Aihe: Kitaran hihna
1 2 3 4
Jii
08.01.2020 15:41:31 (muokattu 08.01.2020 15:42:32)
Toistan jo aikaisempia kirjoituksia.

Hihnalukot jos kitara ei pysy.

Leveä hihna niin kitaran paino jakaantuu paremmin.

En ulkonäköön osaa mitään sanoa. Se on jokaiselle se rock, blues, jazz tai mitä hakee. Bling bling on henkilökohtaista.

E: paitsi kitaraa soitetaan rockenrollissa alhaalla. pitkä hihna siis.
And I can't help but love the stench of loss...
joku muu sikko
08.01.2020 22:04:43 (muokattu 08.01.2020 22:05:48)
Itse tykkään sisäpinnaltaan nihkeistä nahkahihnoista, että kitara pysyy paikallaan eikä lähde liukumaan. Mulla on 3 tällaista
https://www.aliexpress.com/item/328 … earchweb201602_7,searchweb201603_53
ja ovat kyllä niin hienoa nahkaa kuin mun käsityksen mukaan nahka voi olla. Myös tuo tasapaino-ongelma älyttömän pitkäkaulainen Warwick basso pysyy tuolla paikallaan.
Tilaanpa tuollaisen full grain hihnan
https://www.aliexpress.com/item/329 … earchweb201602_7,searchweb201603_53
ihan kokeeksi nyt kun tuli puheeksi, että onko se sitten vielä hienompaa nahkaa. Kun ovat melekin ilmaisiakin. Ainakin asiakaspalaute oin kohdallaan.
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Mikko1978
08.01.2020 22:49:11
jpousi:
Seuraava laatuaste on "real leather". Tämä on ihan oikeaa, mutta halvinta nahkaa (monesti useasta kerroksesta liimattua). Yleensä lehmän vuodan lihanpuoleista kerrosta, joka on aika hötöä. Melkein aina tällaisen nahkatuotteen pinnalle on kuitenkin liimattu ohut nätti kerros, joten tällainen kitarahihna (tai mikä tahansa nahkatuote) voi näyttää ihan mukiinmenevältä.

Taidat tarkoittaa genuiinin nahkaa (genuine leather toim. huom.), joka on juuri tuota ovelasti nimettyä pihvin ja nahan välimuotoa. Real leather tarkoittaa mitä tahansa osaa eläimen nahasta.
joku muu sikko
08.01.2020 23:00:48
Mikko1978: Taidat tarkoittaa genuiinin nahkaa (genuine leather toim. huom.), joka on juuri tuota ovelasti nimettyä pihvin ja nahan välimuotoa. Real leather tarkoittaa mitä tahansa osaa eläimen nahasta.

Eiks genuiini ole rauhoitettu?
ituvirtanen
08.01.2020 23:56:23

jpousi: Kiinalainen nahkahihna voi olla tehty melkein mistä tahansa materiaalista.
...
Parasta laatua olisi ns. full grain, eli vuodan pintaosa, varsinkin vanhan eläimen paksua nahkaa. Nahassa näkyy yleensä elukan elämän jälkiä, arpia, naarmuja ja joskus polttomerkkejä. Ne ovat merkkejä aidosta nahkatuotteesta. Tällainen nahkahihna sitten myös maksaa aika lailla, myös Kiinasta tilattuna.

Tämä on sisällöltään hyvä ja panen perään pari muistutusta.

Kuten aiemmin mainitsin jossain täällä: nahka on jätettä. Missään ei viljellä/kasvateta/tms. nahkaa nahan takia. Olipa kyseessä kalan, hevosen, possun tai vaikka lehmän nahka, yhtäkään elukkaa ei ole kasvatettu nahan, vaan lihan takia. Siis vielä kerran: nahka on jätettä. Tosin ihan mielekkäästi hyödynnettävä sivutuote.

Parhaimmat nahkalaadut eivät sisällä edes hyönteisten puremia tai piikkilanka-aitojen reikiä. Hinta tosin on sitten sen mukainen. Connolly, anyone?

Nahka kuuluu erittäin väärennettyjen materiaalien joukkoon, kuten vaikka oliiviöljy. Kiinassa kävi eräs herrashenkilö kysymässä nahkatuotteita ja ihmetteli tuntumaa. Pienen tivaamisen jälkeen vastaus oli, että se on peräisin naapuritontin jättimäisestä kennelistä. Herrashenkilö käveli pois. Onko tuotteenne siis varmasti lehmän nahkaa ei ole mitenkään varmaa. Tunnistaminen ei ole turistille helppoa varsinkaan kaikkien käsittelyjen jälkeen.

Halpa on halpa, hyvään pitää vähän panostaa.
kaljataiteilija
14.01.2020 10:25:19
Pitkää kitarahihnaa olen yrittänyt etsiä mutta tuntuu olevan trendinä että kaikki on enimmillään 134 cm pitkiä.
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
Mho
14.01.2020 10:32:51
kaljataiteilija: Pitkää kitarahihnaa olen yrittänyt etsiä mutta tuntuu olevan trendinä että kaikki on enimmillään 134 cm pitkiä.

onhan noita, mulla pari levysin hihnaa ja on tosi laadukkaita

https://www.strings.fi/kitarahihnat … 6-xl-suede-leather-strap-extra-long
zedder
14.01.2020 10:45:49
Tämä osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi parin hiukan painavamman kitaran kanssa, saattaa toki jonkun mielestä näyttää nuijjalta kun on bassohihna:

https://www.thomann.de/fi/minotaur_bass_strap_black.htm

Toki jos on jonkin sortin nahka-allergia, niin sitten ei sovi sellaiselle soittajalle.
Hyvin resonoiva yksilö.
Puavali
15.01.2020 12:32:57
joku muu sikko: Eiks genuiini ole rauhoitettu?

Melkein kaikki hanskat on tehty tarhatun genuiinin nahasta.
joku muu sikko
15.01.2020 17:57:53
ituvirtanen: Tämä on sisällöltään hyvä ja panen perään pari muistutusta.

Kuten aiemmin mainitsin jossain täällä: nahka on jätettä. Missään ei viljellä/kasvateta/tms. nahkaa nahan takia. Olipa kyseessä kalan, hevosen, possun tai vaikka lehmän nahka, yhtäkään elukkaa ei ole kasvatettu nahan, vaan lihan takia. Siis vielä kerran: nahka on jätettä. Tosin ihan mielekkäästi hyödynnettävä sivutuote.

Parhaimmat nahkalaadut eivät sisällä edes hyönteisten puremia tai piikkilanka-aitojen reikiä. Hinta tosin on sitten sen mukainen. Connolly, anyone?

Nahka kuuluu erittäin väärennettyjen materiaalien joukkoon, kuten vaikka oliiviöljy. Kiinassa kävi eräs herrashenkilö kysymässä nahkatuotteita ja ihmetteli tuntumaa. Pienen tivaamisen jälkeen vastaus oli, että se on peräisin naapuritontin jättimäisestä kennelistä. Herrashenkilö käveli pois. Onko tuotteenne siis varmasti lehmän nahkaa ei ole mitenkään varmaa. Tunnistaminen ei ole turistille helppoa varsinkaan kaikkien käsittelyjen jälkeen.

Halpa on halpa, hyvään pitää vähän panostaa.

Eipä taida keskiverto kitarahihnan ostaja ymmärtää noita nahkan hienostuneimpia ominaisuuksia vaikka sen hihnan hinnassa olisi 200 euroa katetta. Ja lopulta käy vaan ilmi että sekin on kiinassa tehty, hintaan vain tuli x15 kun sen toi myyntiin virallinen jälleenmyyjä.
hallu
15.01.2020 18:54:27
joku muu sikko: Eipä taida keskiverto kitarahihnan ostaja ymmärtää noita nahkan hienostuneimpia ominaisuuksia vaikka sen hihnan hinnassa olisi 200 euroa katetta. Ja lopulta käy vaan ilmi että sekin on kiinassa tehty, hintaan vain tuli x15 kun sen toi myyntiin virallinen jälleenmyyjä.

No hihna toimittaa aika yksinkertaista tehtävää ja paras hihnahan on sellainen joka ei kiinnitä varsinkaan soittajan huomiota :-). Itse tykkään eniten nahkahihnoista ja minulla on niitä pari huokeampaa ja muutama kalliimpi (siellä sadan euron hintaluokassa olevat lasken kalliiksi). Olen kanssasi samaa mieltä, että merkkihihnassa joutuu maksamaan siitä merkistä enemmän eli hinta ei kotiudu kokonaan hihnan laatuun. Mutta niissäkin on eroja (alihankintanahan ne varmaan tehdään). Ostin vuonna -95 Gibson nahkahihnan joka oli hieno kuin mikä ja maksoi kuutisensataa markkaa (eli nykyrahassa satakunta euroa tai jotain). Se oli kuitenkin huonolaatuinen hihna. Sen rakenne oli semmoinen jonkinlainen nahkalaminaatti eli se fiini pintanahka oli semmoinen viilu joka oli liimattu jonkinlaisen runkohötön päälle joka sitten ajansaatossa mureni ja hihna kävi lopulta käyttökelvottomaksi kun se kovettui ja mureni. Uutena se oli käytössä hyvä sikäli, että se oli tukeva ja leveä ja siksi istuva ja toimi hyvin painavan kitaran kanssa eikä se myöskään luistanut. Sen huonoiksi puoliksi voi laskea laminoidun rakenteen paksuuden ja joustamattomuuden joten se oli työläs pakottaa hihnatappiin ja varsinkin Schallerin lukot ei ikinä siinä oikein hyvin pysyneet ja ensimmäisenä se alkoi myös murentua hihnatappien reikien kohdalta.

Samaan aikaan ostin Fenderin CS hihnan joka oli vähän tuota Gibsonin hihnaa halvempi mutta kallis sekin oli. Se on ollut erittäinkin hyvä hihna ja on edelleen käytössä ja kestänyt hyvin kaikki nämä vuodet. Se on ihan umpinahkaa eikä siinä ole laminoituja rakenteita eikä ompelusaumoja ollenkaan, vaan se on leikattu jostain saapasnahkavuodasta ja siinä on ihan hineot koristekuvioinnin mutta solki ja jatkokappale ovat ainoat rakenteet siinä. Se on ollut joustava ja kestävä ja istuu hyvin ja on ollut käytössä mukava.

Sain joitakin vuosia sitten joululahjaksi Gibsonin hihnan joka vaikuttaa tosi lupaavalta. Se on ihan oikeaa nahkaa ja siinä on ommeltuina rakenteina vain kankaasta tehty pehmuste, mutta siinä ei ole mitään laminoitua rakennetta. Se on käytössä todella mukava ja helppo ja toimivaja ihan mageen näköinen, mutta sen kestävyydestä en osaa sanoa mutta toivon että se kestää hamaan maailman tappiin saakka :-).

Kyllä mä sanoisin, että laatu puhuttelee vaikka siitä ei niin ymmärtäisikään ja itse tiedän, että en koskaan tule enää ostamaan mitään mikä on tehty jostakin nahkalaminaatista. Itseasiassa jos hihnoja vielä pitää ostaa niin vahva vaihtoehto on teettää se jollakin oikealla suutarilla oikeasta laadukkaasta saapasnahasta niin saa justiinsa semmoisen kuin haluaa ja taatusti kestää kauemmin kuin minun elämä.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
ituvirtanen
15.01.2020 19:03:23

hallu: Itseasiassa jos hihnoja vielä pitää ostaa niin vahva vaihtoehto on teettää se jollakin oikealla suutarilla oikeasta laadukkaasta saapasnahasta niin saa justiinsa semmoisen kuin haluaa ja taatusti kestää kauemmin kuin minun elämä.

Tai teetät sen hihnan oikealla tekijällä, eli Mikki Housen Katalla, joka saattaa olla eniten soittimien hihnoja Suomessa valmistanut. Jälki pesee suurella todennäköisyydellä 99 % suutareista eikä se viimeinen prosentti tiedä hienouksia.
joku muu sikko
15.01.2020 19:29:10
hallu:
Kyllä mä sanoisin, että laatu puhuttelee vaikka siitä ei niin ymmärtäisikään ja itse tiedän, että en koskaan tule enää ostamaan mitään mikä on tehty jostakin nahkalaminaatista. Itseasiassa jos hihnoja vielä pitää ostaa niin vahva vaihtoehto on teettää se jollakin oikealla suutarilla oikeasta laadukkaasta saapasnahasta niin saa justiinsa semmoisen kuin haluaa ja taatusti kestää kauemmin kuin minun elämä.

Kehnolaatuista nahkaa on varmaan kaikki hypistelleet joskus tyyliin etelän matkoilla, niissä rantakauppojen telineissä missä niitä "merkkivöitä" on sadoittain. Senhän huomaa maallikkokin, vähän kun taivuttelee vyötä niin se on jäykkä ja kiiltelee, lienee puoliksi jotain muovia. Hyvältä kyllä näyttää siinä roikkuessaan kun ei mene koskemaan siihen. Joskus junnuna on sellainen tullut ostettua niin sehän menee melko pian ruhmuille siitö kohtaa missä solki puristaa.
hallu
16.01.2020 00:46:38 (muokattu 16.01.2020 00:49:13)
ituvirtanen: Tai teetät sen hihnan oikealla tekijällä, eli Mikki Housen Katalla, joka saattaa olla eniten soittimien hihnoja Suomessa valmistanut. Jälki pesee suurella todennäköisyydellä 99 % suutareista eikä se viimeinen prosentti tiedä hienouksia.

Mä itseasiassa katsoinkin tuon Mikki Housen kotisivuja ja mielessä oli, että juuri sieltä seuraavan hihnan tilaan. E: suutarin mainitsin siksi, että prätkälyharrastuksen tiimoilta olen paljon tottunut suutareiden palveluita käyttämää erilaisten nahkatamineiden huoltamisessa ja olen huomannut, että he ovat käsityöläisinä tosi joustavia myös modaamaan ja toteuttamaan kaikenlaisia asioita joita maallikko ei aina ymmärrä edes mahdolliseksi. Mutta suutareita on tietenkin monenlaisia ja asiakkuus on herkkä laji.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
hallu
16.01.2020 00:49:52
joku muu sikko: Kehnolaatuista nahkaa on varmaan kaikki hypistelleet joskus tyyliin etelän matkoilla, niissä rantakauppojen telineissä missä niitä "merkkivöitä" on sadoittain. Senhän huomaa maallikkokin, vähän kun taivuttelee vyötä niin se on jäykkä ja kiiltelee, lienee puoliksi jotain muovia. Hyvältä kyllä näyttää siinä roikkuessaan kun ei mene koskemaan siihen. Joskus junnuna on sellainen tullut ostettua niin sehän menee melko pian ruhmuille siitö kohtaa missä solki puristaa.

Juurikin näin, en ole edes aina varma onko ne oikeaa nahkaa vai mitä ne oikein on, mutta haurasta kamaa usenmiten.
Mpox
16.01.2020 04:28:09
joku muu sikko: Kehnolaatuista nahkaa on varmaan kaikki hypistelleet joskus tyyliin etelän matkoilla..

Ei tarvitse mennä etelään, reissu lähimmän ostarin Nahka Albertille tms. riittää. Huomattavasti harvempi on nähnyt tahi hypistellyt todella hyvälaatuista nahkaa. Muovin suhteen olet kyllä oikeassa sikäli, että käytännössä kaikki kiiltonahka hinnasta riippumatta on muovipinnoitettua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)