Aihe: Les Paulin kaula halkesi
1 2 3 4
Lord of the strings
12.11.2004 23:34:00
Schallerit kannattaa muutenkin vaihtaa parin vuoden välein.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Xarri
13.11.2004 01:00:42
Kun tulee tuota hajoamisasiaa edelleen kelailtua, vaikka se ei tietenkään sillä siitä miksikään muutu, niin kiinnitin huomiota vanhoissa keikkakuvissa siihen miten kitaran soittoasento vaikuttaa lukkojen toimintaan.

Normaaliasennossa soittaessa Les Paul -mallista kitaraa roikkuu se suhteellisen suorassa kulmassa hihnan varassa. Tällöin jo painovoima pitää kitaran nätisti hihnalukon kupissa vaikka itse lukkomekanismia ei olisikaan.

Kuitenkin, jos kitaran kaulan kulma suhteessa soittajaan ylittää 45 astetta roikkuu kitara käytännössä lukon mekanismin varassa jolloin kupista ei ole apua vaan kitara voi liikkua lateraalisesti aika vapaasti.

http://www.thalesband.com/xaargh/lukko_lepo.jpg

Itse nostan kitaraa varsin jyrkkään kulmaan silloin tällöin. Useimmiten silloin, kun on jotain asiaa mikrofoniin soiton lomassa. Myös biisissä jossa kitara esitti kuolevan joutsenen on ollut tapana soittaa tietyt riffit tuolla tavalla.

Eli, jyrkkä soittokulma + kuluneet hihnalukot == Wham bam, thank you mam.

Lähtee kyllä uudet lukot samaan matkaan, kun haen LPC:n huollosta, sillä eloisan soittotyylin en usko muuttuvan.
Om Namah Shivaya!
Gypsy
13.11.2004 03:55:22
Mä en luota mihinkään lukkosysteemiin jossa hihnaan ruuvataan joku "osa" kiinni. Siksi luotan ClipLockiin. Eikä mitään ongelmia.

Ei niitä Schallerin lukkojakaan pakko oo ruuvata siihen hihnaan kiinni.

Laittaa hihnan siihen Schallerin hihnatappiin samanlailla kun tavalliseen hihnatappiin ja sen jälkeen vaan se lukko-osa perässä kiinni siihen tappiin jollon hihna ei pääse sieltä pois. Tai jos hihnassa on iso kulunu tapinreikä ja epäilyttää, niin vaihtaa sen lukko-osan prikan isompaan.

Näin lukot ei kulukkaan samanlailla kun sillon jos niitä käyttää niin niinkun ne on tarkotettu.
echo
13.11.2004 07:23:36
Miten iso työ liimakaulan irrottaminen ammattimiehelle ylipäätään on? Olen usein tätä miettinyt unettomina öinä.

Tuolla on hyvät kuvat Les Paul Specialin remontista :

http://www.dbeweb.com/guitar/
sell your computer...buy a guitar - tom petty
Kalm
13.11.2004 12:07:34
Tuolla on hyvät kuvat Les Paul Specialin remontista :
http://www.dbeweb.com/guitar/

Aikas nättiä puuta tuon punaisen maalin alla. Joskus joku väitti että non-transparenteissa Gibsoneissa bodyt olisivat hukkapaloista liimailtuja palapelejä tms? Ei päde ainakaan tuohon yksilöön.
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Gypsy
13.11.2004 17:12:59
Joskus joku väitti että non-transparenteissa Gibsoneissa bodyt olisivat hukkapaloista liimailtuja palapelejä tms? Ei päde ainakaan tuohon yksilöön.

Eihän se tarkota, että kaikki umpiväriset olis useemmista palasista tehtyjä. Mutta eikö se oo aika selvä, että ne useemmsta palasesta tehdyt "rumemmat", ei välttämättä sen huonommat, päätyy umpiväriseks? Eikä pelkästään Gibsonilla.

Tossa muuten kuva Gibsonin tehdaskierrokselta: http://muusikoiden.net/dyn/members/13520.jpg
Kalm
13.11.2004 20:42:36
jos kitaran kaulan kulma suhteessa soittajaan ylittää 45 astetta roikkuu kitara käytännössä lukon mekanismin varassa jolloin kupista ei ole apua vaan kitara voi liikkua lateraalisesti aika vapaasti.

http://www.thalesband.com/xaargh/lukko_lepo.jpg)

Tuohon voisi lisätä huomion että esim. SG ja Explorer mallisten kepukoiden kanssa Schallerit toimivat suht moitteetta kun se "etutappi" sijaitsee kaulaliitoksen takana kitaran bodyn suuntaisesti. Tuolloin kupin suunta on paremmin kohdallaan ja miehekkäämpi soittokulma ei tuota ongelmia.

Varmin ja edullisin tapa on kuitenkin ruuvata se hihna pysyvästi sinne hihnatapin alle niin ei lipsuile paskat mekanismit (ja jos ei tepsi, niin soittotyylin vaihto ämmämäiseksi sitten lienee viimeinen keino, eli ainoastaan hellää lirputusta pehmeillä sormenpäillä ja täysin liikkumatta, niin eiköhän hihnat ala pysymään :)
Juzzu
14.11.2004 12:37:18
Aikas nättiä puuta tuon punaisen maalin alla. Joskus joku väitti että non-transparenteissa Gibsoneissa bodyt olisivat hukkapaloista liimailtuja palapelejä tms? Ei päde ainakaan tuohon yksilöön.

Tuohan on ihan tavallista mahonkia. No, onhan mahonki ihan nättiä, varsinkin jos ois enemmän aaltoa vielä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
TheWickerMan
14.11.2004 13:24:45 (muokattu 14.11.2004 13:39:54)
Mul tuli kylmät väreet. En enää ikinä soita seisaallaan, tai jos soitan, ni mossaan sit mun sängyn päällä...
- Kyllä.
Kalm
14.11.2004 14:57:17
Tuohan on ihan tavallista mahonkia. No, onhan mahonki ihan nättiä, varsinkin jos ois enemmän aaltoa vielä.

Tarkennetaan nyt sitten ettei jäänyt epäselväksi mitä ajoin takaa.

"aikas nättiä puuta" = suhteellisen tasalaatuista, oksatonta ja ilmeisesti samasta puuyksilöstä koko body. Ei silmiinpistäviä saumoja, ei laminointia/viilutusta, ei fillattuja kolhuja/klommoja jne.
Rämppy
15.11.2004 09:44:06
Schallerit kannattaa muutenkin vaihtaa parin vuoden välein.

No ei nyt sentään.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Xarri
30.11.2004 13:43:29
Kitarapajasta soitettiin: Keppi on korjattu.

Nyt on perhosia vatsassa. Paljon.
Om Namah Shivaya!
Kimmo72
30.11.2004 13:45:22
Kitarapajasta soitettiin: Keppi on korjattu.

Nyt on perhosia vatsassa. Paljon.

Hieno homma. Eikä menny kamalan kauan edes.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Kimmo72
14.12.2004 00:47:28
Mitäs tälle kuuluu?? Kun tossa oli yks uusi halkeamis topicci auennut? Miltä se kaula vaikuttaa?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Xarri
15.12.2004 01:53:12 (muokattu 15.12.2004 01:54:08)
Kitara on nyt ollut ahkerassa soitossa parin viikon ajan joten alkaa olla kokemuspohjaa kommentoida korjauksesta ja sen onnistumisesta jotain.

Kitara soi yhtä hyvin kuin ennen eikä soittotuntumassakaan ole mitään moitittavaa. Kosmeettisia haittoja tuollaisesta tietenkin kitaraan jää, mutta ainakin minulle ne ovat tuollaisten pienten skraadujen mittakaavassa kovin toissijaisia. Itse pelin sointi ja soittotuntumahan ovat ne pääasiat miksi tuota tukkia jaksaa treenikämpän ja kodin väliä kiikuttaa.

Kaulan halkeamakohdassa on siis näkyvissä hienon hieno viiva maalin ja lakan alla. Sen myös voi tuntea sormella, jos oikein herkällä kosketuksella koettaa. Tämä tulee kuulemma vielä laajenemaan puun eläessä ja lakan kuivuessa. Ei ole kuitenkaan sellaisessa kohdassa, että häiritsisi soittoa millään lailla.

Kitarapajan toiminta oli oikein ripeää, asiantuntevaa ja ammattitaitoista. Tietää ainakin missä asioida vastaisuudessa.
Ainoa asia mikä jäi askarruttamaan oli, että miksi jättivät korvaavan volumepotikan lillumaan puolitiehen eivätkä asentaneet perille asti. Pikkujuttu mutta jäi huvittamaan.

Vakuutusyhtiössä on paperit käsittelyssä parasta aikaa. Korjaus maksoi pyöreät 370e toivottavasti eivät keksi mitään nikottelun aihetta. Omavastuu laajassa kotivakuutuksessa on 87e joten kolaus ei ollut niin kova taloudellisesti hyvän korvauspäätöksen myötä.
Om Namah Shivaya!
madu
15.12.2004 08:06:13 (muokattu 15.12.2004 08:07:00)
Kitara on nyt ollut ahkerassa soitossa parin viikon ajan joten alkaa olla kokemuspohjaa kommentoida korjauksesta ja sen onnistumisesta jotain.

Kitara soi yhtä hyvin kuin ennen eikä soittotuntumassakaan ole mitään moitittavaa. Kosmeettisia haittoja tuollaisesta tietenkin kitaraan jää, mutta ainakin minulle ne ovat tuollaisten pienten skraadujen mittakaavassa kovin toissijaisia. Itse pelin sointi ja soittotuntumahan ovat ne pääasiat miksi tuota tukkia jaksaa treenikämpän ja kodin väliä kiikuttaa.

Kaulan halkeamakohdassa on siis näkyvissä hienon hieno viiva maalin ja lakan alla. Sen myös voi tuntea sormella, jos oikein herkällä kosketuksella koettaa. Tämä tulee kuulemma vielä laajenemaan puun eläessä ja lakan kuivuessa. Ei ole kuitenkaan sellaisessa kohdassa, että häiritsisi soittoa millään lailla.

Kitarapajan toiminta oli oikein ripeää, asiantuntevaa ja ammattitaitoista. Tietää ainakin missä asioida vastaisuudessa.
Ainoa asia mikä jäi askarruttamaan oli, että miksi jättivät korvaavan volumepotikan lillumaan puolitiehen eivätkä asentaneet perille asti. Pikkujuttu mutta jäi huvittamaan.

Vakuutusyhtiössä on paperit käsittelyssä parasta aikaa. Korjaus maksoi pyöreät 370e toivottavasti eivät keksi mitään nikottelun aihetta. Omavastuu laajassa kotivakuutuksessa on 87e joten kolaus ei ollut niin kova taloudellisesti hyvän korvauspäätöksen myötä.

Myös minulla Kitarapaja hoiti korjauksen hienosti ja minulla ei vieläkään ole nähtävissä mitään viivoja tms. mutta ajan myötä ne kuulemma puskevat lakan läpi. Näyttää ohuen ohuelta "hiukselta" tuolloin se halkeamakohta. Lisäksi mulla säädettiin samalla kepukka loistokuntoon joten vain tyytyväinen voi olla. Uskon että tapauksessasi vakuutusyhtiö korvaa koska itselläni siinä ei ollut mitään ongelmaa. Saattavat soittaa kitarapajan sedälle joita kannattaa etukäteen varoittaa :)
Salakka - Alburnus Alburnus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)