Jeepster 30.11.2007 17:20:04 (muokattu 30.11.2007 17:20:52) | |
---|
Dunlopin jotain mömmöä.. Vähän ihmetyttää miten se noin nopeesti menee aina mustaks kun en mä ees oo ehtiny soittaan paljoa nyt (jossain vaihees ihoo lähti tosi paljon sormista). Et jos kielistä nyt jotain lähtee niin ei kai ne kuitenkaan siitä haurastu? (Menee vähän vierestä, mutta onko jotain mielipidettä siitä kuin usein kannattas kielet vaihtaa: kitaran entinen käyttäjä sano et enintään jonku 2 kk välein ja puol v. aivan ehdoton yläraja, soitonmaikka sanoo et saa olla niin kauan ku vaan haluu.. No on ollu nyt 4 kk. En haluu et ne katkee naamaan. :P) //: ja ekaks sit meni.. |
Numb 30.11.2007 17:34:43 | |
---|
Soittomaikka puhuu asiaa. Vaihtaa silloin kun siltä tuntuu. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
LaMotta 30.11.2007 17:46:00 | |
---|
Itse kun en mitään osaa enkä tiedä niin olen havainnut parhaaksi menetelmäksi otelaudan ja bodyn puhdistamiseen miedon saippuavesiliuoksen. Otelaudalle kevyt jynssäys hammasharjalla. Bodylle pesu nukkaamattomalla puuvillarätillä. Ja lopuksi pelkällä vedellä. Rätti tietysti kannattaa vääntää vettä tihkumattomaksi. Pelkät mikrokuituliinat jättää lakkapintaan naarmuilta näyttäviä rantuja jotka lienevät tosiasiassa vain rasvaviivoja. Rasva ei irtoa muuten kuin saippualla. Liuottimia en itse käyttäisi kitaran puhdistukseen. "Levyä on soitettava pirun lujaa, pitäähän naapurinkin kuulla, ei ne seinät siitä hajoo." |
zädääm 30.11.2007 23:25:51 | |
---|
Toi tuntuu ihan hyvältä E-vireessä mut ehkä vähän liian löysäksi muuttuu kun laskee että pitäsköhän ostaa pikkasen paksumpi setti? Ja jos ostan eikai tartte tehä mitään säätöjä uusiks? Miten on mahdollista että oot soittanu noinki pitkään ja kyselet täällä näitä? Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani. |
Black Zombie 82 09.06.2020 07:22:58 (muokattu 09.06.2020 07:27:59) | |
---|
Mun kitara kaipaisi pesua/puhdistusta. Se on tosi likainen, kun on tullut heiteltyä pizzoja yms. skeidaa ympäri kämppää ja kastikkeita on roiskunut joka puolelle. Mitenköhän kitaraa uskaltaisi pestä? Ei varmaan ihan läpimärällä rätillä? Uskaltaisiko/pitäisikö käyttää Fairya, tai saippuaa, vai riittäkö pelkkä pesu? Entäs otelauta? Voiko se käyristyä/muuttaa muotoaan, jos kastuu? Kun eihän tuota skebaa kehtaa huoltoonkaan viedä, kun se on niin dirty. Kiitti vinkeistä jo etukäteen. erikiva: Niinkuin joku jossain threadissa pääsi sanomaan, niin nuo "talousöljyt" tuppaa vissiin härskiintymään jossain vaiheessa. Ka haitanneeko tuo mittään, q eihän sitä kuitenkaan syyvvä...? Mulla on kyllä nahkaöljyä, mutta tuskin sitä kannattaa skittaan laittaa. Ja kieliä en ajatellut ottaa ppis otelaudan putsaamisen ajaksi. Ja tuskinpa olisi tarpeellistakaan. Puhdistuupahan kieletkin samalla. Ja jos vien tuon huoltoon, niin siellähän vaihtavat q-lemma kielet muutenkin. |
Jeszse 09.06.2020 07:26:46 | |
---|
Fairyvedellä pesee lakatun puun hyvin, suihkupulloon tekee sekotuksen ja suihkii bodyyn tai mikrokuituliinaan ja sillä sit pyyhkii. Ruusupuu- tms lakkaamaton otelauta lähtee puhtaaks mineraalitärpätillä ja talouspaperilla, perään vaan sit sitruunaöljy ettei ihan kuivaks jää. |
Black Zombie 82 09.06.2020 07:28:57 (muokattu 09.06.2020 07:29:46) | |
---|
Jeszse: Fairyvedellä pesee lakatun puun hyvin, suihkupulloon tekee sekotuksen ja suihkii bodyyn tai mikrokuituliinaan ja sillä sit pyyhkii. Ruusupuu- tms lakkaamaton otelauta lähtee puhtaaks mineraalitärpätillä ja talouspaperilla, perään vaan sit sitruunaöljy ettei ihan kuivaks jää. Mulla on Keiju-sitruuna-basilika-öljyä. Mutta voisko ihan vaan pelkällä märällä rätillä pyyhkiä koko kitaran? Kun en mitään muita aineita q vettä haluaisi käyttää. |
Jeszse 09.06.2020 08:41:02 | |
---|
Black Zombie 82: Mulla on Keiju-sitruuna-basilika-öljyä. Mutta voisko ihan vaan pelkällä märällä rätillä pyyhkiä koko kitaran? Kun en mitään muita aineita q vettä haluaisi käyttää. Voi, jos sillä saat puhtaaks. Ruuanlaittoon käytettäviä öljyjä en laittais otelautaan, koska ne on elintarvikkeita ja pilaantuu. Ei oo kiva jos kitara haisee vaikka piimälle. Se pieni määrä fairya veden seassa ei toki kitaralle mitään tee, enemmän se vesi saa vaurioita aikaseks jos sitä lutraa ihan holtittomasti paikkoihin. |
joku muu sikko 09.06.2020 08:48:26 | |
---|
Otelaudasta ja nauhojen juurista lähtee aika hyvin möhnät topsypuikolla jota kastellaan vanhaan kunnon Illodin suuveteen. Sopivan äkäistä mutta ei liian. Jotain guitar polishia tulee joskus laitettua itse maalipintaan. Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- |
iec 09.06.2020 10:43:07 (muokattu 09.06.2020 10:43:43) | |
---|
Black Zombie 82: Mulla on Keiju-sitruuna-basilika-öljyä. Mutta voisko ihan vaan pelkällä märällä rätillä pyyhkiä koko kitaran? Kun en mitään muita aineita q vettä haluaisi käyttää. Älä tosiaan koskaan ikinä laita mitään rypsi/rapsi-öljyjä tai muutakaan ruuanlaittoon tarkoitettua siihen kitaraan. Jäsen Jeszsen neuvot on järkeviä. Kostealla rätillä vedellä (tai vesi+hieman fairyä) riittää. Voi myös käyttää kitaran puhdistukseen myytäviä aineita. Itse putsailen otelaudan (ruusupuu tai eben) Dunlopin fingerboard 01 cleaner+prep -aineella, eli suihkutan rättiin kyseistä ainetta ja pyyhin rasvat ja liat pois. Sitten otelautaan Dandrea lemon oil- tuotetta hyvin vähän, eli rätillä tai pienellä levityssienellä pieni kerros otelautaan ja pyyhin kuivalla pehmeällä rätillä ylimääräisen pois heti kun olen saanut levitettyä koko otelautaan sitruunaöljyn. Eli tämä: https://www.thomann.de/fi/dunlop_formula65_fingerboardkit.htmja tämä: https://www.thomann.de/fi/dandrea_l … id=1cf2aa96c38ba670eb11ab07c762c74c Jotkut käyttävät otelaudan puhdistukseen pelkästään Lemon Oilia, eli se kyllä liuottaa niitä rasvoja pois samalla kun sitä hinkkaa otelautaan. Jos on oikein örsmäinen otelauta, voi käyttää myös pehmeää hammasharjaa, jolla saa pahimmat likamöykyt pois. Tärkeää on kuitenkin ettei uita sitä otelautaa öljyyn. Tarkoitus on siis vain laittaa pienen pieni kerros sitruunaöljyä siihen pinnalle. Jos sitä öljyä uittamalla uittaa otelautaan, pehmentää se puuta ja otelauta jää öljyisen tuntuiseksi ja nauhat voivat irtoilla. Jos otelauta on vaahteraa (tai kaula on yhdestä puusta vaahteraa) ei tuollaista otelautaöljyä saa käyttää, vaan sitten puhdistellaan kuivalla mikrokuituliinalla tai vaikkapa sillä kostealla rätillä ja fairyllä. Jotkut käyttävät myös todella hienoa teräsvillaa (0000 -karkeus). Jos kitaran body tai kaulan takaosa on mattapintainen, ei sitä kannattaisi pyyhkiä märällä rätillä ollenkaan. Silloin ennemmin kuivalla mikrokuituliinalla. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Jeszse 09.06.2020 11:20:48 | |
---|
iec: Jos kitaran body tai kaulan takaosa on mattapintainen, ei sitä kannattaisi pyyhkiä märällä rätillä ollenkaan. Silloin ennemmin kuivalla mikrokuituliinalla. Miksei? Kyllä himmeänkin lakan voi pyyhkiä kostealla. Toi fairyvesikin on semmonen et ku sitä käyttää maltilla, se haihtuu about heti siitä pinnasta. |
LaMotta 09.06.2020 11:24:02 | |
---|
Fairy on niin allergisoiva etten käytä. Tai jos käytän 1:10000 laimennoksella niin silti vielä pyyhin pois kosteallahkolla pyyhkeellä jäämät pois. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
iec 09.06.2020 11:29:10 (muokattu 09.06.2020 11:30:57) | |
---|
Jeszse: Miksei? Kyllä himmeänkin lakan voi pyyhkiä kostealla. Toi fairyvesikin on semmonen et ku sitä käyttää maltilla, se haihtuu about heti siitä pinnasta. Eikös tuossa ole aika iso vaara että kiillottuu (esim musta mattakitara jää jostain mataksi ja toisista kohdista kiiltäväksi)? Toki isompi lika ei kyllä lähde pelkällä kuivalla mikrokuituliinalla. Mattapintainen kitara nyt muutenkin on kyllä sellainen, että ei kovin kauaa pysy käytössä täysin mattana (ainakaan nuo halvemmat tehdastekoiset kitarat). Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
kojones 09.06.2020 11:31:22 | |
---|
iec: Eikös tuossa ole aika iso vaara että kiillottuu (osasta matta ja osasta kiiltävä)? Toki isompi lika ei kyllä lähde pelkällä kuivalla mikrokuituliinalla. Isompi riski sillä kuivalla mikrokuituliinalla hinkatessa on. |
iec 09.06.2020 11:33:16 | |
---|
kojones: Isompi riski sillä kuivalla mikrokuituliinalla hinkatessa on. No joo. Ehkä niin. Varmaan sekä kuivalla että märällä saa mattapinnan kiillotettua jos ei käytä kevyttä tatsia siinä hommassa. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Jeszse 09.06.2020 15:38:43 | |
---|
kojones: Isompi riski sillä kuivalla mikrokuituliinalla hinkatessa on. Myös ranteen liike soittaessa kiillottaa enemmän ku fairyvedellä peseminen. |