Aihe: Straton perinteinen vibratalla ja vireen säilyminen?
1 2 3 4
ReBeat
13.08.2005 21:21:09

Eli mitä ruuveja yleensäkään pitää kiristää kun haluaa niitä tallan jousia kireämmälle?

Niitä pitkiä ruuveja jotka löytyvät sieltä missä jousetkin ovat. Toisesta päästään jouset ovat kiinni tallablokissa ja toisesta päästä luultavasti jossain metallilevyssä, josta myös nuo kyseiset ruuvit löytyvät. Niitä kiristämällä on siis tarkoitus vetää jousia kohti kaulaa.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Mule
13.08.2005 21:23:35

Ihmettelin viimeksi kavereiden kanssa jammailtuani, etten saa stratoani epävireeseen, en sitten millään - ja sehän on helvetin hyvä! Ottaen vielä huomioon, että käytin kampea ahkerasti, kokeilin jopa diveboberia tms (ja nehän ne vasta sopiikin bluesiin!)
Pastilli? (+leikit) Bella Italia #6
Ze Kink
13.08.2005 21:37:51
Itse en ole tämän stratoni kanssa edes koittanut vielä kampeilla, kosken ole jaksanut ostaa siihen kampea. Mutta ajattelin kyllä, että kun käyn seuraavan kerran musakaupassa niin ostan sitten kammenkin, ja testailen että miten pelittää. Jos ei pelitä niin ei pelitä, hyvin olen tähän asti ilman kampea pärjännyt, ja onhan mulla floikkakitarakin :)
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
discominister
23.01.2008 09:07:03
Asiaa hieman sivuten..: Olisiko vibratallan hyvä olla "lepotilassa" sieltä ei-kaulan-puolelta aivan kiinni bodyssa, vai olisiko sen hyvä "kellua" hieman irti bodysta?
duc
23.01.2008 10:23:59
Asiaa hieman sivuten..: Olisiko vibratallan hyvä olla "lepotilassa" sieltä ei-kaulan-puolelta aivan kiinni bodyssa, vai olisiko sen hyvä "kellua" hieman irti bodysta?

Saa olla kiinni jos ei halua kammeta ylöspäin. Jos sen säätää kelluvaksi niin sen pitäisi olla yhdensuuntainen kitaran kannen kanssa, jotta vire pysyisi mahd. hyvin. Ainakin Fenderin webbi näin neuvoo, ja tuntuu toimivan.
Krice
23.01.2008 12:35:08

Mikä merkitys sitten kielten kulmalla on lavassa, kun stratoissa käytetään ohjaimia vetämään kieliä alas. Poistin muuten kielenohjaimet kokonaan Squerista ja vireen pitävyys vain parani. Ilmeisesesti ohjaimet aiheuttivat kitkaa kieliin.

Vaikuttaako virityskoneisto kuinka paljon vireen pitävyyteen, vai onko kaikki kiinni satulan laadusta?
BaldieFarman
23.01.2008 14:06:44
Mikä merkitys sitten kielten kulmalla on lavassa, kun stratoissa käytetään ohjaimia vetämään kieliä alas. Poistin muuten kielenohjaimet kokonaan Squerista ja vireen pitävyys vain parani. Ilmeisesesti ohjaimet aiheuttivat kitkaa kieliin.

Vaikuttaako virityskoneisto kuinka paljon vireen pitävyyteen, vai onko kaikki kiinni satulan laadusta?

Kaikki vaikuttaa. Se on sellainen yhteisvaikutus eli paljon paskoja osia=paljon paskaa! Itsellä on yksi suht halpa squier (osat ei siis mitään huippulaatua mutta ihan ok) ja siinä olen saanut vireen pysymään oikein hyvin seuraavilla konsteilla:

-Talla "kellumaan" eli 2-3mm irti bodysta jolloin voi kammeta myös ylös päin:)
-hyvät kielet
-varmistaa että satulassa on enemmän kuin tarpeeksi liikkumatilaa kielille (jos ei ole niin viila käteen)
-vähän sitä grafittipurua (esim. lyijykynästä) satulan koloihin

tuota kieltenohjainten poistamista en ole vielä kokeillut mutta olen kuullut että sekin voisi auttaa.

Näillä nikseillä tosiaan voi vähän rajumminkin veivata suntaan ja toiseen ilman että vire kärsii. Sitten jos on vielä vähän laadukkaamat osat (erityisesti virityskoneisto ja satula) niin hommahan aina helpottuu.
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Krice
23.01.2008 14:17:15

Satulasta tuli mieleen sellainen pulma, että Squierissa on 42mm ja ainakin kaikki valmiiksi sahatut mitä esim. Thomannilla on ovat 43mm satuloita, jotka ilmeisesti ei oikein sovellu hyvin kapeampaan kaulaan, koska kielet menee sitten hieman enemmän kaulan reunasta. Vai olisiko tuolla millillä niin paljon merkitystä.. ei oikein huvittaisi lähteä sahaamaan jostakin palikasta satulaa.
JR
23.01.2008 14:22:26

Ei mulla ollut aikanaan american standard ja two point sync tremolon kanssa mitään hirveitä ongelmia, kyllä sillä blackmore kohtelua sai antaa.
Se on säädöistä, kielien laadusta ja kitaran laadusta kiinni. Kaikki on yksilöjä.. Kielet tuppaa olemaan parhaiten vireessä joku viikon kurituksen jälkeen mun mielestä, vaikka niitä venytteliski.

Nykyään käytössä wilkinson vs100 kahella isolla jousella ja kelluvana + sperzel lukko virittimet Mooreissa. Ruokankaan säädön jälkeen voi ihan hyvin viskoo dive bombeja ja muuta no problem, ja jos kun tarttee pientä vireen korjausta ei siihen ny aikaa mee ku sekunti tai jotain...

Kyllähän se floikka kuitenkin parhaiten pitää, siin on kuitenki ihan eri soundi...
"Milk can hurt you"
Sammo
23.01.2008 14:48:18
tuota kieltenohjainten poistamista en ole vielä kokeillut mutta olen kuullut että sekin voisi auttaa.

Tuo sikäöli voi auttaa, eli itse kieltenohjain voi aiheuttaa ikävää kitkaa kielen ja ohjaimen väliin. Myös se kulma aiheuttaa sen että kieli painautuu isommalla voimalla satulaan joten satulan ja kielen välille tulee enemmän kitkaa.

Toisaalta kun kielenohjaimen poistaa, kasvaa mahdollisuus että kieli pomppaa satulan urasta pois.

Selkeä win-some/lose-some -tilanne mun mielestä. Porrastetut viritinkoneet on kai aika hyvä kompromissi tuohon onngelmaan.
Otto: "Spell AC/DC" Lisa: "A C D C" Otto: "Nuh-uh! You forgot the lightning bolt"
Tappivanukas
13.02.2014 15:24:28 (muokattu 13.02.2014 15:38:58)
Nostellaan vanhaa aihetta. PRS ei pidä virettä kammetessa. Eniten ylävireeseen menee A, D ja G kielet. E, B, ja e pysyvät ihan hyvin. Satula on viilattu 10-52 setille ja uriin on laitettu Big Bends Nut Saucea, mutta sekään ei auttanut. PRS:n sivuilla neuvotaan käyttämään jotain kevyttä koneöljyä knife edgeihin http://www.prsguitars.com/csc/bridges.html . Ainoa mitä tähän hätään löytyy on http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/234 tällainen. Mahtaisko olla sopivaa kampetta? Tollasta nestemäistä on. Voiko jäykemmät jouset auttaa kanssa? Kun bendaa näkee selkeesti, että talla niiaa. Muita hyviä ehdotuksia?
rosberg
16.02.2014 12:05:45
Tuolta sais rasvat ja ehkä vähän magneettiakin. Kielet on aikas paksut, että ehkä niitä jousia sais vähän ruuvata kans.
http://www.super-vee.com/products.html
Ibanez AW5 Auto Wag Ibanez BC5 Bass Chorus Ibanez BP5 Bass Comp Ibanez CD5 Cyberdrive Ibanez CP5 Compressor Ibanez CR5 Crunchy Rhythm Ibanez CS5 Super Chorus Ibanez DL5 Digital Delay Ibanez FL5 Flanger Ibanez MF5 Modern Fusion -näitä speduja s
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)