![]() 02.08.2008 21:49:24 (muokattu 02.08.2008 21:51:37) | |
---|---|
Kun omaperäisistä customeista puhutaan, niin minusta Rek-guitarsilta tilannut porukka on kyllä ollut pykälää mielikuvituksellisempaa... http://rekguitars.com/english.php?site=cat Joo, itse olin ensin tilaamassa omaa customiani Ranilta, mutta päätin kysäistä Rekiltäkin. Sieltä vastailtiin paljon innostuneemmin ja oltiin ns. kympillä mukana, ja muutenkin heistä jäi tosi positiivinen kuva. En sitten kuitenkaan sieltä tilannut, mutta jos Ranin ja Rekin välillä pitäisi valita, niin Rek olisi ehdottomasti valintani. Ja jos omaperäisistä customeista puhutaan, niin kai sitä voisi omansakin mainita: http://www.kolumbus.fi/lassi.salo/kuva19.jpg Onhan siinä Esp:n F-sarjasta vaikutteita, muttei se silti kovin samanlainen ole, jos vierekkäin vertaisi. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | |
![]() 05.08.2008 14:55:12 (muokattu 05.08.2008 15:02:02) | |
Kyllä siitä laadustakin on valitettu. On ollut kieroja kauloja, ei niin hyvin soivia keppejä, paljon vääriä specsauksia ja nauhat melkein kaikissa viimeistelemättä. Jaa, täytyy tunnustaa, että noi kierokaulaiset on menny multa IHAN ohi. Väärät specsit ovat kylläkin huolimattomuusvirheitä, ja viimeistelemättömät nauhat sitten varmaankin laiskuutta. Joo, itse olin ensin tilaamassa omaa customiani Ranilta, mutta päätin kysäistä Rekiltäkin. Sieltä vastailtiin paljon innostuneemmin ja oltiin ns. kympillä mukana, ja muutenkin heistä jäi tosi positiivinen kuva. En sitten kuitenkaan sieltä tilannut, mutta jos Ranin ja Rekin välillä pitäisi valita, niin Rek olisi ehdottomasti valintani. Kyllä ne Rekilläkin osaa. Muistaakseni täältä m:netistä luin muuan Ollin Rek Flygarista, jossa oli ainakin bodyn bindaus jätetty käsittämättömällä tavalla vajaaksi V:n "jalkovälissä". Taisi olla myös pahasti kaulapainoinen. http://rekguitars.com/english.php?site=dir&nr=1 E: Ja tässä vielä se Rek Guitars -ketju ja yllätyksellinen Flying V. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=133568&o=60 | |
![]() 05.08.2008 18:05:44 (muokattu 05.08.2008 18:18:03) | |
Väärät specsit ovat kylläkin huolimattomuusvirheitä, ja viimeistelemättömät nauhat sitten varmaankin laiskuutta. Täältä tilitystä asiasta: http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=7236 Siinä tapauksessa kaikki virheet voi laittaa huolimattomuuden piikkiin tyyliin, olin niin laiska, etten jaksanut kuvata puuta tarpeeksi. Olin niin laiska, etten jaksanut valita kitaraan kunnolla puita. Olin niin laiska, etten jaksanut lukea tilausta ja sävelsin omiani. Laatuun vaikuttaa kaikki osa-alueet kitarassa. Ei se ole huippulaatua, jos omistaja joutuu heti viemään uutta soitintaan nauharemppaan tai jos kaula alkaa muistuttamaan propellia parin kuukauden sisään. Kyllä, REK tunaroi myös sen yhden tilauksen. Jacksonilta ei tunnu saavan millään tilaamillaan specseillä kitaraa. Heidän customit ovat tosin kunnolla ja kunnollisista puista rakennettu. ESP:n custom shopista en ole kuullut mitään pahaa. Jokainen heidän tekemänsä kitara on ollut aivan tajuton. Kirjoituksessani oli se pointti, että RAN:ilta on tullut luvattoman paljon virheellisiä tuotteita, hinnat ovat nykyään korkeat ja kitaran toimitusajat ovat venähtäneet hyvin pitkiksi. Itse en uskaltaisi tilata mitään RAN:iltä näidän kirjoituksien ja erään toisen foorumin tilitysten perusteella. Maksan mielelläni parisataa lisää ja tilaisin Amfisoundilta. Silloin pääsee itse valitsemaan puita, kokeilemaan kaulaprofiileja ja tekemään viimehetken muutoksia kitaraan. Tilatessani yli kahden tonnin kitaraa, viimeinen asia, jota haluan miettiä on, tuleeko kaulasta kiero, soikohan se nyt hyvin, venähtääkö sovittu aika vuodella, joudunko viimeistelemään nauhatyöt itse, yms. Aka. Dino and 6077dino | |
![]() 05.08.2008 18:33:51 | |
Maksan mielelläni pari tonnia lisää ja tilaisin Amfisoundilta. Silloin pääsee itse valitsemaan puita, kokeilemaan kaulaprofiileja ja tekemään viimehetken muutoksia kitaraan. Nimim. Ranin hinta-arvio 2000e, Amfisoundin 4300e. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | |
![]() 05.08.2008 18:41:39 | |
tonnia Nimim. Ranin hinta-arvio 2000e, Amfisoundin 4300e. Älä viitsi; ihan oikeasti? Mä olen kuvitellut, että Amfit lähtee 2500€ paikkeille. Tuon verran tuttavat ja kylän miehet ovat niistä makselleet. Yli 3000€ Amfeista en ole kuullut. Mä lähetin Ranille hinta-arviota tässä vuosi sitten ja silloin se olisi mennyt reilusti yli 2000€. Nykyään kolkutellaan jo varmaan 2500€ luokkaa. Tämä on siinä mielessä hassua, että tuossa luokassa alkaa olla jo halvimmat Jackson ja ESP customit. Tämä ainakin mulla helpottaa aika paljon tilauksen tekemistä. Aka. Dino and 6077dino | |
![]() 05.08.2008 18:42:24 | |
tonnia Nimim. Ranin hinta-arvio 2000e, Amfisoundin 4300e. Melkonen kitara saa olla specseiltään, että maksaa Amfisoundilta 4300e. Mikäpäs siinä riippuessa
Hiidenkurkihirsipuussa
Wolfhorde@mikseri.net | |
![]() 05.08.2008 19:41:04 | |
Melkonen kitara saa olla specseiltään, että maksaa Amfisoundilta 4300e. No olihan siinä vehkeessä vilkkuva otelauta ja vipuja kuin lentokoneen ohjaamossa ;) Ei vaan, helkkarin kallishan toi on. Mitä kaikkea sillä rahaa sitten sais? Señorita mas fina, who's that girl? | |
![]() 05.08.2008 20:15:47 | |
Mitä kaikkea sillä rahaa sitten sais? Tuon minäkin haluaisin tietää. Tietääkseni tuolla rahalla saa jo niin paljon kitaraan tarvikkeita ja ylimääräisiä koristeita, kun vaan tahtoo. Ja vielä arvokkaat puut ja osat. Ite en ymmärrä, että miks niihin kitaroihin pitää saada kaikki mahollinen ängettyä. Eikö se riittäs, että olis toimiva ja nätti perus-, mutta juuri oikeanlainen mörssäri omaan käyttöön. Sellainen ei edes teetettynä maksa kovin paljoa. Toista on, jos siihen kitaraan vielä halutaan jotain vilkkuvia valoja ja muuta turhuuksia. Kukin tavallaan, mutta kyllä ne vilkkuvalot kuuluu sinne räkkiin, eikä kitaraan :) Tämä nyt vain minun oma henk. koht. mielipide. Vähän reilu parilla tonnilla saa jo sellasen kepin esim. Amfilta, ettei tartte koko ikänä katua ostosta. Mikäpäs siinä riippuessa
Hiidenkurkihirsipuussa
![]() 05.08.2008 20:55:00 | |
Jacksonilta ei tunnu saavan millään tilaamillaan specseillä kitaraa. Heidän customit ovat tosin kunnolla ja kunnollisista puista rakennettu. Joo...saapa nähdä tuleeko meikäläisen KV kuten on speksattu...tosin aikas yksinkertaiset speksit ja simppeli kitara, mutta saas nähdä.... Mä lähetin Ranille hinta-arviota tässä vuosi sitten ja silloin se olisi mennyt reilusti yli 2000€. Nykyään kolkutellaan jo varmaan 2500€ luokkaa. Tämä on siinä mielessä hassua, että tuossa luokassa alkaa olla jo halvimmat Jackson ja ESP customit. Tämä ainakin mulla helpottaa aika paljon tilauksen tekemistä. Huhhuh kun ovat hinnat Ranilla nousseet!!!! Omani maksoi pari vuotta sitten 1500€. Jacson customini maksaa about 2500€ joten enpä miettisi hetkeäkään kummasta nykyään tilaisin. Taitaa olla hyvä tuuri, että oma Ranini on tehty viimeisen päälle..tosin olivathan ne nauhojen päät viimeistelemättömät :) http://www.myspace.com/evincemetal | |
![]() 05.08.2008 21:05:02 (muokattu 05.08.2008 21:05:33) | |
Älä viitsi; ihan oikeasti? Mä olen kuvitellut, että Amfit lähtee 2500€ paikkeille. Tuon verran tuttavat ja kylän miehet ovat niistä makselleet. Yli 3000€ Amfeista en ole kuullut. Mä lähetin Ranille hinta-arviota tässä vuosi sitten ja silloin se olisi mennyt reilusti yli 2000€. Nykyään kolkutellaan jo varmaan 2500€ luokkaa. Tämä on siinä mielessä hassua, että tuossa luokassa alkaa olla jo halvimmat Jackson ja ESP customit. Tämä ainakin mulla helpottaa aika paljon tilauksen tekemistä. Vähän väärin näemmä muistin, kävin katsomassa tuon spostiviestin. Näin siinä luki: Hintapolitiikka tällaisella kitaralla on jossakin 3000-3500 euron maastossa. Lopullinen hinta voidaan laskea, kun kaikki puumateriaalit ovat tiedossa. Kova laukku sisältyy hintaan. Pyytämäni speksit olivat tällaiset: 7 kieltä, 27" skaala, 24 6105-kokoista nauhaa ruostumattomasta teräksestä, neckthru kaula, nauhavälit 19-24 koverrettu Bodyn muoto PRS Custom aavistuksen pidemmillä sarvilla (ja tietenkin vähän leveämmällä bodyllä, koska kitara on seiska), kannen väri musta burst, takaa natural (paitsi jos suosaarnia, niin vähän tummemmaksi petsattu) Bodyn materiaali pähkinäpuuta (mieluiten suht kevyttä), tai ehkä suosaarnia, kansi loimuvaahteraa, "natural" reunalista PRS -tyyliin Kaula 5 palasta, vaahteraa bubinga tms. stripeillä, profiili suunnilleen Ibanez Universe, ihan aavistuksen paksumpi. "Satiini"lakkaus. Volutella. 2 action kaularauta, tosin se varmaan on kitaroissanne muutenkin.. Otelauta eebeniä, 11-13 nauhoilla helmiäisestä tehty kukkaupotus, ei muita upotuksia, reunalistaa tms. Lapa tiltattu Caparison Devil's tail -tyylinen 4+3 valkoisella reunalistalla, päällä eebenviilu, helmiäisestä tehty ääretön -symboli virittimien välissä Sperzelin lukkovirittimet Ibanezin Lo-Pro 7 talla, non-recessed Elektroniikka: Dimarzio Evo7 tallassa, Air Norton 7 kaulassa, volume ja tone, 3way switch ja 2x miniswitch mikkien puolitukseen Kaikki hardware mustaa Tuohon mun AV-customiin ei muuten edes pitänyt tulla ledejä, vaan se oli moka. Ales luki vahingossa vanhoja speksejä, olin pyytänyt pimeässä hohtavia (fosforisia) reunalistamerkkejä, ja hän ehdotti siihen tilalle ledejä. Pyysin sitten normaalit, mutta sainkin ledit. Eipä siinä tosin mitään valittamista ole, koska tuo oli varsin positiivinen "virhe" :D Ps. tuosta hintapyynnöstä on yli vuosi aikaa, voi olla että nykyään on korkeammat hinnat. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | |
![]() 05.08.2008 21:35:21 (muokattu 05.08.2008 21:37:48) | |
Kyllähän sitä toki noin erikoisilla specseillä tuleekin hintaa. Mutta ei sentään ihan 4500 euroa ollut ;) Edit: Esim. Amfisound ainakin valitteli suosaarnin vaikeeta saatavuutta ja kovaa hintaa, kun kaverini oli kysellyt omaan exploreriinsa suosaarnikantta. Jäi sitten pois siitä kitarasta. Erikoisemmat puut tuo heti sitä hintaa kamalasti lisää ainakin Suomessa... Mikäpäs siinä riippuessa
Hiidenkurkihirsipuussa
![]() 05.08.2008 23:47:49 | |
Omiin RANeihin ei ole tarvinnut tehdä mitään korjauksia. Aluksi vanhemmalla RANilla oli taipumusta kutistaa otelautaa talvisin, mutta sekin on asettunut itsestään. Kumpikin kitara oli alunperin speksattu niinkin mielikuvituksellisilla mikeillä kuin EMG 81/85 ja 81/60. Ekaan vaihtui Blackoutsit ja tokaan tallaan vaihtui 85. Oman kokemuksen perusteella en sulkisi pois kolmattakaan RANia, jos tulisi tarvetta uudelle kitaralle. Kaikki riippuisi hinnasta ja toimitusajasta. | |
![]() 06.08.2008 00:20:50 (muokattu 06.08.2008 00:21:30) | |
Kaikki riippuisi hinnasta ja toimitusajasta. Niinpä...... ;) Eipä taida Ran enään pystyä kilpailemaan kummallakaan. http://www.myspace.com/evincemetal | |
![]() 06.08.2008 11:39:16 (muokattu 06.08.2008 11:42:08) | |
Kirjoituksessani oli se pointti, että... Asia täysin ymmärryksessä. Oli vaan kaiketi taas päästävä nussimaan pilkkua ja mustamaalaamaan kilpailijaa, itsetunnon kohottamiseksi näet (oma Ran tulossa ja myöhässä, tietenkin). Ei muuta, jatkakaa. E: Itse en uskaltaisi tilata mitään RAN:iltä näidän kirjoituksien ja erään toisen foorumin tilitysten perusteella. Maksan mielelläni parisataa lisää ja tilaisin Amfisoundilta. Silloin pääsee itse valitsemaan puita, kokeilemaan kaulaprofiileja ja tekemään viimehetken muutoksia kitaraan. Indeed. Ei tule toista Rania. Jos vielä joskus custom pitää saada, niin olen jo tod. näk. ollut pitkään ansiotyössä, eikä raha enää ole ainut merkitsevä seikka. | |
![]() 15.08.2008 23:35:50 | |
Mulle tuli mitta täyteen Ranin kanssa. Lähes 2½ vuotta kulunut tilauksesta, enkä saanut kitaran rakennusvaiheista yhtään kuvaa pyynnöistä huolimatta. Pyysin joko reipasta hyvitystä lopulliseen hintaan, jos kitara koskaan valmistuisi, tai ennakkomaksuni takaisin ja Dariusz lupasi palauttaa rahat tililleni... Taidanpa tilata customini kotimaiselta rakentajalta. Hintaerokaan ei ole enää kovin suuri. | |
![]() 15.08.2008 23:43:12 (muokattu 15.08.2008 23:44:08) | |
Mulle tuli mitta täyteen Ranin kanssa. Lähes 2 vuotta kulunut tilauksesta, enkä saanut kitaran rakennusvaiheista yhtään kuvaa pyynnöistä huolimatta. Pyysin joko reipasta hyvitystä lopulliseen hintaan, jos kitara koskaan valmistuisi, tai ennakkomaksuni takaisin ja Dariusz lupasi palauttaa rahat tililleni... Taidanpa tilata customini kotimaiselta rakentajalta. Hintaerokaan ei ole enää kovin suuri. 2,5 vuotta!!!! Käsittämätöntä...olisin itse toiminut todennäköisesti samoin. Mikä siellä mättää? Miksei ne rakenna skittaa valmiiksi? http://www.myspace.com/evincemetal | |
![]() 16.08.2008 02:35:06 | |
2,5 vuotta!!!! Käsittämätöntä...olisin itse toiminut todennäköisesti samoin. Mikä siellä mättää? Miksei ne rakenna skittaa valmiiksi? EU:n myötä ovat saaneet kesälomat, eikä duuni muutenkaan maistu ku naapurimaassa maksetaan samasta duunista moninkertaisesti. No joo, kyllä todella käsittämätön juttu. Oliko kitara niin erikoinen, ettei ole saaneet sitä tehdyksi. Mäkin pyysin kuvia rakennusvaiheista, mutta sanoivat etteivät kuvaa keskeneräisiä töitä. Moni muukin firma tekee varmaan samoin, kitaran rakentaminen kun rakettitieteestä seuraavaksi vaikein ala. Hyvä et saat rahas takaisin. | |
![]() 16.08.2008 10:21:15 | |
Käärmeenkielellä kertoivat kitaran edistymisestä... Tilasin kitaran huhtikuussa 2006. Mulle piti tulla tähän kitaraan omintakeinen bling-bling tsydeemi ja oletinkin että sen toteuttaminen oliskin varmasti vienyt oman aikansa. Hinta-arviokin oli jo varsin suolainen 2900e kun perus Ranit tuolloin oli noin puolet halvempia mutta ajattelin, että olispa sitten uniikki kitara räpylässä, jolla rämpyttää omiin monttubileisiin asti. Tammikuussa 2007 kuulemma oli puutyöt jo lähes valmiit ja odottelivat sopivaa materiaalia otelautaupotuksiin. Myös kitaran elektroniikkapuolen kehittelytyö oli kesken. Kaikki tuntui olevan hyvin alkuperäisessä 8-9kk aikataulussa. 2007 heinäkuussa oltiinkin sitten omituisessa tilanteessa: neck-thru rakenne kaularautoineen oli valmis, runkopalat ja kansi liimattu...eli vähän takapakkia edellisestä Dariuszen tiedotteesta. Otelautamerkkien kanssa myös ongelmia. 2008 helmikuu: Hra D. väitti lähettäneensä minulle useita valokuvia, että voisin tehdä päätöksen otelautamerkkien suhteen. En kuitenkaan ollut saanut yhtään sähköpostia. Pyysin lähettämään kuvat uudelleen mutta D. kertoi hukanneensa ne...uusiakaan kuvia en saanut pyynnöstä huolimatta. Maaliskuu 2008: elektroniikkapuoli valmis ja kitaran arvioitu valmistumisaika 4kk. Heinäkuu D. ilmoitti että odottelevat kansimateriaalia kitaraan...eli jo kolmanteen kertaan tekisivät kantta kitaraan. Nyt loppui jo viimein huumori ja usko. Pyysin tuntuvaa alennusta tai palauttamaan rahani. Ehkä tällainen suoranainen valehtelu ja "asiakaspalvelu" on vaan normaalia Puolassa. Oppia ikä kaikki. | |
![]() 16.08.2008 20:57:49 | |
Mäkin pyysin kuvia rakennusvaiheista, mutta sanoivat etteivät kuvaa keskeneräisiä töitä. Moni muukin firma tekee varmaan samoin, kitaran rakentaminen kun rakettitieteestä seuraavaksi vaikein ala. Mulle Dariuzs puolestaan lupasi lähettää kuvia kitarasta maalaamattomana, mutta kuvia ei kyllä koskaan tullut. Kun kyselin myöhemmin niiden perään, niin vastaus oli: "Oops, I forgot". Tämä tapahtui vuonna 2006. Omat kokemukset Ranista ovat kuitenkin pääasiallisesti positiiviset, mutta kyllä asiakaspalvelu oli siinä vaiheessa aika onnetonta, kun valitin siitä, ettei kitara ollut säädetty sovitulla tavalla. Pahoiteltiin ja luvattiin kompensaatiota, jota ei koskaan tullut. Nyt tuntuu olevan paljon enemmän ja isompia vaikeuksia... sääli. Jos/kun joskus tilaan uuden customin, niin se ei tule mullakaan tule olemaan Ran. | |
![]() 20.08.2008 17:53:09 (muokattu 20.08.2008 17:54:19) | |
Päivitystä omasta Ranista liittyen aiheeseen Ehkä tällainen suoranainen valehtelu ja "asiakaspalvelu" on vaan normaalia Puolassa. Oppia ikä kaikki. Kitaran siis tilasin kesäkuussa 2007. Tammikuussa 08 sitten sain päähäni, että kromiset pinstripet olis hienot. Tiedustelin, onko mahdollista, ja sanoin mielestäni hyvin selkeästi "of course, if the painting process has already started, then we just forget this". Vastauksena tuli nou proplem, kyllä se onnistuu. Kertoi myös joutuvansa hankkimaan jotain erikoismaalia ja siksi lisähintaa tuli 130 e. Lisäksi kitaran valmistuminen lykkääntyisi 3-4 vikkoa, mitä tuolloin vähän oudoksuin. Että onko se niin työlästä maalia, vai? Nyt jällleen kerran taas, melko tiukkaan sävyyn, tivasin kitaran valmistumisen ajankohtaa. Ja selvishän se myöhästyminen, lopulta. Maalausprosessi oli kuin olikin alkanut jo tammikuulle tultaessa. "Olen vain tyhmä ihminen... olisin voinut sanoa, ettei se onnistu, mutta pakkohan minun oli kertoa, että voimme tehdä sen sinulle", vuodatti Dariuzs. Hänen piti tilata maalit ja värkit jenkeistä, odotella niitä aikansa, testata, sitten aloittaa mun kitaran maalaus aivan alusta, "ja se todellakin vie aikaa." Nyt sanoi kitaran valmistuvan kahden viikon päästä, mutta pystyy lähettämään sen vasta syyskuun lopussa, koska lähettämö on lomalla. Kaiken kaikkiaan vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hommasta paistaa pirunmoinen kunnianhimo ja halu toteuttaa asiakkaan toiveet, mutta käytännön toteutuksessa ja etenkin asiakkaan informoinnissa on rutkasti parantamisen varaa, ja sitten tulee näitä väärinymmärryksiä. Koska herra D:n (kuinka taivutamme oikein nimen Dariusz?) viesti oli olemukseltaan melko turhautunut, piti lähettää paluupostissa vuolaat anteeksipyynnöt ja lepyttelyt, ettei homma ihan leviäisi käsiin ja menisi tappeluksi. Sitä tässä nyt viimeisenä halutaan. P.S. Toi 2,5 vuotta on aivan ymmärryksen tuolla puolen. P.S.2 Eikä mullekaan suostunu lähettämään kuvia keskeneräisestä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)