Aihe: Makuasiat, mikä soittokamoissa sinut sytyttää?
1 2 3 4 5
BugBadWolf
21.04.2022 13:36:55
msalama: Ei koskaan!...

Niin...

Lopetin jo kerran, mutta parin vuoden päästä piti alkaa uudelleen. Läskiä tursui jo korvistakin.

Sitä ihmettelen, miksi väki huohottaa hikoiluvermeissä pitkin ihmisten metsiä ja tienvarsia, lyllertää ja vaappuu puhisemassa tientukkona toistametristen peräpeiliensä kanssa aiheuttaen kaikenlaisia estetiikkaan ja liikenteen sujuvuuteen liittyviä ongelmia. Paremmin sitä laihtuu Cafe Cremellä ja sen jälkeläisillä.

Mutta makuasia se kai tuokin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
samiko
21.04.2022 13:38:47
Haeroe: Tämäpä onkin mielenkiintoinen topikki. Laittaa oikein miettimään, mitkä omista mieltymyksistä on "faktoja".

- Rosterinauhat - luistavat paremmin lähes järjestään verrattuna nikkeliin. Onko tämä "faktaa" vai makuasia?

- isot nauhat - bendit on helpompia. "Fakta" vai mielipide?

- Les Paul - käsi ei pääse rentoon soittoasentoon varsinkaan istuessa -> Lespoissa on huono ergonomia verrattuna moneen muuhun sähkömyrkyttimeen. "Fakta" vai mielipide?

- lapa pitää olla - selkeesti makuasia.

- Hevisuunnikkaat on no-no - selkeesti makuasia.

- Straton saundi sytyttää - selkeesti makuasia

- Les Paulin saundi sytyttää - selkeesti makuasia

- paksuhko kaula pienillä olkapäillä - tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Jos on kaksi täysin identtistä ihmistä fyysisiltä ominaisuuksiltaan (raajojen pituus, käsien koko etc.), onko heille samanlainen kaula + otelauta paras?

Nämä on sinänsä kaikki vain loppujen lopuksi mielipiteitä ja mieltymyksiä. Kasin kielisetti -helpompi bendailla vs. kymppisetti... no joo ja ei. Itse kun olen mieltynyt kymppisettiin niin ysisettikin tuntuu jo liian kumilangoilta.

Itselle aina se "helppous" ei ole hyve. Esimerkiksi hipaisemalla soivat aktiivihevikeihäät ovat ehdoton nou nou.
Gary Enfield
21.04.2022 13:44:37
Ei oo kauheasti enää kuumottanu mikään. Soittimet on ja niitä voi soittaa, ovat säädöissä tai ainakin sinne päin. Ulkonäkö kuitenkin on aina ollu tärkeä ja sillä eka karsinta. Jos mitään ei oo jäänyt käteen tai muuten jos ulkonäkö oli se ainoa hyvä ominaisuus tuotteessa niin sitten tingin siitä ulkonäöstä.
J.Hollström
21.04.2022 13:53:03
Iällä ja näöllä ei merkitystä, kunhan on hyvännäköinen ja omistaa hyvät witut.
BugBadWolf
21.04.2022 14:41:19 (muokattu 21.04.2022 14:43:45)
J.Hollström: Iällä ja näöllä ei merkitystä, kunhan on hyvännäköinen ja omistaa hyvät witut.

Toiset ne vaan vanhetessaan villiintyy...

Montako niitä pitää olla, että riittää? Itse en ole ainakaan tehdasasennuksena nähnyt kuin 1kpl/naaraseläjä. Hiki on tullut sitäkin fiilatessa ja höylätessä.

Edit: Makuasia sekin, järjestäisikö nuottikansion vai puhuisi paskaa möllisköiden netissä. Vain toisesta olisi oikeasti hyötyä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Funkånaut
21.04.2022 15:24:55

J.Hollström: Iällä ja näöllä ei merkitystä, kunhan on hyvännäköinen ja omistaa hyvät witut.

En oikeastaan ota keskikaljaa.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Kefiiri
21.04.2022 15:28:11 (muokattu 21.04.2022 15:28:54)
Funkånaut: En oikeastaan ota keskikaljaa.

Ehkä keskiolut sytyttää jotkin tahot vaikka palavan aineen osuus siinä on pienehkö. Sinänsä oluen voinee perustellusti lukea soittokamoihin.
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
23.04.2022 12:48:49

fox:
Mutta eiköpä se ole kumminkin mukavaa kun on tällanen foorumi jossa pystyy vähän asioista tilittämään, vaikka ei kaikki muusikoita oliskaan.

Toki, hauskinta näin ulkopuolisena antikamarunkkarina on joidenkin totistakin totisempi suhtautumien esim G ja F kitaroihin ja onhan nämä kaikkitietävät hölösuut hupaisia kavereita " omaa kokemusta ei ole mutta" on sitten asia tai laite mikä vaan ja tämä Janakkalan "tuomaskyrö" on sen sortin ruuneperi että joka asiasta pitää vääntää lähes novelli. Sitten on nämä jotka haukkuvat kaikki halvat kamat tai jonkun tietyn tuotemerkin ja onhan täällä muutama muukin erikoismies joka herättää hilpeyttä.

Itelläkin taitaa aika monta vuotta olla siitä ku verokortissa oli ammattina "muusikko". Saattoi olla 1977 tai sinne päin. Omistan kumminkin pari kitaraa että sillä kantilla.. 8)
Niin no, eikös tämän foorumin epävirallinen nimi ole kitaranomistajien.net, minä en ole sitä keksinyt.

Muuten oon sitä mieltä, että ketjun aiheena oleva "makuasiat" on hyvinkin pitkälti makuasioita. Mikä sopii yhdelle ei sitten oo jollekin toiselle sitten yhtään toimiva tai käteensopiva.

Hmm, olihan tilitystä.. :)

Makuja on monia ja alue on laaja, se että on itse kokenut negtiivisia juttuja esim kanssasoittajien toiminnasta vaikkapa lavabalanssin tuhoajana ei näköjään ole hyvä asia tuoda esiin, pitäisi vissiin vain nuolla perseitä ja olla sellanen kyllä sir linkkuveitsi jolla ei ole omia mielipiteitä mistään.

Yli 40 vuotta aktiivista keikkkailua monenmoisissa kuvioissa kymmenien erilaisten persoonien kanssa ei voi toteutua niin etteikö jotain ns sattuisi.
Se että on itse pystynyt hoitamaan tonttinsa kunnialla ja muita ajatellen,myös kotioloissa, ei valitettavasti ole ihan kaikkien tapaamieni soittajien, solistien,ohjelmamyyjien ja järjestäjien kohdalla mennyt noin.
Tarinoita juopoista, hulluista ja kusettajista riittää varmaan jokaisella joka on edes 10 vuotta tehnyt näitä hommia työkseen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
fox
23.04.2022 13:20:24

WanhaWetäjä: ....
Tarinoita juopoista, hulluista ja kusettajista riittää varmaan jokaisella joka on edes 10 vuotta tehnyt näitä hommia työkseen.

Totta turiset, enkä mä sitä meinannut lainkaan, kyllähän sitä on kaikenlaisten "oman elämän sankarien" kanssa ehkä tullut toimittua. Niin kanssasoittajien kuin keikkajärjestäjien...
On toki vuosien harrastelun lomaan mahtunut tietty niitä(kin) joiden kanssa on tehty 2 keikkaa, ensimmäinen ja viimeinen. 8)
Ja hei, onhan noista ehkä hyvä puhuakin, ei siinä mittää. Lavabalanssista ja sen puutteesta vallankin voi ja saakin puhua. Olihan joskus palstoilla ketju "paskat miksaajat" josta sitten oli jatkokeskusteluja - toisaalta mun mummu joskus totesi että "jonsei mieltänsä pahoita, niin ei sitte tapojansa paranna..."
Toki, pitää olla asasta ne nuhteet. Monesti oli.
Jatketaan etiäppäin!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kefiiri
23.04.2022 13:34:07
fox: Olihan joskus palstoilla ketju "paskat miksaajat" josta sitten oli jatkokeskusteluja

Vaikka asia ei otsikkoon liitykään niin tuo olisi kiintoisa lukea :D
Haulla ei ainakaan löytynyt.

Vikahan ei aina ole miksaajassa, jos hommaa ei saada hallintaan.
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
23.04.2022 15:19:09 (muokattu 23.04.2022 17:32:03)
WanhaWetäjä:..tämä Janakkalan "tuomaskyrö" on sen sortin ruuneperi että joka asiasta pitää vääntää lähes novelli...

Kiitoksia. Ymmärrän toki että tarkoituksesi ei ollut antaa positiivista palautetta, mutta sitä se kuitenkin oli. On hirveän hyvä että yksinkertaiston tarve pukamavoiteelle kasvaa järkipuheen takia. Kertoohan se siitä, että postilaitoksen murheellisesta rappiosta huolimatta edes joku viesti on mennyt perille.

Inhottaa oikeastaan se että aateluus velvoittaa. Albert Schweitzer kulki pitkin Afrikkaa köyhien ja ruttotautisten keskuudessa - sävelsi muuten muutaman virrenkin siinä sivussa - kokien välttämättömäksi parantaa maailmaa niillä alueilla, jossa yksinkertaisemmat jäävät vaille keinoja. Historia tuntee myös muita samanlaisia hahmoja. Jalkautuivat rahvaan pariin, vaikka iho liejussa rypevien tietämättömien elukoiden saastaisuuden takia kananlihalle kuroutuikin. Ja näiden suurten historian hahmojen esimerkkiä noudattaen, joudun nimettömämpänä maalaisaatelisena kärsimään samaa.

Oma toimintani tapahtuu ajattelun saralla. Toki järjen valon tuominen simppelin penseään pimeyteen on tärkeää, eikä koskaan ole turhaa yrittää houkutella ihmisiä ajattelemaan. Viisi sadasta tekee niin joka päivä. Huomattavasti suurempi osa voisi, mutta he kieltäytyvät päättäväisesti käyttämästä evoluutioprosessin huippuunsa virittämää harmaata solukkoa muuhun kuin jäähdyttääkseen verenkiertoaan. Se on surullista.

Joskus eksyn kuitenkin sivuraiteillekin. Esimerkiksi aina kun näen jonkun juuri ja juuri Ö-luokasta Ä-luokkaan kavunneen "staran" esittämässä EkSäTiäKukaMääOon:ta, minua alkaa naurattamaan. Ja ne hekotukset päätyvät jostain syystä näppäimistön välityksellä internetiin. Olen ollut huomaavinani että viaton ilonpito saa sitten kroonisesti huonotuuliset pahoittamaan mielensä.

Se on hyvä asia. Aina. Ja ilon kautta tavalliset taapertajat oppivat näkemään, että itse itsensä ylentäneillä keisareilla ei ole vaatteita. Siksipä heidän korkeutensa Rampe II ja Naukkis MCMLXXXIV saattanevat jatkossakin joutua ääneenhymyilyn kohteeksi.
fox
23.04.2022 20:10:34

Kefiiri: Vaikka asia ei otsikkoon liitykään niin tuo olisi kiintoisa lukea :D
Haulla ei ainakaan löytynyt.

Saattaapa olla että se on iäksi kadonnut ns. bittiavaruuteen. Aikaa siitä toki on. Mutta oli. Myös väkevää keskustelua vrt kuuluisan "Sikailua ja vittuilua"-ketju.

Eipä ole ei. Kokemus on osoittanut kyllä tuon(kin). Eräskin "ei-niin-eilisen teeren poika" joka oli melko kuuluisa ja jokseenkin tunnettu antoi miksaajalle ja stagehandeille ns. korvan herkkua ihan kympillä kun ei mittää kuulunut. Vikahan sitten olikin ko. hahmon ihan omissa kamoissa. Murphyn laki. Kyllä se vielä treeniksellä pelasi!!
msalama
23.04.2022 20:19:20 (muokattu 23.04.2022 20:21:20)

Niin siis jos miksaaja osaa hommansa mutta silti balanssit ja saundit on pasken puolella, niin kyllä se vika löytyy silloin sieltä spinal tap-debytanteista. Tai sitten karseasta tilasta, mutta minkäs sille teet... T:voo nimim. Vanhan salin lauteilla aikoinaan jonniinverta kärsinyt - ja joskus jopa syyttä
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
fox
23.04.2022 20:45:31

msalama: .. Tai sitten karseasta tilasta, mutta minkäs sille teet... T:voo nimim. Vanhan salin lauteilla aikoinaan jonniinverta kärsinyt - ja joskus jopa syyttä

Aivan totta han tämä. On olemassa tiloja joissa voisi mieluummin tehdä jotain vallan muuta ku soittaa musiikkia. Useampikin paikka oli, joissa ns. "nuorisomusiikkia" tuli soittaa betonibunkkerissa (lavakorkeus stagella minimaalinen) joka oli "koristeltu" betonisilla kannatin-pilareilla. Huonekaiku, kattokaiku, seinäkaiku ja tolppakaiku. Ole siinä sitten miksaajavelho. Paikkoja en mainitse, jotka on reipasta rytmimusiikkia soittaneet 70-80 -luvuilla tietävät ainakin muutaman. :p
msalama
23.04.2022 21:37:24

vissiin vain nuolla perseitä

Niin, näköjään joitakin sytyttää ne kamat, ja joitakin muita sitten ihan joku muu.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Jester44
24.04.2022 20:47:30
Kepakkoasioissa kitaran muoto on se ensimmäinen asia johon kiinnitän huomion kuten aika moni muukin varmaan.
Explorer ja Kelly johdannainen on ne jotka kolahtaa muodoltaan.
Mikko1978
26.04.2022 16:19:13
Jonttu: Me ei nyt ilmeisesti puhuta ihan samasta asiasta? mun mielestä ton linkin J.Customin bodyn viiste on kamalan näköinen kun siitä on jätetty toi kansimateriaali pois ja jätetty bodyn puut esille.

Muistui mieleeni tuo viiste, kun silmiin osui tämä tekijä:

https://www.facebook.com/claudiorustignoli84

Ylipäätään kansipuu ja Straton viistesopivat huonosti yhteen. Jos viilun haluaa taivuttaa koko viisteen yli, niin silloin taivutettava siivu pitää olla niin ohut, että se ei ole oikein kansi laisinkaan vaan ennemminkin viilu pinnassa. Yksi vaihtoehto olisi laittaa niin paksu kansi, että siihen voisi tehdä koko viisteen, mutta silloin menee kansi monessa mielessä turhan paksuksi. Kolmas vaihtoehto olisi maalata viisteen puut piiloon jollakin sunburstin tapaisella ratkaisulla. Neljäntenä vaihtoehtona voi jättää runkopuut rehellisesti näkyviin viisteestä. Melkein itse kallistun tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Siinä saa valita vapaasti kannen paksuuden, eikä tarvitse alkaa kikkailemaan puun kanssa. Noita Rustin kitaroita kun katselee, niin tulee mieleen, ettei sopivasti muotoiltuna viisteestä pilkottava runkopuu ole ollenkaan huono asia.
Jonttu
28.04.2022 12:53:24 (muokattu 28.04.2022 12:55:57)

Mikko1978: Muistui mieleeni tuo viiste, kun silmiin osui tämä tekijä:

https://www.facebook.com/claudiorustignoli84

Ylipäätään kansipuu ja Straton viistesopivat huonosti yhteen. Jos viilun haluaa taivuttaa koko viisteen yli, niin silloin taivutettava siivu pitää olla niin ohut, että se ei ole oikein kansi laisinkaan vaan ennemminkin viilu pinnassa. Yksi vaihtoehto olisi laittaa niin paksu kansi, että siihen voisi tehdä koko viisteen, mutta silloin menee kansi monessa mielessä turhan paksuksi. Kolmas vaihtoehto olisi maalata viisteen puut piiloon jollakin sunburstin tapaisella ratkaisulla. Neljäntenä vaihtoehtona voi jättää runkopuut rehellisesti näkyviin viisteestä. Melkein itse kallistun tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Siinä saa valita vapaasti kannen paksuuden, eikä tarvitse alkaa kikkailemaan puun kanssa. Noita Rustin kitaroita kun katselee, niin tulee mieleen, ettei sopivasti muotoiltuna viisteestä pilkottava runkopuu ole ollenkaan huono asia.

Tämä ei pidä ihan täysin paikkaansa.
Kyllä siihen taivutukseen on konstit olemassa, esim minulla omassa kuvassa upea loimukansi, paksuutta en muista ulkoa mutta kyllä siinä on useampi milli :)

E: Rusti guitars on ollut seurannassa jo pidempään :)
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
opel99
08.05.2022 11:45:19
Lisään aiempaan listaani pari juttua:mieluummin kaula jossa on syvyyssuunnassa enemmän puuta eli c tai u profiili,kuumahkot singlecoilit kitaroissa missä on singlecoilit ja mieluiten kiinteä talla
ei se ikä vaan asenne
Mikko1978
08.05.2022 12:30:31
Jonttu: Tämä ei pidä ihan täysin paikkaansa.
Kyllä siihen taivutukseen on konstit olemassa, esim minulla omassa kuvassa upea loimukansi, paksuutta en muista ulkoa mutta kyllä siinä on useampi milli :)

En oikein pääse kiinni siitä, että mikä ei pidä paikkaansa. Tom Anderson valitse aikoinaan Drop Topin paksuudeksi 3/16 tuumaa eli alle 5 milliä. Samaa luokkaa muutkin paksuimmat taivutetut tuppaavat olemaan. Tuosta on pitkä matka koverrettuihin kansiin kuten Les Paulin noin puoleen tuumaan - PRS:n 13/16 tuumasta puhumattakaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)