Aihe: Mesa Mark III
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Guitarfreak
12.01.2016 15:23:09
maxillaris: Suosittelen lämpimästi kokeilemaan MK- IV:tä, mikäli kolmosen kanssa on ns. 'Hakemista' tahi kompromissiin päätymistä. Hienoa MK-soundia löytyy myös Quadista ja Studio Pre:stä, mutta sitten joutuu pähkäilemään seuraavaksi päätteen kanssa :)

Oli aikanaan myös itsellä MKIV harkinnassa ennenkö päädyin Roadsteriin, mutta löysin oman Sen (tämän hetken) Oman Soundin Recton puolelta lopulta :)

Huomannut tässä että se oma soundi-ihanne muuttuu aina välillä :)
>-)))>
Stone
12.01.2016 15:37:37 (muokattu 12.01.2016 17:08:48)

Hyvä kirjoitus Guitarfreak, itse huomannut sanmantyyppisiä piirteitä blue stripen kanssa. Markin hommattuani seuraavaksi hommasin 2 x 12 kaapin kaveriksi, kun se sama "boximaisuus" häiritsi niinikään.

maxillaris: Olen omistanut itse lähes kaikki mark-versiot V:sta lukuunottamatta.
Tällä hetkellä löytyy vielä vanha Mk-I, Mk2C+ ja MK IV. Esim. Mk III-versiot on ollut kaikki paitsi "black dot". Itse olen päätynyt lopputulemaan, että Mk IV- on onnistunein mesan Mk- sarjalaisista. Niitä löytyy vieläkin kohtuuhinnoilla, vaikka hinnat ovat kokoajan hiukan nousseet, toisin kuin mk-III:ssa. (Mk-V ei ole tuttu, kun IV-lopetti etsinnän)

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan MK- IV:tä, mikäli kolmosen kanssa on ns. 'Hakemista' tahi kompromissiin päätymistä. Hienoa MK-soundia löytyy myös Quadista ja Studio Pre:stä, mutta sitten joutuu pähkäilemään seuraavaksi päätteen kanssa :)

Mark IV kiinnostaisi, mutta siihen ei oma budjetti yksinkertaisesti riitä. Mä en kyllä ole enään huomannut mitään r1/r2 kanavien volume erojakaan. Ne yksinkertaisesti hävisivät samantien, kun hommasin alkuperäiset kanavanvaihtajat r1/r2 ja lead kanaville.

Viimeiset puoli vuotta III:sta säädetty melkeinpä viikottain ja viimeksi eilen. Tähän asti kaappi ollut puolisen metrin korkeudella lattiasta, mutta laitoin senkin nyt lattiatasolle siinä uskossa, ettei soundi olisi liian kirkas telecasterilla + laitoin lähestulkoon koko säätöpaletinkin uusiksi.

Aiemmin pidin r2 kanavaa pääasiallisena komppikanavana r1 lisäksi ja leadille en oikein keksinyt mitään käyttöä, mutta tällä hetkellä tilanne on oikeastaan päinvastainen. R2 on tavallaan aikalailla leadkanavan oloinen ollessa vähän avoimempi ja vähempi säröisempi. Kuitenkin lead kanavan ollessa päällä ja kitaran volaa peruuttamalla pääsee aika lähelle r2 soundia. Noin muutenkin särökanavat olen säätänyt lähinnä overdrive tyyppisiksi sekä yrittänyt saada alapäätä, jossa vähempi distortionia tai sustainia. Säädöt (tele + bridge pu) nykyään näin:

http://www.chain-metal.nl/mark3/?bg … mp;t=Tele+%28bridge+pu%29+settings+

En tiedä, että kuvittelenko vain, mutta jotenkin haasteelisemmaksi olen kokenut säätää soundit singlecoileille kuin humppareille. Sellaiset täyteläiset menemättä hi-gain tyyppisiksi.

Onko kukaan vaihtanut markin V1 putkeksi esim. 5751 tyyppistä tai muuten matalampi gainista? Jotkut vannovat jenkkifoorumilla vain mesa boogie putkien nimeen markeissa ettei toimisi muilla yhtä hyvin...eipä kokemusta. Ajattelin, että saisiko sillä soundiin avoimuutta lisää vai menisikö aivan ketuilleen koko mylly. "Jätkä mennyt hommaamaan mesa boogien, eikä ota kunnon säröjä siitä vaan rauhoittaa sitä " :D

Joo, en ole vieläkään varma, että onko minun vahvistimeni, mutta kokeet jatkuvat. Elämä oli vielä suht' helppoa 1-kanavaisen puhdas soundisen vahvistimen kanssa vaikka siinä olikin jatkeena säröpedaali rivistö, kunnes pedaalit lähti ja mesa boogie saapui säätöhelvettineen ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Shredator
12.01.2016 16:47:05

Stone:
Onko kukaan vaihtanut markin V1 putkeksi esim. 5751 tyyppistä tai muuten matalampi gainista? Jotkut vannovat jenkkifoorumilla vain mesa boogie putkien nimeen markeissa ettei toimisi muilla yhtä hyvin...eipä kokemusta.

Oon kokeillut 12at7:aa, mutta en oikein saanut toimimaan. Vaiheenkäännössä/reverbissä mulla on tuo 12at7 ja siinä se pelaa hyvin. Kaikki muut putket on Mesan SPAX 12ax7, joka on mielestäni "the" soundi näissä. Pirun hyviä putkia.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
Stone
12.01.2016 17:01:40 (muokattu 12.01.2016 17:09:45)

Shredator: Oon kokeillut 12at7:aa, mutta en oikein saanut toimimaan. Vaiheenkäännössä/reverbissä mulla on tuo 12at7 ja siinä se pelaa hyvin. Kaikki muut putket on Mesan SPAX 12ax7, joka on mielestäni "the" soundi näissä. Pirun hyviä putkia.

Okei! No tuohan tukee sitten sitä samaa, mitä kerroin aiemmin jenkkifoorumilla porukoiden vannovan mesoissa vain oman bärändin putkiinsa. Joku vielä oli kuulemma jutellut mesan tuotannon työtekijän tai gurun kanssa putkista ja kaveri oli suositellut "harmaita" mesan putkia, että ne olisi kuulemma sitä "parasta mesa laatua". Uskoo ken haluaa, tämä vaan tarttui silmään ;)

Reverbia mun mallissa ei ole taas ollenkaan.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Guitarfreak
12.01.2016 20:59:58 (muokattu 12.01.2016 21:04:44)
Tämmöset säädöt tuli ulkomuistista suunnilleen mikä oli perussetti mulla: http://www.chain-metal.nl/mark3/?bg … p;g4=55&g5=60&t=Memory+mark

Kokeilin ecc82 ja ecc81 putkia V1 paikassa sekä vaiheenkäännössä mutta palasin melko nopeasti takaisin. Meni soundi ja fiilis kumiseksi tumpuksi. Mesan omia putkia pääasiassa käytin mutta pisimpään V1:ssä asusti Philipsin ecc83. JJn putket myös pilasi vahvistimen kirkkauden ainakin mulla. Pääteputkina oli mulla svetlanan =C= 6l6gc ja ne kyllä oli hyvät ja pitkäikäiset. Kolmisen vuotta tais kestää enemmällä käytöllä.

Reverb oli pääasiassa omilla säädöillä aika vitsi :P jos halusi hyvän fendersoundin nii master kovalle ja vähän availi vaan volumee kliinikanavalla nii kuulosti hyvältä - myös reverb. Särökanavat ei taas toiminu näillä säädöillä ollenkaan...
>-)))>
Stone
01.11.2016 20:36:27

Olisiko vinkkiä, missä voisi teettää suht' edukkaasti mark III:een 2-nappisen kanavanvaihto jalkakytkimen (kun jenkeistä tilattuna toimituskuluihin menee enempi kuin itse palikka), joka olisi perusidealtaan joku tällainen:

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/JgcAAOSwEeFVDw1U/s-l225.jpg
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guitarfreak
01.11.2016 22:41:31
Stone: Olisiko vinkkiä, missä voisi teettää suht' edukkaasti mark III:een 2-nappisen kanavanvaihto jalkakytkimen (kun jenkeistä tilattuna toimituskuluihin menee enempi kuin itse palikka), joka olisi perusidealtaan joku tällainen:

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/JgcAAOSwEeFVDw1U/s-l225.jpg

Uraltonelta palikat tilaukseen ja kolvi kuumaksi. Ei oo mahdoton homma. Tein ite joskus tommottei jota käytin kochin twintonessa ja sit markissa. Tarvii kotelon, pari switchiä, plugeja, ledit ja stereojakin...
Tai sit ostat electradynen tms. spedun nii näyttää mesalta ;)...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Stone
02.11.2016 10:32:25

Guitarfreak: Uraltonelta palikat tilaukseen ja kolvi kuumaksi. Ei oo mahdoton homma. Tein ite joskus tommottei jota käytin kochin twintonessa ja sit markissa. Tarvii kotelon, pari switchiä, plugeja, ledit ja stereojakin...
Tai sit ostat electradynen tms. spedun nii näyttää mesalta ;)...

Uraltonelta varmaan kilkkeet saisikin, mutta aika harjoittelun piikkiin menisi, kun kolvaustaito lähinnä "auttava" ja piirustustenluku taito olematon ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guitarfreak
02.11.2016 15:25:44
Stone: Uraltonelta varmaan kilkkeet saisikin, mutta aika harjoittelun piikkiin menisi, kun kolvaustaito lähinnä "auttava" ja piirustustenluku taito olematon ;)

Ostat kahdet palikat ja teet reeniversion ja sit oikeen.
Pelimonni
06.11.2016 23:10:25
Dr. Muff: Tarttisin vähän tehokkaamman vahvarin. Hyvät heleät puhtaat pitäisi olla ja aika rankat säröt pitäis lähteä. Mesa linjalla tekis mieli pysyä, jos vaan rahat riittää.

Oliskos esim tosta mark III:sta johonkin? Tai vaikkapa DC-3? Jos jollain on kokemuksia niin otetaan kiitollisena vastaan. Mikä on tollaisen vahvistimen käypä hinta?

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin.

En tykänny Mark kolmosesta. Red stripe. Ei se särö häävi ollut. Tein konkkarempan, biastrimmerit, ja möin pois, 870.
Ei pärjää studiopreampille.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
BugBadWolf
07.11.2016 16:19:08 (muokattu 07.11.2016 16:34:44)
Pelimonni:...Ei se särö häävi ollu...

Mitä säröä mahdoit tarkoittaa? Kapinehan ei ole erityisen monipuolinen. Sieltähän saa vain:
- Erilaisia Fender-tyyppejä hopeanaamasta bluusjunnuun tai köyhän miehen mustanaamaan
- Jonkinkarvaista Marshall-mallia. Vähänlaisesti toki. Ei tule kuin Brown soundia, 8-900 mallista tai eriasteisia blues-himmeleitä.
- Sitä Mesan omaa touhua vaatimattomalla kymmenien erilaisten mahdollisuuksien valikoimalla. Joku niistä fuusio-cleanin ja Metallica-mätön välimalleista se täytyy olla...
- A-luokkaan pudottamalla kaikki nuo uusilla variaatioilla ja vieläpä ne viheliäisten VOXienkin äänimaailmat

Onneksi kapineen Trainwreck- ja Dumbleviritykset ovat saatavilla vain vähän sinnepäin. Muutenhan kaltaiseni tietämätön luulisi vahvistinta monipuoliseksi...

Juu.. Vetäydyn takaisin hiljaisuuteen.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
sustain65
07.11.2016 17:19:10
Mainiot kommentit, BugBadWolf! Hymy huulille heti työpäivän perään, ota plussa!
Stone
07.11.2016 19:14:13 (muokattu 07.11.2016 19:16:00)

Toinen Plussa täältä BugBadWolfille!
Hieno pika-analyysi Mark 3:sta ;)
hallu
07.11.2016 20:41:58
Täältäkin plussa Bugbadwolfille :-). Hyvä kommentti ja mää perkele vielä lottoa ja ostan sen samperin markin.... tai jonkun niistä ei kai niistä mikään olen huono.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
07.11.2016 21:02:15
Aikaisempien viestien perusteella Pelimonni taitaa olla vähän semmonen kaveri, jonka kirjoituksiin kannattaa suhtautua sillai tietyllä tavalla.
Stone
08.02.2017 21:59:51 (muokattu 08.02.2017 22:00:21)

Onko vinkkiä mistä saisi mesa mark III:een takapaneelin alkuperäis tyyppistä potikanhattua tilattua eli tällaista: http://www.tubeampdoctor.com/en/sho … Amp_Knobs/Mesa_Boogie_Potiknob_1402

Olin jo tilaamassa tuon, mutta perskeles sehän on melkein ~40 € moisesta nippelistä ennenkuin olisi kotiovella eli jostain edukkaammin?? Mielellään siis alkuperäis tyyppinen hakusessa.
Guitarfreak
09.02.2017 19:30:38
Stone: Onko vinkkiä mistä saisi mesa mark III:een takapaneelin alkuperäis tyyppistä potikanhattua tilattua eli tällaista: http://www.tubeampdoctor.com/en/sho … Amp_Knobs/Mesa_Boogie_Potiknob_1402

Olin jo tilaamassa tuon, mutta perskeles sehän on melkein ~40 € moisesta nippelistä ennenkuin olisi kotiovella eli jostain edukkaammin?? Mielellään siis alkuperäis tyyppinen hakusessa.

Ootkos kysyny suoraan maililla ite mesalta?
Stone
09.02.2017 20:39:27

Guitarfreak: Ootkos kysyny suoraan maililla ite mesalta?

Enpä ole, mutta kitarapajalta löytyi nippeli järkihintaan. Myös Uraltonelta saa tilaamalla (25 €/kpl).
Stone
22.03.2017 16:11:34 (muokattu 22.03.2017 16:13:32)

Hävinnyt näköjään mesa mark III "sweet spot" työkalu, jolla sai omia eri asetuksia visuaaliseen muistiin.
Onko tietoa, että löytyykö netistä yhä toisaalta jostain? Oli ihan peruskätevä, vaikka toki yhä hallitsen kynä ja paperi tekniikankin ;)

http://www.chain-metal.nl/mark3/?bg 2=65&g3=70&g4=35&g5=75&t=Fuzzy+lead
Pelimonni
26.03.2017 08:16:15
Dr. Muff: Tarttisin vähän tehokkaamman vahvarin. Hyvät heleät puhtaat pitäisi olla ja aika rankat säröt pitäis lähteä. Mesa linjalla tekis mieli pysyä, jos vaan rahat riittää.

Oliskos esim tosta mark III:sta johonkin? Tai vaikkapa DC-3? Jos jollain on kokemuksia niin otetaan kiitollisena vastaan. Mikä on tollaisen vahvistimen käypä hinta?

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin.

Minkähän ikäinen on tämä ketju.
Mesa mark kolmosen oma särö on ihan paska. Ihan paska.
Studiopreampilla, kun vetelee, niin on asian ytimessä.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)