Aihe: Uusi "halpis" Fender Standard Stratocaster
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
Penasol
07.02.2025 11:57:54

jkiva: Enpäs väittänyt vaan "about samoilla spekseillä" juurikin sen takia, että ne on eri vuosina vaihdelleet.

Näin tuolla lukee:

Sinälläänhän tuo on "nerokas" taktiikka, kun Fenkun myyntiosasto on miettinyt, että miten sais lisää katetta kitaroista? Ei voi hintaa nostaa kun ikävät kilpailijat jada jada ei mee kaupaksi.

Sit joku sai neronleimauksen.... laitetaan skujuun Fenderin logo, silleen niistä saa paremman hinnan ja katteen! JOO! ... huusi kaikki kulmahuoneen kaverit riemuissaan... näin tehdään! ;-)
Tämä on tärkeää.
msalama
07.02.2025 11:57:56

kutakuinkin samoista materiaaleista ja osista

No jkiva on sitten hyvä ja tekee ne metallurgiset testit esim. vaikkapa käytetystä nauhalangasta vs. skuju niin ei tarvitse turhia täälläkään lätistä.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
mpekkanen
07.02.2025 12:23:24
Tuskin tuo kitara on täysin sama kuin joku Squier. Se on vaan tehty edullisemmin ja myös edullisemmista osista kuin Meksikon Fender.

Kyllä Fenderillä osataan sen verran matematiikkaa, että laatu vastaa siitä pyydettyä hintaa. Ihan turha on odottaa USA kitaroiden vastaavaa laatua näiltä Indonesian kitaroilta.
Ja voi se olla ehkä karvan verran parempi kuin Squier, siihen ei tosin minun mielestä paljoa tarvitse kun edullisimmat Squierit on jo aika huonoja kitaroita.
Laulava Kylätohtori
07.02.2025 12:31:48
msalama: No jkiva on sitten hyvä ja tekee ne metallurgiset testit esim. vaikkapa käytetystä nauhalangasta vs. skuju niin ei tarvitse turhia täälläkään lätistä.

Kai niissä voidaan samaa nauhamateriaalia käyttää, vaikkei ne samanlaisia olisikaan.

Minusta tällainen sekoilu vähän paskoo koko brändiä. Ymmärtääkseni tässä hintaluokassa kilpailijoilla on oikeasti hyviä kitaroita. Riittääkö pelkkä logo lavassa sitten pieksemään kilpailijat? Varsinkin vuonna 2025?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
msalama
07.02.2025 12:35:55

No voidaan juu, pointti on siinä että käytetäänkö / ei koska skujuissa on usein käytetty aivan paskaa lankaa joka kuluu kuopille alta aikayksikön.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
samiko
07.02.2025 13:05:27 (muokattu 07.02.2025 13:05:51)
Mutta aatelkaa, tuossa alempana on Jet Guitarsin ketju mihin tullut vuosien varrella saman verran kommentteja kuin pelkästään tähän indoFenkun ketjuun. Siihen päälle sadat ja pidemmät muut Fenkkuketjut...

Fender ja Gibson puhututtaa ihmisiä aivan ylivertaisesti. Mikään muu kitarabrändi ei pääse lähellekään. Hienoa G ja F!
mutaatio
07.02.2025 13:33:48
Laulava Kylätohtori: Riittääkö pelkkä logo lavassa sitten pieksemään kilpailijat? Varsinkin vuonna 2025?
Pahaa pelkään että riittää. Fenderillä ainakin on massiivinen jälleenmyyntiverkosto.

Sinänsä tuossa hintaluokassa (tai oikeastaan 50-100 euroa halvemmalla) saa muilta valmistajilta Indonesiassa (ehkä samalla tehtaalla) valmistettuja kitaroita rosterinauhoilla. Lisäksi mikkeinä Alnicoa eikä keramiikkaa. Esim. Harley Benton ST Modern Plus, Ibanez AZ... Toivottavasti standardeissa puu on edes kunnolla kuivattua.
KaRa
07.02.2025 13:49:21 (muokattu 07.02.2025 13:50:00)
Kyllä mua ihmetyttää, että mitä se laatu tässä tarkoittaa? Ne seikat mikä tekee kitarasta hyvän tuntuisen soittaa, on kiinni aika pienistä asioista ja myös henk.koht preferensseistä. Sitten ne tekniset seikat, kuten että kielet soi puhtaasti kaikista kohdin otelautaa, niin joo, teknisesti ottaen tärkeää, mutta esim mun g&l asat on mulle paras kitara, vaikka tietyssä kohtaa otelautaa g kieli hankaa ja rätisee. Ajattelen että se on tämän kitaran hellyyttävä ominaisuus ja osa sen luonnetta. Mikit ovat hyvät jne.
jaripat
07.02.2025 13:55:18
Juu se on sama ku naisten kanssa. Moniin ihastuu, joitain voi pan** ja muutamiin rakastuu. Ja se on ihan sama onko se sitten Kuortaneelta vai Pariisista..?
KaRa
07.02.2025 14:00:36
jaripat: Juu se on sama ku naisten kanssa. Moniin ihastuu, joitain voi pan** ja muutamiin rakastuu. Ja se on ihan sama onko se sitten Kuortaneelta vai Pariisista..?

:D just näin.
Eli mistä sen tietää ennenkuin kokeilee. Jos näyttää nätiltä, niin siitä on hyvä lähtee.
mpekkanen
07.02.2025 14:50:43 (muokattu 07.02.2025 14:51:27)
Mua jotenkin jaksaa naurattaa tämä muusikoiden ,netin keskustelu halpakitaroista kun tähänkin moni kirjoittaa tyyliin, ettei ole väliä missä soitin tehdään, se voi olla silti hyvä jne.
Kyllä se vaan niin on, että harvemmin niitä konvehteja tulee paskasta ja tämä on kuitenkin edullisin Fender logoa kantava Fender.
Todennäköisyys sille, että joku rakastuu tällaiseen soittimeen on häviävän pieni, varsinkin jos hän on koskaan kokeillut Fenderin kalliimpia malleja.
Ei se taikapöly piile edullisemmassa tuotannossa ja edullisimmissa osissa. Tämä on vain yksi edullinen turhake, jolla Fender yrittää rahastaa hintaluokassa, jollaisia soittimia ei ole hetkeen ollut.
KaRa
07.02.2025 15:02:38 (muokattu 07.02.2025 15:03:08)
Kun se hinta vaan ei kerro totuutta. Kyllä olen tämän todennut monta kertaa. Asia erikseen ääripäissä jos verrataan 200€ kitaraa ja 2000€ kitaraa.
PIM
07.02.2025 15:02:48
samiko: Mutta aatelkaa, tuossa alempana on Jet Guitarsin ketju mihin tullut vuosien varrella saman verran kommentteja kuin pelkästään tähän indoFenkun ketjuun. Siihen päälle sadat ja pidemmät muut Fenkkuketjut...

Fender ja Gibson puhututtaa ihmisiä aivan ylivertaisesti. Mikään muu kitarabrändi ei pääse lähellekään. Hienoa G ja F!

No Jet on ollut markkinoilla muutaman vuoden, G ja F muutaman pidempään. Itse ottaisin mieluummin 200 euron Jetin kuin 600 euron Fender by Squierin ja ihan vaan perustuen omiin kokemuksiini vajaasta kymmenestä Jetistä, ja liki saman verran Fendereitäkin on vuosien varrella käsien kautta kulkenut ja Gibsoneita vähän vähemmän:
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Laulava Kylätohtori
07.02.2025 15:40:55
KaRa: Kun se hinta vaan ei kerro totuutta. Kyllä olen tämän todennut monta kertaa. Asia erikseen ääripäissä jos verrataan 200€ kitaraa ja 2000€ kitaraa.

Kyllä se hinta kertoo käytetyistä materiaaleista, laadunvalvonnasta, kokoonpanoon käytetystä ajasta, puiden kuivausajasta, työntekijöiden osaamistasosta,ym, ym...

Onhan se aika pölhöä, jos kuvittelee, että johonkin vinkuintiaan mennään tekemään muutamalla satasella jotain huippuvehkeitä viimeisen päälle laadukkaista materiaaleista ja osista ja sitten niitä myydään muutamalla satasella. Ikään kuin ne olisivat kalliimman pään kitaroita parempia.

Se, miten kitara sopii omiin mieltymyksiin on ihan eri asia kuin se, kuinka laadukas se kitara on. Se laatu tulee juuri niistä materiaaleista, työnjäljestä, laadunvalvonnasta, henkilöstön motivaatiosta, aikataulutuksista, ym...

Yllättävän monet tunnetusti uskottelevat alitajuisesti itselleen, että kaikki, mitä itse ostaa on superlaadukasta ja viimeisen päälle huippujärkevä ostos. Että se ostettu vehje nyt vaan on erinomainen, koska muutenhan olisin tehnyt tyhmän diilin ja sellaistahan minä en tee.

Netissä on varmasti paljon ihan vilpittömiä kehuja kitaroista(kin), mutta kuinka luotettavia ja objektiivisia ne sitten todellisuudessa on. Ja kun tulee jotain uutta, niin syntyy helposti itseään ruokkiva hypetys. Hassusti ne parhaat hinta/laatusuhde-vehkeet unohtuu, kun seuraava hype iskee.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
samiko
07.02.2025 15:57:08
PIM: No Jet on ollut markkinoilla muutaman vuoden, G ja F muutaman pidempään. Itse ottaisin mieluummin 200 euron Jetin kuin 600 euron Fender by Squierin ja ihan vaan perustuen omiin kokemuksiini vajaasta kymmenestä Jetistä, ja liki saman verran Fendereitäkin on vuosien varrella käsien kautta kulkenut ja Gibsoneita vähän vähemmän:

Jet on ollut tosiaan muutaman vuoden, indoF vasta muutaman päivän.

Itse en ottaisi Jetiä enkä indoFenkkua. Enkä oikeastaan mitään kitaraa idästä poislukien Japani.
jkiva
07.02.2025 16:07:21

Penasol: Näin tuolla lukee:

Musta on aina niin upeeta ku joku ei ymmärrä huumoria ees hymiön kera. Olinko paikalla fenkun markkinoinnin kokouksessa? No vttu en ollut! :D
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
KaRa
07.02.2025 16:29:49 (muokattu 07.02.2025 16:33:34)
Mulla ei ole hajuakaan kuinka kauan mun ykköskitaran bodyn puu on kuivunut. Eikä näin pragmaatikkona kiinnosta pätkääkään.

Nämä hintaerot mistä tässä aiheessa puhutaan ovat kyllä aika pieniä. Tuo aloitusviestin päälle 600€ ei ole kuin pari sataa halvempi muihin verrokkeihin. Ja omien kokemuksieni puolesta muutama satanen ei tarkoita tai takaa yhtään mitään. No ehkä sillä satasella puu voi kuivata muutaman hetken kauemmin. Varmaa tulee parempiä biisejä semmosella kitaralla sitten, kun on laatumeininki.
mpekkanen
07.02.2025 16:55:11 (muokattu 07.02.2025 16:56:53)
KaRa: Mulla ei ole hajuakaan kuinka kauan mun ykköskitaran bodyn puu on kuivunut. Eikä näin pragmaatikkona kiinnosta pätkääkään.

Nämä hintaerot mistä tässä aiheessa puhutaan ovat kyllä aika pieniä. Tuo aloitusviestin päälle 600€ ei ole kuin pari sataa halvempi muihin verrokkeihin. Ja omien kokemuksieni puolesta muutama satanen ei tarkoita tai takaa yhtään mitään. No ehkä sillä satasella puu voi kuivata muutaman hetken kauemmin. Varmaa tulee parempiä biisejä semmosella kitaralla sitten, kun on laatumeininki.

Ei se juttu ole kiinni pelkästään siitä puun kuivumisesta. Soittimen hinta on aina suhteessa laatuun ja se laatu on tasaista joka sektorilla. Eli sen kitaran puuosat ovat yhtä laadukkaita kuin esim mikit jne.
Ei ole olemassa sellaista kitaraa, jossa on viimeisen päälle laadukkaat puut, mutta metalliosat vaihtamalla kitarasta saa paremman pään soittimen. Soittimen kaikki osat ovat merkistä ja hintaluokasta huolimatta saman laatuisia, siis suhteessa siihen hintaan. Kun osat ovat laadultaan mitä sattuu, niin vastaavasti laaduntarkastus on myös samalla tasolla muun laadun kanssa.

Markalla saa markan soittimen. Jos oottaa jotain muuta, niin todennäköisesti pettyy.

Ja vielä semmoinen huomio, että kun netistä katsoo erilaisia positiivisia arvosteluja, niin niistä harvemmin käy selväksi, millaisia soittimia testaaja on aikaisemmin kokeillut. Onko minkäänlaista kokemusta ns paremmista vehkeistä. Onko Kykyä edes erottaa laatua jos sitä käsiinsä saa tai huomataanko jos soitin ei ole joiltakin osin kunnollinen.

Netti ja YouTube on täynnä räpeltäjiä, joiden arviointikykyyn ei kannata luottaa.
KaRa
07.02.2025 17:11:25
mpekkanen: Soittimen hinta on aina suhteessa laatuun

Ethän nyt tosissasi voi olla tuota mieltä?
Juhani_t
07.02.2025 17:16:49
mpekkanen: Ei se juttu ole kiinni pelkästään siitä puun kuivumisesta. Soittimen hinta on aina suhteessa laatuun ja se laatu on tasaista joka sektorilla.

Ei ole olemassa sellaista kitaraa, jossa on viimeisen päälle laadukkaat puut, mutta metalliosat vaihtamalla kitarasta saa paremman pään soittimen. Soittimen kaikki osat ovat merkistä ja hintaluokasta huolimatta saman laatuisia, siis suhteessa siihen hintaan.

En kyllä mitenkään usko. Miten määrittelet mikin laadun? Mikä on laadukas puu? Valmistaako kalliin kitaran tekijä itse kaikki osat vai mistä tulee esim. Gibsonin tallat?

Pienissä sarjoissa on kovat kappalehinnat, mutta jos Indonesialainen jättifirma tilaa 100 000 kappaletta jotain nippeliä niin saahan se varmasti ne reilulla alennuksella verrattuna 100 kitaraa vuodessa tekevään putiikkivalmistajaan. Samalle nippelille tulee myös juhlava kappalehinta jos se laitetaan kuuden tonnin Gibsoniin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)