Aihe: St.Paul's sound
1 2 3 4 5
pappasfin
24.10.2024 14:51:58 (muokattu 24.10.2024 15:01:03)
BugBadWolf: Tämä lausunto tuskin etenee hoviin asti kumoutuakseen...

Mitä se on, jos höpisee että hintaa pitäisi pudottaa, jos se ei ole tinkimistä?

Tinkiminen on hieman eri asia kuin kerran sanoa myyjälle, että josko saisivat kaupalle sopivan hinnan, jos tämä on sun mielestä tinkimistä niin sitten on sun mielestä näin.

Jos kitara on täysin sama kuin Thomannilla ja myös muuallakin ja tästä mainitsee, että onko mahdollista saada tuo hintaan 535 niin toki se sun mielestä on tinkimistä, mutta tämä nyt ei ole se pointti vaan se, että täällä puhutaan "kilpailukykyisestä hinnoista" tämän putiikin suhteen ja näin ostajan kannalta asia ei ihan näin ole.

Ja erota nyt hyvä mies kaksi asiaa tinkiminen ja se olenko pyytänyt hinnoissa tulemaan Thomannin hintatason alle, en ole pyytänyt tulemaan Thomannin hintatason alle vaan jos tuotteen olisi saanut siihen hintaan (ei siis alle), vissiin tätä on nyt sun vaikea käsittää.
PappaSFin
BugBadWolf
24.10.2024 14:54:54
pappasfin:...Jos myyjä ei halua sitä hintaa pudotettavan...

Mielenkiintoinen tämä uusi tapa editoida viestiä sen sijaan, että vastaisi vastaukseen.

Tiesitkös, että tarinasi aukot ja tällainen keekoilu eivät ole omiaan vakuuttamaan asiasi oikeutuksesta?

No. Minä kyllästyin aiheeseen. Eiköhän asia tullut jo selväksi muillekin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
pappasfin
24.10.2024 14:58:16 (muokattu 24.10.2024 15:52:31)
BugBadWolf: Mielenkiintoinen tämä uusi tapa editoida viestiä sen sijaan, että vastaisi vastaukseen.

Tiesitkös, että tarinasi aukot ja tällainen keekoilu eivät ole omiaan vakuuttamaan asiasi oikeutuksesta?

No. Minä kyllästyin aiheeseen. Eiköhän asia tullut jo selväksi muillekin.

Mikä sinä ole minulle sanomaan asian oikeutetusta, ilmeisesti kyseisestä puljusta ei saisi kirjoittaa mitään negatiivisempaa vaan pelkästään kehua.

Ja sulla on ilmeisen oudot käsitykset tarinan aukoista.

Mutta antaa olla kun tämä alkaa lähteä lapasesta.

EDIT: Tinkimisestä on eri mielipiteet, mulla se käsitys on että tingataan muutaman kerran, tosin kielitoimistosta puhutaan "pyytää t. saada t. antaa hinnanalennusta.", mutta joo, ehkä se yksikin toive hinnasta on sitten tinkimistä ;D mutta en ole missään pyytänyt hintoja Thomannin hintoja alemmaksi.
PappaSFin
MPU
24.10.2024 19:06:37
Minusta tinkiminen on jotenkin mautonta puuhaa. Mulla menee heti maku sellaseen ostajaan, joka alkaa tinkimään. Olen kertonut hinnan myymälleni tuotteelle siksi, että siitä sen osaa lukutaidottomampikin lukea. Jos ei hinta miellytä, ostakoot muualta. Samaa ajattelen ostajana. Voin valita, miellyttääkö hinta ja palvelu ja ostaa sen perusteella. En tingi. Myyjä kertoo hinnan tuotteelleen, minä teen valinnan ostanko vai en. Kaikkein säälittävintä on perustella väärää hintaa jonkun toisen myyjän hinnalla. Mene hakemaan tuote sieltä äläkä vingu kauppiaalle!
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Laulava Kylätohtori
24.10.2024 21:13:10
McLeach: Aika hyvä tää thomannin kanssa hintavertailu. Täytyy muistaa ensi kerralla kun käy kaljakaupassa niin näyttää kassalla vertailun vuoksi saman bissen hinnan jostain saksalaisesta kaupasta. Ja muistaa suuttua jos eivät tiputa hintaa samaan.

No, Thomann nyt on isokokoinen toimija, joka osaltaan määrittelee hintoja. Suurin osa kotimaisistakin vetää suoraan Thomannin hinnalla, osalla on kalliimpaa, osalla aavistuksen halvempaa.

Se on vaan se kilpailu, joka toimii niin. Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saa, niin se pakottaa myös muut laskemaan hintojaan tai tulee konkka. Lisäksi Thomannin kolmen vuoden takuu, helppo ja ilmainen palautus ilman oman elämänsä myyntikeisarin vittuilua ja kyselyä on aika verrattomia etuja, joita harvemmin kotimaasta saa.

Jos se kalja maksaa muualla 8 euroa, mutta joku pyytää 20 euroa, vaikka paikka on vähän huonompi räkälä, niin sinnekö oikeasti menet illaksi ryyppäämään ja vittuilet heille, jotka kritisoivat hinnasta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
24.10.2024 21:21:46
MPU: Minusta tinkiminen on jotenkin mautonta puuhaa. Mulla menee heti maku sellaseen ostajaan, joka alkaa tinkimään. Olen kertonut hinnan myymälleni tuotteelle siksi, että siitä sen osaa lukutaidottomampikin lukea. Jos ei hinta miellytä, ostakoot muualta. Samaa ajattelen ostajana. Voin valita, miellyttääkö hinta ja palvelu ja ostaa sen perusteella. En tingi. Myyjä kertoo hinnan tuotteelleen, minä teen valinnan ostanko vai en. Kaikkein säälittävintä on perustella väärää hintaa jonkun toisen myyjän hinnalla. Mene hakemaan tuote sieltä äläkä vingu kauppiaalle!

Voihan sitä päässään kehitellä mieleisiään sääntöjä, miten koko maailman tulee toimia, mutta ei kannata harmistua, jos joku ei osaa lukea ajatuksiasi ja alistu sinun mielivaltaisiin itse keksimiin sääntöihin, miten kauppaa tulisi käydä. Tällä palstallahan on muutamia legendaarisia hahmoja, joille tinkiminen on elämää suurempi kysymys.

Itse ihmettelen, että miksi. Mitä väliä sillä on, jos joku tinkii? Siihen voi jättää tylysti vastaamatta, jos ei kiinnosta, mutta miksi pahoittaa oma mielensä täysin turhaan täysin turhasta.

Itse en vaan valitettavasti ymmärrä, miksi jotkut tekevät tinkimisestä niin suuren jutun, vaikka se on ollut osa kaupankäyntiä jo miljuunat vuodet. Useimmat tinkarit saa pidettyä poissa, kun kirjoittaa ilmoitukseen, että ei tinkaamista. Lukutaidottomia silti aina on.

Ps. Sellainen vinkki, että yllättävän usein se tinkaaminen voi johtaa kauppoihin molempia miellyttävällä hinnalla, kunhan vaan vastaa tinkaajalle asiallisesti. Kokemusta on molemmilta puolilta. Olen myös tehnyt hyviä vaihtokauppoja, vaikka olen kirjoittanut ilmoitukseen, että ei vaihtoja. Ei näissä kannata liian mustavalkoinen olla.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
24.10.2024 21:25:34
BugBadWolf: Ja tässä ajattelussa tulit siihen tulokseen että suomalaisen pitää pudottaa hintansa Thomannin hintojen alle?

"En tingi, mutta tingin".

Kyllä olen käynyt. Ensimmäisen käynnin jälkeen kävin toisenkin kerran. Jos tutustun siinä - pienessä hallissa - kaikkeen mitä liikkeellä on tarjota, kuluu päivä tai pari.

Toinen menee kyllä koiria rapsutellessa, mutta kuitenkin...

Jos taas ajelen Saksoihin ja tutustun pelkästään kaupaksi rakennettuun 5,2 hehtaarin hökkeliin, pääsen takaisin vuoden päästä. Ensimmäiset pari päivää etsin ajomatkan jälkeen vessaa.

Se, että hallilla on kokoero punavuorelaiseen kaksioon, ei tarkoita sitä että kyseinen puoti olisi kovin iso oikeasti.

Silti ahistaa. Miksi?

Juu. On oikein 137 tonnia voittoa ja liikevaihto pari miljoonaa. N 5% katteella siis mennään. Kyllä siitä kannattaa vielä nipistää pois ja alkaa kilpailemaan sellaisen toimijan kanssa, jonka liikevaihto oli viime vuonna noin 1,34 miljardia (taalaa).

https://ecommercedb.com/store/thomann.de

Jos sinulle e i tarvitse selittää liiketalouden perusteita, ymmärrät varmaankin että toisella osapuolella on selkeä etu, mitä hinnoitteluun tulee.

Itse lähinnä vaapun ja näytän vanhalta turilaalta. Sellaista kohta 50 vuoden mittainen rämpyttely tekee ihmisraadolle. Tosikkoa nämä vuodet eivät kuitenkaan ole onnistuneet minusta tekemään, saati sairastumaan sometautiin ja etsimällä etsimään loukkaantumisen aiheita sieltä, jonne niitä ei ole laitettu.

Mitä muihin väittämiisi tulee...

Yksi kitarakauppa ei ole mennyt putkeen. Sitä en osaa sanoa, mikä meni pieleen ja kuka tässä on käsittänyt mitäkin väärin. Virheitä voi tulla kaikille. Sen tiedän, että itse hain muutama vuosi sitten sähkörumpusetin tuolta, koska se oli edullisempi kauppa. Yksi esimerkkitapaus ei siis riitä kertomaan koko hinnoittelun tarinaa.

Jokaisen, joka esittää suomalaiselle kivijalalle vaatimuksia siitä, että on pakko pitää hinnat Thomannia halvempana, kannattaa hakeutua peilin läheisyyteen ja miettiä, missä välissä onnistui kasvamaan sellaiseksi että tämä ajatus on edes mahdollinen.

Ei millään pahalla, mutta vaikuttaa vahvasti sille, sinun pitäisi itse perehtyä markkinatalouden alkeisiin.

Ja kuten sanoin, markkinat määräävät hintatason ja jos ei siihen pysty, niin se ei ole millään tavalla asiakkaan ongelma.
Dr.Vomit
24.10.2024 21:34:26 (muokattu 24.10.2024 21:43:40)
BugBadWolf:

Juu. On oikein 137 tonnia voittoa ja liikevaihto pari miljoonaa. N 5% katteella siis mennään. Kyllä siitä kannattaa vielä nipistää pois ja alkaa kilpailemaan sellaisen toimijan kanssa, jonka liikevaihto oli viime vuonna noin 1,34 miljardia (taalaa).

Tuota tuota, tuo tekee liikevoittoprosentiksi 6,8% ( nähtävillä myös linkistä ) joka on HIUKAN eri asia kuin kate :D

Ei sillä että tuo nyt mitenkään maaginen tulos on, mutta jos ojennetaan toisia yritystoiminnan lainalaisuuksista niin ehkä termit ensin kondikseen.

Tämä siis mitenkään ottamatta kantaa kyseiseen keissiin noin muuten. No kommentoidaan nyt sen verran että en nyt ehkä itse olisi kokenut tarpeelliseksi tehdä numeroa keskustelupalstalla muutaman kympin hinnanalennuksen takia.
basisti1971
25.10.2024 08:14:19
Moi.

MPU: Minusta tinkiminen on jotenkin mautonta puuhaa. Mulla menee heti maku sellaseen ostajaan, joka alkaa tinkimään. Olen kertonut hinnan myymälleni tuotteelle siksi, että siitä sen osaa lukutaidottomampikin lukea. Jos ei hinta miellytä, ostakoot muualta. Samaa ajattelen ostajana. Voin valita, miellyttääkö hinta ja palvelu ja ostaa sen perusteella. En tingi.

Tinkiminen on taitolaji, eikä ole käytännössä kuulunut koskaan suomalaiseen kauppatapaan.
Valitettavan harvalta tuota tinkimistaitoa omaan liki 4 vuosikymmenen kaupantekokokemukseen nojaten löytyy, etenkään etänä kauppaa käydessä.
Etänä -etenkin jollei edes puhelimitse kommunikoida- vastapuolta on äärivaikeaa lukea, ja tilanteenlukutaito on kaupankäynnissä ja tinkimisessäkin kaiken a ja o.

Itse en tunne olevani edes välttävä tinkijä, tulee maksettua tavarasta "liikaa", mutta eipä tuolla juurikaan ole merkitystä kun mistään ei raaski luopua :D.
Ei edes niistä kikareista joita on itselleen uskotellut ostavansa jälleenmyyntiaikeissa :/.

MPU: Kaikkein säälittävintä on perustella väärää hintaa jonkun toisen myyjän hinnalla. Mene hakemaan tuote sieltä äläkä vingu kauppiaalle!

:)
Noinhan se on, omastakin mielestä yksi säälittävimmistä yrityksistä tinkiä.

Löytyy toki omasta mielestä säälittävämpikin -kiitos mnetin- ja se on se että muistellaan mitä laite on uutena, tai jopa jossain loppuunmyynti- tai tarjouskampanjassa vuosia tai vuosikymmeniä sitten maksanut.

Aiheesta on varsin viihdyttävä viestiketjusarjakin, tosin viimeisessä reinkarnaatiossa on otsikkoon onnistuttu kolmesta sanasta vain kaksi kopioimaan aiheen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, mutta tuo ei sinänsä ihmetytä piiruakaan ottaen huomioon nimimerkin joka uusimman aloitti.

T:Samuli
PIM
25.10.2024 09:23:21
basisti1971: Moi.

Tinkiminen on taitolaji, eikä ole käytännössä kuulunut koskaan suomalaiseen kauppatapaan.

Aika mielenkiintoinen tulkinta kaupankäynnin historiasta, jos kerran kiinteät hinnat on otettu käyttöön ensimmäisenä maailmassa vuonna 1852 eli vajaat pari sataa vuotta sitten Pariisissa avatussa kuuluisassa Le Bon Marche tavaratalossa. Sitä ennen tinkiminen on kuulunut olennaisena osana kaupaunkäyntiin ainakin kymmeniä tuhansia vuosia, eikä edes rahaa maksuvälineenä käyttäen kuin pari viimeistä vuosituhatta.

https://www.sortiraparis.com/fi/har … isissa-vanhin-tavaratalo-pariisissa
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Kötöstelijä
25.10.2024 09:49:18
basisti1971: Moi.

Valitettavan harvalta tuota tinkimistaitoa omaan liki 4 vuosikymmenen kaupantekokokemukseen nojaten löytyy, etenkään etänä kauppaa käydessä.
Etänä -etenkin jollei edes puhelimitse kommunikoida- vastapuolta on äärivaikeaa lukea, ja tilanteenlukutaito on kaupankäynnissä ja tinkimisessäkin kaiken a ja o.

Joo, nykyään yleisin tapa tinkiä tuntuu olevan se, että tarjotaan puolet pyynnistä laittamalla viestiin pelkkä summa, oikein kohtelias aloittaa tervehdyksellä, joku ehkä jopa kysymysmerkin. Näihin voi sitten fiiliksen mukaan jättää kokonaan vastaamatta tai laittaa jotain yhtä törkeää takaisin.
Laulava Kylätohtori
25.10.2024 10:58:05
Kötöstelijä: Joo, nykyään yleisin tapa tinkiä tuntuu olevan se, että tarjotaan puolet pyynnistä laittamalla viestiin pelkkä summa, oikein kohtelias aloittaa tervehdyksellä, joku ehkä jopa kysymysmerkin. Näihin voi sitten fiiliksen mukaan jättää kokonaan vastaamatta tai laittaa jotain yhtä törkeää takaisin.

Voi sen noinkin hoitaa, mutta samalla vaivalla laittaa ihan vaan, että kiitos, mutta ei tuohon hintaan. Vittuilulla varmistaa, ettei kyseinen ostajaehdokas osta myöhemminkään mitään.
BugBadWolf
25.10.2024 14:32:00
Dr.Vomit:...tuo tekee liikevoittoprosentiksi 6,8%...

Olen liian rikas, laiska tai lihava vaivautuakseni laskemaan prosentit viitosten ja kymppien välistä. Siksi se n. siellä alussa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
25.10.2024 14:40:07
Kötöstelijä: Joo, nykyään yleisin tapa tinkiä tuntuu olevan...

...syntyä uudelleen oman elämänsä Palsanmäkenä ja todellakin kokeilla köpelöllä tarjouksella, kuinka kova jano myyjällä on. Se on vienyt maun tinkimisestä.

Olemme toki kulttuurin kuoleman äärellä. Ei luurinsa läpi elävä sukupolvi osaa sosiaalisia taitoja muutenkaan. Saattaa toki olla kyse siitäkin, että kukaan ei enää uskalla sanoa mitään peläten loukkaavansa jotakuta. Yhtä kaikki, kaikki on pilalla, eikä monikaan osaa enää puhua ihmisille, saati kirjoittaa.

Sitä mietin, että kun räpistäminenkin käy tulevaisuuden veeteille liian vaikeaksi, mikä se seuraava rimanalitus tulee olemaan. Hymiöitä videoscreenille etänä äitin kellarista tekoäly beatin päälle postailtuna?
Seba
25.10.2024 14:55:29

sirdickyj: Thomann on postimyyntifirma, ja sen myötä heitä sitoo 14vrk palautusoikeus ilman perusteita.. Se on hyvå muistaa.

Heillä on 30 päivän katumusaika.
Mutta myöskin hyvä huomioida että kyseistä kitaraa ei ole tompalla hyllyssä, saa 7-9 viikon sisään, SPS:llä on kitara hyllyssä niin ei mun mielestä paha rasti maksaa 64€ enemmän jos saa sen heti.

Toisaalta kuitenkin itse ostaisin tuollaiset siret verkosta vaikka St paulilta enkä suoraan kivijalasta, nimenomaan palautusoikeuden vuoksi koska jos kiinanritsa osoittautuukin sudeksi niin kaupan voi vaan perus, joka taas ei onnistukaan niin helposti suoraan ostettuna.
Seba
25.10.2024 15:06:20 (muokattu 25.10.2024 15:09:34)

pappasfin: Mikä sinä ole minulle sanomaan asian oikeutetusta, ilmeisesti kyseisestä puljusta ei saisi kirjoittaa mitään negatiivisempaa vaan pelkästään kehua.

Ja sulla on ilmeisen oudot käsitykset tarinan aukoista.

Mutta antaa olla kun tämä alkaa lähteä lapasesta.

EDIT: Tinkimisestä on eri mielipiteet, mulla se käsitys on että tingataan muutaman kerran, tosin kielitoimistosta puhutaan "pyytää t. saada t. antaa hinnanalennusta.", mutta joo, ehkä se yksikin toive hinnasta on sitten tinkimistä ;D mutta en ole missään pyytänyt hintoja Thomannin hintoja alemmaksi.

Totta helvetissä alennuksen pyytäminen on tinkimistä, varsinkin jos sitä perustellaan vielä toisen kaupan hinnalla.
Itse kysyn kaupoilla usein että mitä tää oikeasti maksaa? Joskus ne vähän pudottaa hintaa, joskus sanoo että siinähän se lukee, sit sanon ok ja ostan pois.
Tuli alennusta tai ei, niin itse käytän tuota lausetta kuitenkin passiivisena tinkimisenä.
En ala vinkumaan jos ei tule alennusta, olen tyytyväinen jos myyjä siitä vähän rabattia laittaa, mutta tinkimistä se on yhtä kaikki.

Yksityisten välisissä kaupoissa ei tingitä. Jos on kiinnostava tuote hyvään hintaan, siihen vastataan ostan, jos liian kallis niin jätetään välistä sen enempiä kyselemättä.
sirdickyj
25.10.2024 15:06:52
Seba: Heillä on 30 päivän katumusaika.
Mutta myöskin hyvä huomioida että kyseistä kitaraa ei ole tompalla hyllyssä, saa 7-9 viikon sisään, SPS:llä on kitara hyllyssä niin ei mun mielestä paha rasti maksaa 64€ enemmän jos saa sen heti.

Toisaalta kuitenkin itse ostaisin tuollaiset siret verkosta vaikka St paulilta enkä suoraan kivijalasta, nimenomaan palautusoikeuden vuoksi koska jos kiinanritsa osoittautuukin sudeksi niin kaupan voi vaan perus, joka taas ei onnistukaan niin helposti suoraan ostettuna.

Mut voihan St Paulista tilata verkoata ja hakea myymälästä? Voi vaikka mennä sinne myymälään, testata, tilata verkosta ja noutaa ja senkin jälkeen se on verkosta ostettu. Ja on toi palautusoikeus.
Seba
25.10.2024 15:10:19 (muokattu 25.10.2024 15:11:33)

sirdickyj: Mut voihan St Paulista tilata verkoata ja hakea myymälästä? Voi vaikka mennä sinne myymälään, testata, tilata verkosta ja noutaa ja senkin jälkeen se on verkosta ostettu. Ja on toi palautusoikeus.

Voi toki. Oon itsekin äffässä kaupassa ollessani ostanut tuotteen verkosta ja "noutanut" sen kaupasta.

Se oli just se pointti että maksutapahtuma on verkkokauppaan niin saa palautusoikeuden.
Kötöstelijä
25.10.2024 15:10:47
sirdickyj: Mut voihan St Paulista tilata verkoata ja hakea myymälästä? Voi vaikka mennä sinne myymälään, testata, tilata verkosta ja noutaa ja senkin jälkeen se on verkosta ostettu. Ja on toi palautusoikeus.

Toki sieltä voidaan takahuoneesta ottaa samanlainen brännäri yksilö laatikoineen noudettavaksi ja esittelykappale pysyy liikeessä. Olen joskus sopivan kitaran löydettyäni pyytänyt kaivamaan varastosta muut samanlaiset ja valikoinut näistä sitten sen omaan makuun parhaan, yksi syy lisää tehdä ne kaupat siellä kivijalassa.
McLeach
25.10.2024 23:53:36 (muokattu 25.10.2024 23:56:56)
Laulava Kylätohtori: Jos se kalja maksaa muualla 8 euroa, mutta joku pyytää 20 euroa, vaikka paikka on vähän huonompi räkälä, niin sinnekö oikeasti menet illaksi ryyppäämään ja vittuilet heille, jotka kritisoivat hinnasta.

Sulla meni vähän pointti ohi. Siihen on syynsä, miksi suomen kivijalassa tuote maksaa enemmän kuin thommannilla. Samoin kuin siihen on syynsä, miksi se sama kalja maksaa suomessa 3,90e ja saksassa 0,90e. Suomen lainsäädäntö ja kulurakenne tuskin ajaa toista baaria nostamaan bissen hintaa 12e korkeammaksi suhteessa viereiseen. Aivan älyvapaa argumentti. Ei se hinta ole mikään myyjän läpällä heittämä lukema, mikä sitten vaihdetaan kun asiakas niin haluaa.

Kandee itse kokeilla yrittämistä ja katsella sitten uudestaan kun asiakas avautuu susta netissä kun et painanut hintojasi yhtä alas kuin markkinoiden isoimmat tekijät.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)