Aihe: Satulanviilausvälineet
1 2 3 4 5 6 7
basisti1971
30.10.2017 15:13:22
Moi.

milahtee: Pyyhkäisen urat lopuksi vesihiomapaperilla (800-1000) taiteltuna sopivan paksuiseksi.

Sama täällä.

Etenkin ei-tehdastekoisilla satulaviiloilla ruukaa jälki usein olemaan inan karkeata sellaisenaan.

Basson satulaurissa yleensä paperi/kangas tosin jonkin tuen kanssa, ei vapaasti taiteltuna.

T:Samuli
Metalkallo
15.08.2024 19:09:15 (muokattu 15.08.2024 19:14:12)
Onko tämä rakotulkki hyvä ja oikea satulan urien viilaamiseen?
https://www.k-rauta.fi/tuote/rakotu … de-13-lehtinen005-1mm/3394661512147

Ja mistä noista tietää mikä on millekin kielelle oikea "viila" tuossa setissä? Tiedän, että pitää tehdä ne sahaterät noihin.

Toimiiko tuollainen hyvin vai onko pakko hommata oikeat viilat? Usein ei tulis käytettyä, mutta välillä jos pitää satula vaihtaa.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Antti1
15.08.2024 19:13:24
Tuo on sileää metallia, se on mitta, ei viila. Sun täytyy jollain tehdä hammastukset reunoihin, jos meinaat moista käyttää. Toimii paremman puutteessa.
Metalkallo
15.08.2024 19:17:23 (muokattu 15.08.2024 19:18:21)
Antti1: Tuo on sileää metallia, se on mitta, ei viila. Sun täytyy jollain tehdä hammastukset reunoihin, jos meinaat moista käyttää. Toimii paremman puutteessa.

Juu tiedän, että viilalla pitää tehdä hammastukset. Mulla on pieni viila millä luultavasti voi tehdä ne.

Kiitos varmistuksesta! Se vaan, et mistä tiedän mikä noista tulkin "evistä" käy millekin kielelle?
McNulty
15.08.2024 19:28:37
Jos pitää avartaa hieman naftia satulauraa niin tällainen neulaviilasarja ajaa myös asiansa.
https://www.puuilo.fi/neulaviilasarja-13-os

Tuollaisella väkersin yhteen tarvikekaulaan ihan soivan yläsatulan. Se oli alunperin aivan liian korkea, mutta oli kuitenkin valmiit slotit jo olemassa.
moving in stereo
Metalkallo
15.08.2024 19:30:36 (muokattu 15.08.2024 19:42:03)
McNulty: Jos pitää avartaa hieman naftia satulauraa niin tällainen neulaviilasarja ajaa myös asiansa.

Tuollaisella väkersin yhteen tarvikekaulaan ihan soivan yläsatulan. Se oli alunperin aivan liian korkea, mutta oli kuitenkin valmiit slotit jo olemassa.

Jotain luin, että tuollaisella kantsii viimeistellä jos haluaa urista pyöreät, et tuollainenkin lisäksi vois olla jees jos ei vesihiomapaperilla viimeistele.

EDIT: Tilasin tuollaisen neulaviilasarjan. Kiitoksia!
basisti1971
16.08.2024 09:22:59
Moi.

Tldr:

Teeseitseholistina olen todennut että toimivimmat teinitsesäästin satulaviilat rouhintaan saa aikaiseksi hienohampaisista rautasahanterän pätkistä märkätahkoamalla, vaatii tietenkin taitoa tahkoamisessa, kuten myös mittaamisessa.

Metalkallo: Onko tämä rakotulkki hyvä ja oikea satulan urien viilaamiseen?
https://www.k-rauta.fi/tuote/rakotu … de-13-lehtinen005-1mm/3394661512147

Kyllä tuollaisellakin alkuun pääsee, mutta kuten lehtien leveyksistä selviää, ei noilla paksummille punotuille kielille tietenkään riittävän leveää uraa saa aikaiseksi.
Jos yhdellä rakotulkkisarjalla haluaa selvitä, pitäisi paksuimman lehden paksuus olla kitarakäytössä vähintään 1.5mm +.

Vaihtoehtoisesti voi tietysti jättää hampaat nakertamatta, ja kulmien pyöristyksen jälkeen liimata hiomakankaan/-paperin lehteen.

Metalkallo: Ja mistä noista tietää mikä on millekin kielelle oikea "viila" tuossa setissä?

?
Kielisetin pakkauksesta löytyy yksittäisten kielten paksuudet myös metrisen järjestelmän yksiköin.

Tiukka - +0.1 mm on nyrkkisääntö uran leveydelle, riippuen kielen paksuudesta ja viimeistelytavasta.
Kuten myös mieltymyksistä.

Metalkallo: Tiedän, että pitää tehdä ne sahaterät noihin.

Pitää myös pyöristää kulmat.

Metalkallo: Toimiiko tuollainen hyvin vai onko pakko hommata oikeat viilat?

Toimivuus riippuu siitä kuinka hyvin saa hammastuksen ja pyöristyksen tehtyä, paremmin kuitenkin toimivat ohuilla kielillä kuin perinteiset neulaviilat.

Josta päästäänkin sopivasti aasinsiltaa pitkin:

McNulty: Jos pitää avartaa hieman naftia satulauraa niin tällainen neulaviilasarja ajaa myös asiansa.

Puusuru on IKH:n kanssa aivan omaa luokkaansa uusien termien keksimisessä ja väärien termien käyttämisessä kun puhutaan työkaluista tai materiaaleista.
Seikka joka tietysti tekee kumpaisenkin huonosti toimivasta tuotehausta vieläkin heikommin toimivan.

Tuollaiset hitsaussuutinviilat/-raspit toimivat kevyessä viimeistelyssä mainiosti (kunhan mitta sattuu osumaan), mutta varsinaisen kieliuran tekemiseen varsin huonosti koska uran pohjasta tulee raspin taipumisen vuoksi hallitsemattoman kaareva.
Taipumistaipumusta voi lievittää käyttämällä matalakitaista tukevaa (modattua) lehtisahakahvaa, tai pehmytjuottamalla raspi sopivan metallikappaleen selkään.

Seikka joka myös jonkin verran heikentää hitsaussuutinraspien käyttämistä satulaurien viimeistelyyn -saati sitten tekemiseen- on se etteivät mitat sovi kovin hyvin kitarankielien paksuuksiin.
Noissa raspeissa ei myöskään ole mitään sen kummempaa standardointia mitoissa (kuten ei ole hitsaussuuttimissakaan), joten useamman erimerkkisen hankkimalla voi hyvinkin löytää täyden setin satulaviimeistelyihin.

Metalkallo
16.08.2024 16:13:02 (muokattu 16.08.2024 16:13:24)
Kiitoksia kaikille neuvoista!

Päädyin sitten tilaamaan Hoscon satulaviilat joissa viilan kummallakin puolella viila eli nämä: https://www.thomann.de/fi/goeldo_double_edge_nut_file.htm?atr=true

Päätin tilata oikeat viilat, kun ei siitä näemmä pääse yli eikä ympäri kunnolla. Onpahan oikeat, niin saa homman kerralla purkkiin, toki vähän harjoitusta voi vaatia ehkä viilaaminen, mutta sen tiedän, että viilatessa pitää viilata hieman alaspäin myös ettei ura jää liian suoraksi ja täten kieli osu reunaan.
basisti1971
17.08.2024 07:50:09
Moi.

Metalkallo: Kiitoksia kaikille neuvoista!

Omasta puolestani, ole hyvä.

Metalkallo: Päädyin sitten tilaamaan Hoscon satulaviilat joissa viilan kummallakin puolella viila eli nämä: https://www.thomann.de/fi/goeldo_double_edge_nut_file.htm?atr=true

Tuollaisilla tehdastekoisilla onnistuu varmasti helpommin kuin teeseitseversioilla.

MUTTA

Arvosteluissa mainittu satulauran pohjan tasaisuus hämmentää kovasti, olen aina kuvitellut että Hoscon(kin) kaikissa satulaviiloissa olisi oikeaoppisesti puolipyöreä reuna?

Metalkallo: Päätin tilata oikeat viilat, kun ei siitä näemmä pääse yli eikä ympäri kunnolla.

Tarkkuustyökalujen väsääminen on usein haastavaa, joten teollisesti valmistettujen hankkimisessa ei tietenkään ole mitään väärää.

Metalkallo: Onpahan oikeat, niin saa homman kerralla purkkiin, toki vähän harjoitusta voi vaatia ehkä viilaaminen, mutta sen tiedän, että viilatessa pitää viilata hieman alaspäin myös ettei ura jää liian suoraksi ja täten kieli osu reunaan.

Vaatii paljon harjoittelua jotta saa urien pohjat oikean muotoisiksi ja kosketuspisteen oikeaan paikkaan.
Ja kaikissa urissa samanlaisiksi.
Mutta tuollaisilla viiloilla on helppo harjoitella ja testailla miten minkäkin osa-alueen muuttaminen vaikuttaa sointiin, vireeseen ja häiriöääniin.

peteihis
17.08.2024 08:22:25 (muokattu 18.08.2024 06:59:49)
https://www.thomann.de/fi/goeldo_double_edge_nut_file.htm?atr=true

Valitettavasti tuli itse hommattua tuo viilasarja jokunen vuosi sitten.

Kyllähän sillä uraa kaivaa, mutta tuolla viilalla urasta tulee tasapohjainen (lukuunottamatta niitä viilayksilöitä, jolla ei uraan ei tule pohjaa ollenkaan, vaan viilan särmä on ihan terävä) eikä noiden ilmoitetut uran leveydet pidä ollenkaan paikkaansa. Näyttää, että sarja on valikoitu pieleen menneistä viiloista, joiden särmät nyt vaan sattuvat olemaan eri paria.

Onneksi tuo ei ole mun ainoa satulaviilasarja. Sillä toisella tulee U-muotoista uraa, niin saa tehtyä sen pyöreän pohjan.

Aika helposti kieli jää kantamaan jostain kauempaa, eikä stulan reunasta, uran pohjasta .... noh pitkä juttu, mihin kaikkeen joutuu kiinnittämään huomiota, että ura toimii oikein... +3 lukulasit Tiimarista tms. on hyvä apuväline, jotta näkee, mitä siellä tapahtuu.

EDIT: Yksi perusongelma, johon törmää, on että käsi tahtoo viilatessa tehdä pienetä liikettä sivusuunnassa, niin että urasta tulee leveämpi kummastakin päästään ja kieli jääkin kantamaan uran keskivaiheilta. Tätä olen ratkonut viilaamalla kumaakin uran "poskea" erikseen ... tai usein oikaisemalla sivuseinää puukolla. -- Ne Tiimari-lasit tiukasti nenällä :)
Jeszse
17.08.2024 09:04:50
basisti1971: Arvosteluissa mainittu satulauran pohjan tasaisuus hämmentää kovasti, olen aina kuvitellut että Hoscon(kin) kaikissa satulaviiloissa olisi oikeaoppisesti puolipyöreä reuna?

Juu, noi on semmosia V-muotoisia tasasella pohjalla. Aivan susipaskat. Mulle siunaantu tollaset joskus ennenku ostin kunnon viilat.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
JohnnyBGoode
17.08.2024 09:46:49
Jeszse: Juu, noi on semmosia V-muotoisia tasasella pohjalla. Aivan susipaskat. Mulle siunaantu tollaset joskus ennenku ostin kunnon viilat.

https://www.thomann.de/fi/musicnoma … nd_nut_file_set_mn_668.htm?atr=true

Nuo ovat ainakin pyöreät. On niitä varmaan muitakin.
korvaoo
17.08.2024 10:29:16
JohnnyBGoode: https://www.thomann.de/fi/musicnoma … nd_nut_file_set_mn_668.htm?atr=true

Nuo ovat ainakin pyöreät. On niitä varmaan muitakin.

sori offtopic mutta google se osaa piristää päivää jälleen suomennoksella: Sarja pähkinätiedostoja :D

Mitä tulee noihin viiloihin niin ovathan nuo nyt ihan sikamaisen hintaisia, saa useamman satulan viilailla ennenkuin päihittää ammattilaishuollon kustannukset, luusatulan teko kun maksaa sen noin 60 euroa kai tällä hetkellä, eikä tarvi itse haistella sitä luun käryä tai säätö kai jonkun pari kymppiä ja tulee kerrasta oikein yleensä. Toki itsekin haluaisin kunnon viilat vaan ei ole raaskinut vielä ostaa, siispä mennään halpiksilla edelleen :/
kaikki paitsi on turhaa.
p130
17.08.2024 11:07:43

korvaoo: sori offtopic mutta google se osaa piristää päivää jälleen suomennoksella: Sarja pähkinätiedostoja :D

Mitä tulee noihin viiloihin niin ovathan nuo nyt ihan sikamaisen hintaisia, saa useamman satulan viilailla ennenkuin päihittää ammattilaishuollon kustannukset, luusatulan teko kun maksaa sen noin 60 euroa kai tällä hetkellä, eikä tarvi itse haistella sitä luun käryä tai säätö kai jonkun pari kymppiä ja tulee kerrasta oikein yleensä. Toki itsekin haluaisin kunnon viilat vaan ei ole raaskinut vielä ostaa, siispä mennään halpiksilla edelleen :/

Ammattilainen tekee hyvän asiaankuuluvilla välineillä nopeasti. Harrastaja pääsee ehkä yhtä hyvään lopputulokseen omilla työkaluillaan mutta aikaa menee moninkertainen määrä ja materiaaliakin menee todennäköisesti enemmän hukkaan.

En ole enää vuosikausiin tehnyt itse, luottoseppä hoitaa nopeasti ja edullisesti, erityisesti, jos omalle työlle ajattelee minkäänlaista hintaa.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
basisti1971
17.08.2024 16:07:29
Moi.

Jeszse: Juu, noi on semmosia V-muotoisia tasasella pohjalla.

Tuokin vielä, perinteisissä sulkaviilloissakin on sentään hakkaus puolipyöreissä selissä.

Joista puheenollen, sulkaviilakin on varsin mainio satulaviila etenkin bassokielipaksuuksilla jos ei oikeita satulaviiloja syystä tai toisesta halua hankkia, eikä toisaalta löydy intoa/taitoa alkaa teinitsesäästin vaihtoehtoja askartelemaan.

korvaoo: sori offtopic mutta google se osaa piristää päivää jälleen suomennoksella: Sarja pähkinätiedostoja :D

Totta, tavallaan hauskojahan nuo ovat.
Mutta vain tavallaan.
Vaikka pienehkössä kieliperheessäämmekin kuinka kammottava kieliopiltaan olisikaan, kyllä luulisi jo tässä vaiheessa algoritmien pystyvän suomenkin kielen asiayhteydet ja homonyymit saamaan edes sinne päin.

korvaoo: Mitä tulee noihin viiloihin niin ovathan nuo nyt ihan sikamaisen hintaisia, saa useamman satulan viilailla ennenkuin päihittää ammattilaishuollon kustannukset...

Tokkopa kukaan satulaviiloja -tai muitakaan kieli-instrumenttien erikoistyökaluja- halajava ammattihuollon kustannuksiin työkalun hintaa vertaa.
Ja vaikka ammattimainenkin instrumenttihuolto on ilahduttavasti nostanut suosiotaan vuosikymmenten saatossa, tokkopa nykyäänkään kovinkaan monella löytyy edes keskinkertaista ammattiauttajaa -saati sitten luottoseppää- lähistöltä.

Mtä viilojen valmistamiseen tulee, hivenenkään hienompihakkauksiset ja/tai sirommat viilat ovat äärimmäisen kenkkuja valmistaa, joten ovat pakosti kalliita vaikka kuinka kaukoidästä tulisivat.
Joten epäkuranttien kohtalona:

peteihis: Näyttää, että sarja on valikoitu pieleen menneistä viiloista, joiden särmät nyt vaan sattuvat olemaan eri paria.

ei välttämättä osu kovinkaan kauaksi totuudesta.
Valitettavasti.

Metalkallo
17.08.2024 18:37:47 (muokattu 17.08.2024 19:28:49)
Juu noista Hoscon viiloista olin vähän epävarma, että ovatko hommaan oikeasti hyvät kun hieman huonoakin niistä luin, mutta myös hyvääkin. Pitäiskö teidän mielestä sitten peruuttaa tilaus?

Tarkoitus siis ei ole tehdä alusta asti uria vaan viilata valmiita uria kymppi setin koolle. Varmasti harjoitusta tarttee, mutta kiva se olisi oppia tekemään kun ei ole rahaa laittaa aina sepän teetettäväksi, ja en omista autoa saati korttia. Mulle on tulossa myös se neulaviilasarjakin millä voi pyöristää lopuksi.

Tästä kait näkee minkälaista uraa Hosco viila tekee https://youtu.be/7Or-2qWUBSc?si=-86Z8asJD3S5w0oP&t=324

Tässä miltä näyttää itse viila https://youtu.be/2bR2kTA6iFw?si=fRntidZF5ZGCd4vU&t=90
peteihis
17.08.2024 23:18:55 (muokattu 17.08.2024 23:36:47)
Pitäiskö teidän mielestä sitten peruuttaa tilaus?

No sitä minä en osaa sanoa. Mahtaneekohan semmoista viilaa ollakaan, joka tekee kerralla oikeanlaisen uran? Pitäisi nähdä viilat tosi läheltä. Tarjontaa katsellen näyttää, että on viiloja, joilla tulee viistot reunat ja toisia, joilla tulee pyöreä pohja. Ja eihän tuo kaveri tuossa videossa kovin hyvää arvosanaa antanut StewMacillekaan vaikka minä olen kuvitellut niitä laatutyökaluiksi.

Noissa videoissa on muuten kahdet erilaiset Hosco viilat: Ensimmäisessä oli tuo värikäskahvainen sarja; jälkimmäisessä on tuo, joka tekee pyöreän pohjan uraan ja oikeastaan ei muuta teekään.

Mun mielestä molempia on näkynyt nettikaupoissa myytävänä toisillakin nimillä vaikka ilmiselvästi ovat samoilta tuotantolinjoilta kotoisin. Itseasiassa Thomannilla näkyy tuota pyöreää pohjaa tekevää viilaa olevan Maxparts merkisenä nykyään vaikka viila on viilan pään väriä ja kokomerkinnän fonttia myöten täsmälleen sama kuin oli 20 vuotta sitten Hosco-nimisenä. Ja maksaa näköjään aika mahottomia, kuten silloinkin.

Itse ostin joskus pari kymmentä vuotta sitten, tuollaisen pyöreäreunaisen sarjan. Joskus paljon myöhemmin tuon toisen, kun kaipasin v-muotoa ja ajattelin että tulis ura kerralla... Kumpaakin satulavilasarjaa vanhempi ostos on tavallinen pikkuviilasarja, jolla pärjäsin aika pitkään silläkin. (Ohuimmille kielille tein silloin urat kolmioviilalla. Ihan hyvin on toiminut monta kymmentä vuotta nekin urat). Nyt viimeksi, kun temusin satulan kanssa, käytin jokaisesta sarjasta aina jotakin tilanteen mukaan.

Kyllä tuolla aiemmin mainitulla Hosco sarjallakin uria kaivaa, kun valikoi sarjasta sopivan paremminkin silmällä eikä numeroiden perusteella. Jälki on joka tapauksessa *HYVIN* paljon tekijästä kiinni. Viilaa joutuu kuitenkin jossain määrin käyttämään vähän samaan tyyliin, mutta harkitummin, kuin tyyppi kokeilee videolla 3 minuutin kohdalla. Ja samoin tuolla V-uraa tekevällä Hoscolla saa, varsinkin alusta asti tehden, uran sivut järkevään kulmaan kikkailematta.

Ja siks toisekseen tuo sarja on jokseenkin kohtuuhintainen, jos nyt vertaa oikeastaan mihin tahansa muuhun, mitä tulee vastaan esim. juuri Thomannilta hakusanolla "nut file". Jostainhan se työkalukokoelman kartuttaminen on aloitettava kuitenkin. :)

Editin edit: Minulta kyllä meni yli hilseen, kun tyyppi selostaa, että "Tuommoisen uran voisi tehdä Fender-kitaraan mutta ei Telecasteriin..." Eiköhän ne säännöt ole kuitenkin jokaiselle kitaralle ihan samat, että kielen pitää pysyä paikallaan rämisemättä mutta liukua urassa jumittamatta ja olla satulan etureunasta kannatettuna.
73nd3r
18.08.2024 18:45:15
Ihan varmasti on toimiva setti toi Hosco, ja jos ei ole paljoa kokemusta niin valmis viilasetti kyllä helpottaa.

Välillä kyllä tuntuu että muutaman uran luomisen esteiksi nostetaan liikaa kaikenlaisia kompastuskiviä. Itse tein ekan satulan joskus reippaasti viime vuosituhannen puolella, jolloin mitään tuotteistettuja viiloja ei ollut saatavissakaan (no, StewMacin paperikataloogissa varmaan mutta siellähän ne ihan maksoi jotain).

Olis muuten kiva tietää millä vaikka 1960-luvun kitarasepot noita uria teki... ;)
erty
18.08.2024 18:59:00
73nd3r: Ihan varmasti on toimiva setti toi Hosco, ja jos ei ole paljoa kokemusta niin valmis viilasetti kyllä helpottaa.

Välillä kyllä tuntuu että muutaman uran luomisen esteiksi nostetaan liikaa kaikenlaisia kompastuskiviä. Itse tein ekan satulan joskus reippaasti viime vuosituhannen puolella, jolloin mitään tuotteistettuja viiloja ei ollut saatavissakaan (no, StewMacin paperikataloogissa varmaan mutta siellähän ne ihan maksoi jotain).

Olis muuten kiva tietää millä vaikka 1960-luvun kitarasepot noita uria teki... ;)

Näin ne hommat hoituu ku osaa ;o)

https://youtu.be/nHHp12zkdZw?si=5yvoeO7NmTOm2rJu&t=1747
Metalkallo
18.08.2024 21:39:25 (muokattu 18.08.2024 21:42:36)
73nd3r: Ihan varmasti on toimiva setti toi Hosco, ja jos ei ole paljoa kokemusta niin valmis viilasetti kyllä helpottaa.

Juu välillä saa semmoisen kuvan, että satulan voi viilata oikeaoppisesti vain mestari viilaaja joka istuu maapallon kaukaisemmassa kolossa odottaen sitä oikeaa valittua viilaajaa ;)

Täytyy nyt kokeilla noilla Hoscoilla alkuun ainakin. Kiva että tästäkin tuli vähän keskustelua, niin sai tietoa asioista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)