![]() 09.05.2004 22:43:05 | |
---|---|
FYI ketä sattuu kiinnostamaan. Aattelin laittaa Classicin hoitoon ja samalla vaihdatan mikit JB + Jazz -kaksikkoon. Ois tarkoitus sitten tehdä parit testit bändimme toisen kitaristin kanssa (omistaapi samanlaisen kitaran) ja vertailla miten vaikuttaa soundiin. Sampleja siis tulossa "joskus" :-) Hjuva juttu... Tänään taas oltiin tossa treenaamassa ja jotenkin se on vähän jännän kuulonen toi 500T tallassa... Mä soittelen sellasilla soundeilla joissa on middleä aika paljon ja säröt toimii, mutta cleanit on oudot... Tuli sit taas mieleen että josko vaihtais ne mikit... Mitenkohän noita Seylourin mikkejä olis saatavilla nikkeli kuorilla??? toisaalta pidän kyllä avoimista mikeistä. Rock n' Roll is the only way to DIE | |
![]() 10.05.2004 15:01:06 | |
Tuolla kitarapajalla muuten ois pari burstbuckeria myynnissä... http://www.kitarapaja.com/pics/pugibburst2.jpg Millasetkohan ois kun ostai noi pois sieltä.. Kova on hinta, mutta näyttää aika tuoreilta, kuorista päätellen. Sitten siellä olis pari 57 classicia, näyttää huomattavasti vanhemmilta... Kertokaa kokemuksia noista mikeistä. http://www.kitarapaja.com/pics/pugib57set.jpg Rock n' Roll is the only way to DIE | |
![]() 19.05.2004 13:55:35 | |
Väliaikatietoja: Nyt on JB ja Jazz vaihdettu Classiciin ja yhdet treenit takana. Äkkisiltään korvamääräisesti "kaverin originaaliin" verrattuna 500T on todella voimakas, koska JB jää selvästi jälkeen outputissa (ja jo JB kepittää monet muut mikit ulostulossa). Hyvä JB:lle siinä mielessä, että ei mene puhtaat niin nopeasti särölle (kuten 500T kanssa -> puhdas soinnuissa käytännössä lähes käyttökelvoton). Soundi on omasta mielestä selkeämpi JB:llä ja sopii ainakin omaan soittotyyliin paremmin. Eli siis säröllä selkeämpi ja puhdas soundikaan ei ole niin kireä & terävä. Kaulamikki Jazz oli taasen mielestäni huonompi kuin 496R (tai ainakin mun soittoon). Soundi on varsin pyöreä ja "matalia keskiääniä / yläbassoa" on liikaa. Käytännössä "Slash-sooloilu" ei onnistu kuin riittävän korkeita nuotteja soittaessa (g-kielen 12-väli ja siitä ylöspäin). Sama sekä säröllä että puhtaalla. Mikkien väliasennolla saa ihan hyvän komppisoundin, mutta kaulamikillä tosiaan tulee liikaa alapäätä. Joo, särön kanssa tällä saa lähes fuzzimaisen soolosoundin kyllä :-) Eli tod.näk. vaihdan kaulamikin takaisin (jossain vaiheessa). Pitää vain kattoa miten toimivat keskenään, kun tuossa keraamisessa on suurempi output (voi tarvia laittaa vastusta sarjaan potikan eteen, niin saa "samat volumet" samoilla nupin asennoilla). Soundisampleja vois olla tulossa tässä joku päivä... | |
![]() 19.05.2004 14:31:39 | |
Tossapa speksejä nettisivuilta, kommentoin vähän mitä on luvattu (tokihan aina nuo riippuu niin paljon kitarastakin, esim. jos puut ei ole mahonkia, vaahterakansi puuttuu tms. niin varmasti soundaa enemmän tai vähemmän erilaiselta). 496T: When you want a smokin’ neck pickup with incredible sustain and cutting power, try the 496R "Hot Ceramic." You’ll be amazed how the high-output ceramic magnet adds more highs with increased definition and no muddiness. Nimenomaan "no muddiness", itse asiassa juuri tuota kaulamikiltä haluankin. Omassa musiikkityylissä ei tarvi tuota mutaa ollakaan, hyvin nuo "Slashit" lähtee tällä keraamisellakin :-) 500T: If it’s no-holds-barred, in-your-face hard rock licks you want, look no further than the Gibson 500T. The powerful multi-ceramic magnet structure enables this monster to cover lots of territory. It can scream or growl — never losing its rich combination of enhanced lows and crystal clear highs. Itte näkisin tuon kristallin kirkkaan yläpään ongelmaksi puhtaalla äänellä. Ja itse asiassa tän output on niin iso, että säröttää särölläkin jos sitä soundia. Jotenkin mun soittotyylillä se aiheutti jotain epämääräisiä ääniä (liikaa säröä särössä). Mikkejä laskemalla niistä pääsi eroon, mutta sitten tietty terävyys karkaa. Puhdas tosiaan huono tämän kanssa, onneksi peruskombinaatiossa sen voi paikata väliasennolla (tai jopa kaulamikillä). Ehkä vähän liian ärjy peli, jos vain runttaa metallia niin sitten ehkä. Jazz: SH-2 -- This pickup is for players who need an accurate, clear tone for fast jazz runs. The brighter sound has slightly less output and is a good match with most pickups. A popular combination is The Jazz™ in the neck with either a JB™ (SH-4) or Duncan Custom™ (SH-5) in the bridge. Tarkka on juu ja ääni puhdas, mutta tosiaan liikaa mutaa. Ehkä johonkin "vähä trebleiseen" jazziin tms. musatyyliin omiaan, mutta ehkä ei mulle. "Slashays" onnistuu, mutta liikaa bassopäätä kehissä että voisi matalampaakin soittaa. Cleanilla komppaus kans hankalaa, väliasennossa toimii onneksi. JB: SH-4/TB-4 -- A completely balanced coil configuration produces great harmonics and a high output with just the right blend of sustain and distortion. You get the best of both worlds: from sweet warm tones to raw rock 'n' roll. Combine this with the (SH-2) Jazz Neck and you've got Seymour's personal favorite combination. Tosiaan mun mielestä tää on selkeä sekä puhtailla että säröllä. Runttaaminen onnistuu "mikit lähellä kieliäkin" ilman lisäefektejä. Tää oli hyvä mikki jo Epiluurin kopiossa (vaikkakin kun puut soi eri tavalla, niin se keskiääni-punch puuttuu -> liikaa trebleä -> lähes stratomainen soundi). Anyway, Gibsonissa toimii mielestäni pirun hyvin. | |
![]() 19.05.2004 15:19:16 | |
Onko kukaan kokeillut, miten mikkikuoret vaikuttavat saundiin? Eli mitäs jos asentaisi kuoret noihin keraamisiin... Maybe nothing matters anyway... | |
![]() 20.05.2004 17:50:33 (muokattu 20.05.2004 17:50:52) | |
Onko kukaan kokeillut, miten mikkikuoret vaikuttavat saundiin? Aiempien keskusteluiden perusteella eroa ei ilmeisesti juurikaan ole (jos oikein muistan). Liekkö hakukone löytäisi vielä jotain... | |
![]() 23.05.2004 17:01:05 | |
Eli tod.näk. vaihdan kaulamikin takaisin (jossain vaiheessa). Pitää vain kattoa miten toimivat keskenään, kun tuossa keraamisessa on suurempi output (voi tarvia laittaa vastusta sarjaan potikan eteen, niin saa "samat volumet" samoilla nupin asennoilla). Hei, onko tästä kokemusta kellään, eli miten saisi voimakkaamman mikin toimimaan hyvin toisen kanssa? Ruuvata voimakkaampi syvemmälle vai? Ei volapotikan kanssa haluaisi kuitenkaan pelata (ja sehän tuppaa syömään yläpäätä ellei ole konkkaviritystä). No, sama kai se tuon extravastuksen kanssa on, tarttee vissiin laskea konkalle arvo joka tapauksessa. Vai? | |
![]() 23.05.2004 20:21:40 | |
Enpä huomannut oliko täällä jo mainittu, mutta DiMarzion PAF Classic mikit toimivat vallan hyvin lespassa ja niissä on ne asiaankuuluvat metallikuoretkin... Itse suosittelisin silti SD:n '59 mikkejä. Ovat ainakin omassa lespassani toimineet vallan mainiosti. Rock And Roll Can Never Die | |
![]() 23.05.2004 23:30:21 | |
Mulla on ollu ny reilun kuukauden Classicissa (nikkelikuorisina) tallassa Gibsonin Burstbucker 2(voimakkaampi kuin tavallinen PAF,mutta ei 500T:n kaltainen heavy-mikki) ja kaulassa Seth Lover(tosi trad.soundinen),molemmat toimii mainiosti,mutta Seth jää hippasen Burstbuckerin jalkoihin väliasennossa. Funkyshiva | |
![]() 04.06.2004 18:21:15 | |
Noniin, nyt on kaulamikkinä Seymour Duncanin Alnico II Pro. Saapas nähdä minkälaista sillä irtoaa... Tallassa JB on tuntunut edelleen hyvältä valinnalta. | |
![]() 10.06.2004 23:43:23 (muokattu 11.06.2004 10:23:20) | |
...ja hyvältä vaikuttaa eli olen tyytyväinen JB + Alnico II Pro pariin. Soundi on väliasennollakin balanssissa varsin hyvin :-) Jazzin liian pyöreä (mun käyttötarkoituksiin) soundi väheni siinä määrin, että tuolla pystyy soitettelemaankin sitä mitä haluan. Nyt kitarasta irtoaa siis mureasta bluesista metalliin asti :-) Ei nuo originaalitkaan missään nimessä huonot ollu, mutta valtava output (noh on sitä outputia noissakin) ja yläpään kireys sai kliinit liian säröisiksi ja pistäviksi. Myös atakkia eli plekun iskua oli vähän liikaa, JB:ssä on just sopivasti kun pitää säröt maltillisena. Ehkä 500T on rankassa metallissa just omiaan ja kyllä sillä hyvä soittaja soittaa kevyempääkin. 496R kaulassa on kyllä varsin selkeä, keskiääntä puuttuu ehkä joihinkin käyttötarkoituksiin ehkä liikaa mutta ainakin se "repii läpi" ja reunaa löytyy. Näin. Liekkö olen ainoa muuten joka ei JB+Jazz -kombinaatiosta (nimenomaan ettei Jazz miellyttänytkään parina) tykänny vaan piti erilainen setti laittaa ;-) Onhan tää melkoista hifistelyä, mutta kun on soittokamoihin monta tonnia laittanu, niin ei se saa parista satasesta olla kiinni se viimeinen silaus. IMO. EDIT: korjasin asiavirheen (mikin nimi väärin) | |
![]() 11.06.2004 10:48:11 | |
Näin. Liekkö olen ainoa muuten joka ei JB+Jazz -kombinaatiosta (nimenomaan ettei Jazz miellyttänytkään parina) tykänny vaan piti erilainen setti laittaa ;-) Hmm, Schecter ainakin käyttää tuota Jazz/JB settiä skitoissaan, yhtä sellaista kokeiltuani tulin samanlaiseen ratkaisuun. Se JB kuulosti ihan ok värkiltä, mutta se Jazz oli jotenkin vaisun suttunen. Suosittelen kyllä muuten JB tai Custom Custom mikkiä tallamikiksi, mutta kaulamikkinä joku Seth Lover-Model tai '59 kyllä pieksee Jazzin. Mikeistä puheenollen, oletkos PRS:n Dragon II:sta tai Artist-sarjan mikkejä kuunnellut? Erittäin loistavia laitteita ja olenkin tässä itselleni sellaisia tilaamassa. Joko ihan uudet PRS:ltä tai sitten käytettynä jostain ebay:stä =) Nuo PRS:n mikit ovat aivan järjettömän monipuoliset (versatile). Vähän kun jaksaa leikkiä Les Paulin potikoiden ja 3-way kytkimen kanssa niin sieltähän saa ulos jopa straton ja telenkin =) Suosittelen lämpimästi joskus kokeilemaan jotain PRS:n skittaa, esim Standard tai Custom... 22 tai 24 nauhaisena. Siinä on meikäläisen seuraava hankinta tuo Custom 24. T-Bone | |
![]() 11.06.2004 10:55:07 (muokattu 11.06.2004 10:57:30) | |
Nuo PRS:n mikit ovat aivan järjettömän monipuoliset (versatile). Vähän kun jaksaa leikkiä Les Paulin potikoiden ja 3-way kytkimen kanssa niin sieltähän saa ulos jopa straton ja telenkin =) Tjaah, mulla on kyllä vähän vaisummat kokemukset PRS:n mikeistä. VB on ihan käypänen ja mukavan pyöreäsoundinen kaulamikki, tuollaisia voisin ottaa lisää jos saisi! Sen sijaan omat kokemukset HFS:stä eivät ole oikein vakuuttaneet, muita mikkejä olen kokeillut lähinnä satunnaisesti, joten kovin syvällisiä analyysejä niistä en uskalla tehdä. Dragon II? Eikös tuo ole se eniten vaihdettu mikki PRSssä, yhdessä vaiheessa tuntui että kaikki haluaa päästä (ameriikan voorumilla) niistä eroon, nuo kun tulee custom22:ssa vakiona? Dragon I oli kuulemma miellyttävämpi monen mielestä. Muutenkin tuntuvat monet suosivat Duncaneiden vaihtamista PRS:n tilalle ym. voorumissa. Eikös PRS:n mikit maksa hyvin pitkälti aika paljon? Jos itse sijoittaisin isompaakin summaa mikkeihin, olisi PRS:n vermeet siellä jonon häntäpäässä. Ei mun PRS:stä stratoa eikä teleä saa, vaikka on leppäbody ja pulttikaula. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 11.06.2004 11:04:31 | |
Tjaah, mulla on kyllä vähän vaisummat kokemukset PRS:n mikeistä. VB on ihan käypänen ja mukavan pyöreäsoundinen kaulamikki, tuollaisia voisin ottaa lisää jos saisi! Sen sijaan omat kokemukset HFS:stä eivät ole oikein vakuuttaneet, muita mikkejä olen kokeillut lähinnä satunnaisesti, joten kovin syvällisiä analyysejä niistä en uskalla tehdä. Dragon II? Eikös tuo ole se eniten vaihdettu mikki PRSssä, yhdessä vaiheessa tuntui että kaikki haluaa päästä (ameriikan voorumilla) niistä eroon, nuo kun tulee custom22:ssa vakiona? Dragon I oli kuulemma miellyttävämpi monen mielestä. Muutenkin tuntuvat monet suosivat Duncaneiden vaihtamista PRS:n tilalle ym. voorumissa. Hmm, edelleenkin makuasia. Minun musassa peeärässät toimii loistavasti. Se että jenkkilässä tykkäävät niitä vaihdella ei vielä tarkoita sitä että olisivat huonoja mikkejä =) Eikös PRS:n mikit maksa hyvin pitkälti aika paljon? Jos itse sijoittaisin isompaakin summaa mikkeihin, olisi PRS:n vermeet siellä jonon häntäpäässä. No, kyllähän Duncanitkin maksavat... Seth Lover-malli kustantaa muistaakseni jonkun 140e. Ruokankaan mikit maksavat á 200,- Kalliitahan nuo mikit kyllä ovat, valmistajasta riippumatta =) Ei mun PRS:stä stratoa eikä teleä saa, vaikka on leppäbody ja pulttikaula. Hmm... sanoinkin että pienellä säädöllä =) Eli modaamalla niistä PRS:n mikeistä sai kyllä loistavia saundeja. Eli siis, puolittamalla mikkejä, polariteetin kääntämisellä jne jne... T-Bone | |
![]() 11.06.2004 11:24:46 (muokattu 11.06.2004 11:43:38) | |
Hmm, edelleenkin makuasia. Minun musassa peeärässät toimii loistavasti. Se että jenkkilässä tykkäävät niitä vaihdella ei vielä tarkoita sitä että olisivat huonoja mikkejä =) Makuasia, toki. Ja eihän se tietenkään tarkoita että huonoja olisi, referoin vain lukemaani. Korostettakoon edelleen ettei mulla ole syvempiä omakohtaisia kokemuksia kuin VB:stä ja HFS:stä. No, kyllähän Duncanitkin maksavat... Oijjoi, harmittaa kun ämeriiköistä saa parhaimmillaan Antiquityjä alta sadan dollarin, ja yleisesti noin 120+ taalalla. Pitääkin ottaa yhteyttä tällä hetkellä uudella mantereella työmatkalla olevaan rumpalituttuun, josko vaikka pyörähtäisi jossakin musaliikkeessä... Hmm... sanoinkin että pienellä säädöllä =) Eli modaamalla niistä PRS:n mikeistä sai kyllä loistavia saundeja. Eli siis, puolittamalla mikkejä, polariteetin kääntämisellä jne jne... Noinhan ne on vakiona rotary-kytkimellä varustetuissa PRS:ssä. Eli ns. strato- ja telesoundit on tehty laittamalla kummastakin humpparista toiset kelat rinnakkain. Toisessa 'puolituksessa' ovat käytössä kummakin humpparin ulommat kelat, toisessa sisemmät. Edelleen olen sitä mieltä, että edes vähän enemmän oikeammat singlecoil-soundit saisi, jos käytettäisiin mikkiä vain puolitettuna, ei rinnan toisen kelan kanssa. Mutta tällöin ei voitaisi välttyä hurinoilta, joita Pauli-setä niin kovasti inhoaa (siihen liittyy myös polariteetin kääntö toisessa mikissä, ko. toimenpide ei vaikuta varsinaisesti soundin sävyihin). Tietenkin voisi laittaa ihan oikean sinklekoilin humpparin paikalle, voisi ehkä saada sellaista stratomaista kaulamikkisoundia tuosta omastakin pelistä. Ehkä. Tässä muuten SAS johon vaihdettu Kinmanit; oikeassa yläkulmassa: http://www.mekagojira.net/files/forums/harem/chiba_harem_01.jpg Parempi kuva http://www.mekagojira.net/files/forums/vegascaster02.jpg Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 11.06.2004 11:42:41 | |
Oijjoi, harmittaa kun ämeriiköistä saa parhaimmillaan Antiquityjä alta sadan dollarin, ja yleisesti noin 120+ taalalla. Pitääkin ottaa yhteyttä tällä hetkellä uudella mantereella työmatkalla olevaan rumpalituttuun, josko vaikka pyörähtäisi jossakin musaliikkeessä... Jep... siellä kun tuppaa olemaan muutkin tuotteet edullisempia. Kai se on kaiken summa, asiakkaita enemmän, erilainen verotus, ei tarvitse importata mistään jne jne... Minäkin tässä säästän rahaa että pääsisin New Yorkiin jazz/blues clubeja kiertään ja samalla vois poiketa tuhlaamassa loput rahat kitarasälään joissain liikkeissä (joita varmasti siitä kaupungista löytyy) =)) Sinänsä mukava että yksistään New Yorkista löytyy varmaan 10 sellaista kitaran valmistajaa joista Suomessa ei tiedetä mitään tai ainakaan ei ole tuotteita nähty. Plus kaikki yksityiset autotalli-efektipajat jne jne... Voisi kyllä olla jonkin moinen guitar-gadget paratiisi meikäläiselle =) T-Bone | |
![]() 11.06.2004 13:51:30 | |
Nuo PRS:n mikit ovat aivan järjettömän monipuoliset (versatile). Vähän kun jaksaa leikkiä Les Paulin potikoiden ja 3-way kytkimen kanssa niin sieltähän saa ulos jopa straton ja telenkin =) Eilen eräs kokenut soittaja värkkäili tuolla mun kitaralla varsin stratomaiset soundit väliasennolla ja volapotikoilla. Vähän sellainen "2- tai 4-asento Stratossa", kun sitä vaihevirhettä sai sopivasti aikaan. Itte ei tuota ole tullut harrastettua, mutta hyvä että kitara taipuu muuhunkin kuin hevirunttaukseen :-) | |
![]() 11.06.2004 14:44:45 | |
Laulavat Leadit ja kirkkaat cleanit = DiMarzio Evolution Todistettu Fakta. hyvä valinta!! | |
![]() 11.06.2004 15:47:59 (muokattu 11.06.2004 15:49:47) | |
Oijjoi, harmittaa kun ämeriiköistä saa parhaimmillaan Antiquityjä alta sadan dollarin, ja yleisesti noin 120+ taalalla. Pitääkin ottaa yhteyttä tällä hetkellä uudella mantereella työmatkalla olevaan rumpalituttuun, josko vaikka pyörähtäisi jossakin musaliikkeessä... Antiquityja ei ameriikan ihmemaassakaan yleensä löydy kauppojen hyllyistä, ovat tilaustavaraa. Tilaa (tai pyydä kaveria tilaamaan) suoraan jostain online-kaupasta joka niitä myy. Omani ostin täältä: http://www.guitarelectronics.com Taikka sitten ebaysta vielä halvemmalla. | |
![]() 11.06.2004 16:01:35 | |
Tuotakin settiä on tullut mietittyä. Olisi se kiva kuitenkin jos olisi hönkää hieman enemmän tallamikissä. JB tallaan ja Alnico II pro kaulaan... Vois toimiakkin... En ole vielä tehnyt mitään ratkaisevaa päätöstä... Kyllä toi 500T:kin hyvältä soundaa, vaan ei ihan perinteiseltä LP:ltä... Vanhoja keskusteluja kun kaivoi, niin olihan "Vale":lla tuolla tuo mun sitten loppupelissä valitsema kombinaatio (olin unohtanut täysin). Aika hauska sattuma :-) Jooh, tulihan tutkittua mikkien vaikutus ihan viimeisen päälle. Lupaamiani sampleja tosin ei ole kuulunut, laiskuutta kai ;-) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)