Bluesmies 29.11.2019 16:14:12 (muokattu 29.11.2019 16:15:16) | |
---|
re infecta: Entäs tuo kuvaamani tapa, onko se sitten susi? Ei mielestäni täysin susi. Toivottavasti tästä oli hyötyä. Edit: Todennäköisesti ei ollut hyötyä, kun kysymys oli yli 16 vuotta vanha ja kyseinen käyttäjä ollut viimeksi aktiivinen yli kahdeksan vuotta sitten. Ole hyvä kuitenkin. |
Laulava Kylätohtori 29.11.2019 16:50:28 | |
---|
Osta Jamaha ettei pamaha... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Black Zombie 82 29.11.2019 17:51:50 (muokattu 29.11.2019 17:54:09) | |
---|
sustain65: Jos menee tallan kohdalta, niin tallapalassa voi olla jokin särmä joka katkoo kieliä. Ja jos virittimen kohdalta, niin sitten siellä voi olla jokin hiomista kaipaava kohta. Epissä saattaapi olla jokin nauha tai useampikin > 5 vähän koholla ja/tai sitten kitara on kielten korkeuden ja/tai kaularaudan säätöä vailla. Stratossa meni poikki viritystapin edestä. Laulava Kylätohtori: Osta Jamaha ettei pamaha... Yamahan sähkökitaroista ei ole kokemusta. Pitäis ehkä kokeilla joskus. Kun Yamahan akustiset on ainakin laadukkaita. |
sepisti 30.11.2019 12:03:20 | |
---|
Huikeita ongelmia ollut jo vajaa kaksikymmentä vuotta sitten :D Mua aina jaksaa naurattaa nää kaularaudan säätämiset... 1/16- tai 1/8-kierros ja tuntien odottelu. Ihan kuin jossain pajalla olisi aikaa käyttää päiväkausia jonkun yksittäisen kepukan säätöihin laittamiseen :D Toki on selvää, että hyvissä perussäädöissä olevan kitaran hienosäätämisessä mennään pienillä liikkeillä. |
seppo69 30.11.2019 14:33:19 | |
---|
sepisti: Huikeita ongelmia ollut jo vajaa kaksikymmentä vuotta sitten :D Mua aina jaksaa naurattaa nää kaularaudan säätämiset... 1/16- tai 1/8-kierros ja tuntien odottelu. Ihan kuin jossain pajalla olisi aikaa käyttää päiväkausia jonkun yksittäisen kepukan säätöihin laittamiseen :D Kai ymmärrät että kaularaudan säätämisen jälkeen voi tehdä muutakin kuin vain tuijottaa sitä kitaraa? :D Aivan vasta käytin omaa kitaraani huollossa ja vireen vaihdossa. Jamppa halusi tehdä viimeisen päälle ja todellakin halusi vielä seuraavana aamuna tarkistaa, että kaikki on kohdallaan. Olikin muuten aivan viimeisen päälle laitettu säädöt kohdilleen. |
Arkka 30.11.2019 16:06:31 | |
---|
seppo69: Kai ymmärrät että kaularaudan säätämisen jälkeen voi tehdä muutakin kuin vain tuijottaa sitä kitaraa? :D Aivan vasta käytin omaa kitaraani huollossa ja vireen vaihdossa. Jamppa halusi tehdä viimeisen päälle ja todellakin halusi vielä seuraavana aamuna tarkistaa, että kaikki on kohdallaan. Olikin muuten aivan viimeisen päälle laitettu säädöt kohdilleen. Jees, mut tuo on silti eri asia kuin se, että normaalin säädön tapauksessa odotetaan tunteja 1/8 kierroksen välein, mikä on varmaan sekin kyl ok neuvo jos kyseessä on joku vanha arvosoitin tms. poikkeustapaus. Jos on vaikka joku peruskitaran perus talvisäätö, niin säädöt kohalleen ja rokki soimaan. Jos tekee toiselle, niin ei liene huono idea tarkkailla kitaran elämistä jonkin aikaa, mutta jos huolto ei toimi näin, niin ei se ole merkki ammattitaidottomuudesta imo. Ja näissä täytyy toki muistaa sekin, että joku saattaa ylenpalttiseen varovaisuuteen neuvoa siksikin, että varovaisuus on subjektiivinen käsite. Se ei riitä, että sanoo, että käytä maalaisjärkeä, kun sekin on subjektiivinen käsite. |
sepisti 30.11.2019 16:42:56 | |
---|
seppo69: Kai ymmärrät että kaularaudan säätämisen jälkeen voi tehdä muutakin kuin vain tuijottaa sitä kitaraa? :D Aivan vasta käytin omaa kitaraani huollossa ja vireen vaihdossa. Jamppa halusi tehdä viimeisen päälle ja todellakin halusi vielä seuraavana aamuna tarkistaa, että kaikki on kohdallaan. Olikin muuten aivan viimeisen päälle laitettu säädöt kohdilleen. Aivan varmasti voi tehdä muutakin, mutta tuollaisilla ylivarovaisilla ohjeilla huonommissa säädöissä oleva kitara makaa pajalla silti monta päivää... Eihän sitä yksikään seppä tietysti asiakkaalle viitsi sanoa, mutta tuollaiseen kielten- ja vireenvaihto -huoltoon ei varmasti mene edes puolta tuntia aikaa, kun kepukka on jo laukussa odottamassa asiakasta. Sitten voi hyvin seuraavana aamuna tehdä sen 1/16-osa kierroksen säädön, ennen omistajan saapumista, jos tarvetta on. Paitsi sitten ei tee, jos homma vaatii kaulan irroittamisen :D Kuten sanottu, arvosoittimet ovat asia erikseen. Korostan vielä, että minusta on ihan ookoo, että mahdolliset huollot tehdään nopeasti. |
Jeszse 01.12.2019 12:39:48 | |
---|
Semmoset säädöt mitkä tehdään kaularautaa ruuvaamalla tulee kyllä ns. voimaan välittömästi. Ja sitä saa vääntää just sen verran että vaikutukset huomaa. |
LaMotta 01.12.2019 12:41:59 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Osta Jamaha ettei pamaha... Ajattelen Yamaha ei pamaha-fraasin tarkoittavan ettei yamahat nappaa, kiinnosta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
eLuuri 7 01.12.2019 21:30:16 | |
---|
Ei ole 15 vuoteen katkennut yhtään kieltä. Kaikki kielten katkeamiset tapahtuivat ekojen soittovuosien aikana. Ja kitara on pysynyt samana. Soittelen tosi paksulla plekulla sekä jonnin verran pelkillä nakeilla. Itse veikkaan, että raskaassa plekutatsissa on aina syy rikkoutumisiin. A. Tenkanen |
Laulava Kylätohtori 02.12.2019 12:33:33 | |
---|
eLuuri 7: Itse veikkaan, että raskaassa plekutatsissa on aina syy rikkoutumisiin. Ei ole siinäkään. Itse soitan paljon hyvinkin raskaalla tatsilla, välillä suorastaaan hakaten, mutta eipä mulla koskaan kieliä katkea, vaikka osassa kitaroita kielet ovat kuukausia vanhoja. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Jeszse 02.12.2019 13:10:38 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ei ole siinäkään. Itse soitan paljon hyvinkin raskaalla tatsilla, välillä suorastaaan hakaten, mutta eipä mulla koskaan kieliä katkea, vaikka osassa kitaroita kielet ovat kuukausia vanhoja. Meil samat. Heti ku lakkas käyttämästä ernie ballia ja siirty daddarioon, lakkas kieletkin katkeemasta. |
Laulava Kylätohtori 02.12.2019 13:24:40 | |
---|
Jeszse: Meil samat. Heti ku lakkas käyttämästä ernie ballia ja siirty daddarioon, lakkas kieletkin katkeemasta. Itsekin käytän D'addariota. Paljon ihan peruskieliä ja joskus NYXL:iä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Sarko 02.12.2019 13:56:39 | |
---|
Tattari crewissä itekkin "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
sustain65 02.12.2019 18:21:10 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ei ole siinäkään. Itse soitan paljon hyvinkin raskaalla tatsilla, välillä suorastaaan hakaten, mutta eipä mulla koskaan kieliä katkea, vaikka osassa kitaroita kielet ovat kuukausia vanhoja. Sama täällä. Sanoisin että kielten katkeiluun on todennäköisemmin syynä huonolaatuiset kielet tai vika kitarassa, kuin soittotatsi. Toki jos tatsi on aivan hulvattoman rankka repiminen ja tekee jotain epätavallisen suuria venytyksiä, niin sitten... :) |