Volcom 27.01.2011 14:57:41 | |
---|
Tervehdys, Miten pieni putkinuppi riittää bänditoimintaan? Jos oletuksena "normaali" rumpali ja basisti. "Teenage angst has paid off well, now Im bored and old" |
Numb 27.01.2011 15:21:47 | |
---|
Volcom: Tervehdys, Miten pieni putkinuppi riittää bänditoimintaan? Jos oletuksena "normaali" rumpali ja basisti. Täs on aika paljon muitakin muuttujia kuin teho. Mutta 30W on täysin varma nakki, ja 15W riittää mitä todennäköisimmin. Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
Visakoivu 27.01.2011 15:21:58 (muokattu 27.01.2011 15:22:18) | |
---|
Volcom: Tervehdys, Miten pieni putkinuppi riittää bänditoimintaan? Jos oletuksena "normaali" rumpali ja basisti. 15W riittää yleensä passelisti. E. Hidas... "Hamster on overdrive." |
martja2 19.02.2011 00:07:26 | |
---|
Mulla 2 w putkivahvistin, jossa 8 ohm ulos antaa 1.5 w ja 16 ohm 2 wattia. Mitä luulette, onko tuolla 0.5 watilla merkitystä mökän määrään tai kuinka pitkään vahvistin kestää säröytymättä. Kysymys siksi, että pitäis ostaa 1x12 tai 2x12 kaappi, noita 8 ohmin kaappeja löytyy paljon paremmin kuin 16 ohmin kaappeja. |
Alfauros 21.02.2011 17:15:45 | |
---|
Mulla on 50w täysputkikombo kytkettynä 412 kaappiin, ja laitteen mastervolume on melkein poikkeuksetta yli puolenvälin, ei ihan millään juttelu voluumeilla soitella. Onneksi tuli hommattua kerralla 50, 30w versio tuskin olisi riittänyt tai saisi olla kokoajan crankattu täysille. |
Numb 21.02.2011 19:05:53 | |
---|
Alfauros: Mulla on 50w täysputkikombo kytkettynä 412 kaappiin, ja laitteen mastervolume on melkein poikkeuksetta yli puolenvälin, ei ihan millään juttelu voluumeilla soitella. No eipä tosiaan jos näin kerran on. Mulla on 50W laitteessa hädin tuskin kello kahdeksassa masteri :D Onneksi tuli hommattua kerralla 50, 30w versio tuskin olisi riittänyt tai saisi olla kokoajan crankattu täysille. Äänenpaineen erohan noilla on samoilla kaiuttimilla alle 3dB. Siihen 30W koneeseen kun pistää herkempää ämyriä, ni sehän tulee lujempaa ku viisköitvattinen :) Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
mattim 22.02.2011 11:19:19 | |
---|
Alfauros: Mulla on 50w täysputkikombo kytkettynä 412 kaappiin, ja laitteen mastervolume on melkein poikkeuksetta yli puolenvälin, ei ihan millään juttelu voluumeilla soitella. Onneksi tuli hommattua kerralla 50, 30w versio tuskin olisi riittänyt tai saisi olla kokoajan crankattu täysille. Sinun vahvistimesi "master" toimii nettikommenttien mukaan aika erikoisesti, itse asiassa niitä on siinä kaksikin peräkkäin. Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear. |
Alfauros 22.02.2011 21:39:31 | |
---|
mattim: Sinun vahvistimesi "master" toimii nettikommenttien mukaan aika erikoisesti, itse asiassa niitä on siinä kaksikin peräkkäin. Joo onhan se vähän erikoinen gainin ja eq:n suhteen. |
unique22 06.03.2011 23:12:04 | |
---|
Morjes yleensä en tänne kirjoittele kun löydän vastaukset hakemalla mut nyt ei tullut selkoa. Omistan siis peavey 6505 nuppi mallin ja tarvis tehoja lähteen puolittaan ,mutta kuinkas noiden pääteputkien kanssa ,kun niitä tosiaan on 6 kipaletta ja sanotaan ,että puolet pois ,mutta eikös noi pääteputket toimi aina pareina?...6:2=3.... |
_Petri_ 08.03.2011 00:21:07 | |
---|
unique22: Morjes yleensä en tänne kirjoittele kun löydän vastaukset hakemalla mut nyt ei tullut selkoa. Omistan siis peavey 6505 nuppi mallin ja tarvis tehoja lähteen puolittaan ,mutta kuinkas noiden pääteputkien kanssa ,kun niitä tosiaan on 6 kipaletta ja sanotaan ,että puolet pois ,mutta eikös noi pääteputket toimi aina pareina?...6:2=3.... Pääteputkia tuossa vahvistimessa on neljä, etuasteputkia kuusi. Päätteen tehon saa puolitettua nyppäisemällä toisen putkiparin (uloimmat tuubit) pois. Eri asia sitten, kannattaako operaatio 6505:n kanssa. Itse en lähtisi moista tekemään. PROG OUT WITH YOUR FROG OUT |
humppahanuristi 08.03.2011 08:35:06 | |
---|
Volcom: Tervehdys, Miten pieni putkinuppi riittää bänditoimintaan? Jos oletuksena "normaali" rumpali ja basisti. Tämä on hassu kysymys, johon tietysti on vastauksia tullutkin jo mutta kommentoin, että eilen vedin 3 tunnin treenit bändin kanssa 5W putkivahvistimella. Vahvistinosio Fender Champion "600" ja mökäelementteinä 2x10" copperheadit. Volumet puolivälissä, pysyttiin puhtaalla ja sai rumpalikin käyttää ihan oikeasti kapuloita. Sama vahvistin omalla 6" elementillään ei riitä taas yhtään mihinkään. Ja mitä sitten, jos käyttäisi vaikka 103dB herkkyydellä olevia 12" kaiuttimia... Mutta asiaan ei liene ihan yksiselitteistä vastausta. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
unique22 08.03.2011 17:47:44 | |
---|
_Petri_: Pääteputkia tuossa vahvistimessa on neljä, etuasteputkia kuusi. Päätteen tehon saa puolitettua nyppäisemällä toisen putkiparin (uloimmat tuubit) pois. Eri asia sitten, kannattaako operaatio 6505:n kanssa. Itse en lähtisi moista tekemään. Aivan niinpä onkin. Kiitosta. Mikäs siinä ettei 6505 kannattaisi tehoja puolittaa? Treeneissä ei saa meinaan volaa avattua tarpeeks et sais vehkeestä oikeen viä irti mitään. |
Zeeboo 08.03.2011 19:12:34 | |
---|
unique22: Aivan niinpä onkin. Kiitosta. Mikäs siinä ettei 6505 kannattaisi tehoja puolittaa? Treeneissä ei saa meinaan volaa avattua tarpeeks et sais vehkeestä oikeen viä irti mitään. http://www.palmer-germany.com/81-1-pdi03.htmlvoisi olla ratkaisu pulmaan. Vähän hintava, mutta hemmetin hyvä. White men can't Monk |
Juicefani11 08.03.2011 19:28:29 | |
---|
Mulla olisi yksi tyhmä kysymys: Voiko Gretsch G5222 -tyyppistä vahvistinta "yhdistää" Fender Frontman 65r -tyyppisen vahvistimen kanssa? Frontmanissa näyttäisi olevan jotkut Pre Out, ja Pwr In -reiät, joihin voi jonkinlaisen piuhan tunkea... Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät... |
_Petri_ 08.03.2011 20:32:49 | |
---|
unique22: Aivan niinpä onkin. Kiitosta. Mikäs siinä ettei 6505 kannattaisi tehoja puolittaa? Treeneissä ei saa meinaan volaa avattua tarpeeks et sais vehkeestä oikeen viä irti mitään. 50-wattinen tuuttaa joka tapauksessa melkein yhtä kovaa kuin 100-wattinen. Puolittamisella siis saa lähinnä päätesäröä aikaisemmin, ja siitä taas ei oo modernin hevin soittelussa kuin haittaa. 100-wattinen puhtaana pysyvä pääte tuottaa jykeet ballssit saundiin! Ihan hiljaisella tuo 6505 saundaa pierulta, mutta jo heti puhevolan ylityttyä siitä alkaa mun mielestä saada melko rouheaa rähinää. Bändivolallahan se sitten vasta herää kunnolla, juu, mutta ei sitä kyllä mun mielestä mitenkään ylikovaa tartte soittaa. Eihän se silti ikinä samalta kuulosta kuin hyvin tuotetuilla levyillä, mutta sen kanssa on vain opittava elämään :-) Jotain buusteripedaalia kannattaa myös kokeilla. PROG OUT WITH YOUR FROG OUT |
_Petri_ 08.03.2011 20:57:50 | |
---|
Kysynpä itsekin kun ihmetyttää. H&K:n Triamp-ykkösessä on tällaiset kaiutinulostulot: http://personal.inet.fi/taide/magnesium/triamp.JPG Siis jöö-ö, merkinnät on ihan selvät, mutta mikähän idea tossa on, että samoista jakeista on 1x8 ja 1x16 ohmin lähdöt. Onkohan se sitten oikeasti 8, 16 vai kenties 12? Vai onko tuossa jotain avaruusteknologiaa? Juu, tiedän, että impedanssi on taajuuden funktio. Ja joo, olen impedance mismatch -keskusteluni lukenut ja tiedän että on ehkä (EI OLE) yleensä (KOSKAAN) turvallista laittaa 16 ohm ämyri 8 ohm lähtöön, mutta miksi ihmeessä saksalainen insinööri on tehnyt tuollaisen ratkaisun? PROG OUT WITH YOUR FROG OUT |
ReBeat 09.03.2011 05:31:58 | |
---|
_Petri_: mikähän idea tossa on, että samoista jakeista on 1x8 ja 1x16 ohmin lähdöt. Kai siellä on todettu että se ajaa asiansa riittävällä tavalla noin... ja kestää myös, sen mitä lupaa. Ei välttämättä mikään hienojakoisin ja optimaalisin ratkaisu molemmille kaappivaihtoehdoille, mutta jos soundi toimii niin OK. Joissakin muissakin (pikkuvahvistimissa ainakin) on kanssa merkittynä yksittäiselle ulostuloreiälle 8-16ohm. |
Joel H. 11.03.2011 13:04:46 | |
---|
No hei vaan. Kertokaahan voinko turvallisin mielin kytkeä mesan dual rectifier nupin kahdella johdolla 4 ohmin lähdöistä mesan rectifier kaapin kahteen 4 ohmin inputtiin? Kaapin spekseissähän lukee "8 ohm mono/4 ohm stereo". Mesan ohjekirjassa toisaalta lukee, että jos kytken esim kaksi 8 ohmin kaappia nuppiin, täytyy nupin päässä johdot tökätä 4 ohmin lähtöihin. Toki voin käyttää pelkkää 8 ohmin lähtöä ja soitella monona, mutta kiinnostaisi vain tietää voinko halutessani kytkeä nupin kaappiin yllä mainitulla tavalla. Mites tämä nyt oikein menee? |
oiva tumpeloinen 11.03.2011 13:40:18 | |
---|
Joel H.: No hei vaan. Kertokaahan voinko turvallisin mielin kytkeä mesan dual rectifier nupin kahdella johdolla 4 ohmin lähdöistä mesan rectifier kaapin kahteen 4 ohmin inputtiin? Kaapin spekseissähän lukee "8 ohm mono/4 ohm stereo". Mesan ohjekirjassa toisaalta lukee, että jos kytken esim kaksi 8 ohmin kaappia nuppiin, täytyy nupin päässä johdot tökätä 4 ohmin lähtöihin. Toki voin käyttää pelkkää 8 ohmin lähtöä ja soitella monona, mutta kiinnostaisi vain tietää voinko halutessani kytkeä nupin kaappiin yllä mainitulla tavalla. Mites tämä nyt oikein menee? Voit kytkeä. Tosin siitä ei ole yhtään mitään iloa. Haittapuolena joudut laittamaan ylimääräisen kaapelin väliin. Se, että sulla on kahdella kaapelilla vedettynä komootti nupin perään, ei tee siitä stereota. Se on ihan samaan tapaan mono vielä sen jälkeenkin. Saman asian voit miettiä vaikka sillä tapaa, että siitä 80-luvun hifi-päätteestä ei tule surround-ääntä, vaikka sä lisäisit kaiuttimia loputtoman määrän siihen. |
Joel H. 11.03.2011 13:51:08 | |
---|
oiva tumpeloinen: Voit kytkeä. Tosin siitä ei ole yhtään mitään iloa. Haittapuolena joudut laittamaan ylimääräisen kaapelin väliin. Se, että sulla on kahdella kaapelilla vedettynä komootti nupin perään, ei tee siitä stereota. Se on ihan samaan tapaan mono vielä sen jälkeenkin. Saman asian voit miettiä vaikka sillä tapaa, että siitä 80-luvun hifi-päätteestä ei tule surround-ääntä, vaikka sä lisäisit kaiuttimia loputtoman määrän siihen. No niin:) Tämäpä oli juuri sitä mitä hain. Itsekkin pohdin koko homman järkevyyttä. Mutta kiitoksia vastauksesta! |