![]() 06.10.2020 15:49:25 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Eiköhän se ole tärkeintä, että äänimies hoitaa, ettei äänenpaine ole liian kova, soundi jotenkin balanssissa, ettei ylätaajuudet revi korvia verelle tai basso puutu kokonaan, ja että bändin jäsenet kuulevat *tarvittavilta osin* toisensa. Kitaristin tai muiden bändin jäsenten helvetillinen nysväys 749 Hz harmoonisten kerrannaisten kermaisuuden kanssa ei kiinnosta oikeasti ketään vittujakaan. :D No kiinnostaa se sitä kitaristia. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
![]() 06.10.2020 16:05:53 | |
hallu: No kiinnostaa se sitä kitaristia. Mutta se, että se kiinnostaa sitä kitaristia, ei kiinnosta ketään. ;) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 06.10.2020 17:03:17 | |
Laulava Kylätohtori: Ja sehän on ihan tutkittua kovaa faktaa, miten se kaappi vaikuttaa merkittävästi soundiin. Eli kyse ei ole mistään mielipideasiasta. Uskon asioista taas sen verran, etten itse usko, että samanlaisissa elementeissä olisi merkittäviä eroja, jos ovat vaan kaikki riittävästi aukisoitettu. Ei elementeissä ole vastaavia osia, mitä esim. vahvareissa tai pedaaleissa, joista merkittäviä toleranssieroja voisi tulla. Jossain Kiinassa liukuhihna paukuttaa Celestionin tehtaalla elementtejä, niin kyllä siinä on laadunvaihtelu aika minimissä. Ja anekdoottina, mulla on kyllä samat elementit kuulostanut aina samalta, kunhan vaan huolellinen sisäänsoitto on tehty. Uutena soundi on kyllä erilainen kuin sisäänsoitettuna. Joo, tuota samaa pohdin siis itse. | |
![]() 06.10.2020 17:05:32 | |
J.Nikkanen: Tää on vähän semmonen että mimmonen homma. Sä olet noita sun kamppeita pyöritellyt ja testaillut aivan helvetisti enemmän kuin moni muu kitaristi, joten tiedät ja tunnet laitteesi sekä saundin mitä haluat itseltäsi ja bändiltäsi. Tää homma unohtui multakin, ja voin ihan avoimesti myöntää että olen kysynyt sulta esmeks Mustevierailijan saundeista koska jollain live-vedolla (edit: live? studio? äh, samapa tuo, saundi oli silti hyvä) basson saundi oli tyrmäävän hyvä. Kaikki eivät kuitenkaan ole kotiläksyjään tehnyt ja vänkkääminen äänimiehen kanssa perustuu... niin, ei oikein mihinkään tai "luin netistä että..." paskaan. Joo, kyllä mun mielestä jokaisen soittajan pitäis edes vähän ymmärtää omien kamppeidensa sielunelämää ja testailla eri mikityksiä tms. että löytyy setit mitkä toimii livenä. Kun toimii niin toimii, maaliin pääsee varmasti muutamallakin eri tavalla ja osaava äänimies on mun kirjoissa kuningas. Vähemmän osaava? -No niillä mennään mitä on. Menee jo vahvasti OT, sori siitä. edit2: Niin ja todettakoon vielä että paljon keikkailevat ja ammattilaiset erikseen, yleensä tietotaito ja saundihommat ovat hallussa. Ne osaa ketkä osaa, ne ketkä ei niin ei. Kyllä minäkin siis arvostan ja kunnioitan hyviä ääniseppiä (mitä suurinosa on niissä mestoissa missä me ollaan soiteltu). Mutta tosiaan yleisö maksaa pääsylipun bändistä, ihan sama kuka siellä on niitä liukuja vääntelemässä. | |
![]() 06.10.2020 17:11:51 (muokattu 06.10.2020 17:17:04) | |
kojones: Minä kun luulin että äänimies on yleisöä varten, ihan kuten bändikin. Tilanne on toki eri jos bändi maksaa sen äänimiehen liksan, eikä talo. Mutta nytpä tiedän taas paremmin. Mun mielestä bändi on yleisöö varten ja äänimies bändiä varten. En oo nähny yhtäkään keikkajulistetta tai tapahtumaa missä ois ollu äänimiehen nimi myyntivalttina tai ylipäätään edes esillä. Lisäks, jos bändi ei soittais sitä keikkaa, niin sille äänimiehelle ei olis sille iltaa töitä. Bändi vois kyllä periaatteessa soittaa sen keikan ilman äänimiestäkin pelkällä backlinellä, mut äänimiehen on vähän tyhjä arpa vedellä liukuja jos lava on tyhjä. Meikän kirjotus oli puoliks raflaava, mutta kyllä se homma menee niin että bändin musiikki mahdollistaa äänimiehen työt, ei toisinpäin. Tämä kommentointi siis omasta näkövinkkelistä mieheltä joka on speksannut oman bändin soundia livenä kohtuullisen paljon ja pyrkinyt koko bändin kama/soundipolitiikan palvelevan hyvää livesoundia. Tässä ollaan omasta mielestä onnistuttu, koska en oikeastaan edes muista huonoa palautetta miksaajilta (kysyn sitä joka keikan jälkeen) tai yleisöstä. Soundien toimivuuden huomaa siinä kun chekissä ei tarvii per soittaja ottaa kuin muutama riffi ja sit soittaa koko bändillä pari biisiä että saa kuuntelut ja saliäänen kohilleen. Eli lyhyt chekki kertoo siitä ettei hirveemmin tarvii ruuvata. Ja tosiaan, kertaakaan en ole joutunut kääntämään pinoa, vaikka alkuun ääniseppä olisikin ollut nihkeänä. Kefiiri: Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki itseään täynnä olevat amatöörit eivät vetoa tähän sinänsä vakuuttavaan julkilausumaan, kun äänimies seuraavan kerran yrittää kohteliaasti ohjata orkesteria mielekkääseen kokonaisratkaisuun. Kyllä toiveita voi esittää ja yleensä niitä kuunnellaan, mutta tossa kaapinsijoittelussa ei. Samoin kuin esim. pyynnöt rumpusetin karsimisesta tms. kynyttämisestä kaikuu kuuroille korville. Hommat pyritään hoitamaan yleisöön parhaalla mahdollisella laadulla, mutta jos tulee näkemysero bändin ja äänimiehen välillä, niin bändin näkökulma omissa kirjoissa voittaa. | |
![]() 07.10.2020 11:08:01 | |
Muutama sivuaiheeseen liittyvä huomio vielä. Joissakin paikoissa tuntuu, että miksaaja käyttää aika samaa soundimaailmaa eri bändeille tyylistä riippumatta. Siihen se rutiini helposti ajaa, mutta metallibändin kannusoundit ei välttämättä istu poppiorkesterille. Kerran jouduin hetken vääntämään miksaajan suuresta mieltymyksestä helvetinmoiseen subbariin, joka tunki lavalle kaiken peittävän vouvauksen. Ongelma saatiin lopuksi siedettäviin mittoihin, mutta välillä on hiukan ongelmallista, että soundista yritetään aina tehdä stadionjyrinää. Subbarit on mun mielestä ylipäänsä vähän kyseenalaisia kapistuksia...riippuu skenestä. | |
![]() 07.10.2020 11:17:57 | |
Guildfinger: Muutama sivuaiheeseen liittyvä huomio vielä. Joissakin paikoissa tuntuu, että miksaaja käyttää aika samaa soundimaailmaa eri bändeille tyylistä riippumatta. Siihen se rutiini helposti ajaa, mutta metallibändin kannusoundit ei välttämättä istu poppiorkesterille. Kerran jouduin hetken vääntämään miksaajan suuresta mieltymyksestä helvetinmoiseen subbariin, joka tunki lavalle kaiken peittävän vouvauksen. Ongelma saatiin lopuksi siedettäviin mittoihin, mutta välillä on hiukan ongelmallista, että soundista yritetään aina tehdä stadionjyrinää. Subbarit on mun mielestä ylipäänsä vähän kyseenalaisia kapistuksia...riippuu skenestä. Tyylitaju ja perehtyminen erilaisten musiikkityylien kliseisiin ei ole lainkaan huonoja ominaisuuksia kun saliääntä tehdään. Toisaalta orkesterikin voi jo etukäteen tai ainakin tullessaan pelipaikalle kertoa minkätyyppisestä performanssista on kyse. Ajatuksenluku ei välttämättä kuulu osaamisalueeseen vaikka sitä oletetaankin osattavan. | |
![]() 07.10.2020 14:01:36 | |
Guildfinger: Muutama sivuaiheeseen liittyvä huomio vielä. Joissakin paikoissa tuntuu, että miksaaja käyttää aika samaa soundimaailmaa eri bändeille tyylistä riippumatta. Siihen se rutiini helposti ajaa, mutta metallibändin kannusoundit ei välttämättä istu poppiorkesterille. Ja paksu & pyöree pop-basari ei todellakaan sovi metallimusaan jos haluaa alakerran pysyvän skarppina. Tämän olen itsekkin kyllä huomannut, monesti on saanut miksaajalle esittää toivetta että basarista saa leikata reilusti sitä alakertaa ja korostaa enemmän sitä napsua että pysyy tuplat skarppeina. Jostain syystä ne miksaa myös basson ihan helvetin kovalle mikä hautaa sitten skebat. Basson rooli on todella tärkeä, mutta kyllä metalli on kuitenkin kitaravetoista musaa. Omiin korviin sen basson ei loppujen lopuks tarvii ees hirveesti sisältää varsinaista alapäätä, vaan se on basarin tontti. Basson pitäis asettua basarin ylle ja skebojen alle, milloin ne kaikki tukee toisiaan ja koko orkesterin soundi tiukka, eikä semmoinen lämmin lehmänhenkäys missä kitarasta ei saa mitään selvää. | |
![]() 09.10.2020 16:47:01 | |
Mites tuo Orange ppc212 kaappi? Oon tuota vertikaalista versiota kahtonu. Onko kellään kokemusta kyseisestä kaapista? | |
![]() 09.10.2020 18:03:39 | |
Entropia666: Tämä kommentointi siis omasta näkövinkkelistä mieheltä joka on speksannut oman bändin soundia livenä kohtuullisen paljon ja pyrkinyt koko bändin kama/soundipolitiikan palvelevan hyvää livesoundia. Tässä ollaan omasta mielestä onnistuttu, koska en oikeastaan edes muista huonoa palautetta miksaajilta (kysyn sitä joka keikan jälkeen) tai yleisöstä Noh viimeks kun soitettiin yhdessä ni teillä oli oma miksaaja joka veti kuulokkeet korvilla, salisaundi oli semipaska ja tätä sano myös talon äänimies. Hetkeekään en epäile etteikö lavasaundi ois ollu hyvä, ku näytti olevan omat vehkeet kaikkinensa mukana. Enkä sitä etteikö muualla ois toiminu, mut jos tuolla talon ääniukko sano sulle että hyvältä kuulosti ni se valehteli jommallekummalle meistä, todennäkösesti sulle. | |
![]() 09.10.2020 20:27:36 (muokattu 09.10.2020 20:32:01) | |
Jeszse: Noh viimeks kun soitettiin yhdessä ni teillä oli oma miksaaja joka veti kuulokkeet korvilla, salisaundi oli semipaska ja tätä sano myös talon äänimies. Hetkeekään en epäile etteikö lavasaundi ois ollu hyvä, ku näytti olevan omat vehkeet kaikkinensa mukana. Enkä sitä etteikö muualla ois toiminu, mut jos tuolla talon ääniukko sano sulle että hyvältä kuulosti ni se valehteli jommallekummalle meistä, todennäkösesti sulle. Silloin ei kyllä tullu kyseltyä, kun oli oma tyyppi mukana. Tosin silloinkin tehtiin vaan muistaakseni linjachekki, niin ei kummoisia soundeja voi odottaa. Teilläkin kuului vaan basari ja basso, skebat ja laulut hukku. Ei oo hirveen hifi mesta soittaa. Edit. En siis usko että tuon illan performanssi ja soundit jäi kiinni siitä että meidän backlinessä oli huono soundi ja että kaapit oli suunnattu suoraan selän taakse. | |
![]() 09.10.2020 21:06:52 | |
Entropia666: Silloin ei kyllä tullu kyseltyä, kun oli oma tyyppi mukana. Tosin silloinkin tehtiin vaan muistaakseni linjachekki, niin ei kummoisia soundeja voi odottaa. Teilläkin kuului vaan basari ja basso, skebat ja laulut hukku. Ei oo hirveen hifi mesta soittaa. Edit. En siis usko että tuon illan performanssi ja soundit jäi kiinni siitä että meidän backlinessä oli huono soundi ja että kaapit oli suunnattu suoraan selän taakse. Juu ei se varmasti siitä kiinni jääny, enkä epäile tota meidänkään kohalla. Kuvaus ainaki osuu samaan miltä teidänki aikana kuulosti. Jännä sinänsä ku oon kuitenki samoista kamoista siellä soittanu ja kuunnellu aika monta hyvältäki kuulostavaa keikkaa. | |
![]() 09.10.2020 21:20:48 (muokattu 09.10.2020 21:22:18) | |
Jeszse: Juu ei se varmasti siitä kiinni jääny, enkä epäile tota meidänkään kohalla. Kuvaus ainaki osuu samaan miltä teidänki aikana kuulosti. Jännä sinänsä ku oon kuitenki samoista kamoista siellä soittanu ja kuunnellu aika monta hyvältäki kuulostavaa keikkaa. Ite taasen en oikein yhtään hyvän kuuloista. :D Toki ei ihan liian montaa kertaa ole tullut käytyä, mutta kuitenkin. Ja mitä nyt samat kamat ja sama asettelu ollu aika monella keikalla ja niiltä tulleilla tallenteilla on ainakin lähtösoundit ollu hyvät. Ja levylle vedetty samoilla kamoilla erittäin hyvät soundit. Ei jää kamoista kiinni. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)