32 | |
---|
JoniSusi: Tarkoituksena olisi siis hakea analogi saundista pedaalia mutta pidemmällä viiveellä, esim 800ms. Ehdotuksia? Itse olen melko tyytyväinen Seymour Duncan Deja Vu Tap Delay-pedaaliin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Tami 15.07.2014 17:28:25 (muokattu 15.07.2014 17:31:30) | |
---|
JoniSusi: Tarkoituksena olisi siis hakea analogi saundista pedaalia mutta pidemmällä viiveellä, esim 800ms. Ehdotuksia? Millisekunneista en muista ulkoa, mutta itse olen jo useamman vuoden ollut tyytyväinen bossin re-20 polkimeen. Sillä soittaa illassa rautalankaa, slappirokkia ja bon jovia. Edelleen löytyy kaiku (huono esikuvansa mukaan), tap tepmpo ja paikka exp-polkimelle jolla pääsee häröhommiin käsiksi.... Hinta/laatu on erinomainen ja soundi ainakin tuolla rautalankaosastolla on ihan puritaanienkin hyväksymä. https://www.youtube.com/watch?v=SkBjsQ88vuoEsa Pulliainen approved.... https://www.youtube.com/watch?v=1yXzqTrFQxA En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... |
Shredator 16.07.2014 12:41:33 | |
---|
Mikäs näissä delay/echo -pedaaleissa on se yleinen konsensus: Flashback, MP Deep blue vai Carbon copy? Mites nuo Mooerin tuotokset? Jos et soita taimissa, olet liian hidas. |
Myrkky Nuoli 16.07.2014 12:58:22 | |
---|
Shredator: Mikäs näissä delay/echo -pedaaleissa on se yleinen konsensus: Flashback, MP Deep blue vai Carbon copy? Mites nuo Mooerin tuotokset? Kaikki kolme erinomaisia. Mooerit ei minusta yllä ihan tuolle tasolle. Ana Echo oli vähän blaah, Reecho vähän parempi. When in doubt, lower your expectations. |
VIPMetal 16.07.2014 13:24:28 | |
---|
Shredator: Mikäs näissä delay/echo -pedaaleissa on se yleinen konsensus: Flashback, MP Deep blue vai Carbon copy? Mites nuo Mooerin tuotokset? Nyt vasta kattelin et mikäs tää TC:n Flashback delay on ja eikös tää nyt oo aivan kurko? Nuo toiset taitaa olla analogitekniikalla toteutettuja. "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" |